De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hns

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:57

runningkawa schreef:
Ken er een paar die dan echt door blijven etteren..gewoon omdat ze nooit opgevoed zijn en zo weten dat het niet hoeft.
Zpu je mooi klaar zijn als smid...

Heb je wel eens geken wat er in een groep gebuerd als een paard dat probeert naar een hogere in rang...iig niet negeren Lachen

Mijn smid hoeft geen risico's te nemen omdat ik mijn paard niet geleerd heb om zich normaal te gedragen.

En als je eens goed blijft observeren dan zul je ook gaan merken dat paarden héél anders met mensen omgaan dan met paarden.
Ik loop iedere dag wel in de wei rond waar het soms hevig aan toe gaat en ja soms hang ik er ook wel eens tussen maar dán reageren ze minder agressief dan als ze onder mekaar zijn.
Trappen en steigeren doen ze niet omdat ze mij zouden kunnen raken. (ookal sta ik er een paar meter op veilige afstand).
De uitgelaten hengst wordt superrustig als ik in de buurt ben terwijl de merries er nog niet eens 4 meter vanaf staan.
En bijten?
Als paarden jou bijten, trappen of dergelijke heb je dan er eens nooit bij stil gestaan dat dát wel eens niet terecht zou kunnen zijn?
Want dat is wat ik grotendeels zie.
De mensen maken zoveel fouten en krijgen een wel terechte (soms iets hevige) reactie en dit wordt dan beschouwd als wangedrag?
Ok je hebt paarden die gek in hun hoofd zijn, onbetrouwbaar en agressief maar dat zijn uitzonderingen waarbij tegenstrijd ook niks veranderd.
Mogen paarden geen mening hebben over de situatie en over hun eigenaar?
Moet een paard altijd braaf en netjes luisteren terwijl het hem helemaal niet bevalt?
Ooit eens daarbij stil gestaan?

Juliauni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:58

Ik zou me paard net zoals jou ook niet laten slaan hoor ! Tong uitsteken

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:58

Ik heb een hoefsmid die nooit zomaar een klap zou uitdelen. Ben er zelf altijd bij.

Ik moet tegen de hoefsmid zeggen als mijn paard geruwelijk staat te etteren, zet jij em op zijn plaats of ik ?? Als hij het doet heeft Tychon mazzel, dan roept hij gewoon een keer en geeft een ruk aan het halster. als ik het doe krijgt ie een knal Tong uitsteken

(de hoefsmid is dan ook over de 2 meter en maakt snel indruk door gewoon een keer rechtop te staan Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:02

Mij bijten ze ook niet
Ja misschien de eerste dag dat ik ze heb, later niet meer

en nee, dat los ik niet op met aardig zijn.
Net zoals de leider ze wel ff laat weten wat wel en niet kan.
Dan is later een pas op genoeg.

Verder mogen ze heel duidelijk laten weten dat ze het er niet mee eens zijn.
Maar tandjes en hoefjes blijven op eigen terrein.

En nee, ik kijk nooi hoe het er in de wei aan toegaat...(zie onderschrift)

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:02

krumel schreef:
ik weet niet hoor, maar slaan is echt niet zo zielig. Kijk maar hoe paarden elkaar in de wei ook opvoeden. Dat gaat er echt niet zachtjes aan toe soms hoor! Ik vind het nog veel zieliger als een paard de hoefsmid trapt, dat doet pas echt pijn.Gelukkig heb ik een goed opgevoede poowny, die rustig in slaap valt terwijl de hoefsmid haar hoeven aan het bekappen is Lachen Maar als ze een keer echt heel vervelend is mag ze best een keer een tik krijgen van mij, maar uit frustratie zou ik het ook niet accepteren en echt wel iets van zeggen. Gelukkig heb ik een hele fijne hoefsmid die, net als die van uriele, meer geduld heeft met mijn paard dan ikzelf Lachen

Het probleem hierbij is dat wij geen paardentaal praten.
Wij denken dat hetpaard iets fout doet doet terwijl wij de oorzaak ervan zijn.
Paarden onder mekaar kunnen perfect communiceren, wij mensen hebben daar nogal wat problemen mee dus hoe kunnen wij ons nou daarmee gaan vergelijken :s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:04

Dan moet je ff wat verder oefenen Lachen

Nee wij kunnen geen paardentaal, maar als wij duidelijk, eerlijk en consequent zijn, zijn paarden zo slim dat ze ons wel snappen.
En ook weten dat bijv trappen niet mag.

