wie heeft een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sherif

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:51

alano schreef:
even een vraag aan de mensen die een hengst hebben... verandert het gedrag heel erg in het dekseizoen? ik heb mijn hengst pas 5 maanden dus heb geen idee hoe hij dan zal worden...

meestal veranderd het gedrag wel zodra het dekseizoen weer begonnen is, hier dien je uiteraard rekening mee te houden wanneer je een hengst houdt! Knipoog
hoe dit zich uit kan per hengst verschillen (altijd erg fijn als je je hengst goed kent)
zelf vind ik het prachtige wezens om mee te werken, maar goed die van ons is super netjes opgevoed!

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:00

sherif schreef:
alano schreef:
even een vraag aan de mensen die een hengst hebben... verandert het gedrag heel erg in het dekseizoen? ik heb mijn hengst pas 5 maanden dus heb geen idee hoe hij dan zal worden...

meestal veranderd het gedrag wel zodra het dekseizoen weer begonnen is, hier dien je uiteraard rekening mee te houden wanneer je een hengst houdt! Knipoog
hoe dit zich uit kan per hengst verschillen (altijd erg fijn als je je hengst goed kent)
zelf vind ik het prachtige wezens om mee te werken, maar goed die van ons is super netjes opgevoed!

tja het is dus afwachten... maarja word hij te hengst dan heb ik een makkelijke oplossing Clown Haha!

Crazy_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:58

karoliena schreef:
Een hengst meot je nooit hengst houden omdat het mooier is natuurlijk dat ben ik helemaal met je eens
ik ben ook niet gek,
daar gaar het mij ook niet om. maar ik vind het niet kunnen als hij blij is zoals hij is
ik ken paarden die totaal veranderd zijn, na de castratie, dat wil ik gewoon niet,
hoe wild hij misschien ook word, en jullie praten allemaal over hengsten alsof het monsters zijn,
als je geen hengst wil, moet je een merrie nemen, en niet onnodig laten castreren

(is mijn mening)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:04

hier wordt idd gereageerd alof het bijna mishandeling is om je hengst niet te castreren Verward
zolang ik mijn hengst de baas ben blijft hij hengst

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 00:48

Crazy_Angel schreef:
als je geen hengst wil, moet je een merrie nemen, en niet onnodig laten castreren

Niet mee eens. Ik kies een paard omdat het paard mij aanspreekt, en is het toevallig een hengst, dan gaan de ballen eraf. En onnodig castreren? Als een hengst voor nakomelingen mag zorgen mag hij zijn ballen houden, in ieder ander geval is het toch echt hakkie takkie weg zakkie.

MiJn_PaArDjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 01:01

Ik had ook een 3-jarige (onopgeleerde) hengst gekocht maar heb hem gewoon laten ruinen voor hem zodat hij met andere paarden op de weide kan en eens samen in de piste kunnen rondlopen(hij is nogal sociaal en heeft graag paarden rond hem, beetje show verkopen Knipoog ). Ook wel zodat hij niet dag en nacht op stal zou moeten (is ook een half arabiertje). Maar als hij braaf met het rijden is en bij andere paarden zich toch een beetje inhoudt dan kan je hem wel hengst laten maarja je moet zelf zien wat jij het beste vindt en voor hem het beste is.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 02:42

Crazy_Angel schreef:
karoliena schreef:
Een hengst meot je nooit hengst houden omdat het mooier is natuurlijk dat ben ik helemaal met je eens
ik ben ook niet gek,
daar gaar het mij ook niet om. maar ik vind het niet kunnen als hij blij is zoals hij is
ik ken paarden die totaal veranderd zijn, na de castratie, dat wil ik gewoon niet,
hoe wild hij misschien ook word, en jullie praten allemaal over hengsten alsof het monsters zijn,

(is mijn mening)

hengsten in handen van onkundige mensen zijn absoluut monsters. je kunt natuurlijk niet alle hengsten over één kam scheren, maar je ziet vaak genoeg mensen lopen met hun o zo geweldige hengst die ze niet de baas kunnen. hij hoeft maar een keer de kolder in de kop te krijgen en je bent gewoon de pineut.

wat cassidy zegt, als een paard je aanspreekt en het een hengst is.. ja dat kan, maar om zo'n dier toch een gelukkig leven te laten leiden en als ze toch niks kunnen betekenen in de fokkerij is het vaak beter om het te laten castreren. echt niks zieligs aan hoor! merrie's passen gewoon niet bij me en heb dus liever een ruin dan een hengst.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:21

