Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:21

Cassidy schreef:
Wie is de schuldige? Heel vaak de mens. Maar als het alternatief bij correctie de slager is, of een wat harder aanpak waar het merendeel hier op bokt een hartverzakking van krijgt, kies ik voor de hardere aanpak. Walgelijk he?

Inderdaad.
En dat niet alleen, maar ik sla liever een paard tegen zijn kop dan dat ik mensen zie verongelukken die het toch willen proberen met zo'n beest. En ook dan is de volgende halte vaak de slager. Tenzij een handelaar nog zo gek is om het dier te kopen (en ook daar pakken ze hem vervolgens echt wel aan voor hij weer verkocht wordt).

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:37

eindelijk gaan de mensen verstandige taal gebruiken

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:49

belachelijk. die laatste manier ook aan het zadel gedacht? elke keer nieuw en het paard gewoon super erg! niet normaal ja.. heeft monty roberts dit geschreven? van dat water kende ik niet maar: warm wat er wel erg! bedoelen ze kokend of warm want anders kan je ook nog brandwonden krijgen en word het paard niet kopschuw? nou ook niet aangedacht.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:50

Ik denk dat ze wel warm bedoelen, kokend is wel heel heftig. Bovendien is bloed ook niet kokend, maar gewoon warm Knipoog

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:52

bloed heeft een temp van 37 graden ongeveer. zo moet het water ook zijn. absoluut niet warmer.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:21

die met die gloeilamp vind k ergens wel zielig, voelt dat paard die gloeilamp dan niet als ie wordt stukgeslagen?

doemaarwat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:23

ik had gewoon zak met water en dat op zen kop kapotgegooit zodra die steigert klinkt best sneu maarja !

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:25

doemaarwat schreef:
ik had gewoon zak met water en dat op zen kop kapotgegooit zodra die steigert klinkt best sneu maarja !

gaat toch niet zo makkelijk kapot?

doemaarwat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:27

nou als je boterhamzakje hebt en die knap je op zen koppie dat ploft ie wel uit mekaar;)

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:29

oo ik dacht niet specifiek aan een boterhamzakje Tong uitsteken

doemaarwat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:40

HAHA ja nou dat bedoel ik Knipoog hahha maakt niet uit!

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:42

nee maar ik dacht meer aan een waterzak , want er stond een zak met water (plastic)
maar boterhamzakjes knappen dikwijls toch ook niet?

doemaarwat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:44

jawel! je moet natuurlijk ook niet heel zachtjes op zen hoofd doen !! haha maar ja wel een beetje kracht achter zetten dat beesie is niet van suiker die kan wel wat hebben !

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:45

haha, ik ben altijd bang dat ik zeonnodig pijn doe ofzo

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:04

Ik heb wel een gehoord dat ze de voorbenen aan de achterbenen vastmaakte en het paard als hij steigerde zich hard aan de achterbenen trok...

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:12

Nou ik ben ook beslist géén voorstander van dit soort methodes... Maar ik heb ooit een pony gehad echt schat van een beest, was voor mij een super leer pony, hij had in het Z gelopen en was echt een dier wat geen stap verkeerd zette.

Maar toen deze jonger was het een regelrechte klojo.. Hij steigerde heel veel en echt pijl rechtop om niets, gewoon om te etteren. Hier moest écht iets aan veranderen, dit is al minstens 25 jaar geleden.
Iemand is er opgeklommen zonder zadel in een mulle rijbak, en zodra de pony steigerde trok die gene hem om zodat ie op zijn zijkant viel. En de ruiter er op tijd af kon springen/glijden.

Dit heeft écht geholpen want het dier heeft het daarna nooit meer gedaan en is gewoon in de sport uitgebracht. Ik zou het zelf niet kunnen doen, maar het kán dus gewoon werken. Tuurlijk is het opletten want met zo'n val kan er ook heus wel wat fout gegaan. Maar dit is van te voren wel overdacht.

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:19

Cassidy schreef:
Aan de reacties van menigeen in dit topic kan ik aflezen dat ze nog nooit op een steigerend paard hebben gezeten, en ik hoop voor hen dat het ook nooit zover zal komen. Een echter steigeraar is bloedlink, en behoort heel hard te worden aangepakt. Tikje op nek en foei roepen helpt niet, en paarden zijn zo snel dat alle oplossingen van zakjes met water en eieren doorgaans te laat komen. Enige oplossing is: paard voorwaarts houden, en als het echt al zover is dat het paard heeft geleerd door steigeren onder het werk uit te laten komen, gecontroleerd vanuit de grond achterover laten klappen, en hopen dat het dan over is. Dit natuurlijk vooropgesteld dat het probleem echt tussen de oren zit en er geen problemen zijn in rug of nek die de oorzaak zijn van dit gedrag.

Zo hadden wij een paard die zich zonder rede achterover liet donderen. Zomaar uit het niets..levenslink. Ervaren en vooral goede ruiter erop. Hoppa, paard weer zonder twijfelen achterover. En dan is het niet stijgeren en dan omvallen, maar zich gelijk met een vaart achterover laten klappen. Ervaren ruiter trok het paard nadat het achterover was geklapt en op wilde staan gelijk weer naar de grond en het paard kreeg op zijn flikker.
Wat denk je.. ruiter kon zo opstappen en wegrijden, paard heeft het nooit meer gedaan!

