Hoe rijd je een paard in?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lique
Berichten: 2390
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: steenwijk /kop van overijssel

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:59

op wat voor niveau rijd je dan???
en grondwerk is wel de basis voor het inrijden etc...dat is denk ik wel het meest belangrijkste...je had het over een pony van twee die je wou poetsen ofzo....nou dan is gedult een schone zaak,die van mij ging alle kanten op stond niet stil,trapte na de hoefsmid..is binnen 2 maanden goedgekomen met rust en gedult

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:02

Nelleke1 schreef:
Ik mag van mijn ouders geen geld uitgeven aan een verzorgpony om haar in te laten rijden, dat vind ik te begrijpen.
Daarom komt iemand die ik ken ( en van beroep paarden inrijd) helpen
Daarom vraag ik om tips.. als het mijn eigenpaard was of ik mocht er geld aan uitgeven dan had ik het miss wel neit gedaan en ik heb ook een negatieve gedachten bij paarden door onbekende in laten rijden
(paard van vriendin kwam terug met een virus (droes)) ( paard heeft neimand die hij vertrouwd om zich heen en zulk soort dingen) maar dat kan aan mij liggen


dat was dan waarschijnlijk niet een heel erg professionele stal
bij echt goede stallen zullen ze het paard eerst wel laten wennen en hun vertrouwen winnen
ze gaan er echt niet gelijk op zitten maar beginnen met inderdaad grondwerk
grondwerk en wijken voor druk zijn overigens niet speciale nhs dingen hoor.
die waren er al lang voordat nhs populair werd

lique
Berichten: 2390
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: steenwijk /kop van overijssel

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:05

idd

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 20:06

De mensen waar ik altijd reed op een manege vroeger waren tegen NHS en zeiden nogal negatieve dingen over de methode
daarom dacht ik dat dat waar was ik heb daar een pony ingereden ook allemaal via grondwerk en wijken voor druk maar hun gebruikte die thermen niet maar noemde gewoon dingen op die deze therm inhoud dus ik heb nooit geweten dat het zo hete

Ik doe nooit mee aan wedstrijden paardrijden blijft een hobby maar wedstrijden vind ik niet zo leuk ik weet niet hoe het komt

Ik weet niet welke stal het was, maar hoe kun je in 1 maand dan een paard inrijden en een vertrouwensband hebben als ze niet gelijk beginnen want meestal blijven ze ( als ik verhalen hoor) niet langer dan1 a 2 maanden weg.

speedy_cindy
Berichten: 1474
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:17

Hé ik heb dit topic ff gelezen, ik ben 14 heb nu een stuk of 7 pony's ingereden. Dit ging harstikke goed en er is niks fout gegaan dus ik snap niet waarom er zo negatief word gedaan over dat als je 14 bent niet mag inrijden, ik vind dat het meer om de ervaring en je verstand van paarden gaat dan om je leeftijd! Als iemand wel ouder is maar met minder verstand van zaken vind ik eerder dat die beter niet aan inrijden kunnen beginnen. Ennuh over de penny ik lees dat blad ook hoor.. Wat is daar mis mee?

Dit moet niet verkeerd overkomen maar ik vind wel dat er over sommige dingen negatief over gedaan word wat ik niet snap..

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 20:19

Ik ben het met cindy eens

Als bij iemand in het profiel staat ik ben 25 zou het wel mogen??
Misschien rijd ze pas een maand paard

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:33

misschien heeft het er mee te maken dat als je 14 bent gewoon nog niet genoeg ervaring kunt hebben? Knipoog
en ga nou niet zeggen dat ik maar 3 jaar ouder ben.. want ik ga mezelf ook niet wijsmaken dat ik een paard kan inrijden, wat ik dus ook niet doe. ik help met inrijden en leer er heel van maar ik haal het echt niet in m'n hoofd om het zelf te gaan doen

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 20:40

maar iemand van 25 of weet ik het van mij part 80 kan ook geen of weinig ervaring hebben (miss ben ik wel opgegroeid tussen mensen die altijd paarden aan het inrijden enz. zijn) dat is namelijk wel in mijn geval

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:44

er wordt hier toch ook niet gezegt dat iemand van 25 het wel zou kunnen..
kijk hartstikke mooi dat jij bent opgegroeid tussen paardenmensen, prima.
maar als 14 jarige kun je gewoon nog niet alle situaties die je kunt tegenkomen bij het inrijden van paarden gezien of meegemaakt hebben.
echt rijden en dan bedoel ik dus lichtrijden, doorzitten, wat dressuuroefeningen kun je leren vanaf je 6de.. dit zou betekenen dat jij maximaal 8 jaar rijervaring zou kunnen hebben.
ik denk niet dat je in die 8 jaar zoveel bij paarden hebt kunnen zien dat je precies weet hoe een paard reageert op bepaalde dingen.
maar kijk als jij vind dat je zo geweldig kunt rijden moet je het vooral doen

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 20:53

je leert in eerste instantie ook veel van kijken dat kun je al als je geboren word

doorzitten kan een kind van 4 ook lichtrijden miss ook wel dressuuroefeningen op je 6e daar ben ik het wel mee eens.
Maar wie zegt dat ik mijn paard dressuurmatig wil rijden? het word een gewoon recreatie paard ( bosritje strandritje sprongetje longeren enz. )

