wat doe je als je paard je bijt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miilou_

Re: wat doe je als je paard je bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:44

bijten = een tik op de neus Ja vooral als het echt gemeen, met opzet is! als ie op m'n tenen staat dan duw ik 'm er gewoon af vindt niet dat ze daar vaak echt iets aan kunnen doen!

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:46

bijten dan een tik

op mijn tenen staan, dan probeer ik ze er af te duwen. slaan dan niet.. dat doen ze niet express..

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:46

Nee idd! Ik neem aan dat paarden niet ZÓ slim zijn om EXPRES op je tenen te gaan staan Nagelbijten / Gniffelen ..

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:47

Mijn paard doet het soms ook. Als ze dat doet krijgt ze een tik op haar neus. Ze weet onderhand wel dat ze het niet mag (dat mag ik hopen Tong uitsteken ).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:51

Als mijn paard me al zou bijten, zou ik eens checken waarom 'ie dat doet. Mijn paard bijt namelijk nooit, dus als hij het ineens wel zou doen, ga ik er vanuit dat er iets aan de hand is. Oorzaak zoeken en er wat aan doen. Lachen

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:57

Wij hebben 2 hengsten op pension staan en ze zijn allebei wat bijterig. Als ik ze even kroel dan probeert er altijd 1 te bijten dan ga ik spelen met zijn lippen en doe mijn vinger onder zijn lip. Gaat ie flemen en is hij het bijten vergeten.

Als een paard me echt wil gaan bijten dan pak ik hem/haar bij de neus en duw hem weg en kroel ze dan op het voorhoofd. Zo van, als je niet bijt ben ik lief.
Ik ben over het algemeen tegen een tik op het hoofd.

Als een paard op de tenen staat, dan probeer ik rustig te blijven hoe zeer het ook doet en duw ze er af. Ik heb namelijk een keer gehad dat er 1 op stond en toen stond ik te trappelen en auw auw. Paard schrok zich wezeloos, werd helemaal gek.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:01

Fijn zeg mijn paard bijt niet. gniept alleen, als ik aan de telefoon zit en voor haar stal sta en haar semi aandacht geef gaat ze heel zachtjes mijn velletje pakken van mijn hand en omhoog trekken. Doet geen pijn is alleen iritant. Maar de hint is duidelijk dan. Op mijn voet stond ze vroeger toen ze nog lomp was doet ze nu niet meer of per ongeluk, ze gaat er ook vanzelf af.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:05

Onze mini hengst begint zich steeds meer mans te voelen en probeerde ook zeker te bijten. Dit heb ik gelijk afgestraft door een flinke tik op zijn neus, nu waagt hij het er niet eens meer op (maar voor hoelang).

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:24

Voor jonge paarden moet je heeel erg duiderlijk zijn. Straffen wat verkeerd is belonen voor wat goed is. Niet dat ze alleen het straffen kennen natuurlijk Haha! ..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:37

een paard kan balkjes lopen zonder te struikelen, een paard kan springen zonder z'n nek te breken, een paard kan achterwaarts gaan zonder iets te raken... Een paard schopt niet per ongeluk mis of raak... een paard schopt bewust raak of bewust mis...

een paard weet exact waar het zijn voetjes laat maar weet ook exact waar de jouwe zich bevinden.
Nu denkt een paard niet ala 'zal ik baas lief eens lekker op z'n tenen jensen' maar weten wel welk effect het kan hebben.
bijv, peerd heeft een hekel aan optomen, weet dat tenen trappen het optomen onderbreekt..
Als ik bij het hoofd sta hoort het de benen aan de grond te houden..
Tenen trappen is gelijk een ontiegelijke knal...
Bijten ligt eraan waar, wanneer en hoe/waarom...
Ik heb er eentje die beet... maar stond nadien gelijk achterin de stal... Aan de hand, met borstelen niets geen bijten.. op stal wel...
Heb het genegeerd, haar van box gewisseld en geen bijten meer...
Een jaarling vind het helemaal fijn om mijn jas te sabbelen en te knabbelen... Ik doe de jas uit, hang hem over de deur, jaarling leeft zich uit en als ie klaar is trek ik de jas weer aan... (Ze doet het alleen bij die ene jas van mij, aan andere jassen/truien/vesten snuffelt ze wil wel een keer zeer voorzichtig proeven maar die ene jas is echt haar sabbel jas Scheve mond )
Dom bijten is ook een giga knal.. schoppen/trappen idem... maar ook weer waar wanneer hoe en waarom...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:55

Ik ben juist met mijn paard balkjes gaan lopen om hem wat bewuster van zijn benen te maken. Hij struikelde veel, omdat hij nog niet zo goed op zijn eigen benen lette. Dus nee, niet elk paard is zich bewust van zijn benen. Zeker een jonkie niet.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:59

Bijten is een knal. Schoppen bij hoeven uitkrabben is een knal.
Inmiddels heeft meneer door dat hij het niet meer mag doen.
Nu is hij zo mag als een lammetje met uitkrabben. Al heeft hij af en toe wel bijtneigingen. Maar die worden gewoon weer bestraft.
Een knal ik bij mij de beste manier, anders dringt het niet tot hem door en begint hij het alleen maar leuk te vinden.

maidyoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:17

Het ligt eraan hoe ie bijt speels of vals.
Als ik hem zelf uitdaag om te bijten en hij bijt me toevallig dan kan ik hem niet straffen.
Ik kan soms spelen met mijn paard als ik zijn voorbenen poets en hij is speels gaat ie happen naar de borstel en zo kan ik hem behoorlijk speels maken.