Leer je ze dat niet af..tja...dan moet je blij zijn dat het je hele leven goed blijft gaan

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:06

runningkawa schreef:

Nee wij kunnen geen paardentaal, maar als wij duidelijk, eerlijk en consequent zijn, zijn paarden zo slim dat ze ons wel snappen.

Leer je ze dat niet af..tja...dan moet je blij zijn dat het je hele leven goed blijft gaan

ja inderdaad, stel me toch vragen over de manier van. Als je paard slaat gewoon negeren gaat leuk worden bij sommige paarden, en pijnlijk voor sommige eigenaars.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:08

toevallig....kwam vandaag onze hoefsmid om de hoeven van onze drie paarden te bekappen. Zo ook de hoeven van onze Ierse Hunter van 1.83 hoog. Hij was aan het etteren en trok op een gegeven moment zijn hoef (en dat is geen kleintje!) uit de handen van onze hoefsmid en sloeg naar nijdig naar achteren.

Onze hoefsmid gaf meteen een schreeuw en een flinke tik op z'n kont. Ik hou absoluut niet van slaan maar dit vond ik helemaal terecht !!!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:11

runningkawa schreef:

Ach blijven we liever ontopic.
Dit gaat toch weer zo een wel/niet/ja, maar etc. discussie worden.
Laten we zo zeggen.
Ik doe het op mijn manier en jij doet het op jou manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:14

Prima
En met brave paardjes gaat dat ook best op jou manier
Met een dominante niet..of je moet graag van ziekenhuizen houden, samen met je smid

ga maar eens een jaartje op een handelsstal lopen, dan spreek ik je later nog eens Haha!
Goed? Lachen

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:14

katiavl schreef:
runningkawa schreef:

ja inderdaad, stel me toch vragen over de manier van. Als je paard slaat gewoon negeren gaat leuk worden bij sommige paarden, en pijnlijk voor sommige eigenaars.

Van arabier tot shet nog nooit problemen mee gehad Lachen

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:15

runningkawa schreef:
Prima
En met brave paardjes gaat dat ook best op jou manier
Met een dominante niet..of je moet graag van ziekenhuizen houden, samen met je smid

ga maar eens een jaartje op een handelsstal lopen, dan spreek ik je later nog eens Haha!
Goed? Lachen

Ik werk in een fokkerij?
Telt dat ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:18

nee
Als ze daar van dag 1 netjes opgevoed worden kom je die problemen niet tegen.
En dan heeft 99% geen harde tik nodig.

Op een handelstal komen paarden die verprutst zijn door een ander.
Door en door verwend.
Dan werkt dat heel wat anders.
Die paarden hebben geleerd door dominant naar te steigeren en daarbij kappen dat ze hun zin krijgen.
Weten dat als ze naar je trappen in de stal, dat ze mogen blijven staan enz enz.

Dat kun je negeren tot je ons weegt. Maar dan staat het paard na een jaar nog in dezelfde stal Lachen

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:19

hns schreef:
krumel schreef:
ik weet niet hoor, maar slaan is echt niet zo zielig. Kijk maar hoe paarden elkaar in de wei ook opvoeden. Dat gaat er echt niet zachtjes aan toe soms hoor! Ik vind het nog veel zieliger als een paard de hoefsmid trapt, dat doet pas echt pijn.Gelukkig heb ik een goed opgevoede poowny, die rustig in slaap valt terwijl de hoefsmid haar hoeven aan het bekappen is Lachen Maar als ze een keer echt heel vervelend is mag ze best een keer een tik krijgen van mij, maar uit frustratie zou ik het ook niet accepteren en echt wel iets van zeggen. Gelukkig heb ik een hele fijne hoefsmid die, net als die van uriele, meer geduld heeft met mijn paard dan ikzelf Lachen

Het probleem hierbij is dat wij geen paardentaal praten.
Wij denken dat hetpaard iets fout doet doet terwijl wij de oorzaak ervan zijn.
Paarden onder mekaar kunnen perfect communiceren, wij mensen hebben daar nogal wat problemen mee dus hoe kunnen wij ons nou daarmee gaan vergelijken :s

nee paardentaal kunnen wij indd niet, maar je kunt, zoals rk al zei, wel eerlijk en consequent zijn. Trouwens, mijn paard heeft mij nog nooit getrapt, en 2x proberen te bijten, toen ik haar net had. En nu weet ze ook dat ze dat nooit meer hoeft te doen. Maar nu heb ik wel een goed opgevoed paard die (tenzij er iets heel vreemds gebeurt) geen knal nodig heeft van de HS (of iemand anders). Ik ben hartstikke eerlijk tegenover mijn paard en sla echt niet graag, maar als ze echt vervelend is mag ze best weten waar mijn grenzen liggen. Voor een paard is het heus niet pijnlijk als ze een keer een tik krijgen, paardenhoeven zijn veel harder. Als ik gebeten of getrapt word door een paard, das pas zielig.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:20

runningkawa schreef:
nee

Door en door verwend.
Die paarden hebben geleerd door dominant naar te steigeren en daarbij kappen dat ze hun zin krijgen.
Weten dat als ze naar je trappen in de stal, dat ze mogen blijven staan enz enz.

