wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:04

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:07

Je geeft hem nooit een tik maar slaat hem wel regelmatig????? UUUUUUUUH???????????

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 17:10

denk je nou grappig te zijn ofzow Huilen
sjonge

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 18:14

jeutje zeg Haha! Haha! ik schrijf een hypothetisch zinnetje en er wordt gelijk over niks anders gesproken.....

HSN Laten we heel duidelijk zijn! IK ga de confrontatie niet aan met het paard, een paard heeft veel bewegingsruimte binnen mijn kaders. Maar gaat het paard een confrontatie met mij aan, dan maak ik de confrontatie af en IK win....... en als ik daarvoor het paard het hele erf over moet skuppen, dan doe ik dat..... met pijn in mijn hart, want liever niet........ maar ik maak wel in een keer heel duidelijk dat dit ongewenst gedrag is....... met als gevolg dat hier elke maand gewoon brave welwillende, liefhebbende, gelukkige paarden die veel geleerd hebben van beloning de deur weer uit gaan naar hun eigenaren.

het weer in het "gareel" krijgen van paarden is een wezenlijk onderdeel van mijn werk, dat doe ik nu al 15 jaar.... en ik moet zeggen dat ik altijd brave, betrouwbare, gelukkige paarden heb afgeleverd

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 18:22

de mijne krijgt alleen een klap als ie naar mij uithaalt... anders soms een corrigerende tik, en dat is bij hem wel dikwijls nodig...
Mijn vorige pony heeft NOOOIT zelf geen tik gekregen of iets wat er op lijkt. Hij had gewoon enorm veel respect voor mij, dus dat was niet nodig, als hij dan eens iets deed even mijn stem verheffen..was al genoeg.
Ook als ik een tik geef, nooit meer dan één na elkaar.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 18:25

KiWiKo schreef:
jeutje zeg Haha! Haha! ik schrijf een hypothetisch zinnetje en er wordt gelijk over niks anders gesproken.....

HSN Laten we heel duidelijk zijn! IK ga de confrontatie niet aan met het paard, een paard heeft veel bewegingsruimte binnen mijn kaders. Maar gaat het paard een confrontatie met mij aan, dan maak ik de confrontatie af en IK win....... en als ik daarvoor het paard het hele erf over moet skuppen, dan doe ik dat..... met pijn in mijn hart, want liever niet........ maar ik maak wel in een keer heel duidelijk dat dit ongewenst gedrag is....... met als gevolg dat hier elke maand gewoon brave welwillende, liefhebbende, gelukkige paarden die veel geleerd hebben van beloning de deur weer uit gaan naar hun eigenaren.

het weer in het "gareel" krijgen van paarden is een wezenlijk onderdeel van mijn werk, dat doe ik nu al 15 jaar.... en ik moet zeggen dat ik altijd brave, betrouwbare, gelukkige paarden heb afgeleverd

Dit vind ik dus niet kunnen, in gelijk welk geval! of je nu 15j ervaring hebt of 1j, interesseert me geen bal !
"Ik win" ?? winnen heeft niets te maken in een relatie 'ruiter&paard', wel wederzijds respect..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 18:32

is goed, ik ben morgen om 10 uur op stal.......... ik heb een schat van een hengstje staan, die denkt dat hij MR Hulk himself is en daarbij levensgevaarlijk met zijn voorpoten slaat.......

mag jij hem even naar het land brengen ja?????

volgende week geld dit aanbod niet meer, want dan is het kwartje wel gevallen........ maar dan heb ik over twee weken wel weer zo een leuk nieuw gevalletje voor je Haha! Haha! Haha!

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 18:34

jongens aljeblieft blijf wel normaal doen zeg

iedreen mag ziijn mening hebbe hoor
rustig aan zeg

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 18:38

mening mag Haha! Haha! zeker......... geen probleem.

Alleen voordat je mijn aanpak aanvalt is het misschien handig je te verdiepen in het soort paarden waar ik mee moet werken Lachen

en als je het dan toch beter weet, mag je het van mij voor komen doen hoe ik deze dieren dan wel aan moet pakken....... maar wel eerst even een contractje tekenen dat men dit op eigen risico doet Haha!

