andermans paard slaan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re: andermans paard slaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 07:57

Lauss schreef:
Voorbeeldje voor rosita: Ik moest laatst de pony van mijn vriendin uit de wei halen. Toen hij met me mee hoorde te lopen ging hij gewoon verder met grazen. Ik probeerde hem mee te "trekken" maar hij bleef gewoon staan. Toen heb ik hem een knietje in zn buik gegeven. mag dat wel, of niet?

Want dit is precies hetzelfde als wat ze in een kudde doen!
Loopt een ondergeschikt paard niet mee, dan krijgt hij/zij een trap van de leidmerrie zodat hij/zij alsnog meeloopt.

ja, nadat het paard al vele malen is gewaarschuwd door lichaamstaal(oorgebruik, staartgebruik etc) . die lichaamstaal beheers jij niet, dus zal het paard nooit volledig begrijpen wat jij bedoeld, aangezien er geen waarschuwing, niets is geweest.

kom ik weer met mijn grondwerk.... ben ook door schade en schande(zonder klappen of knietjes, maar met heel veel teleurstelling) wijzer geworden en echt....
als je grondwerk doet met je paard en zo duidelijk maakt wie leidt, zul je zien dat die knietjes en klappen helemaal niet meer nodig zijn.

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:00

_rosita_ schreef:
saskiakefie schreef:
Het gaat me er niet om of het mijn eigen paard zou zijn of mijn verzorgpaard. (Als ik hem maar goed ken) Het gaat mij om het gedrag, als het paard een tik verdiend, dan doe ik dat ook, ook al staat de eigenaar erbij.

als ik als eigenaar daar bij zou staan, zou je van mij ook een flinke tik terug krijgen, die verdien je dan!
niemand slaat mijn paard, ik niet en dan zéker een ander niet!

zo denk ik er precies hetzelfde over! Knipoog

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:01

ik sla niet zomaar een paard van een ander
eigenlijk negeer ik ze altijd
maar sinds ik afgelopen zomer een trap van andermans paard in mijn buik heb gehad let ik wel beter op.
en mocht het paard dreigend overkomen waarschuw ik m eerst en anders zaldie toch echt een tik op zijn neus krijgen.
het probleem is ook dat de eigenaars van de andere paarden in de wei waar boaz staat nooit komen.
die paarden worden ook niet opgevoed.
en ik ga ze toch echt niet zomaar laten happen of duwen of wat dan ook.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:02

@ rosita en pascale: ook niet als het terecht is???

een beetje zon zelfde vraag
als jouw hoefsmid of veearts komt en je paard stelt zich dreigend op en ze geven m een tik, tik je die dan ook terug??
nee waarschijnlijk niet
waarom dan iemand anders wel???

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:06

mijn eigen paard sla ik bijna nooit!
ja oke als ze bijt of iets wat er op lijkt dan krijgt ze vaak eerst een stemverhoging werkt die niet een klein tikje!(klein tikje is al genoeg)
verder heb ik gelukkig een voorbeeldig paard die nooit vervelend is!ze haalt nog wel af en toen kattekwaad uit maar daar kan ik wel om lachen!

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:07

boaz1 schreef:

als jouw hoefsmid of veearts komt en je paard stelt zich dreigend op en ze geven m een tik, tik je die dan ook terug??
nee waarschijnlijk niet

als mijn smid de mijne slaat zeg ik er wat van en hoeft die niet meer terug te komen!ik heb een paar die je rustig moet benaderen en die zenuwachtig word wanneer je gaat slaan etc!
als ik vind dat het echt nodig is doe ik het zelf wel! Knipoog Haha!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:11

boaz1 schreef:

nee waarschijnlijk niet

wat is terecht? voor een mens is iets al snel terecht, paard luisterd niet-->tik. waarom luisterd het paard niet? begrijpt hij jouw bedoeling wel? heb je gewaarschuwd op een manier waarop hij het snapt>?

mijn hoefsmid hoeft echt geen tik uit te delen. hij kan direct van mn landje af en hoeft nooit meer terug te komen. mijn paard wordt gewoon niet geslagen, door niemand, dus ook niet door een hoefsmid. als een hoefsmid kundig is, mbt paarden kan hij het prima oplossen zonder slaan. wel kan ik er inkomen als hij zou zeggen:'je gaat eerst je paard maar eens goed opvoeden en dan kom ik terug' .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:12

_rosita_ schreef:
ja, nadat het paard al vele malen is gewaarschuwd door lichaamstaal(oorgebruik, staartgebruik etc) . die lichaamstaal beheers jij niet, dus zal het paard nooit volledig begrijpen wat jij bedoeld, aangezien er geen waarschuwing, niets is geweest.

kom ik weer met mijn grondwerk.... ben ook door schade en schande(zonder klappen of knietjes, maar met heel veel teleurstelling) wijzer geworden en echt....
als je grondwerk doet met je paard en zo duidelijk maakt wie leidt, zul je zien dat die knietjes en klappen helemaal niet meer nodig zijn.

