Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:03

(ik heb vroeger ook wel eens een schop onder mijn kont gehad, daar ben ik ook niet anders door geworden Clown behalve dat ik na die schop wel goed luisterde Nagelbijten / Gniffelen)

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:12

Nou, jullie moeten natuurlijk zelf weten. Ik zei niet negeren. Als je echt de leider ben, zal je het niet zo ver laten escaleren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:13

Als je echt de leider bent, dan weet je dat je het dier terug op zijn plek moet zetten wanneer hij je een schop geeft. Wanneer je dit niet doet is de verhouding de volgende keer helemaal ver te zoeken. Mijn paard had dit gelukkig nooit nodig. Die wist precies hoever hij kon gaan en is noooooit over de schreef gegaan.
Michelle99, wat zou jij dan doen wanneer je paard je een rotschop verkoopt?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 08-03-07 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:15

Cassidy schreef:
Mijn paarden krijgen een correctie in de intensiteit die op dat moment nodig is, en als dat een schop is dan krijgen ze die.
Hoeft gelukkig haast nooit, en het is alleen als ze zich zwaar hebben misdragen.
Als de enige vorm van corrigeren die je in petto hebt die schop is, is het wel zielig met je gesteld.

Sluit ik me helemaal bij aan.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:17

Ben het ook eens met Cassidy...
Maar heb zoiets als mn paard mij schopt dan kan hij een hele goede schop terug verwachten. Ik ben nl de leider en een leider in een kudde doet precies hetzelfde. Maar een goede schreeuw helpt ook wel is maar dat zijn meestal voor de wat kleinere dingen

Britt

Cassidy schreef:
Mijn paarden krijgen een correctie in de intensiteit die op dat moment nodig is, en als dat een schop is dan krijgen ze die.
Hoeft gelukkig haast nooit, en het is alleen als ze zich zwaar hebben misdragen.
Als de enige vorm van corrigeren die je in petto hebt die schop is, is het wel zielig met je gesteld.

Mee eens, zo zie ik het ook.
Ken ook een meisje waarbij toen ze de staldeur opendeed de hengst over haar heen denderde naar buiten, reken maar dat dat dier van mij geen 'corrigerende tik met stemgeluid' gekregen zou hebben..

vuurneon

Michelle99 schreef:
Nou, jullie moeten natuurlijk zelf weten. Ik zei niet negeren. Als je echt de leider ben, zal je het niet zo ver laten escaleren.

Net of je het altijd ziet aankomen dat je paard je in eens wil trappen Clown Het is en blijft een dier die in sommige gevallen graag probeert zijn plek als leider terug te pakken. Voor de verstandshouding moet je hem soms even laten merken wie er nu echt de baas is, want zo zorg je ervoor dat het niet escaleerd. Paard geeft mij een trap, ik trap terug, paard is weer lief. Waar is de escalatie?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:19

Michelle99 schreef:
NOOIIIIITTTT!!!! Gewoon NIET DOEN. Het is puur onmacht, en je paard weet dat heus!

Wie ben jij om te bepalen met welke gemoedstoestand ik een schop uitdeel? Als je het uit onmacht doet, is het inderdaad nutteloos en kun je het beter laten, maar als het een terechte en goed getimede schop is, ben je alleen maar duidelijk voor het paard.
Dit soort uitspraken leer je nog wel af als je wat meer ervaring krijgt met verschillende paarden. Niet ieder paard is "lief".

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:20

Ik heb in totaal 1x een schop gegeven. Maar dat had ze op dat moment verdiend. Stemverheffing en een dreigende lichaamstaal gebruik ik meestal als ze iets doet wat niet mag. Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:21

Straffen is net zo belangrijk als belonen. Ik ben zelf voor negeren (vooral met rijden), maar dingen als bijten accepteer ik niet, dan bijt ik simpelweg terug. Het is niet mijn probleem als mensen het daar niet mee eens zijn Lachen

M'n pony heeft eens m'n pees in m'n gescheurd door z'n baldadige gedrag, pik zulk gedrag nu dus ook niet meer. Hij wéét dat als hij een schop krijgt dat ik serieus ben.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:21

Oeii! Jullie nemen dit echt hoog op, wat maakt nog meer dat ik denk het schop uit emotie en onmacht komt.