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 18:44

ik werk ook met paarden hoor
en ik heb geleerd dat je met geweld
geen donder bereikt, en met geduld wel Knipoog

maar ieder zijn werkmanier natuurlijk en ik zeg ook niet dat jij het verkeert doet Knipoog

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 18:49

Je hebt slaan en je hebt slaan. Het hangt totaal af van de situatie.
Ik heb meerdere hengsten. Over het algemeen zijn ze zeer braaf. Maar dit zijn ze alleen geworden omdat ze consequent zijn opgevoed. Ze mogen van mij best huppelen naast me, ze mogen best hinniken als ze wat zien, maar ik ben en blijf de baas.
Het verhaal van mens is jager, paard is prooi, gaat imo niet op. Als een paard ons werkelijk als jager ziet, zou hij nooit en te nimmer zo met ons meewerken. Een prooidier onderwerpt zich niet aan een jager, hij zal vluchten. Een paard onderwerpt zich wel aan een leider.
En dat is precies wat ik wil zijn. Een leider. Ik kan geen vriendjes zijn met mijn hengsten, want vroeg of laat wordt hij dan de baas.
Ik stel mijn grenzen heel duidelijk. Er wordt niet gebeten, niet getrapt en niet over me heen gelopen. Mijn hengsten lopen het hele jaar tussen de merries, daar mogen ze de bas spelen. Als ik met ze bezig ben, ben ik de baas, niet hij. En wordt hij te mans, gaat hij bijten, dan krijgt hij terecht een oplawaai. Als hij in de koppel de dominante merrie aanvliegt, trapt zij hem ook voor z'n flikker.
Ik ben echt geen dierenbeul en het is niet zo dat ze bij alles meteen een pets krijgen. Ik waarschuw een keer, krijgt dat geen reactie en doet ie het nog een keer, dan krijgt hij een correctie.
Als ze bijten grijp ik ze met mijn nagels in zijn hals, net als dat een ander paard hem in de hals zou bijten. Als ze trappen, trap ik terug. Juist door mensen die hun paard niet op de juiste manier corrigeren, krijg je ongelukken, omdat het paard de overhand.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 18:53

Ik heb meer geduld dan het gemiddelde mens, een paard heeft bij mij alle vrijheid, ook de vrijheid om fouten te maken. Maar als het paard met mij de confrontatie aan wil gaan, dan heeft ie het zuur...... mijn grenzen zijn duidelijk en daar is geen discussie over mogelijk.

Over de grens gaan kan gewoon niet klaar Haha! Haha!

er staat ook in mijn post....... ALS HET PAARD DE CONFRONTATIE MET MIJ AANGAAT...........

ik ga die confrontatie niet aan, daar kiest het dier zelf voor.

Ik ben enorm van de beloning, van de liefkozing en van het samen doen....... maar voordat je aan die drie dingen toekomt moet eerst de basisgrenzen heel goed duidelijk zijn.

er wordt niet geslagen, gebeten, voor me uitgelopen. Ik wil niet meegetrokken worden, ik wil niet platgedrukt worden, ik wil niet aan het touwtje hangen omdat het paard steigert.......

en dat zijn dingen waar ik echt, echt heel.... heel streng in ben

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 18:54

Cassidy schreef:

Ook al ben je geen NH-er en er geen aanhanger van, de NH kan je helpen je gedrag naar paarden toe te begrijpen en aan te passen, het is niet zweverig en geen geitenwollensokkengedoe.
Op grond van jouw reacties hier leid ik af dat je al heel veel van de NH methodes toepast.

Tja heb je me goed in de gaten gehouden Haha!
Ik pas wel wát NH toe maar ik vind mezelf geen NH-er omdat de term NH voor mij een beetje uitgeblinkt is.
NH dit NH dat als je al ergens aankomt met een andere mening en anders het paard van de wei haalt dan de ´normale´ methodes ben je al een NH-er?
Jaja Rolleyes
Ik vind het gewoon normaal en niet ´natural´ achtig.
´Oh nee je moet je paard ietjes meer denk en reactietijd geven omdat die de oefening nog niet helemaal snapt´
´AH een NH-er!!!!!´
Gestoord

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 18:57

dat is niet NH, hns........... dat is normaal....... natuurlijk geef je een paard de tijd omdat hij een oefening niet snapt........ das normal Haha! Haha!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:02

KiWiKo schreef:
is goed, ik ben morgen om 10 uur op stal.......... ik heb een schat van een hengstje staan, die denkt dat hij MR Hulk himself is en daarbij levensgevaarlijk met zijn voorpoten slaat.......

mag jij hem even naar het land brengen ja?????

volgende week geld dit aanbod niet meer, want dan is het kwartje wel gevallen........ maar dan heb ik over twee weken wel weer zo een leuk nieuw gevalletje voor je Haha! Haha! Haha!

