Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:34

Cer schreef:
Mireille1970 schreef:
En zeker als we het over een gevaarlijk dier hebben van 450 kilo.

Pas op... wilde tijgers in de buurt Tong uitsteken

Als je de schade in NL meet die paarden reeds aan mensen hebben aangericht (veelal niet bewust hoor) ga je vanzelf voorzichtiger opstappen.....

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:34

Mireille1970 schreef:
Cer schreef:

Je snapt niet wat ik bedoel.
Je weet niet of ze niet meedoen met deze discussie, want ze zullen het van zichzelf niet zeggen.... snap je?

Nu ga je uit van het slechte in de mens.
Ik ben eerlijk hier, en ga ervanuit dat een ieder dat met mij is.

Daar ga ik ook van uit, maar ben dan helaas mijnhele leven te goed gelovig geweest

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:36

Mireille1970 schreef:
Nu ga je uit van het slechte in de mens. Ik ben eerlijk hier, en ga ervanuit dat een ieder dat met mij is.
Nee, je snapt me nog steeds niet..
Ik zeg dat mensen het zich niet bewust zijn, wat ze doen. Dat ze een paar flinke klappen ook zien als een corrigerende tik. En dat ze een paar flinke rossen ook zien als hulpmiddel. En dat ze zich echt niet bewust zijn dat het misschien een beetje overdreven is wat ze doen.

Ik zag laatst nog iemand die van zichzelf beweert vriendelijk te zijn, het paard een paar flinke trappen verkopen.. Want onderling zijn ze ook niet vriendelijk tegen elkaar, en hij moet maar luisteren. Niks mis met een corrigerende schop, werd er verteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:36

Citaat:
Hoeveel van dat soort paarden heb jij eigenlijk ontmoet RK? Ik kan zeggen dat ik met heel veel paarden heb gewerkt, en de meeste die zogenaamd aggresief waren, waren niks anders dan bang.. echt heel sneu. Maar omdat het paard vals kijkt, een keer een been optilt, istie DUS gelijk aggresief of brutaal. En heeft men een reden om te meppen, een ketting te pakken of wat dan ook...

Ik ben met tellen gestopt toen ik 16 was en toen had ik er 100 gereden (omgang dus veel meer)
Ben nu 32 Haha!

ja sommige zijn bang, en zullen daarom iets doen.
De ene zal ik dan niet straffen, de ander toch wel, want angst zet niet alle regels helemaal aan de kant.

paard afhankelijk.

Maar er zijn ook echt dominante *piep* paarden
En dat zijn meestal de paarden die van een soft persoon afkwamen.
Geleerd hadden dat ze boven de mens konden staan en mochten gaan doen daarna wat ze wilde Lachen

hns

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:36

avanti4ever schreef:

jij bent een mens das toch andersdan n paard??/ er is imo echt verschil tussen een tik en slaan hoor kan aan mij liggen...

Anders als een paard?
Kun jij mij eens vertellen wat een mens of paard nou van een ´tik` leert?
Er wordt niet geshowed hoe je het goed moet doen dus hoe kun je daar nou uit leren?
Daardoor krijg je alleen maar een akelig gevoel om weer een fout te doen en je bent bang voor die klap.
Wat heb je nou geleerd?
Niks.

p0nyl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:37

ja sommige mensen zij n zo triest ze moten er wat aan deon

WinBinChes

Visconti schreef:
weet je wat ik het grote nadeel aan straffen vind:
(ik trek de lijn even door naar kinderen Tong uitsteken ) Als onschuldig bruggertje zit je in de klas, leraar lecht iets uit en je denkt het te snappen. Hij stelt een vraag en je steekt je vinger op. Je krijgt de beurt en mag het antwoord geven. Maar het antwoord is fout, je hebt het verkeerd begrepen. Vervolgens word de leraar woedend, pakt een zweep uit zijn bureau laadje en geeft je er een mep mee. De volgende keer als zich exact de zelfde situatie voordoet zul je niet je vinger opsteken, en daardoor zal er geen nieuwe uitleg komen en zul je het nooit snappen.

En gezien je dmv het straffen je paard eigenlijk zijn zelf inisatief (damn hoe schrijf je dat) ontmeent zul je veel meer duidelijkheid moeten scheppen. Ik weet niet of iemand van jullie Nevzorov kent? Hij werkt met een volledig geweldloze methode, hij straft zijn paard nooit! Als hij zijn paard iets wil leren doet hij het voor, probeer hij met non verbale comminuatie het paard wat duidelijk te maken. Als het paard het denkt te snappen en hij doet het toch fout, word hij niet beloond. Maar omdat het paard niet bang is voor pijn of iets dergelijks gaat hij dingen uitproberen, zijn grenzen verkennen. (een paard dat gestrafd word doet dit veel minder snel, want iemand die bang is zijn grenzen te overstrijding is bang om langs de rand te lopen, helemaal als de straf door mensen word uitgedeeld en de grens voor zo'n paard lang niet altijd even duidelijk is) Totdat hij het toch goed doet, dan word hij uitvoerig beloond.