Waarom heeft zo'n dier geen gelukkig leven als hengst?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:27

waarom een paard hengst houden als je hem geen 'paardwaardig' leven kan bieden?
een paard wat een toekomst als dekhengst heeft,prima!
maar ga geen hengst houden omdat het nou zo 'mooi' is.
als je ervaring hebt en je kan een hengst een goed leven bieden(dus niet alleen in een box of alleen op de weide)
dan zou het nog wel anders zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:49

Snoevie schreef:
waarom een paard hengst houden als je hem geen 'paardwaardig' leven kan bieden?
een paard wat een toekomst als dekhengst heeft,prima!
maar ga geen hengst houden omdat het nou zo 'mooi' is.
als je ervaring hebt en je kan een hengst een goed leven bieden(dus niet alleen in een box of alleen op de weide)
dan zou het nog wel anders zijn.

Maar waarom zou je een hengst geen paardwaardig bestaan kunnen geven? Hij staat elke dag buiten met 3 vrienden. Hele dag in de paddock of weide en 's nachts lekker op stal. Ik heb veel vrienden die hengsten hebben en er is er geen één waar ik mijn twijfels bij heb.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:02

dat hangt van de eigenaar af.
als je je hengst niet buiten kan laten bijvoorbeeld,en dta heb je met een ruin of merrie minder snel.

ik vraag me soms af waarom mensen hengsten houden,voor de fok logisch,als het goed te hanteren dieren zijn ook,en als ze met soortgenoten staan,helemaal mooi.
ik zie helaas vaak genoeg mensen met een hengst die zijn hele leven afgezonderd staat maar hengst word gehouden omdat het zo intressant is

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:35

Caira schreef:
Ik heb veel vrienden die hengsten hebben en er is er geen één waar ik mijn twijfels bij heb.

Waarom wil het nou niet in dat koppie van jou dat er andere rassen zijn dan Tinkers?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:00

Waarschijnlijk omdat ik geen tinker heb Cool

Dit zeg ik omdat er gedaan wordt of alle hengsten levensgevaarlijk zijn en in ijzeren boxen gehouden worden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:31

Crazy_Angel schreef:
karoliena schreef:
ik ben ook niet gek,

(is mijn mening)

Wat neit voor jou bedoeld Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:32

patsur: Waarom zou een hengste dan volgens jou altijd gelukkiger zijn als ruin?

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:41

Mijn hengst blijft hengst zolang ik hem in hand houd... hij is nu pas 2,5 en tot nu toe geen problemen met hem..
Eenmaal als ik op de club ga rijden denk ik datie wel geruind word..
Waarom?
Omdat het geen dekhengst is, en ik graag mijn mede clubgenoote een veilige les wil bezorge Knipoog

Crazy_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:25

Cassidy schreef:
Crazy_Angel schreef:

Niet mee eens. Ik kies een paard omdat het paard mij aanspreekt, en is het toevallig een hengst, dan gaan de ballen eraf. En onnodig castreren? Als een hengst voor nakomelingen mag zorgen mag hij zijn ballen houden, in ieder ander geval is het toch echt hakkie takkie weg zakkie.
haha Clown
toch vind ik dat mensen in dat opzicht een beetje egoistisch denken,
ik bedoel, een paard kiest er niet zelf voor, en omdat JIJ misschien een paard wil en omdat JIJ misschien zijn ballen eraf wil,
betekent niet dat de hengst daar zelf zo blij mee is, ik vind dat best respectloos(als je het alleen doet omdat JIJ het wil en verder niet denkt, wat het beste zou zijn voor je paard)
hoe zou jij het vinden om je vruchtbaarheid kwijt te raken EN je vrijheid?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:39

Ok, laten we ons eens voorstellen dat er meer mensen zijn zoals jij. Wat denk je hoeveel ongewilde hengsten er rond zouden lopen - die ook niet gelukkig zouden zijn - omdat er meer mensen denken dat het respectloos is tov het paard om voor hem te beslissen dat hij EN zijn vrijheid, EN zijn vruchtbaarheid kwijt raakt?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:39

als we zo gaan beginnen, kun je je ook afvragen of het niet respectloos en egoistisch is om een paard voor sport of recreatief doeleind te gebruiken.....Verward daar vragen zij toch ook niet om Knipoog
denk dat 9 van de 10 ruinen beter af is als ruin dan wanneer ze hengst waren gebleven....