En waar lees jij dat ik zo'n braaf paard zou hebben?
Heb al mijn ribben gekneusd, mijn teen gebroken, een hoef in mijn gezicht gekregen, bloedlip, en barst in mijn kaak... Zelf bij deze gevallen (wanneer ik zo kwaad word dat ik hem het liefst in de salami zou draaien) als ik kook van woede, hou ik mijn verstand erbij en hou mijn woede onder controle. GEDULD GEDULD GEDULD is veeeeel moeilijker dan kwaad worden maar geeft wel uiteindelijk betere resultaten.
Als jij liever voor de gemakkelijkere weg kiest is jouw keuze,
maar ik ben geen voorstander..
Wat bereik je eigenlijk met dat slaan? Dat je paard je gehoorzaamd, ja idd, maar ik heb liever een leuke band met mijn paard dat van beide kant komt..Respect noemt zoiets

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:03

hns schreef:
Wil een paard beheersen door angst, pijn en geweld of doormiddel van vriendschap, vertrouwen en rust?

In definieer jij vriendschap? Maatjes, met gelijkwaardige posities? Dat gaan niet lukken bij een paard. Een paard heeft een leider nodig. Op het moment dat jij die leiderschappositie hebt, kun je lief zijn. Op het moment dat hij die leiderschapspositie aanvecht, kun je ervoor kiezen om deze af te staan, of op je strepen te gaan staan. Hoe je dat dan ook aanpakt.

Overigens kun je een paard pijn en angst ook bezorgen door te lief te zijn.....denk daar maar eens over na.
[/quote]

Ruiter tussen twee werelden van Linda Kohanov.
Heeft me een héél eind verder geholpen.
Sorry dat ik nu naar een boek verwijs maar ik weet echt niet hoe ik het moet omschrijven ´de definitie van vriendschap tussen paarden´ pfff....
En ik heb al zoveel aan me hoofd Ziek
Ik probeer hierover na te denken hoe ik het het beste kan omschrijven tot dan verwijs ik je naar het boek.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:06

Nashke schreef:

En waar lees jij dat ik zo'n braaf paard zou hebben?
Heb al mijn ribben gekneusd, mijn teen gebroken, een hoef in mijn gezicht gekregen, bloedlip, en barst in mijn kaak... Zelf bij deze gevallen (wanneer ik zo kwaad word dat ik hem het liefst in de salami zou draaien) als ik kook van woede, hou ik mijn verstand erbij en hou mijn woede onder controle. GEDULD GEDULD GEDULD is veeeeel moeilijker dan kwaad worden maar geeft wel uiteindelijk betere resultaten.
Als jij liever voor de gemakkelijkere weg kiest is jouw keuze,
maar ik ben geen voorstander..
Wat bereik je eigenlijk met dat slaan? Dat je paard je gehoorzaamd, ja idd, maar ik heb liever een leuke band met mijn paard dat van beide kant komt..Respect noemt zoiets

en dat bedoel ik, dat zou mij niet gebeuren die sjit Haha! Haha! Haha! Ik ben al in geen 10 jaar meer geslagen..........

en dan nog wat........ Ik wordt nooit kwaad Haha! Haha! ik ben nooit boos Haha! en ik wordt zeker niet woedend Haha! ik blijf altijd de rust zelve.

en geloof me, de paarden die ik in training heb staan, hebben respect voor mij......... en zal ik je een geheimpje verklappen ... ik ook voor hun, en ik ben trots op ze...... iedere dag weer!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:09

KiWiKo schreef:
dat is niet NH, hns........... dat is normaal....... natuurlijk geef je een paard de tijd omdat hij een oefening niet snapt........ das normal Haha! Haha!