Vindt dit wel een erg extreem voorbeeld hoor

Mireille1970

Visconti schreef:
(ik trek de lijn even door naar kinderen Tong uitsteken ) Als onschuldig bruggertje zit je in de klas, leraar lecht iets uit en je denkt het te snappen. Hij stelt een vraag en je steekt je vinger op. Je krijgt de beurt en mag het antwoord geven. Maar het antwoord is fout, je hebt het verkeerd begrepen. Vervolgens word de leraar woedend, pakt een zweep uit zijn bureau laadje en geeft je er een mep mee. De volgende keer als zich exact de zelfde situatie voordoet zul je niet je vinger opsteken, en daardoor zal er geen nieuwe uitleg komen en zul je het nooit snappen.

En gezien je dmv het straffen je paard eigenlijk zijn zelf inisatief (damn hoe schrijf je dat) ontmeent zul je veel meer duidelijkheid moeten scheppen. Ik weet niet of iemand van jullie Nevzorov kent? Hij werkt met een volledig geweldloze methode, hij straft zijn paard nooit! Als hij zijn paard iets wil leren doet hij het voor, probeer hij met non verbale comminuatie het paard wat duidelijk te maken. Als het paard het denkt te snappen en hij doet het toch fout, word hij niet beloond. Maar omdat het paard niet bang is voor pijn of iets dergelijks gaat hij dingen uitproberen, zijn grenzen verkennen. (een paard dat gestrafd word doet dit veel minder snel, want iemand die bang is zijn grenzen te overstrijding is bang om langs de rand te lopen, helemaal als de straf door mensen word uitgedeeld en de grens voor zo'n paard lang niet altijd even duidelijk is) Totdat hij het toch goed doet, dan word hij uitvoerig beloond.

Prachtig! Echt!

Maar nu de realiteit:

Honderdduizenden ruiters in NL alleen al, en misschien 5 met de gave van deze meneer. De rest doet het verkeerd voor......... bij wijze van spreken. En om dan toch je paard in de wei te kunnen zetten zonder dat die het land inrent en jij verbrande vingers hebt moet je soms die tanker van 1.70 meter aanpakken ja. Voor eigen veiligheid en voor die van het paard.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:38

runningkawa schreef:
Citaat:
Hoeveel van dat soort paarden heb jij eigenlijk ontmoet RK? Ik kan zeggen dat ik met heel veel paarden heb gewerkt, en de meeste die zogenaamd aggresief waren, waren niks anders dan bang.. echt heel sneu. Maar omdat het paard vals kijkt, een keer een been optilt, istie DUS gelijk aggresief of brutaal. En heeft men een reden om te meppen, een ketting te pakken of wat dan ook...

Ik ben met tellen gestopt toen ik 16 was en toen had ik er 100 gereden (omgang dus veel meer)
Ben nu 32 Haha!

ja sommige zijn bang, en zullen daarom iets doen.
De ene zal ik dan niet straffen, de ander toch wel, want angst zet niet alle regels helemaal aan de kant.

paard afhankelijk.

Geleerd hadden dat ze boven de mens konden staan en mochten gaan doen daarna wat ze wilde Lachen

Kan ik alleen maar vreselijk met je eens zijn.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:39

@visconti... helder verhaal waar ik me helemaal bij aansluit!
imo zit er wat dat betreft weinig verschil in het gedrag en het gevolg ervan tussen paarden en kinderen(mensen).
en die leraar slaat ook niet structureel in dit verhaal, geeft alleen maar een tik, maar heeft wel degelijk gevolgen voor dat kind

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:39

ik ga hier du niet meer op in sorry...
nogmaals voor 1 keer ik ben echt echt echt anti geweld en mijn paardi s niet bang van mij!!! en die heeft echt wel s n corrigerende tik gehad dat hoeft niet hard te zijn dat is ook niet de bedoeling er van de bedoeling is dat ie ff weet ow ja tot hier en niet verder nog steeds ben ikvan mening dat je dateerst anders probeert maar werkt dat niet kan n corrigerende tik helpen (niet te vaak)

edit en een corrigerende tik heeft bij mij niet de intentie om pijn te geven aan n paard...
Laatst bijgewerkt door MaraYvette op 13-11-06 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:40

hns schreef:
avanti4ever schreef:

jij bent een mens das toch andersdan n paard??/ er is imo echt verschil tussen een tik en slaan hoor kan aan mij liggen...