Mijn paarden hebben me nog nooit geschopt. En een paard schopt NOOIT uit niets. Paarden geven daarvoor ALTIJD signalen af. En DAAR moet je op regeren.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:23

Michelle99 schreef:
Oeii! Jullie nemen dit echt hoog op, wat maakt nog meer dat ik denk het schop uit emotie en onmacht komt.

Nee hoor Lachen Ik iig niet.

Paard moet z'n plek weten en dat is ver onder mij. Je kunt geen vriendjes zijn met een dier van 500-600 kg, het is levensgevaarlijk als je alles toelaat en ja, ik spreek uit ervaring Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:24

Denk dat er maar erg weinig mensen zijn die nog nooit hun paard hebben geknepen of een schop onder hun hol hebben verkocht als ze het hadden verdiend.
De mensen die het nog nooit hebben gedaan, hebben nog nooit gewerkt met een paard die hun aanviel.

Ik reageer op de signalen als hij dreigt te schoppen, vaak is: nee zeggen voldoende. Maar een enkele keer haalt hij wel uit, en dan krijgt hij een schop terug. Niet uit emotie, niet uit onmacht, maar om de verstandhouding weer goed te krijgen dat ik zijn baas ben en hij niet Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:27

Ach de een beschouwd het als onmacht, de ander als de veiligheid bewaren.. Het komt er op neer dat je met een dier van 600 kilo niet de strijd kan aangaan dus dat moet je (evt wat hardhandiger) voorkomen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:27

In de natuur zegt een ander paard ook niet: foei, als die getrapt word Clown

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:29

Mijn pony is hem een keer uit de wei gesmeerd en toen ik erachteraan ging haalde hij uit, echt nét langs m'n hoofd. Ik had een halstertouw in m'n hand en heb uitgehaald. Heel erg jammer dat hij een bult had van de musketonhaak. Heb me er goed lúllig over gevoeld, maar als ik kassiewijle was geweest, dan had hem dat ook niets geïnteresseerd Knipoog

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:31

Quellian schreef:
Straffen is net zo belangrijk als belonen. Ik ben zelf voor negeren (vooral met rijden), maar dingen als bijten accepteer ik niet, dan bijt ik simpelweg terug. Het is niet mijn probleem als mensen het daar niet mee eens zijn Lachen

Doe ik ook. Als mijn paard bijt, bijt ik terug. Ik heb het eens gedaan (beet in mijn vinder, heb hem in zijn neus gebeten), hij durfde een half uur niet bij me in de buurt te komen en daarna heeft hij nooit meer gebeten!

Oog om oog, tand om tand! Maar wel op een normale manier natuurlijk

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:32

Ach onmacht, dan noem je het maar zo. Mijn veiligheid ( en dat van mijn paard ) gaat voor alles. Zijn tere zieltje is er duidelijk nog nooit mee gekrenkt, hij houdt nu alleen wat meer rekening met waar ik sta Knipoog Hij heeft me in een speelse bui een keer het ziekenhuis in getrapt, dat is eens maar nooit weer. Hij heeft rekening met mij te houden en niet andersom. Losse achterbenen en klemzetten in de stal en bijten worden allemaal flink bestraft. En dat heeft hij dus allemaal maar 1 keer gedaan.
Laatst bijgewerkt door Zesiram op 08-03-07 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:32

Heb ik ook wel eens gedaan, alleen dan uitgehaald met een longeerzweep. Meneer wou mij aanvallen in het land, in volle rengalop oortjes naar achteren, zo kwam hij op me af. En dat heeft hij geweten Clown Heeft het overigens nooit weer gedaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:33

Michelle99 schreef:

Mijn paarden hebben me nog nooit geschopt. En een paard schopt NOOIT uit niets. Paarden geven daarvoor ALTIJD signalen af. En DAAR moet je op regeren.

hopsakee, inderdaad. een paard trapt alleen onverwachts als het schrikt, anders is er ALTIJD eerst een waarschuwing.