Haha! Knipoog
Het is maar één voorbeeld van die reacties die ik nogal te horen krijg Slapen
Ik ga een pony vangen die niemand anders zonder biks kan vangen.
5 minuten later sta ik daar met die pony natúúrlijk ´NHlike´ gevangen (met normale simpele lichaamstaal Dromen ) en om het ijsje af te maken met alleen maar een halsring ingevangen.
En dan ben ik meteen weer een NH-er... -_-`

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:12

nee hoor, heb je gewoon wat meer gevoel voor het dier Haha! Haha! Haha!

maar dat is al snel voor een berg mensen "fluisteren" Haha! Haha!

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:19

Ben het eens met Cassidy.
Als een paard naar mij bijt/trapt/steigert of iets met een boze bedoeling, dan kan hij van mij ook wat verwachten.
Paard verwacht respect, maar ik ook zeker.
Een paard zal echt niet bang in een hoekkie staan als ie weet dat ie fout is.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:38

KiWiKo schreef:
nee hoor, heb je gewoon wat meer gevoel voor het dier Haha! Haha! Haha!

maar dat is al snel voor een berg mensen "fluisteren" Haha! Haha!

Huilen Lips are sealed
mijn geheim is dat ik de paarden zachtjes in het oor fluister om voor mij alles te doen wat ik van ze vraag
Was het maar zo makkelijk Haha!
LOL Clown

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:05

Slaan, tikken, meppen... het is zo'n ruim begrip:
-de corrigerende tik
-het erop los slaan
-het zachte onnodige tikje (vaak)
-de goedbedoelde, maar slechtuitpakkende tik
-de slechtbedoelde, maar goeduitpakkende tik. (zeldzaam)
-het vriendelijk klopje op de schouder
-de gefrustreerde klap
en dan de meest voorkomende: De mep die wel nodig was,
maar omdat hij niet op tijd en niet hard genoeg was, nutteloos.

Ik ben een vrij agressief typje, dus als ik ff boos ben, loop ik maar ff weg,
10 seconden en als het dan weer oploeit weer 10 seconden. Het heeft lang
geduurt voordat ik dat kon, hoor. Sommige mensen noemen het triest, maarja:

Ik bescherm mijn paard tegen mezelf.

Want bij mijn 'oude' paard heeft het tóch geen zin.
Die is gewoon gevormd tot wat hij nu is. Het zwiepen met zijn staart tijdens het
poetsen frustreerd me iedere keer nog net zoveel. Maar ik heb er wel mee leren
leven, want hij doet het zijn hele leven al.
Verder is hij ook hartstikke lief! Dus waarom slaan?
(Dat blijf ik mezelf ook vertellen)

Maar de meeste mensen hebben een kort lontje (net als ik) en daar moet je mee
om leren gaan. En dat moet je zélf doen.

Dus even alles kort: Slaan is een ruim gebruik en is prima als je ermee om kan gaan
en je grenzen stelt.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:13

Ik sla niet ik geef een tikje als ik geen reactie krijg op mn beenhulp. Ik geef mezelf een klein tikje tegen mijn boven been waardoor het uiteinde van mij zweep twee keer zohard neer komt achter mijn kuit. Ik zal dus nooit hard slaan Tong uitsteken Want ik sla mezelf Vork Verder krijgen paarden van mij wel regelmatig een schop onder hun hol als ik het echt irritant vind worden. Vooral bij jonge paarden moet je erg consequent zijn. Doen ze is verkeerd wat ze expres doen bijvoorbeeld enorm gaan hangen bij hoevenkrabben terwijl ze allang weten wat er van hun verwacht word. Nou dan kunnen ze of een klap voor hun schouder verwachten of een klap voor hun hol Vork Maar op hun hoofd slaan doe ik nooit. Bovendien worden ze er kopschuw van Ach gut

groetjes!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:13

een paard wordt alleen kopschuw door onterecht slaan.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:20

Ook van terecht slaan wordt een paard hoofdschuw.

Persoonlijk ben ik de mening dat een paard slaan nooit iets opleverd. Het levert wel wantrouwen op en of dat is wat je wilt ?