Als ik rukjes aan het touw gegeven heb, met mijn stem aangeef dat hij mee moet lopen, en hij gaat vervolgens stil staan om te eten, dan heeft hij 2 waarschuwingen gehad!
Met míjn paard doe ik aan grondwerk. Ik hoef dan ook maar te fluiten en hij komt naar me toe (ook als hij op de wei staat met zn maatje) en hij zal nooit stil blijven staan om door te gaan met eten!
Ik denk dat paarden ook mensentaal kunnen leren, omdat ze dingen kunnen onthouden.
Jíj kan je totaal aanpassen aan je paard, of je kan je paard helemaal aan jou aan laten passen.
Ik doe een beetje van allebei, ik pas me in sommige dingen aan hem aan, en hij past zich in sommige dingen aan aan mij!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:16

ook de DA tikt mijn paarden niet. als ze 'vervelend' zijn bij de DA, is dat omdat het eng is als er een vreemde komt die ineens wat van je wil. mijn DA is altijd erg rustig, en stelt zich eerst even voor. beetje praten, aaien, stel het paard maar op zijn gemak. door op zo'n moment te slaan bevestig je de angst voor de DA, en wordt het probleem nooit opgelost.

@ lauss, ja. een knietje in de buik is altijd verkeerd. waarom negeert het paard jou als hij aan het grazen is? juist, jij stelt je niet genoeg op als volgbare leider, en bent dus niet de moeite waard om gelijk mee te lopen. éérst de verhouding goed hebben, dan pas dingen willen.

@ rosita, inderdaad. waarschuwingen die de meeste mensen niet zien. paarden werken met minieme signalen, en het vergt heel wat training en ervaring voor een mens dit kan zien en ook begrijpen.

verder is het overigens NIET zo dat een leidendemerrie een paard trapt dat niet meeloopt. GROTE fout in dit geval, en bedoeld om jouw fout, Lauss, de schop, goed te praten. en onterecht. ten eerste zal een ondergeschikt paard NOOIT weigeren om op tijd de kudde te volgen. daarnaast is de leidende merrie niet degene die de kudde bij elkaar houdt, en als een paard de kudde verlaat doet zij hier NIETS mee. de taak om de kudde bij elkaar te houden, en achterblijvertjes (die dus zo goed als niet voorkomen) mee te nemen, van de hengst. hij zal de muiter opdrijven, en dat gebeurt niet door in de buik te schoppen, maar door het gebruik van lichaamstaal, en in heel uitzonderlijke gevallen een beet in de achterhand, vanuit een positie die achter het paard in kwestie gelegen is.
bij jouw rukjes aan het touw gaat het al mis. het wijken voor druk, en de wil om met jóú mee te gaan is onvoldoende. hij verkiest het gras boven jou, en daar is een reden voor.

als jouw paard niet meeloopt, is er ten eerste een probleempje met het 'wijken voor druk' prinicpe, op het moment dat jij 'aan het halster trekt' (klinkt naar zeg), en ten tweede, ALS je het paard dan mee wilt hebben, drijf je hem van achteren op.
ik zeg niet dat een schop niet het 'gewenste' resultaat zal hebben, hij loopt toch mee? alleen het is oneerlijk, onduidelijk, en het paard leert er niets van, simpelweg omdat hij het niet begrijpt. het probleem zal er dan ook zeker niet in één keer uit zijn bij deze 'methode'.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:20

_rosita_ schreef:
wat is terecht? voor een mens is iets al snel terecht, paard luisterd niet-->tik. waarom luisterd het paard niet? begrijpt hij jouw bedoeling wel? heb je gewaarschuwd op een manier waarop hij het snapt>?

mijn hoefsmid hoeft echt geen tik uit te delen. hij kan direct van mn landje af en hoeft nooit meer terug te komen. mijn paard wordt gewoon niet geslagen, door niemand, dus ook niet door een hoefsmid. als een hoefsmid kundig is, mbt paarden kan hij het prima oplossen zonder slaan. wel kan ik er inkomen als hij zou zeggen:'je gaat eerst je paard maar eens goed opvoeden en dan kom ik terug' .

