ik een dierenbeul?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bianca78

Re: ik een dierenbeul?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:02

Dat is toch geen probleem?
Tenminste ik zie het niet hoor.
Je weet toch zelf het beste hoe je paard is?

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:11

ik vind eerlijk gezegd dat iedereen er maar gemakkelijk over denkt. Natuurlijk kan het geen kwaad om ff zo'n lichtgewicht zadel op je twee-jarige te leggen, maar denk eens andersom: stel een stalgenoot heeft haar twentertje vasstaan buiten de stal en ze komt aanlopen met een zadel dat ze erop legt. Dan zou jij denk ik hetzelfde reageren: iemand die namelijk normaal gesproken een zadel erop legt gaat rijden of longeren o.i.d. en daar vind ik je paard zeker nog te jong voor.

Ik denk dus dat het punt niet zozeer was dat je dat zadel erop legde, maar meer dat je stalgenoot dacht dat je wat met het paard ging doen. En dat was inderdaad niet correct geweest, en daar mag ze imo ook wat van zeggen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 15:44

Ach niks van aantrekken! Maakt niks uit .Tong uitsteken Al had je hem iets aangesligerd wat maakt dat uit? Je hebt het er helemaal niet lang opgelegt en als het pijn deed lag het er niet lang. Haha!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 15:47

dat je nog aan jezelf gaat twijfelen.. Tuurlijk ben je geen dierenebul, het is logisch dat je ziets doet, gewoon kijken naar zijn reactie en alles. Niks verkeerds aan hoor Knipoog

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 16:03

hihihi, een topic van 6 pagina's voor zoiets onnozels... Haha! Das wel weer typisc bokt, denk ik. En ik voeg er lekker toch nog een berichtje aan toe...

Zoals de meeste mensen hier al zeggen (sommigen weliswaar met een, terechte, maar) ben je geen dierenbeul als je je paardje van 2 een zadel oplegd en er verder niets mee doet.

Mijn haflinger, die inmiddels 7 jaar is en een hele vent aan het worden is, heeft ook op 2 jarige leeftijd voor het eerste kennisgemaakt met een zadeltje. Hij vond het werkelijk niet interessant, dus ik heb het niet al te vaak geoefend. Ook ben ik van jongs af aan (heb hem vanaf dat hij 1 was) bezig geweest met vreemde dingen voor hem. Ritselende tasjes en dekens opgooien hoorden daarbij. Dekens had hij natuurlijk niet nodig, dus die bleven niet om, maar hij wende er wel aan. We laten paarden ook vaak al wennen aan vast staan (wat wel handig is, maar ook veel gevaarlijker, mijn inziens...). Met anderhalf wandelde ik regelmatig met mijn jonge haflinger aan het halster door het bos. En dat vond ie altijd erg leuk, aangezien zijn oortjes altijd lekker naar voren stonden. En mijn vriend heeft er met 2 1/2 wel eens een paar seconden op gezeten (zonder zadel). Het eerste inrijden ben ik begonnen met 3 1/2. Voornamelijk veel in het bos. En nu hij 7 is merk ik pas echt dat hij aan het werk kan. Wat een verschil met vorig jaar... Haha!
Voordat hij ingereden werd heeft hij al bussen, treinen, boten en auto's leren kennen. Spelenderwijs en met een betrouwbaar vriendje. Verder liep meneer 's winters overdag de hele dag buiten op het land en stond hij 's nachts in een buitenbox. En zomers lekker dag en nacht.

Ben ik dan een dierenbeul? Nee hoor, daar maak ik me absoluut geen zorgen over!