Anders als een paard?
Er wordt niet geshowed hoe je het goed moet doen dus hoe kun je daar nou uit leren?
Daardoor krijg je alleen maar een akelig gevoel om weer een fout te doen en je bent bang voor die klap.
Wat heb je nou geleerd?
Niks.

Als je op de juiste moment een tik geeft zal hij echt niet bang worden hoor. Liever niet dan wel natuurlijk, maar als iets niet kan en er gevaar op loer drijft vindt ik dat je een corrigerende tik mag geven. Een goede tik zal ook geen pijn doen, maar het paard of het kind even ''wakker'' schudden dat hij wel evenbij de ''les'' moet blijven

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:40

runningkawa schreef:

Aha, daar zit het verschil in benadering..
Jij vind het *piep*paarden.. ik vind het paarden die niet meer weten wat ze moeten... die het niet meer zo goed snappen en het zelf maar zijn gaan proberen, met alle nadelige gevolgen van dien.

Ik scheld in dat geval op de eigenaar/vorige eigenaar whatever, ipv op het paard... En dan moet je inderdaad soms hard inkomen. Maar daar word ik wel verdrietig van (ja, ik ben week, ik weet het) omdat het niet zo had gehoeven.

Overigens gaat het nog verbazingwekkend vaak goed.. er zijn gelukkig ook nog een hoop softe mensen die geen leiderschapsproblemen hebben met hun paard.... het zijn niet allemaal van die levensgevaarlijke monsters gelukkig Ja

hns

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:41

Mireille1970 schreef:

Als je de schade in NL meet die paarden reeds aan mensen hebben aangericht (veelal niet bewust hoor) ga je vanzelf voorzichtiger opstappen.....

Ik vind paarden veel en veel veiliger dan een auto, brommer, motor of fiets.
Alleen al dat het paard meedenkt is een sterk punt.
Een paard zou niet zomaar tegen een muur aanrennen (alhoewel ik er een gekend heb).
En een val van een paard is 1 op de tien keer gevaarlijker dan een val met een motor.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:41

Citaat:
Als je op de juiste moment een tik geeft zal hij echt niet bang worden hoor. Liever niet dan wel natuurlijk, maar als iets niet kan en er gevaar op loer drijft vindt ik dat je een corrigerende tik mag geven. Een goede tik zal ook geen pijn doen, maar het paard of het kind even ''wakker'' schudden dat hij wel evenbij de ''les'' moet blijven

En wat heeft die dan geleerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:42

Ik scheld idd ook op de eigenaar, niet op het paard.
Maar ik vind het op dat moment wel een pokke knol als hij mij probeert te bijten (noem maar wat)

Ik vind een mens die rare dingen doet soms ook een pokke mens, ongeacht verleden. Haha!
Wil niet zeggen dat ik niet begrijp waarom Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:42

hns schreef:
Citaat:

En wat heeft die dan geleerd?

Dat hij moet opletten! Met zijn hoofd bij mij moet blijven en vooral niet over mij heen moet lopen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:43

Marije1984 schreef:
Visconti schreef:

Vindt dit wel een erg extreem voorbeeld hoor

Ja nou en of, en die leraar verdient wel degelijk een rotschop.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:44

Een goede tik zal geen pijn doen? Die snap ik even niet....

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:45

Tuurlijk heeft Nevzorov waarschijnlijk wat meer talent dan de gemiddelde ruiter hier, dat maakt hem ook uniek. Maar zijn methode is door iedereen uitvoerbaar. Het is namelijk heel simpel. Je doet je paard iets voor, daar zijn geen regels voor, je beeld het uit hoe jij denkt dat het beste werkt. Werkt het niet, dan heb je het mis en moet je iets anders bedenken. Ik ben zelf ook met die methode bezig, maar ik ben daar eigenlijk zeer onfanatiek in... Ik doe het ongeveer één keer per maand. Maar mijn paardje kan een bal apporteren, die ik hem op zijn manier heb geleerd. En gezien ik zo ongetalenteerd ben op paardengebied als het maar kan, lijkt het me heel sterk dat ik bij de 5 getalenteerde mensen van Nederland hoor Clown

En hoe je een paard normaal naar de wei brengt? door hem als veulentje goed te leren meelopen.

Dat leeraar was een voorbeeld, van hoe een ruiter met zijn paard omgaat. En als je dan van mening bent dat die ruiter een rotschop verdiend, oke Clown De meeste fouten die een paard maakt zijn niet om mensen pijn te doen, vaak begrijpen ze je gewoon even niet goed.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:45

hns schreef:
Mireille1970 schreef:

Ik vind paarden veel en veel veiliger dan een auto, brommer, motor of fiets.
Alleen al dat het paard meedenkt is een sterk punt.
Een paard zou niet zomaar tegen een muur aanrennen (alhoewel ik er een gekend heb).
En een val van een paard is 1 op de tien keer gevaarlijker dan een val met een motor.