Maar als hij bijt zomaar en vals dan is een schreeuw meestal genoeg maar als ie me te pakken heeft dan bijt ik even terug in zijn neus

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:18

Terug bijten doe ik sowieso niet.
Dan krijg ik een kopstoot terug. Clown

maidyoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:18

tja ik hou hem vast hoor aan het halster

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:19

Lowara schreef:
Cassidy schreef:
@_paula_....heb je het hele topic doorgelezen? Advies is al vaker gegeven, maar wat doe jij als die tik niet helpt?

waarschijnlijk nog een tik geven Knipoog hihi

nee, even serieus. wat ik mij wel afvraag en hoe men erop reageert, stel je pard`staat aan de weg in de wei of bv op een stal waar veel mensen langslopen. je paard bijt iedereen die langskomt,maar gewoon in de omgang doen ze het niet. hoe staan jullie ertegenover als vreemden dan een flinke beet je paard een mep geven? sta je het toe, of niet?

ja ik sta dat wel toe ja,
een paard hoeft mij nooit en te nimmer te bijten en een ander ook niet!
Alleen als het een paard is waar het afleren niet te doen is , dan in een stal zetten met trailies, zodat ze ook een bezoeker niet kan bezeren.

en met een paardenbeet kan je er flink toegetakeld uitzien, moet er niet aan denken dat mijn paard een ander dat aandoet.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:22

maidyoga schreef:
Het ligt eraan hoe ie bijt speels of vals.
Als ik hem zelf uitdaag om te bijten en hij bijt me toevallig dan kan ik hem niet straffen.
Ik kan soms spelen met mijn paard als ik zijn voorbenen poets en hij is speels gaat ie happen naar de borstel en zo kan ik hem behoorlijk speels maken.

Maar als hij bijt zomaar en vals dan is een schreeuw meestal genoeg maar als ie me te pakken heeft dan bijt ik even terug in zijn neus

dit zou ik dus ook niet doen.
eerst mag je paard wel bijten (ook al is het spelen) en dan ineens mag het weer niet.
consuquent zijn met deze dingen.
het is een paard geen hond ( en zelfs bij een hond zou ik het al niet eens aanleren)
Bijten is uit den boze voor ieder dier.

gr

maidyoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:27

Ik weet heel goed wanneer het spelen is want hij doet het naar de borstel, oorjtes naar voren en zachtjes happen.
Ik hou mijn 24 jarige graag jong.

Vals bijten doet hij alleen als ik te hard borstel of met voeren of als ik hem stoor tijdens het luchtzuigen en aansingelen.

Ik ken mijn paard goed genoeg om te weten wanneer het spelen is en valsheid

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:53

Bij bijten een tik op z'n neus, en op de voeten staan kan 'ie niets aan doen, dan moest ikzelf maar beter opletten.
En

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:57

terugbijten Tong uitsteken nee hoor een tik op de neus en even je stem verheffen, op je tenen staan bewust is een vorm van dominantie, dan moet je gaan werken aan de band met je paard, per ongeluk kan natuurlijk ook gebeuren en dan is het gewoon jammer (en pijnlijk)

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 08:01

mijn jonge pony doet dit zeker niet bewust, moet gewoon nog leren hoe hij zijn voeten moet plaatsen, al gebeurd het maar heel weinig.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 08:38

ik heb zelf een quater merrie vanaf dat ze 1jaar is en toen beed ze nog wel is. eerst wist ik niet zo goed wat ik moest doen maar toen zei iemand van joh,.. bijt gewoon terug. ik was heel verbaast maar heb het toch gedaan.
zodra ze ging bijten beet ik haar in d'r oor. nou dat was even schrikken maar nu bijt ze NoooIt meer! Haha!
echt een aanrader

Santjeshesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 12:04

ik heb sinds vandaag een minishetlander hengst te logeren hij bijt ook wat en hoe kan ik dit het beste aanpakken?
en zou het helpen als hij gecastreerd worden? (dit willen we zoiezo zo snel mogelijk laten doen)

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 12:21

Gewoon afstraffen wanneer hij bijt of aanstalte maakt.
En je wilt hem toch castereren, dus dat gewoon zo snel mogelijk doen. Lachen

Santjeshesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 12:46

dat zou al wel iets schelen?
ja het lijkt mij het beste als hij gecastreerd wordt