Hengsten in omgang.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:32

Nee inderdaad daar zou ik ook niet aan willen, dan word je helemaal knetter. Ken er ook zo eentje, die begon al op het moment dat hij de trailer opstapte en stopte thuis pas weer, is er geen lol meer aan om er mee weg te gaan

terrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:33

Mackie schreef:
merries mogen van mij ook niet hinniken... dat gegil zo vlak bij m'n oor... Bloos

paarden hebben niet echt een fijn leventje bij je, ze mogen niks, mogen ze ùberhaupt wel paard zijn Bloos Verward

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:38

Mijn hengst mag ook tijdens het rijden zijn aandacht alleen bij mij hebben, dus niet hinniken of groot maken, mocht hij het toch een keer doen dan tik ik hem aan met mijn been om de aandacht weer te vragen en die heb ik dan ook weer volledig. Als ik met hem naar de bak loop mag hij hinniken, zolang hij het netjes houd, niet aan het touw gaat sleuren of het mij op watvoor manier dan ook moeilijk maakt. Heb daar nooit last mee, hij weet wat wel en niet mag.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:43

terrie schreef:
Mackie schreef:
merries mogen van mij ook niet hinniken... dat gegil zo vlak bij m'n oor... Bloos

paarden hebben niet echt een fijn leventje bij je, ze mogen niks, mogen ze ùberhaupt wel paard zijn Bloos Verward

Zo, jij hebt je oordeel lekker snel klaar, ik zou hier eigenlijk niet op in moeten gaan, want ik wil mezelf niet ophemelen, moet nog een hoop leren, maar ja....

Ja, ik denk dat paarden een heel fijn leven hebben bij mij. ik ben duidelijk voor ze, geef ze duidelijke grenzen en laat ze weten dat ze bij mij in goede handen zijn. Op de 1 of andere mnaier weten ze dat en vertrouwen me en zijn ze fijn on de omgang en hoef ik ze zelden te corrigeren, dus ja, ik denk dat ze zich daarbij op hun gemak voelen en dus paard kunnen zijn, znder dat ze zich hoeven afvragen hoever ze kunnen gaan en wie er nou de leider is, geef ik ze duidelijk aan dat ik de leider ben en dat geeft ze een vertrouwd gevoel.

Ik denk dat paarden liever duidelijkheid hebben en een leider boven zich dan dat ze steeds moeten uitmaken wie nou de leider is.

Onze paarden kunnen daarnaast genoeg spelen met soortgenoten in de wei

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:44

Mijn hengst van (bijna) 1, heeft alles nú aldoor. Hij stond van de zomer met 2 (merrie) shetlanders. Dat ging altijd goed. Maar de laatste maand (september) ging het echt niet meer. Hij sprong de hele tijd op de shetlanders, en achter ze aan rennen enzo. Maar verder dan erop springen kwam het nooit, want de merrie's rende altijd weg.
Als ik met hem loop, en we komen merrie's tegen, hinnikt hij hoog uit wat. Hij mag met mij ernaast niet lopen klieren, wel of geen merrie.
Met mijn (nu ruin) andere pony ging het totaal anders. Die was dr wel erg laat achter wat hengst zijn nu inhield, maar op zn 4e was hij niet meer te houden. Als we wel eens een wedstrijd deden, rende hij blind achter de merrie's aan. Toen hebben we hem gecastreerd. Nu doet hij bijna niks meer. Af en toe een beetje kijken naar de merrie's.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:49

Jamyloveu schreef:
Mijn hengst van (bijna) 1, heeft alles nú aldoor. Hij stond van de zomer met 2 (merrie) shetlanders. Dat ging altijd goed. Maar de laatste maand (september) ging het echt niet meer. Hij sprong de hele tijd op de shetlanders, en achter ze aan rennen enzo. Maar verder dan erop springen kwam het nooit, want de merrie's rende altijd weg.
Als ik met hem loop, en we komen merrie's tegen, hinnikt hij hoog uit wat. Hij mag met mij ernaast niet lopen klieren, wel of geen merrie.