LoveSpartan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:57

Liedje schreef:
Ik geef mijn paard ook een tik tussen de oren als ze er ook maar aan denkt om omhoog te komen hoor Nagelbijten / Gniffelen Ze hoeft maar met haar voorbenen omhoog te komen en ze heeft er één te pakken. Je moet je paard toch corrigeren?
Mijn paard krijgt ook een schop terug als ze mij (wilt gaan) gaan schoppen. Is niet zielig, denk je dat een paard vriendelijk vraagt of een ander paard ergens mee op wilt houden? Dat gaat veel en veel harder dan wij kunnen schoppen of slaan hoor.

* Bereid zich voor op heel bokt en bouwt een schuilplek Haha! *

Nouja een tik tussen de oren is heel normaal,
dat doe ik ook, hoor!
Maar die gloeilamp is werkelijk barbaars!! Boos!

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:00

Mijn paard steigerde ook, en viel dan zlefs achterover, en dat heb ik vaak meegemaakt,, die is ook heel bang voor de zweep dus heeft geen zin.. gewoon héél veel naar voren drijven;) dan doe je het paard niet pijn, en maak je hem ook niet bang.. als hij merkt dat jij er stoch steeds voor zorgt dat ie nie kan steigeren , houdt t vanzelf op;) Andere manier:
Slofteugel, met slofteugel moet je paard wel naar beneden lopen, en een paard kan niet steigeren met zijn hoofd die benede erges hangt..Tong uitsteken als t lukt.. moet je gewoon slofteugel steeds ietsjes losser maken;)

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:04

Wat moet ik er op zeggen; NIET NORMAAL. Denken ze nou echt hiermee het probleem op te lossen, jeetje.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:45

iiCk_angel schreef:
Mijn paard steigerde ook, en viel dan zlefs achterover, en dat heb ik vaak meegemaakt,, die is ook heel bang voor de zweep dus heeft geen zin.. gewoon héél veel naar voren drijven;) dan doe je het paard niet pijn, en maak je hem ook niet bang.. als hij merkt dat jij er stoch steeds voor zorgt dat ie nie kan steigeren , houdt t vanzelf op;) Andere manier:
Slofteugel, met slofteugel moet je paard wel naar beneden lopen, en een paard kan niet steigeren met zijn hoofd die benede erges hangt..Tong uitsteken als t lukt.. moet je gewoon slofteugel steeds ietsjes losser maken;)

Vind ik niet verstandig. Als ie in de slof "klimt" en dan achterover kukelt, dan zit z'n hoofd vast en dan krijg je serieuze ongelukken.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:48

maikeltje schreef:
iiCk_angel schreef:

Vind ik niet verstandig. Als ie in de slof "klimt" en dan achterover kukelt, dan zit z'n hoofd vast en dan krijg je serieuze ongelukken.

Als ik met een slof rijd, en mijn paard steigert, is het eerste wat ik doe de slof losgooien hoor. Die van mij krijgt trouwens een tik tussen de horen als ze steigert, wat ze overigens gewoon doet als ze te heet wordt met rijden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:15

_Nicky schreef:

Als ik met een slof rijd, en mijn paard steigert, is het eerste wat ik doe de slof losgooien hoor. Die van mij krijgt trouwens een tik tussen de horen als ze steigert, wat ze overigens gewoon doet als ze te heet wordt met rijden.
[/quote]

Maar niet iedereen is zo handig met een slof, bij te laat reageren kan dat echt heel vervelend aflopen. Vandaar mijn reaktie, het is niet een oplossing die algemeen toegepast kan worden. Daarom zou ik het ook niet aanraden bij iemand die ik verder nooit heb zien rijden.
Zelfs bij de gevorderde ruiter kan het overigens weleens foutgaan. Als je de slof snel "losgooit" kan het paard er ook nog in verstrikt raken. Als een paard plotseling steigert dan kun je niet altijd je eigen bewegingen controleren.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:47

Wat ik ook weleens heb gelezen en wat in mijn ogen een stuk paardvriendelijk is.

Je neemt een touw (halstertouw) Op het moment dat het paard steigert geef je hem een tik onder zijn buik met het touw. Als je dat een paar keer doet zal hij ermee op houden. Het paard zal geen idee hebben dat het bij de ruiter wegkomt, maar zal toch een negatieve ervaring krijgen met het steigeren en ermee ophouden.
Geen idee of het werkt hoor. Nooit geprobeerd

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:31

paard waar ik opr ijd kreeg altijd een tik tussen de oren als die omhoog ging, en wat krijg je er van een heel bang paard!
zodra hij met zijn hoofd omhoog gaat en ik aai hem voer de hals begint hij te trillen en is ie bang dat ie een klap krijgt. als ie omhoog gaat ook, dan trilt die er soms over, soms ben ik het wel zat en krijgt ie een tik maar dan op zijn hals en niet tussen ze oren, want dat heeft hem heel erg bang gemaakt

heb van de waterballon gehoord en volgens mij is dat een hele goeie optie!