runningkawa schreef:Ken er een paar die dan echt door blijven etteren..gewoon omdat ze nooit opgevoed zijn en zo weten dat het niet hoeft.
Zpu je mooi klaar zijn als smid...
Heb je wel eens geken wat er in een groep gebuerd als een paard dat probeert naar een hogere in rang...iig niet negeren
Mijn smid hoeft geen risico's te nemen omdat ik mijn paard niet geleerd heb om zich normaal te gedragen.
En als je eens goed blijft observeren dan zul je ook gaan merken dat paarden héél anders met mensen omgaan dan met paarden.
Ik loop iedere dag wel in de wei rond waar het soms hevig aan toe gaat en ja soms hang ik er ook wel eens tussen maar dán reageren ze minder agressief dan als ze onder mekaar zijn.
Trappen en steigeren doen ze niet omdat ze mij zouden kunnen raken. (ookal sta ik er een paar meter op veilige afstand).
De uitgelaten hengst wordt superrustig als ik in de buurt ben terwijl de merries er nog niet eens 4 meter vanaf staan.
En bijten?
Als paarden jou bijten, trappen of dergelijke heb je dan er eens nooit bij stil gestaan dat dát wel eens niet terecht zou kunnen zijn?
Want dat is wat ik grotendeels zie.
De mensen maken zoveel fouten en krijgen een wel terechte (soms iets hevige) reactie en dit wordt dan beschouwd als wangedrag?
Ok je hebt paarden die gek in hun hoofd zijn, onbetrouwbaar en agressief maar dat zijn uitzonderingen waarbij tegenstrijd ook niks veranderd.
Mogen paarden geen mening hebben over de situatie en over hun eigenaar?
Moet een paard altijd braaf en netjes luisteren terwijl het hem helemaal niet bevalt?
Ooit eens daarbij stil gestaan?

)
(met uitzondering van extremen, maar dan grijp ik zelf wel in voordat het zover komt ..)