Je praat over hem alsof hij al 3 of 4 is... Haha! Ben benieuwd hoe hij is als hij echt 4 is als hij nu al zo 'hengst' is, wil je hem hengst laten of wordt hij tzt ruin?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 19:56

Die eenjarige, is blijkbaar niet de makkelijkste.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:58

mijn ruin en veulen weten allebei dat het touw slap moet blijven, dat werkt dus wel degelijk. in feite is het net zoiets als stilstaan bij het poetsen en bekappen. ik hou er niet van om aan het touw te moeten hangen of rukken, dus trekken of druk op het touw als ik ernaast loop mag gewoon niet, simpel zat. en dat weten ze donders goed. laatst was mijn ruin een beetje enthousiast, en wilde voor me uitgaan, maar zodra het stukje touw dan op is, en hij de druk begint te voelen, komt hij terug. ik rijd ook veel bitloos dus hij kent het principe.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:06

Tong uitsteken ook in ben in het bezit van een [klop] hengst, en inderdaad hij is een super paard, maar je moet altijd op je hoede zijn en dat doe ik al bijna 18 jaar zolang heb ik deze draak al [ grapje] hij is met vlagen heel erg aanwezig, doormiddel van gillen hele uren achter elkaar kent iedereen hem nu inmiddels. hij is dominant maar ik ben lekker toch de baas en diep in zijn hart weet hij dat ook donders goed regelmatig loopt hij met z,n[ slurfie] eruit ach ja alles went??? en heel soms is hij sterk en probeert mij dan op dat moment ook echt uit, en ja tot nu toe is dat altijd goed afgelopen, oh dat paard is nu 27 jaar oud maar daar wil hij niets van weten, dat is nou het voordeel van een hengst ze blijven jong van geest/ hart. groetjes henny/amon. Ach gut

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:34

Om eerlijk te zeggen moet ik ergens wel lachen om al die kenners die hengsten hebben die nog niet volwassen zijn en daar hun ervaring uithalen. Geloof me, eentje van 1 of 2 jaar of eentje van 6 of 7 jaar is niet te vergelijken. Klinkt misschien flauw, maar als je nooit met hengsten vanaf deze leeftijd hebt gewerkt vind ik niet dat je mag meepraten over hengsten opvoeden en hengsten houden. Als ze deze leeftijd zijn zijn ze op hun sterktst, in de bloei van hun leven komen ze dan. Dan komt de hengst pas boven.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:38

ik neem maar even aan dat je op mij doelt, ik heb nu een veulen van tien maand, dat kan je (zoals ik al eerder zei) niet echt een hengst noemen. mijn ruin is tot zijn 2,5 jaar hengst geweest, en dat is dus goed fout gegaan. verder heb ik (vanaf mijn achtste) hengsten verzorgd onder begeleiding, de ene was toen 7 jaar, en de andere 9. dit heb ik twee jaar gedaan, klein als ik was. daarnaast heb ik nog op een dressuurstal gewerkt met een zesjarige, en bij ons op mijn vorige pensionstalling met een tweejarige, driejarigen en verschillende oudere hengsten. ik heb er dus wel degelijk meerdere meegemaakt, en mijn ruin mag er ook wezen, ondanks dat hij gecastreerd is inmiddels.
ik vind je post een beetje denigrerend overkomen.

terrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:39

Mackie schreef:

Zo, jij hebt je oordeel lekker snel klaar, ik zou hier eigenlijk niet op in moeten gaan, want ik wil mezelf niet ophemelen, moet nog een hoop leren, maar ja....

mag een paard hinniken zeg, kom op.
jij tettert toch ook de hele dag door... Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:44

terrie schreef:

Ik denk dat een paard blijer is met strikte regels dan met het gebrek aan regels en het feit dat hij niet weet waar hij aan toe is Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:46

Merrieveulen, ik doel op een grote groep mensen die hier reageren en ook in andere topics over hengsten. En ik zei al in mijn post dat het misschien flauw klonk. Maar als jij zoveel ervaring met volwassen en oudere hengsten hebt moet je ook precies weten wat ik bedoel. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:57

ik ben van mening dat ik genoeg weet en ervaren heb om ermee om te kunnen gaan. laat ik het zo zeggen, ik heb genoeg met hengsten gewerkt, maar ook weer niet. ieder paard is anders, en ik heb nu te maken gehad met opgevoede hengsten, en paarden die juist helemaal niks kennen, en dus nog zeer kneedbaar zijn als het gaan om omgang met mensen. bovendien ben ik 21 jaar, en ondanks dat ik op zeer jonge leeftijd met 'echte' paarden ben begonnen (daarmee bedoel ik dus niet afgestompte manegepaarden), ben ik nog maar een groentje. maar ik wil juist ook veel leren, vandaar dat ik ook meeduscussieer in dit topic.
verder snap ik wel wat je bedoelt, aangezien je het hier op Bokt genoeg leest... zelf heb ik het ook enkel over mijn veulen van tien maand, wat uiteraard niet te vergelijken is met een flinke jongen van een jaar of zes, hihi!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 00:10