En dat zou jij ook niet moeten doen. Gewoon goed luisteren naar je paardje en hou het voor hem leuk en acceptabel Knipoog Enne, vraag gewoon de volgende keer wat je stalgenoot bedoelt, dat voorkomt waarschijnlijk een hoop onduidelijkheid...

zijn we nu al bij pagina 7? Clown

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 16:18

Weet je wel zeker dat ze het tegen jou had? Clown
Trouwens idd wel typisch bokt om dr weer 6 pagina's van te maken Bloos

spookje_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:24

niks mis mee hoor hij zal er een keer aan moete wennen om een zadel op zijn rug te hebbe en nu was die mooi afgeleid door ete dus kan ook nieteens stress hebben veroorzaakt denk ik

Kiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:30

nee kan best een wintec zadel meot kunnen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:40

Kiet schreef:
nee kan best een wintec zadel meot kunnen

en een ander zadel niet? Clown

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:32

Ik deed ook hoor, goh die paar kilo een minuut, zal die zeker dood van gaan.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:37

Karoliefje_ schreef:
Ik deed ook hoor, goh die paar kilo een minuut, zal die zeker dood van gaan.

hier ga ik mee in...sarcastisch he Knipoog
maar idd, misschien dacht ze dat je ging ging longeren ofzo ?
niet bij stilstaan, je hebt niks verkeerds gedaan Knipoog

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:45

hey het is juist goed om nu al licht longeerwerk te doen met en zonder zadel heb je later alleen maar plezier van hoor,
het richt geen schade aan.
je kunt er ook op gaan zitten en er weer af als hij stilstaat dan he
wij legde ons zadel al op een 1 jarig veulen dit omdat het een groot paard moest worden en we wouden dat ze wist wat er ooits zou komen.
en wij er minder moeite mee hadden.
en op zijn twee hebben we het er zadel erop gedaan en er af en toe op zitten.
ze heeft nog maar 1 keer gek gedaan met zadel op dat was de derde keer ze schrok en iemand liet haar los en toen vloog ze huppelend heel de wie door.

en nu is ze drie en echt een ezel we legden het zadel erop gingen erop en iemand hield haar vast er we reden zo aan en werd alweer losgelaten.
ze is wel zo gemakkelijk.
en ik denk ook zeker dat het een stuk aan het zadel licht maar natuurlijk oook omdat het een koele kikker is.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:50

Van het zadel zie ik geen probleem, alleen het feit van het vastzetten aan het hek terwijl jij gaat rijden. Wat als hij schrikt? Gaat hangen? En in ergste geval achterover klapt? Had je hem beter op stallen kunnen laten eten.

Ariane120

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:31

Ik vind je geen dierenbeul hoor, het is een heel licht zadel...
Zolang het maar voor 3 minuutjes is kan geen kwaad toch!

Laat je toch niet zo op stang jagen!

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:34

je kunt met 2 jaar best het paard aan het tuig laten wennen. je mag er alleen nog niet mee werken. dit is alleen omdat het paard nog niet helemaal volgroeid is en dat er problemen met de botten en gewrichten kunnen ontstaan.

Maar zo aan het tuig laten wennen is echt geen probleem hoor.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:27

Ik zie het probleem niet. Wij beginnen in israel wel bij paarden waarvan we verwachten dat ze moeilijker aan een zadel wennen bij 2 jarige leeftijd met shabrakjes en met eventueel renzadeltje en elastisch singeltje Knipoog en daarna lopen we met ze buiten ( natuurlijk wel AAN DE HAND Tong uitsteken )

ceasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 22:00

Das echt totaal niet zielig hoor Knipoog het is tog leuk pom te zien hoe je paardje reageert? Vork

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 13:35

Dat is niet fout, dat is prachtig! Hoe eerder het paard weet dat iets op zijn rug geen vijand is en dat er niets gebeurt, hoe beter, toch?!+:)+ Ik weet zeker dat je het niet had gedaan als je paard een driftkikker was die op alles fel reageerde, of wel? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:04

Ik denk dat jou stalgenoot dacht dat je hem ging inrijden, want dat is wel het eerste wat je denkt als je zoiets ziet Knipoog