precies. mijn veulen beet voorheen veel. stalgenootje gaf hem een tik, in haar ogen terecht. in mijn ogen niet, want wij hadden hier te maken met een stressig veulen, dat veel onrust in zich had. hij 'beet' om te vragen of je hem wilde aaien (schoftkriebelen), niet om de baas te worden (beetje raar, bij een veulen van 7 maand, als die de baas wil worden. dan is er iets heel ernstig mis) of te klieren. ik heb het op een andere manier opgelost, heeft tijd gekost, ja... en veel geduld. maar dan heb ik nu wel een veulen, dat met me meerent in de wei, me vertrouwt en in mijn bijzijn nergens bang voor is. en dát is wat ik mooi vind, een paard dat zélf op je rekent, en waarbij geen dwang nodig is om je zin te krijgen. en dat geldt voor alledrie mijn dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:23

merrieveulen: sindsdien loopt hij netjes mee en reageerd hij bij een stemhulp al zodat er verder niets meer nodig is geweest.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:25

Lauss schreef:
merrieveulen: sindsdien loopt hij netjes mee en reageerd hij bij een stemhulp al zodat er verder niets meer nodig is geweest.

dan vraag ik me af wat de eerste keer fout is gegaan. kennelijk wist het paard zelf al hoe en wat, en lagen de verhoudingen wél goed. toch moet er ergens een flinke miscommunicatie zijn geweest, dat het paard ineens besloot niet te luisteren.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:25

_rosita_ schreef:
boaz1 schreef:

nee waarschijnlijk niet

toen de smid kwam bij mijn paard en hij begon met zijn voorbeen te slaan heeft hij wel een tik gehad ja!
en dat vond ik correct
als hij naar mij zou slaan met zijn voorbenen zou hij ook een tik krijgen.
Ik snap wel wat er bedoeld word als een paard rustig benaderd moet worden.
en wat sommige mensen zeggen over hun stem verheffen als het paard niet luisterd.
naja prima ieder zijn eigen manier
maar ik denk dat een paard het eerder irritant vind als dat ze er echt naar zullen luisteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:28

merrieveulen schreef:
dan vraag ik me af wat de eerste keer fout is gegaan. kennelijk wist het paard zelf al hoe en wat, en lagen de verhoudingen wél goed. toch moet er ergens een flinke miscommunicatie zijn geweest, dat het paard ineens besloot niet te luisteren.

Misschien dat hij even wilde kijken wat hij wel en niet kon flikken bij mij. Nu is dat inmiddels wel duidelijk I guess.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:35

@ boaz1, mijn ruin deed dat de eerste keer ook, de smid keek amper, liep erheen, geen aai of vriendelijk woord, maar meteen naar het been grijpen. mijn paard pikt dat niet, eist respect (en is toch heerlijk meegaand hoor, het is niet zo dat hij bepaalt hoe en wat) en houdt van rust. als de smid op dat moment even een aai over zij hals had gegeven, en eerst eens rustig de hoeven bekeken had enzo (zoals het imo hoort als je een 'nieuw' paard doet, je wilt toch even goed kijken hoe hij loopt en staat, reden voor mij om na drie keer achtereen te kort te knippen een andere smid te nemen trouwens), was mijn paard rustig en braaf geweest.

voor een paard is graaien naar de benen van nature bedreigend, zéker als er dan een vreemde komt, die min of meer op jouw benen duikt en eraan gaat staan trekken. ik vind het zeer begrijpelijk hoe mijn paard reageerde, en dat heb ik ook tegen de smid gezegd. de keer daarop heeft hij mijn paard wél eerst over de rug geaaid, daarna rustig met de hand naar beneden gegleden en het been gepakt. en niks aan de hand.

mijn veulen heeft me bij de eerste keer voetjes optillen (overigens nav friendly game) vijf keer getrapt. hij vond het doodeng, simpel zat. aan de benen zitten is hoe dan ook bedreigend de eerste keer. ik heb het genegeerd, en ben heel rustig de beentjes gaan aaien, aldoor pratend. binnen een minuut of tien stond hij kalm op rust, en kon ik alle beentjes zo optillen. vanaf dat moment kon ik ook bij hem in de wei zitten, zijn voeten en benen pakken en optillen, etc. nooit problemen mee gehad.

