Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sabby

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:03

ik denk er precies zo over als jij Chip2 > ik doe het echt precies zo!!
en dat betekent niet dat ik er te vroeg mee ga beginnen (later) of iets dergelijks, of dat ik haar niet mer rust kan laten..ik vind dit het fijnst..en aan mijn jaarling te zien werkt t prima!! Haha!

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:07

Ook aan mijn jaarling te zien vind hij het fijn zoals het gaat hij kijkt in elk geval altijd vrolijk en van het poetsen op ze tijd geniet hij zichtbaar. Nu met de regen poets ik hem niet voor de vetlaag

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:32

Binckydenice schreef:
maaitjuh schreef:
Lieve schat, een jaarling kan zich prima redden als hij op het land staat met andere jaarlingen. Wintervachtje enzo regelen ze zelf wel hoor.

Voor wie is dit bedoeld?

Voor jou. Clown

Ik bedoel gewoon te zeggen, tegen iedereen, je kan best een jaarling af en toe poetsen en mee tutten enzo. Maar zo'n paardje heeft er echt niks aan als je er meer mee doet.
Zo is het ook bijvoorbeeld met springen. Neem een groep jonge (leeftijd 1-3) paarden en train ze in het springen. En neem een groep paarden van die leeftijd en laat ze lekker staan.
Als je dan op 3 jarige leeftijd gaat kijken welke het beste springen zal de eerste groep op dat moment beter weten wat ze aanmoeten met een balk, maar na een paar maanden zie je geen verschil meer.
Dit gaat eigenlijk over of talent/techniek aanleerbaar is maar in deze discussie toch ook een argument.

Een veulen dat het eerste half jaar in handen is geweest weet na 3 jaar heus nog wel wat een voetje geven is en kan dan nog steeds netjes meelopen. Zeker als je dat gedurende die drie jaar blijft doen zo eens per maand.
Het is dus nergens voor nodig om hem vaker en langer in handen te hebben.
Van mij mag je maar ik word bloedlink als mensen gaan klagen over dat hun jaarling niet stil wil staan of wat dan ook.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:37

Het in handen hebben van een veulen is helemaal niet erg hoor zolang je maar niet teveel vraagt. Mijn jaarling is vaak "in handen" en is al goed opgevoed waar ik en hijzelf later profijt van heeft.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:51

vind het wel grappig om te lezen dat Maaitjuh de wijsheid in pacht heeft Haha! , je hebt zeker vaak te maken gehad met probleempaarden: oorzaak: op te jonge leeftijd te vaak in handen gehad!!
Clown

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:02

hier een foto van ons "kleine" prinsesje (= jaarling)

Afbeelding

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:27

Mooi beestje sherif zal ik dan ook ff meedoen;)

Afbeelding
Dit is mijn jaarling hengst mn trots

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:30

@ Maaitje ik denk dat je niet geheel goed gelezen heeft wat binckydenice neergezet heeft staat er dan dat zij werkt met haar jaarling nee ze wandelt heel af en toe met hem en gaat elke avond heen om te controleren of er niets is vaak met de paardjes maar elke avond wandellen doet ze niet elke avond poetsen doet ze ook niet soms alleen een wortel voeren of een stuk brood en daar is niets mis mee denk in dit geval dat jij dus beter lezen moet. Het is veel prettig je paardje gewoon in de hand te hebben omdat ze dan straks niet alleen in een keer moeten leren en je er later alleen maar profijt van hebt zowel jij als het paard

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:40

@ maaittjuh; dat van die jaarlingen die wel of geen spring training krijgen heb ik ook gelezen..was een artikel toch? (weet niet meer waarin Bloos Knipoog )..

Ik vind dat beide 'partijen' een punt hebben -dat klinkt een beetje raar Knipoog - (zowel het met rust laten als af en toe eens iets doen met je jaarling)...snap dat je er niet teveel mee kan en mag doen (een waarom zou je ook, je hebt later nog jaaaaren waarin je 'aan de slag kan met je paardje'..), maar helemaal met rust laten vind ik persoonlijk ook nix; maar das mijn eigen mening. Knipoog
Ik vind het echter vervelend als mensen net doen alsof ik mn paard heel slecht behandel of verpest doordat ik haar af en toe in de hand neem..vandaar dat ik misschien beetje fel reageer op mensen die zooo duidelijk alleen voor de opfok kiezen en al het andere afkeuren Tong uitsteken

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:46

Chip2 schreef:
@ Het is veel prettig je paardje gewoon in de hand te hebben omdat ze dan straks niet alleen in een keer moeten leren en je er later alleen maar profijt van hebt zowel jij als het paard

Dat is precies de spijker op de kop.
En er zijn zoveel dingen die ze al vroeg kunnen leren.
Niet alleen die zg. "Bokt"basis: voeten geven, meelopen, poetsen.
Er is niets mis mee ze al aan toiletteren te wennen(scheermachine, manen trekken, wassen), in de trailer te laden, verkeersmak te maken, bij andere paarden weg te halen voor een poos, ze dekens op te leggen, kortom alle dingen die hun hele paardenleven terug komen.
Let wel, het hóeft niet. Deze dingen kunnen ze ook allemaal leren als ze al drie zijn.
Maar kwaad kunnen doet het ook niet. En deze dieren kunnen ook de rest van de tijd tussen paarden staan. Van twee werelden het beste...