Michelle99 schreef:

precies. dat is ook het probleem met de mijne. daarmee is het toendertijd wél geëscaleerd, ik was 13 en kon geen jonge hengst opvoeden. en dat laat zijn sporen na. het is hem één keer gelukt, en hij zal het bij vreemden blijven proberen. op zich geen probleem als je het weet en ermee om kunt gaan. maar goed, het heeft wel tot resultaat gehad dat ik hem een keer een schop onder zijn hol moest geven. jammer, maar wel mijn eigen schuld uiteindelijk, ook al was ik toen nog zo jong.

met mijn andere twee paardjes (na van die eerste uiteraard veel geleerd te hebben) heb ik geen problemen. beiden hebben nog nooit één klap gehad, Flicka is nu 3,5 en was drie maand toen ik haar kocht, en Snatje is bijna een jaar, en ik heb hem nu een half jaar. niks aan de hand, als je eenmaal weet wat je moet doen, om bijten en schoppen te voorkomen. er moet heel wat gebeuren wil een paard gericht trappen, tenzij uit angst.

@ welshcobfan, nee hij zegt geen foei als ie getrapt wordt, een onderdanig paard loopt dan weg, zal nooit een paard dat hoger in rang staat terugtrappen als de rangen goed bevestigd zijn. de hogeren in rang delen weleens een klap uit, maar daaraan gaan ALTIJD één of meerdere waarschuwingen vooraf. dit zijn subtiele signalen, die veel mensen gewoon niet zien door gebrek aan inzicht en ervaring. de aanval van jouw paard geeft aan dat je op dat moment de rangorde niet goed in orde had. een paard valt nooit een meerdere aan.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:33

Ik geef mijn paard weleens een schop, ja. Dat is soms echt gewoon nodig, toen ik haar net had haalde ze regelmatig uit naar mensen en dat moet ze gewoon leren. Als ze nu haar ben optilt en m niet neerzet als ik roep HEY! Dan krijgt ze een schop. En als er een geval voorkomt waarin ik vind dat het ook nodig is doe ik het ook. En nee dat is totaal niet zielig, juist heel duidelijk voor een paard. In een kudde schoppen ze elkaar ook als ze iets niet willen. Een tik op de neus, dat is dan wel weer zielig en hier worden ze ook hoofdschuw van, dat zie je me dan ook nooit doen. Sommige mensen zijn wat dit betreft het schoppen wel erg soft, en hebben duidelijk geen idee hoe paarden in elkaar zitten. En voor sommige paarden is het misschien ook niet nodig, al sje een hele brave hebt, maar er zijn gewoon paarden die duidelijk moeten weten wie er baas is.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:35

Ik heb op een kinderboerderij gewerkt als vrijwilligster..
Daar hadden we een koe, mijn god wat was dat een beest.. Altijd op je rug proberen te springen, uithalen bij het borstelen.. Ik heb het gewoon een keer goed terug gedaan toen ze het voor de zoveelste keer deed en ze was er meteen klaar mee.. Ook bij de beheerster probeerde ze het telkens en die corrigeerde haar ook met een soortgelijke reactie..
Dat is dan gewoon de enige manier om het te doen, want in een kudde gaat het net zo.
Uiteindelijk moest ze weg omdat het te gevaarlijk was ivm kleine kinderen. Wij waren nog wel redelijk groot en sterk (tegenover een koe van 800 kilo Schijnheilig) maar een kleine kleuter is bij zo'n actie gelijk zo plat als een dubbeltje.