Dat kun je negeren tot je ons weegt. Maar dan staat het paard na een jaar nog in dezelfde stal Lachen

helemaal mee eens Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:22

Ook maar laten weten dat ik de laatste tik richting mijn 14 jarige niet meer kan herrineren. Terwijl dat een dominant paard is, ook altijd de baas in een flinke groep is geweest. Stem is altijd voldoende en zelf dat hoef ik niet vaak te gebruiken.

Dat van mijn 2,5 jarige kan ik nog wel herrineren.
Toen was hij bijna een jaar. Begon te ontdekken dat hij hengst was.
En hij hapte toen heel voorzichtig, maar deed het wel.
Hij heeft een tik en een felle nee gekregen.
En dat was de laatse keer, sindsdien is stem genoeg.
Ook dat hoef ik weinig te gebruiken

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:34

runningkawa schreef:
nee

Door en door verwend.

Ik weet niet of je Conrad Van Pruijssen kent?
Hij heeft regelmatig met ´probleem´paarden en dominante paarden te maken.
Problemen worden toch op gelost en dat ondanks dat hij nooit ´tikt´, slaat, trekt, rukt of schreeuwt.
Heel subtiele hulpen, véél geduld en een fluisterstem.
Heb hem nog nooit boos zien worden alleen maar op de mens maar nooit op een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:37

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:41

Mijn smid heeft engelengeduld met mijn ponys. Hij doet ze ook al ruim 10 jaar, dus weet hoe hij met ze om moet gaan. Een tik is er nog nooit gevallen, zou hem persoonlijk met de zweep bewerken als hij dat wel zou doen. Bloos (met uitzondering van extremen, maar dan grijp ik zelf wel in voordat het zover komt ..)

Met mijn veearts heb ik het wel een keer gehad. Judy is echt bang voor veeartsen. Gaat staan steigeren voor de neus, gewoon echt pure angst. Veearts was het na een halve minuut al zat, & heeft dr toen een klap verkocht. Enorm pissig geworden. Hij mocht het afmaken, maar daarna heb ik een andere veearts gezocht. De gene die ik nu heb, is absoluut top. Vorige x toen hij judy moest behandelen, heeft hij haar vertrouwen helemaal gewonnen(ruim kwartier de tijd ervoor genomen) en hij is de eerste die rustig naast haar kan staan zonder verdoving...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:43

Vond dit wel op de discussie aansluiten Haha!
Citaat:
Columm
Jacob Melissen

Kijkend op zondagavond nar Monty Roberts in een afgeladen Prins Bernhardhoeve te Zuidlaren ben ik erachter gekomen dat er voor de PvdD zeker een markt is.
Er werd een volbloed Arabische hengst de piste binnengebracht, die van zijn eigenaren zo weinig opvoeding had gekregen dat het een schande was.
De hengst brulde stampvoette en was totaal onhandelbaar.
De meest dominate n de roud pen was echter Monty Roberts, Hij presteerde het nit alleen de hengst stil te laten staan, maar ook om hem het zwijgen op te leggen.

Noiet op fluistertoon zoals zo vaak gedacht, maar door via het, door hem zelf ontwikkelde, halster de hengst te laten voelen dat zijn onbehoorlijke gedrag , voor het gevoel van de hengst zelf niet zo prettig was.

De consequetnte confrontatie tussen Roberts en deze hengst moet voor het publiek een openbaring zijn geweest.
Op weg naar huis vroeg ik mij af hoeveel paarden hun bazen beschouwen als hun ondergeschikten.
Er wordt wel eens gekscherend gezegd dat je voeger paardenmensen had en je nu mensen met paarden hebt.

Ik denk ook zeker dat er nog veel meer paarden hun eigenaar de baas zijn.Paarden die, gebruikmakend van het onbenul ban hun eigenaren, de baas spelen.
Voor zulke dieren is een partij nodig: de PvdD.