Als je er aardigheid in hebt, gewoon lekker met je jaarling bezig gaan...

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:02

Iedereen heeft natuurlijk een eigen mening, maar ik kreeg bijna hier het idee dat ik 'slecht' bezig ben met mijn jaarling. Ik kom elke dag bij hem, hij staat met andere paarden, ik tuttel elke dag met hem( en nee ik maak geen strikjes etc in z'n manen als je denk dat ik dat bedoel en nu met de regen poets ik hem ook niet echt), Ik oefen inderdaad basis dingen met hem zoals dat HO ook stilstaan betekend, hij kan gewoon vast staan. Ik wandel ook met hem langs de weg, eventuele dekentjes zijn ook geen probleem, en bij de hoefsmid is hij erg braaf ( en nee geen 10 KM). Raheem is een vrolijke jaarling die niets tekort komt, hij zit lekker in zijn vel en luistert goed... Ik heb nog geen een teken gezien dat hij een probleem paard gaat worden. Ik kan me ook niet voorstellen dat jonge paarden die veel in handen komen ook per definitie ook echt probleempaarden worden...

Dit topic is gestart op 20 sept., Ik vraag me af of het inmiddels beter gaat?

Groetjes Kim

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:24

Maar waarom moet je paard per se als jaarling al aan alles wennen? Als hij dingen als voetjes geven en aan een halster meelopen al als veulentje heeft geleerd, dan komt de rest toch wel vanzelf als hij 3 is?

Ik heb zelf niet veel ervaring met jonge paarden, maar mocht ik ooit een veulentje kopen dan weet ik wel dat ik 'm naar de opfok doe (of iets vergelijkbaars).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:25

en wat als je paard dat niet als veulen heeft geleerd?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:26

Uitzonderingen daargelaten Knipoog.

Nog even aan TS: je schrijft dat je jaarling je kind omver liep, is het niet verstandig je kind uit de buurt van zo'n jong paard te houden?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:55

Chip2 schreef:
@ Maaitje ik denk dat je niet geheel goed gelezen heeft wat binckydenice neergezet heeft staat er dan dat zij werkt met haar jaarling nee ze wandelt heel af en toe met hem en gaat elke avond heen om te controleren of er niets is vaak met de paardjes maar elke avond wandellen doet ze niet elke avond poetsen doet ze ook niet soms alleen een wortel voeren of een stuk brood en daar is niets mis mee denk in dit geval dat jij dus beter lezen moet. Het is veel prettig je paardje gewoon in de hand te hebben omdat ze dan straks niet alleen in een keer moeten leren en je er later alleen maar profijt van hebt zowel jij als het paard

Haha dank je wel chip 2, ze heeft een hoop commentaar op andere maar lezen is nogal moeilijk.

Ik heb niet eens iets over zijn vachtje gezegd haha.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:58

Ik heb ook al redelijk wat ervaring met jonge paarden waarvan ik ook gezien heb dat de paarden zo 3 jaar het land in geknalt werden niet naar omgekeken werd en dan ineens moesten ze met hun 3 alles leren en dan vinden ze het gek dat het paard het niet snapt en er onrustig van word. Ik heb het gevoel dat mijn jaarling goed in zijn vel zit en ik poets hem niet elke dag wandel ook niet elke dag maar hij krijgt van mij wel de basis dingen mee en voor een jaarling van 1 die nu al los staat met poetsen en al verkeersmak is vind ik toch wel erg prettig ook voor hem want luisteren kan hij al goed. Werken doet hij niet wel leren luisteren dat vind ik toch een geheel verschil

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:52

alweer amen hihi Haha!
enne; KimH..same here (nouja; niet elke dag dan)!
Bne blij dat ik niet de enige ben die al die slechte dingen met een jaarling terwijl ie alleen maar naar de opfok moet, want daar leert/mag ie paard zijn?! (dat leert/kan ie echt alleen in de opfok ja?! uhum Knipoog ...)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:58

ach, ik kom op veel stallen, en zie heel, heel vaak jonkies daar staan..... komt het baassie (onee het speelkameraadje) en het jonkie gaat fijn van alles doen wat het niet zou moeten doen Haha! Haha!

vind ik niet erg hoor, die mensen komen vanzelf bij mij Haha! en daar verdien ik mijn centjes mee Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:00

Precies, zo kun je het ook zien. Haha! Ik zeg niet dat die van mij perfect is, maar wel gemanierd Haha!

