Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

debsterr

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:27

ik vind het echt niet acceptabel. als mijn hoefsmid bij mijn pony dat zou doen zou ik meteen een andere zoeken..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:34

Niemand (behalve mijn zus Knipoog ) mag mijn paard op zo'n manier corrigeren. Dat zal ook niet nodig zijn, want niemand (behalve mijn zus Knipoog ), heeft mijn toestemming om met mijn paard te slepen. Ze wordt bekapt.... door mijn zus Knipoog .
Als er toch een smid bij zou komen die mijn paard een schop zou geven krijgt ie er eentje terug en kan hij ophoepelen!

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 14:12

als een paard vervelend is vind ik dat de hoefsmid daar best iets aan mag doen, maar nooit in z'n buik schoppen. paarden zijn ook niet voorzichtig met elkaar maar die zullen elkaar niet snel onder de buik schoppen. daar zitten zoveel organen die je kunt beschadigen, wat je paard ook gedaan heeft hij verdient het nooit dat je hem permanente schade toebrengt. laat zo'n hoefsmid daar maar eens over nadenken.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 14:16

Als mijn paard trapt naar de hoefsmid mag die hoefsmid hem van mij net zo hard terugtrappen.

Het ligt gewoon aan de situatie.

Jas_verdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 14:22

Ik vind het echt niet kunnen..
Ik zou er zeker wat van gezegd hebben.
Jij bepaalt toch zelf wel wanneer je je paard straft en op welke manier?
En wat jij zei aan het begin dat je paard daarna onhandelbaar werdt, dan weet je dus ook dat het helemaal niet helpt op die manier Knipoog

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 14:34

anneliesdj schreef:
Kadanzlover schreef:
Ik weet zeker dat ik er wat van gezegd heb, maar ook omdat mijn vriendin haar veulen haar been zo gebroken heeft... het veulen draalde om haar moeder heen en dat irriteerde hem. hij zette haar heel kort vast en toen ze daarvan in paniek raakte gaf hij haar een rotschop. ze klapte tegen de grond en toen ze opstond bleef haar beentje bungelen.... Mijn vriendin heeft hem meteen de deur gewezen...

Hij heeft toch wel een schadevergoeding aan zijn broek gekregen? Een volwassen paard een trap geven als hij het verdiend is tot daar aan toe maar een veulen, die nog relatief 'breekbaar' is en het allemaal nog eng vind schoppen is belachelijk.

jah ze heeft hem aangeklaagd en haar gelijk gekregen. hij heeft een x bedrag moeten betalen. bovendien komt hij nergens meer aan het werk, een week later wist iedereen het....

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:23

Nee, het is absoluut niet normaal!
Ik zou het er met hem overhebben, en als er nog een keer zo'n lompe actie voordoet acuut naar een andere hoefsmid gaan!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:26

noekk_ schreef:
Nee, het is absoluut niet normaal!
Ik zou het er met hem overhebben, en als er nog een keer zo'n lompe actie voordoet acuut naar een andere hoefsmid gaan!

Waarom wachten op een 2e keer? Ik zou hem direct gevraagd hebben waar hij mee bezig dacht te zijn, idioot.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:30

Als mijn hoefsmid dat zou doen,hoefde hij niet meer terug te komen.Er is er maar èèn die mijn paard bestraft,en dat ben ik.

beckertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:31

Ik zou er niet echt blij mee zijn ...

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:26

gootje12 schreef:
Als mijn hoefsmid dat zou doen,hoefde hij niet meer terug te komen.Er is er maar èèn die mijn paard bestraft,en dat ben ik.

Ik ben het helemaal met je eens.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:05

Ik vind in dit geval niet dat de smid zo lomp mag corrigeren. Je paard is een beetje onrustig, kan allerlei redenen hebben.

Mijn smid heeft mijn pony een keer een trap verkocht en daar was ik niet boos om. Madam begon namelijk elke keer als hij haar achterbeen oppakte als een gek te gillen en te meppen. Nou ja een keer moet het genoeg zijn.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:05

Ik vind dat je smid dat niet had mogen doen, welk recht heeft hij om jou paard een trap te verkopen omdat hij een beetje onrustig is? Als dat paard hem schopt is het een andere zaak maar dan nog vind ik het eigenlijk niet kunnen.. Hij had bij mij niet meer terug hoeven komen.

britta__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:08

ik vind het echt niet kunnen , paarden hebben ook gevoelens!!
ik zou er echt wat van zeggen!

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:14

Mijn hoefsmid trapt mijn paarden sowieso niet, maar als dat zou gebeuren zou ik er zéker iets van zeggen!!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:27

Als dat zou gebeuren dan zou ik er zeker wat van zeggen.
Zou ik echt niet zomaar pikken

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:28

Marrepar schreef:
Als dat zou gebeuren dan zou ik er zeker wat van zeggen.
Zou ik echt niet zomaar pikken

Ja idd.

Lotte_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:24

Nee ik vind het echt niet normaal dat is toch dierenmishandeling Verdrietig

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:26

Een corrigerende tik mag, maar een trap in d'r buik, slaan met gereedschap o.i.d. gebeurd bij mij echt niet.
Mijn hoefsmid is mijn schoonvader, hij weet hoe ik erover denk en zal zoiets dus echt niet doen bij mijn paard!

jenniiferr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:20

ben blij dat wij een hele aardige hoefsmith hebben:D die komt egt niet aan het paard en ik zal het ook zeker niet pikken!

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:33

Mijn hoefsmid heeft het een enkele keer gedaan. Maar dan ook omdat het nodig was, en ik vind het zijn goed recht. Ik kan mijn paard ook zelf een tik geven, maar die voelt de smid ook gelijk als hij met een hoef in zijn handen staat.
Zolang het eerlijk blijft tegenover het paard vind ik dat het zeker mag. Wij gebruiken toch ook een zweep of sporen bij het rijden!?

Lauraa15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:44

Ik vind het niet normaal en had er ook meteen wat van gezegd..

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:38

Ja!
Als dit onnodig is zeker ja, een hoefsmid heeft Pinto ooit een mep verkocht met de vijl tussen zijn ribben want hij deed znbeen niet op t bokje, nee t bokje stond 2meter ver ongeveer natuurlijk kan die pony zijn voet er niet opzetten! toen ben ik heel kwaad geworden en heb ik de pony gepakt en gzegt dat hij er met geen poot meer aan mocht komen, sinds dien had ik een andere smid!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:42

Ik vind het opzich niet vreemd. Als een paard echt irritant aan het doen is mag die best gestraft worden. Maar als er niets aan de hand is, is dat natuurlijk wel onzin, maar anders vind ik dat de hoefsmid dat best wel mag doen. Ik had t iig wel gedaan als ik daar onder een irritant paard had gestaan....

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:37

Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat er mensen zijn die het ok vinden dat een hoefsmid jouw paard een 'rot'trap mag geven. Het is jouw dier en om even een gevaarlijke vergelijking te maken: je kind laat je ook niet slaan door een ander.
(sowieso vind ik dat je geen trap mag geven maar dat is een andere discussie)

Ja hoefsmid zijn zal een zwaar beroep zijn maar wel een beroep waar jezelf voor gekozen hebt. Je weet de risico's en als je het dier niet vertrouwt moet je hem niet behandelen. Er zijn misschien collega's die wel met het paard overweg kunnen.