@ lauss, zou kunnen, was het niet jouw paard? wij hebben er ook zo eentje gehad, die ging iedereen af. was inderdaad nooit mee gegrondwerkt, op driejarige leeftijd naar stal gehaald en beleerd, dier kon niet eens netjes voetjes geven, en probeerde iedereen op rij uit. niet kwaadaardig, wel een gebrek aan opvoeding en uitermate irritant, hihi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:55

Paard van mijn vriendin was het. maar in dat geval sla/schop ik andermans paard dus wel. En heb nog nooit ondervonden dat dat negatief werkt!

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:57

@merrieveulen

Mijn hoefsmid deed rustig.
aaide hem eerst praatte een beetje tegen m en heeft m zelfs een snoepje gegeven.
het eerste voorbeen ging gewoon goed.
zijn andere voorbeen sloeg hij mee
hij vond het waarschijnlijk gewoon niet leuk terwijl hij na het eerste been zelfs uitbundig beloond was.
toen sloeg hij met zijn voorbeen.
ik vond die tik terecht.
daarna was hij weer rustiger.
met lieve woordjes had hij niet stil gaan staan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:05

boaz1 schreef:
@merrieveulen

Mijn hoefsmid deed rustig.
aaide hem eerst praatte een beetje tegen m en heeft m zelfs een snoepje gegeven.
het eerste voorbeen ging gewoon goed.
zijn andere voorbeen sloeg hij mee
hij vond het waarschijnlijk gewoon niet leuk terwijl hij na het eerste been zelfs uitbundig beloond was.
toen sloeg hij met zijn voorbeen.
ik vond die tik terecht.
daarna was hij weer rustiger.
met lieve woordjes had hij niet stil gaan staan.

in dat geval zou het inderdaad op een dominantieprobleem kunnen duiden.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:06

Casper heeft wel eens een klap met de vijl gekregen van de smid.
Hij was toen nog een hengst en probeerde bovenop hem te klimmen, die beste man was hier niet echt van gediend *LOL*
Hij heeft het daarna nóóit meer gedaan!

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:40

casperrr schreef:
Casper heeft wel eens een klap met de vijl gekregen van de smid.
Hij was toen nog een hengst en probeerde bovenop hem te klimmen, die beste man was hier niet echt van gediend *LOL*
Hij heeft het daarna nóóit meer gedaan!

daarom
en dat vind ik dus ook terecht
met een beetje je stem verheffen wastie niet gestopt met proberen op die man te klimmen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:37

merrieveulen schreef:
in dat geval zou het inderdaad op een dominantieprobleem kunnen duiden.

Ik heb ook zo'n dramaat bij de hoefsmid merrieveulen Ja

Ik kan met dat paard lezen en schrijven, echt een heel lief en gemakkelijk dier in de omgang.
Maar van de hoefsmid moet hij niks hebben, ik snap echt niet waarom, maar zodra het busje het erf op gereden komt gaat mijn paard al met zijn kont naar de deur staan. Die man is er heel lief en rustig mee, komt al een dik jaar elke 6 weken en er is nooit iets gebeurd wat dit gedrag rechtvaardigd.

Tijdens het bekappen danst mijn paard het hele erf over, komt omhoog, doet alsof hij schrikt en noem maar op. Bij alle verdere dingen wandelt hij zoet achter me aan, staat stil te wachten als ik iets pak, gewoon echt een braaf ding.

Onlangs stond de hoefsmid het voetje te bekappen en mijn paard trekt zich los, gaat steil overeind en staat boven de smid zijn hoofd in de lucht te klauwen.
Toen heb ik toch echt aan de smid gevraagd of hij als mijn paard nog zo'n actie uithaalde hem wel zo'n stamp onder zijn falie wilde geven dat mijn paard eens echt goed zou schrikken. Volgende voetje deed hij het natuurlijk weer en toen had de smid hem een keer goed raak. Vanaf toen liet mijn paard zijn voetjes gewoon doen.

Blijkbaar was het toch even nodig dat de smid zelf zijn dominantie ook bevestigde.

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:14

_rosita_ schreef:
Nee, mijn bijrijdster mag mijn paard niet schoppen of slaan!
Ookal doet mijn paard dat wel bij haar, ik wil het niet hebben dat zij dat bij mijn paard doet!