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:03

en dat kan dan dus niet als er af en toe eens iets mee gedaan wordt of wat wordt er nu bedoeld? Verward

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:50

Volgens mij heeft Kiwiko het hier over de vrouwtjes die zelf een strenge jeugd gehad hebben maar dat in de 'opvoeding' van hun paardje allemaal anders gaan doen.
Van die vrouwtjes die omver gelopen worden, en dan met zachte piepstem 'niet doen' piepen,
hun paarden hééél veel liefde (lees:wortels) geven, en dan eigenlijk nog verontwaardigd zijn als het beste beest dat niet beantwoord met de onverbrekelijke band die ze voor ogen hadden.
Oke, de Horsewhisperer is niet de beste instructieband voor de opvoeding van je veulen.

Een heel leuke categorie is de persoon die eigenlijk strontbenauwd is voor al die enge manegepaarden, en dús een jaarling neemt 'want dan heb ik er straks een band mee'
En als het beste beest dan een stappie opzij zet bij het inrijden, paniek! Geruk aan de teugels, valpartijen en weer een illusie minder. Haha!

Ik ken ze ook wel, deze voorbeelden, ik heb er paarden voor heringereden, en van overgenomen.

Maar ik blijf erbij dat wie nuchter met zijn jaarling omgaat, daar later best voordeel van kan hebben. Of in ieder geval plezier tijdens het bezig zijn. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:55

helemaal mee eens!

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:04

ok Bloos ik ben het er ook mee eens hoor!
(en ik zorg er wel voor dat ik niet bij die 'pieperds' ga horen haha Knipoog )

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:27

Ik wil graag reageren om wat dingen te nuanceren. Ik ben geen expert, maar heb wel m'n deel jaarlingen gezien en er 2 'opgevoed'. Er is heel wat voor te zeggen om een jaarling lekker in het land te laten. Want ja, alles kan later ook geleerd worden. Ik deed dat niet. Het was mijn eerste paardje (arabisch volbloed hengstje) en ik wilde er ook dingen mee doen. Bokt bestond toen nog niet, en in de paardenbladen kwam ik er ook geen artikelen over tegen. ik had zelfs nog nooit gehoord van opfok.
Dus ja, ik heb getut. Hij ging weleens mee naar een show, moest daarvoor in trailer en vrachtwagen en toen ik een ernstig ongeluk kreeg en de bibbers kreeg over het verkeersmak zijn, ben ik ook regelmatig met hem gaan wandelen toen hij nog geen drie jaar was.

We hebben periodes gehad dat hij niet me echt uitdaagde. Dat was te voorkomen geweest als hij niet zo vaak in handen was. Echter, hij stond zijn eerste levensjaar bij zijn moeder, die alles van hem pikte. Dat verwachte hij ook van mij. Dus onze eerste stapjes aan het halster, ging hij met voorbenen naar me slaan. Dat heb ik er effectief, in twee keer redelijk handhandig optreden voor altijd uitgekregen.

Maar er zijn ook heel goede dingen uit voort gekomen. Hij stond op een boerderij met veel kleine kinderen. Die konden ook toen hij jong was, gewoon met traptrekkertjes onder hem door, zo makkelijk was hij. Met shows en wassen was hij de makkelijkste van 1, 2 en 3 jarigen. En hij leek overal erg veel plezier in te hebben. Het half uur per dag dat hij in handen was, had hij het naar zijn zin. En de overige 23,5 uur kon hij lekker met andere paardjes (ouderen ruin of oudere merrie en leeftijgsgenootje) paardje zijn.

Doordat hij zo veel vertouwen en rust had, kon ik met inrijden zo opstappen en wegrijden. Hij heeft nooit gebokt, nooit verzet getoond, reageerde prima op stemcommando's en ik kon de vierde dag rijden al het bos met hem in (omdat hij al gewend was alleen met mij op stap te zijn en al verkeersmak was door onze wandelingen). Ook kon ik kleine kinderen op hem zetten. Hij vond alles best.

Hij is ook een leuk paard gebleven, kon in een keer voor de kar, kon lespony zijn en stond elke dag al te trappelen bij het hek, als hij me aan hoorde komen.

Nu ik wijzer ben geworden, denk ik niet dat ik een volgende jaarling ook zo veel in handen zou hebben. Maar alleen maar het land en leeftijdsgenoten zijn niet per definitie zaligmakend. Ook paarden die veel in handen zijn geweest, kunnen superfijne paarden worden. En de foutjes die je maakt, zijn ook weer recht te zetten met een beetje extra denkwerk.

Dus om mensen die iets met hun jaarling willen doen dit nu zo hard af te raden, vind ik te radicaal.

Groeten Kukkie

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:33

I agree! (alweeeeer) Haha!

zo denk ik er ook over! Vooral dat laatste is ook wat Risje80 bedoelde volgens mij (toch?) ; dat het gewoon vervelend is als je door mensen afgerekend (soms zelfs afgezeken) wordt doordat de paardjes wel in de hand komen..Ik vind dus - tot op zeker hoogte dan- dat ieder dat zelf moet weten!
Goede raad geven is fijn (en soms nodig hihi Bloos ) en is ook iets anders dan menen dat het alleen op jou manier kan (en dat is dus vaak de opfok)..vandaar dat ik jou bericht zo goed vind Kukkie!