ReBeL_Valibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:08

AaaAAhHHH FvETTEe DiiRuuhhBeuHLL!!! DaS FeT SIIelUUUHG!! Clown

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:47

peacehorses schreef:
Dat is niet fout, dat is prachtig! Hoe eerder het paard weet dat iets op zijn rug geen vijand is en dat er niets gebeurt, hoe beter, toch?!+:)+ Ik weet zeker dat je het niet had gedaan als je paard een driftkikker was die op alles fel reageerde, of wel? Knipoog

Maar toch weet ik uit ervaring dat de fijnste paarden om zadelmak te maken, de paarden zijn die weinig in contact zijn geweest met mensen, en waar niet teveel mee gefrot is.
Dus kan zoiets kwaad, niet echt, maar of het veel goed doet, daar heb ik mijn twijfels over. Lachen

Wat betreft het vastbinden aan het hek en dan een zadel opdoen, dat zie ik ook niet zitten.
Als je het doet, ook al is ie nog zo nuchter, bedenk dan gewoon ff wat er kan gebeuren en laat iemand ff vasthouden.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:52

als een paard met zijn 2,5 zadelmak gemaakt kan worden neem ik aan dat je er met zijn twee wel even een zadel op kan leggen haha. Mijn jaarling heeft ook al regelmatig een kunstof zadeltje op is alleen maar handig. Hoe meer hij al kent hoe beter straks .
Tuurlijk kan je er neit op gaan zitten maar het kan echt geen kwaad

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:53

ik ga geen 6 bladzijde's doorlezen, mijn mening:

het is juist goed om af en toe alvast te gaan oefenen, je kan ook beginnen met een theedoek, of shabrak, dan zadel er bij, ( zonder singel en stijgbeugels en andere dingen ) dan rustig aansingelen, los gaatje, dan stijgbeugels eraan)
Alles rustig op zijn tijd, dan is er niks aan de hand, dan ben je ook absoluut geen dierenbeul maar ben je hem aan het voorbereiden op wat er later gaat komen.

Ouders die hun kinderen op 14 jarige leeftijd kleedgeld geven omdaar mee te leren omgaan zijn toch ook geen dierenbeulen, je bereid je kind voor om met geld overweg te gaan.

Als je iemand het hier niet mee eens is wil ik het graag even horen mét argument.

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:55

ReBeL_Valibu schreef:
AaaAAhHHH FvETTEe DiiRuuhhBeuHLL!!! DaS FeT SIIelUUUHG!! Clown

ja ga maar eerst even normaal nederlands typen dan praat ik verder met jou.

Citaat:
Maar toch weet ik uit ervaring dat de fijnste paarden om zadelmak te maken, de paarden zijn die weinig in contact zijn geweest met mensen, en waar niet teveel mee gefrot is.
Dus kan zoiets kwaad, niet echt, maar of het veel goed doet, daar heb ik mijn twijfels over.

Wat betreft het vastbinden aan het hek en dan een zadel opdoen, dat zie ik ook niet zitten.
Als je het doet, ook al is ie nog zo nuchter, bedenk dan gewoon ff wat er kan gebeuren en laat iemand ff vasthouden.

Over dat laatste stukje:
Daar ben ik het volledig mee eens, ookal is je paard een koelekikker, laat iemand even helpen, paarden zijn dieren, die kunnen onverwachtse bewegingen maken.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:58

tuurlijk ben je geen dierenbeul maar toch wel lief van het meisje dat ze het voor je paardje opnam, meschien dacht ze dat je hem al in wilde rijden, loop gewoon even naar haar toe joh en vertel je verhaal dat je er echt mee zit, denk dat jullie er samen dan om kunnen lachen, overigs zijn er helaas toch genoeg paarden die met 2 al ingereden worden dus vraag me af is het zo verkeerd dan wat die mensen doen of kan het gewoon echt niet renpaarden worden ook al met 2 ingereden of zijn die er speciaal voor gefokt