14 klinkt miss jong maar als iemand van 16 dit neer zou zetten dan zouden er zulke reacties niet komen en dat scheelt maar 2 jaar in mijn geval bijna 1 ( bijna 15 joehoee )

speedy_cindy
Berichten: 1474
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:04

He ik vind het nogal raar hoor ik bedoel ik zeg egt niet dat ik goed kan rijden ofzo hoor! Maar hoe weet je nou hoeveel ervaring iemand kan hebben. En als je 20 bent ofzo wel beter bent? Het gaat er tog om wat je met paarden doet hoe je met ze omgaat en als je ouder bent kun je net zo hard tegen al die problemen aanlopen. Wat doe je dan? Dan zoek je er een oplossing voor. Nou het lijkt hier alsof je als je 14 bent niet eens logisch daarin kan denken.

Als je 20 bent en je rijd nog maar 2 jaar en je zou dan dit topic openen je vermeld er niet in hoelang je rijd, dan lijkt het zoals het hier staat of het wel normaal is om een paard in te rijden.
Dan reageren jullie volgens mij anders ja tog?

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:20

nee dan reageren we niet anders want (al meerdere keren gezegt) als je een paard in gaat rijden heb je genoeg ervaring en hoef je dus helemaal niet zo'n topic te openen..

Goof

Berichten: 29115
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:24

Citaat:
Maar wie zegt dat ik mijn paard dressuurmatig wil rijden? het word een gewoon recreatie paard ( bosritje strandritje sprongetje longeren enz. )


Neemt niet weg dat jij je paard gewoon net zo moet inrijden als een paard wat je wel voor de dressuur zou gaan gebruiken.
Dressuur is namelijk de basis van het hele paardrijden!! Ook voor een recreatiepaard dus!ik zou echt nog maar eens wat meer info gaan winnen of iemand zoeken die het voor je kan doen...

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 21:32

Ik heb altijd geleerd dat je een paard niet aan de krul inrijd dit komt later pas .. en bij mij hoeft dat later neit want ze hoeft het niet te kunnen ) dus hoef ik niet aan de teugel te kunnen rijden ( maar als het volgens jou anders is , is goed rijd ik toch aan de teugel kan ik ook hoor moet ze ook gelijk een piaffe wijken ach maakt het uit we rijden haar in en in een jaar is ze ingereden zz paard ) dat hoeft van mij allemaal neit stap draf galop gewoon relaxt is voldoende en als ze haar ontspant gaat ze vanzelf wel aan de teugel en zo niet dan niet..

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:40

dat antwoord laat al precies zien hoe onervaren je blijkbaar bent
dressuur heeft helemaal niks te maken met het in de krul lopen van een paard en de moeilijke oefeningen die je op dressuurwedstrijden tegenkomt. dat soort dingen komen voort uit de dressuur maar zijn er niet de basis van.
de basis van dressuur is ontspanning, vertrouwen en het goed gebruiken van de rug. iets wat elk paard hoort te doen, zelfs een recreatiepaard.

Goof

Berichten: 29115
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:44

Dank je xjildou! Haha!

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 21:51

Ik zeg toch ze gaat vanzelf in de krul als zij zich ontspant maar ik ga haar niet dwingen te ontspannen

en vertrouwen hebben we genoeg

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:52

laat maar
ik heb m'n punt duidelijk gemaakt maar als jij het zo graag zelf wil doen moet je dat vooral doen

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 22:04

bedankt voor alle tips in ieder geval..

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:05

jeetje zeg nu ik dit lees heb ik helemaal zoiets van: laat het aub door iemand anders doen!

Je verpest zijn hele lichaam als je hem niet goed inrijd en later niet goed dressuurmatig doorrijd. Erg zielig voor de pony...

Paarden zijn nu eenmaal niet gemaakt om bereden te worden, in de natuur nemen ze hele andere houdingen aan dan de houding die ze nodig hebben om ons goed te kunnen dragen zonder dat hun lichaam naar de knoppen gaat.

En in de krul??? In de krul bestaat niet! Dat kan je beter vervangen door: goed de achterhand eronder en over de rug rijden zodat hij het gewicht van de ruiter kan dragen en niet al het gewicht op zijn voorhand heeft.

In de krul is gelul...

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 22:07

wat jij wil..,, iedereen mag tenslotte zijn mening en tips geven

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 22:08

daar heb ik om gevraagd

speedy_cindy
Berichten: 1474
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:08

Ontspanning en vertrouwen hoort bij alles wat je met paarden doet het lijkt me niet dat je een paard tot alles toe kan dwingen.
Dan gaat hij vroeg of laat tegenwerken.
Maar ik ben het wel met anderen eens van eerder in dit topic,
wijken voor druk is wel een van de belangrijkste dingen voor een paard inrijden. Of je nou dressuurmatig of gewoon voor recreatie gaat rijden.

En ik had nog een vraag he, ik had al eerder gevraagt wat is er mis met de penny? Daar is nog geen reactie op gekomen..

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 22:15

ja dat vraag ik me ook af de penny is best leuk,

en voor dat blad ben je nooit oud genoeg !

speedy_cindy
Berichten: 1474
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:20

Nelleke1 schreef:
ja dat vraag ik me ook af de penny is best leuk,

en voor dat blad ben je nooit oud genoeg !
Yes ben niet de enige Tong uitsteken