De sukkels die zich door hun paarden laten ringeloren zullen er vast wel op stemmen.
De meeste aanhangers zijn wellicht onder de dressuurruiters te vind.
Dressuur is een vorm van africhten waarvan gehoorzaamheid en stilstaan slechts twee kleine onderdelen vormen.

Toch lijken sommige prijsuitreikingen vaak veel opp zelfmoordpogingen van de officials.
Ik ben er zeker van dat van alle aanwezigen die tijdens de pauze en na afloop de handelswaar van Roberts bestormden, weinigen in de gaten hadden dat het belangrijkste hulpmidden om je paard dat te laten doen wat jij wilt, nergens te koop is.

het zit in jezelf: consewuent gedrag tonen.
Maar ja kom daar maar eens aan bij hen die op de PvdD gaan stemmen

Bron de Hoefslag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:45

Heel mooi stuk Ja

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:45

runningkawa schreef:
Is dat die met trailer lader een paar jaar terug bij het hippisch centrum dat beest er toch echt net op kreeg?

Ja, dat is hem.
Ik vind dat die zich stukken verbeterd heeft op zijn gebied.
Hij bouwt geen druk op succes bij een demo, hij gaat uit van het ritme van het paard.
En soms kunnen mensen dit niet begrijpen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:47

Erg goed verhaal en heel erg waar.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:49

Uitzending van Monty gezien en vondt geen verschil tussen zijn ´NHmethode´ en de traditionele.
Ik vond het een afschuwelijke slechte show waar je duidelijk kon merken dat het Monty alleen belangrijker was om er een succes van te maken dan om het paard te verbeteren.

Citaat:
Ik heb het artikel even gevolgd en wil toch nog graag wat kwijt over Monty Roberts.

Ik vind het altijd frappant om het commentaar te lezen van mensen die –waarschijnlijk- nog nooit geen onderricht hebben gehad in de Monty Roberts school maar dat terzijde.

Ik ben vele jaren (ong. 10) geleden getraind volgens de Monty Roberts school o.a. in Engeland door Kelly Marks en Ian van den Burgh.

De principes die ik daar heb geleerd en het gedrag van paarden zijn nog steeds geldig. Ik heb daar o.a. leren observeren in van de belangrijkste eigenschappen voor een trainer.
De omgang die ik daar zag (dus zonder de commerciële druk) vond ik geweldig.
Ik heb daarna nog een paar keer mogen helpen met demonstratie in NL en BE. Tijdens deze clinics zag ik altijd de commerciële druk de boventoon voeren, terwijl ik wist dat het beter kon.
Ik heb ook de laatste 2 gezien in NL en deze waren helemaal "slecht" dan doel ik inderdaad op het niet subtiele gebruik van het dually halster, wat met zo’n snuck toch een pijnprikkel afgeeft waar het paard graag vanaf wil.
Ik vond het verschrikkelijk jammer om dit te zien daar ik 10 jaar geleden heb gezien dat het veel subtieler kon.
Hij probeert zich te veel te schikken naar de "druk" om alles tot een succes te maken tijdens de clinic. Daarbij lijkt hij de laatste paar jaar te willen binnen lopen door het Dually halster als wondermiddel aan te prijzen.

Ik vind het inderdaad jammer dat zijn aanpak stilstaat ten op zichte van andere stromingen. Doordat veel meer mensen zich in NH zijn gaan verdiepen gaat zijn aanpak zelfs achteruit.
Daarnaast vind ik het jammer dat hij altijd in het middelpunt wil staan. Hij is op een leeftijd waarvan ik vind, schuif iemand anders naar voren die het roer gaat overnemen. Het lijkt erop dat de Monty school ophoudt te bestaan als Monty niet meer kan.
Misschien is het een goed iets omdat dan alle Monty Roberts vertegenwoordigers zelf hun broek moeten ophouden en de aanpak gaan aanpassen aan de huidige stand van andere vriendelijkere trainingsaanpakken.

Met het trailerladen ben ik het zelf nooit eens geweest. Ik heb zelf een aanpak die gestoeld is op de principes die ik 10 jaar geleden heb geleerd maar waarvan het lijkt dat Monty die zelf niet meer aanhangt, wat jammer is want deze werken perfect. Mijn aanpak is zonder stress, gebaseerd op lichaamstaal en motivatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:52

ow jee, nu is de master goeroe ook niet meer goed en weten de leerlingen het zelfs beter...

ik geloof dat ik maar eens ga afsluiten...
Ik ga morgen nog maar eens kijken naar het kude gedrag van paardjes, kijken of ze nog steeds elkaar alleen maar aaien en knuffelen...
Nog leuker om te kijken als er een nieuwe bij komt...