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:51

Crazy_Angel schreef:
Ik heb ook een vraag over mijn hengst.
Hij is heel lief, maar sinds gister beet hij me ineens en hij schraapt de laatste tijd constant over de grond met zijn hoef (zelfs in de luchT)
enig idee wat dit kan betekenen? en als hij hengstig gaat worden, kan ik dan nooit meer met hem lopen? (dat zei een vriendin)

hij is nu 1.5 jaar oud, en loopt al achter de merries aan, als ze voorbij komen, maar voor de rest kan ik gewoon nog met hem lopen
en hij is ook klein, hij is de kleinste van de kudde, 1.15 ongeveer, dus in dat opzicht kan ik hem nog redelijk in toom houden
(ik kan er niet aan denken om hem te laten ruinen, het is ook maar een paard)

Als dat gebeurt moet je t ff zeggen want dan ben ik heel benieuwd Tong uitsteken

En als je er niet mee lopen kan wordt t lastig, wil je hem dan niet meer uit de stal halen of wat?

Dit lijkt me een typisch geval van zo snel mogelijk laten castreren want je weet niet wat je aan het doen bent.

Redelijk in toom te houden is niet genoeg trouwens, je dient over een hengst (eigenlijk ieder paard) wel volledige controle te hebben als je ermee rond andere paarden loopt. Dus niet op de gok en we zien wel.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:33

Cassidy schreef:
Crazy_Angel schreef:

haha Clown
ik bedoel, een paard kiest er niet zelf voor, en omdat JIJ misschien een paard wil en omdat JIJ misschien zijn ballen eraf wil,
betekent niet dat de hengst daar zelf zo blij mee is, ik vind dat best respectloos(als je het alleen doet omdat JIJ het wil en verder niet denkt, wat het beste zou zijn voor je paard)
[/quote]

waarom is een paard zijn vrijheid kwijt zonder ballies?
en een paard denkt nu eenmaal niet als een mens,vergeet dat niet.

je hebt je er blijkbaar niet erg in verdiept

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:54

als je een hengst in goede omstandigheden kan houden is het helemaal niet zielig Verward
mijn hengstje kan kiezen of hij in de stal of op de wei staat en als hij binnenkort mijn merries niet met rust laat gaat hij op de wei ernaast met de ruin erbij

Crazy_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:11

Crazy_Angel schreef:

[/quote] haha Clown
[/quote]

waarom is een paard zijn vrijheid kwijt zonder ballies?
en een paard denkt nu eenmaal niet als een mens,vergeet dat niet.

je hebt je er blijkbaar niet erg in verdiept
[/quote]

je begrijpt me verkeerd, ik bedoelde ermee, dat een paard eigenlijk in het wild hoort te leven,
om er dan een te houden, ok, maar om dan ook nog eens zijn mannelijke zaakje af te nemen,
vind ik niet kunnen, alleen omdat de eigenaar het zelf graag wilt
een paard denkt inderdaad niet zoals een mens, maar van nature horen ze alles gewoon te hebben
en als je besluit om alles eraf te halen, is het niet echt eerlijk tegenover de hengst omdat die niet zelf kan kiezen,
daarom vind ik dat alles er gewoon puur natuur eraan moet blijven
behalve, als het in de weg zit natuurlijk Lachen

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:21

had ook een hengstje , lekker met zijn grote broer ( ruin ) in de wei.
Hij was pas 1,5 jaar maar als hij echt hengstenstreken had gaan krijgen waren zijn balle toch erg snel pleitte Haha!
[/quote]
haha
[/quote]
Denk je nou echt dat het paard het besef heeft van "Goh waar zijn mijn ballen nou ?! "
Denk ook niet dat een hengst er echt bij nadenkt joh leuk kids maken.. of goh nou nee hoor geen nageslacht. wat een mens meestal wel doet !
Geloof me hengsten en "onze "mannen MEESTAL niet vergelijken ( op uitzonderingen na Clown )
De meeste paarden kennen niet eens vrijheid de meeste zijn in "gevangenschap " geboren !
Wat ze niet kennen , kunnen ze ook niet missen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:42

Bovenaan dit topic staat: Wie heeft een hengst?

Niet: willen alle mensen die een hekel hebben aan hengsten en vinden dat ze allemaal geruind moeten worden, zich hier even melden?