Maar je mag het gevaar nooit ondermijnen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:46

Mee eens Visconti Ja

Men hoeft niet supergetalenteerd te zijn. Begrip is vaak al genoeg. Maar ja, dat kost weer teveel moeite misschien?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:46

Mireille1970 schreef:

En juist dat laatste kan zeker ook met die corrigerende tik.
Wel erbij vertellen waarom e.d. maar het niet straffen sloopt juist ieder respect...

Let wel: we hebben het hier niet over iemand/paard in elkaar slaan he... geen mishandeling, maar een corrigerende tik op de bil.

Met alleen praten kun je ook heeeeeeeeeeeeeeel veel ellende creeren, de afperser of incestpleger slaat ook niet, maar praat.
Dus ik ben me er terdege van bewust dat machtsmisbruik niet goed is, niet met praten en niet met slaan.

MAAR een tik is niet per definitie slecht, en praten niet per definitie goed. Snap je.

In de vorm van á la brainwash.
Ja met praten kun je véél oplossen maar ook veel schade aanrichtten.
Hitler bijvoorbeeld kon ook goed praten.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:47

hns schreef:
Anders als een paard?
Daardoor krijg je alleen maar een akelig gevoel om weer een fout te doen en je bent bang voor die klap. Wat heb je nou geleerd? Niks.

Nou, dan even een praktijkvoorbeeldje. Ik stap altijd op vanaf een bankje en in het begin had hij nog weleens de neiging om precies als ik op het bankje geklauterd was een stap opzij te zetten en ik er niet meer op kon komen. (gevolg: er weer afklauteren, paard opnieuw parkeren en nog een poging en hij stapt weer weg) Ik heb hem 2x een klein tikje met een zweep tegen zijn borst gegeven op het moment dat hij wegstapt en ga altijd (nu nog steeds) even lief kriebelen als hij stil blijft staan. Gevolg: ik heb een paard dat ik overal kan parkeren, vaak uit zichzelf al naar het bankje loopt om het mij makkelijk te maken, nooit wegstapt en geen gevecht mee hoef aan te gaan (ik heb de "truc" met het zweepje in januari gedaan en sindsdien heeft hij nooit meer een pogig gewaagd) Het had ook vast wel op een andere manier opgelost kunnen worden, dat beweer ik ook niet, maar die 2 tikjes zijn zo efficient geweest dat ik er nu nog steeds profijt van heb. Als hij er problemen mee had was hij echt wel gaan protesteren.
Laatst bijgewerkt door odetteke op 13-11-06 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:48

Visconti schreef:
Tuurlijk heeft Nevzorov waarschijnlijk wat meer talent dan de gemiddelde ruiter hier, dat maakt hem ook uniek. Maar zijn methode is door iedereen uitvoerbaar. Het is namelijk heel simpel. Je doet je paard iets voor, daar zijn geen regels voor, je beeld het uit hoe jij denkt dat het beste werkt. Werkt het niet, dan heb je het mis en moet je iets anders bedenken. Ik ben zelf ook met die methode bezig, maar ik ben daar eigenlijk zeer onfanatiek in... Ik doe het ongeveer één keer per maand. Maar mijn paardje kan een bal apporteren, die ik hem op zijn manier heb geleerd. En gezien ik zo ongetalenteerd ben op paardengebied als het maar kan, lijkt het me heel sterk dat ik bij de 5 getalenteerde mensen van Nederland hoor Clown

En hoe je een paard normaal naar de wei brengt? door hem als veulentje goed te leren meelopen.

Dat leeraar was een voorbeeld, van hoe een ruiter met zijn paard omgaat. En als je dan van mening bent dat die ruiter een rotschop verdiend, oke Clown De meeste fouten die een paard maakt zijn niet om mensen pijn te doen, vaak begrijpen ze je gewoon even niet goed.

Het gaat hier niet om niet begrijpen. Het gaat hier om een tik geven. Als een paard niet snapt wat je bedoelt moet je geen tik uitdelen.
Als een paard het echter al 6 jaar goed doet en dan even besluit niet verkeersmak te gaan "doen" en dreigt voor een trekker te springen en dat lomp dwars door jou heen te doen. Of over de kruiwagen de box uit te rennen. Of al jaren goed meeloopt en dan ineens uit frissigheid op je hielen blijft springen en steigeren. Of de hormonen 2x per jaar de overhand laat nemen. Of los is gebroken en dreigt in een rooster te lopen. Dan moet je om gevaarlijke situaties te mijden ingrijpen. En ja soms met een tik om ze weer bij de les en wakker te schudden.