Ik vind dat als een paard naar je trapt (en dat gebeurt in principe niet zomaar nee Lachen ), je gewoon een schop terug moet geven. Dit natuurlijk dan niet in de vorm van afranseling en dat beest bont en blauw schoppen, maar gewoon een duidelijke trap, dan houden ze er vanzelf mee op Haha! want dan weten ze hun plaats weer Lachen
Laatst bijgewerkt door Blinnii op 08-03-07 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:36

Niemand zal in de spiegel kunnen kijken en zeggen... ik heb nog nooit mijn paard geschopt of geslagen..... en als je zegt ik sla mijn dier nooit dan lieg je...

Ja mijn pony krijgt als hij na 2x waarschuwen niet luistert een correctie.
En of dat nou een schop onder zijn buik of tussen zijn voorbenen is of dat het een tik op zijn hals of neus (dat liever niet maar soms ontkom je er niet aan) is dat maakt niet uit.

Ik doet het net als bij een kind.. 2x waarschuwen, niet luisteren straf....
Ik zal mijn paard niet doodslaan maar er is een verschil tussen slaan en slaan....

Pas als je bloed uit je paard ziet komen moet je je eens afvragen of je niet te hard heb geslagen en tot nu toe ben ik nog geen spoortje daarvan tegen gekomen..... Haha!

En mijn paard is echt vaak braaf.... maar af en toe, net als kinderen, zou je hem aan een boom in het bos willen binden en weg willen lopen.....
En nu kan iedereen over me heen vallen... ga je gang.... maar zolanlg mijn pony nog steeds naar me staat te hinneken en met zijn oortjes naar voren staat als ik aan kom kan ik me niet bedenken dat ik slecht voor hem ben omdat ik hem af en toe corrigeer.

Je tikt hem toch ook met een zweep....

Voorbeeld: Ik sta in stal, paardje netjes naast me.. hij moet even wachten.. gaat staan klooien en ... bijt me in mijn arm....
Denk je dat ik zeg..foei...
Nou die uithaal op zijn neus is hij nog niet vergeten hoor....
In de natuur zegt mamma ook niet.. foei veulen dat mag niet.. die haalt ook gelijk uit. Dus kijk naar het natuurlijke gedrag...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:38

de vergelijking met paarden in een kudde die hier te pas en te onpas aangehaald wordt, gaat gewoonweg niet volledig op. ja, met een terechte schop is niks mis, een klap van een paard komt wel even harder aan, en schoppen is feitelijk paardentaal en daarom makkelijker te begrijpen dan een tik over de neus.

aan de andere kant worden in een kudde voorafgaand aan een trap signalen afgegeven, als je de regels van de kudde wilt hanteren moet je deze signalen ook zelf uitzenden, en ook de signalen van je paard kunnen lezen, zodat je kunt ingrijpen vóór het paard bijt of schopt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:39

Mando schreef:
Voorbeeld: Ik sta in stal, paardje netjes naast me.. hij moet even wachten.. gaat staan klooien en ... bijt me in mijn arm....
Denk je dat ik zeg..foei...
Nou die uithaal op zijn neus is hij nog niet vergeten hoor....
In de natuur zegt mamma ook niet.. foei veulen dat mag niet.. die haalt ook gelijk uit. Dus kijk naar het natuurlijke gedrag...

ja, merries met veulens accepteren ook dat het veulen al steigerend over hun rug hangt. je kunt dieren niet op alle vlakken met mensen vergelijken. een merrie kan dat hebben, wij lopen misschien wel een schedelbreuk op als dat veulen wil spelen. en een merrie haalt NOOIT gelijk uit. daar gaan we weer over de signalen... die gaan er ALTIJD aan vooraf. pas als die genegeerd worden wordt er een tik uitgedeeld.

en ja, ik kan wel degelijk zeggen dat mijn merrie en veulentje nog nooit EEN klap gehad hebben. als ik dat zou doen gaan ze door het lint, ze zijn erg gevoelig. mijn paard is een ander verhaal, die is zelf dominant en heeft leiding, en af en toe een correctie nodig gehad.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 08-03-07 12:41, in het totaal 2 keer bewerkt