Sorry, maar hiermee hou je jezelf EN je verzorgster alleen maar voor de gek. Je paard staat nu gewoon boven de verzorgster en hier kunnen uiteindelijk ongelukken mee gebeuren. Uiteraard snap ik dat ze je paard niet zomaar mag schoppen of slaan, maar een corrigerende tik is soms echt wel nodig voor een goede rangorde bepaling.... als een paard naar je schopt of slaat.... dan heb je 't betreft de rangorde bepaling toch niet helemaal lekker voor elkaar... sorry..[/quote]

ach, hou toch op!
wil je hierboven nu werkelijk beweren dat als je je paard niet slaat dat het paard boven jou staat? een tik voor rangorde bepaling?!
er zijn gelukkig vele andere en vriendelijkere manier om duidelijk te maken wie de leider is.
niemand beweerde in de reactie hierboven dat haar paard haar verzorger bijt, maar als dat wel zo is, mag de verzorger geen knal uitdelen en daar kan ik me helemaal in vinden. een knal is zo makkelijk, maar vaak o zo onbegrijpelijk voor een dier[/quote]

Ten eerst kun je rustiger reageren, dat heb ik (naar mijn weten) ook gedaan. Zoals ik in het bericht ervoor al had gepost is uiteraard lichaamstaal ook heel belangrijk, maar als een paard naar jou trapt en slaat, dan ga jij mij niet vertellen dat jij hem dan rustig zegt; ach schatje toch, dat mag je niet doen. Ik probeer zo goed mogelijk eerst met lichaamstaal alles duidelijk te maken, of met stemgebruik... soms kan dat niet... in een kudde is het gewoon ook zo, de sterkste heeft de laatste slag. Ik trap of sla mijn paard niet zonder rede, maar als hij dat wel bij mij doet, dan doe ik het ook gewoon terug. En nee, een knal is niet onbegrijpelijk, het ligt er maar net aan wanneer je hem toepast. Je moet inderdaad niet zomaar voor alles een knal geven.

Kortom, ik had het alleen over het geval dat ik gequote had... en uit de reactie die ik erboven geplaatst had bleek DUIDELIJK dat niet alleen meppen en slaan een manier is om ervoor de zeggen dat je leider bent. Volgende keer dus even beter doorlezen voor je zo'n overhaaste conclusie trekt!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:19

Ik sla mijn paard nooit, dus laat staan dat een ander het wel mag! Boos!
Die is nog niet jarig.... Hamer
(PS; ik heb geen verzorgsters trouwens. Wil ik ook niet hebben ook.)

Andersmans paard sla ik over het algemeen niet. Ik ben sowieso niet van het slaan, ik probeer eerst altijd goed op de signalen van een paard te letten en daarop in te spelen met lichaamstaal. Werkt prima.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 13-04-07 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:20

_rosita_ schreef:
Lauss schreef:
Voorbeeldje voor rosita: Ik moest laatst de pony van mijn vriendin uit de wei halen. Toen hij met me mee hoorde te lopen ging hij gewoon verder met grazen. Ik probeerde hem mee te "trekken" maar hij bleef gewoon staan. Toen heb ik hem een knietje in zn buik gegeven. mag dat wel, of niet?

Want dit is precies hetzelfde als wat ze in een kudde doen!
Loopt een ondergeschikt paard niet mee, dan krijgt hij/zij een trap van de leidmerrie zodat hij/zij alsnog meeloopt.

Lichaamstaal hebben wij wel DEGELIJK(!) naar paarden toe, zo is recht in de ogen aankijken bedreigend, wegkijken uitnodigend. Stemgebruik kunnen wij gebruiken als waarschuwing. Kortom je kunt wel degelijk een duidelijke waarschuwing geven voordat je besluit harder op te treden. Ik hoef bij de pony die ik verzorg nooit meer hard op te treden, gewoon omdat er een duidelijke rangorde is en mijn stemgebruik altijd al voldoende is. Er is gewoon rust omdat er precies duidelijk is wat ik wel en niet tollereer. Dat heeft een paard ook nodig. Ga me niet vertellen dat je je paard nooit moet straffen..... je moet alleen wel weten hoe in welke situatie.
Laatst bijgewerkt door KimWelsh op 13-04-07 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:24

Nadya schreef:
Ik sla mijn paard nooit, dus laat staan dat een ander het wel mag! Boos!
Die is nog niet jarig.... Hamer
(PS; ik heb geen verzorgsters trouwens. Wil ik ook niet hebben ook.)

Dit klinkt nou net alsof alle verzorgster hartstikke slecht zijn, en ze jouw paard helemaal verrot slaan!
En bedankt! Scheve mond