Neonlight schreef:
Merrieveulen, ik doel op een grote groep mensen die hier reageren en ook in andere topics over hengsten. En ik zei al in mijn post dat het misschien flauw klonk. Maar als jij zoveel ervaring met volwassen en oudere hengsten hebt moet je ook precies weten wat ik bedoel. Knipoog

Wie bedoel je dan wel die in dit topic meepraten?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 00:17

Jullie kunnen zelf toch ook dit topic lezen neem ik aan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 00:20

Ja maar dat wil niet zeggen dat we ook weten wie jij bedoelt... bedoel je nu gewoon iedereen met een hengst jonger dan 2 jaar? (kan ik me niet voorstellen)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 00:31

anneliesdj schreef:
Ja maar dat wil niet zeggen dat we ook weten wie jij bedoelt... bedoel je nu gewoon iedereen met een hengst jonger dan 2 jaar? (kan ik me niet voorstellen)

Neonlight schreef:
Om eerlijk te zeggen moet ik ergens wel lachen om al die kenners die hengsten hebben die nog niet volwassen zijn en daar hun ervaring uithalen.

Volgens mij staat het er best duidelijk in.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 00:57

Tja ik heb ook een hengstje onder de 2 jaar dus hoor ook bij "die groep". Maarja bij ons op stal staan 2 volwassen arabier hengsten, wat hackney hengsten een mega shire hengst en wat volwassen mini hengsten waar ik ook wel mee omga, dus denk dat ik wel een beetje weet waar ik over praat.

Mijn hengst let wanneer ik met hem bezig ben gewoon op mij, bijt niet steigert niet en trapt niet. Doet dus gewoon wat ik van hem verlang. Laat ik hem in het weiland los, kan ie ontploffen, showen, steigeren, bijten. Prima zolang hij het bij mij niet doet. Hij geeft wel is een brul naar een ander paard nou ja tis meer een soort van hoog verwijft gilletje.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 08:25

Nee Sappos, jij haalt je ervaring niet alleen uit jouw eigen jonge hengst maar ook uit de hengsten die op stal staan. Lezen is toch moeilijk geloof ik. Knipoog

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 08:55

Cassidy schreef:
terrie schreef:

Ik denk dat een paard blijer is met strikte regels dan met het gebrek aan regels en het feit dat hij niet weet waar hij aan toe is Haha!

dank je Knipoog

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 08:57

Neonlight schreef:
Nee Sappos, jij haalt je ervaring niet alleen uit jouw eigen jonge hengst maar ook uit de hengsten die op stal staan. Lezen is toch moeilijk geloof ik. Knipoog

je kan mss beter gewoon zeggen wie je bedoelt, anders gaat iedereen vragen of je haar bedoelt Tong uitsteken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:01

Ik heb het niet over een specifiek iemand, dus ga ik ook geen namen noemen. Maar dit is het tigste topic over hengsten, en het tigste topic waarin een boel mensen hun mening geven op ervaringen gebaseerd op veulens, jaarlingen en twenters.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:38

Neonlight schreef:
Ik heb het niet over een specifiek iemand, dus ga ik ook geen namen noemen. Maar dit is het tigste topic over hengsten, en het tigste topic waarin een boel mensen hun mening geven op ervaringen gebaseerd op veulens, jaarlingen en twenters.

Amen Sistah! Eindelijk iemand die dat ook opvalt.

En jaarling, enter, twenter of driejarige is gewoon nog geen echte Hengst (met opzet met hoofdletter geschreven) met de kracht en het doorzettingsvermogen van die echte Hengst, met de geslachtsdrift en de vechtlust van die volwassen Hengst. Ze laten zich op die leeftijd nog door hun handler overbluffen, en dat lukt op oudere leeftijd toch echt niet meer.