Goed mistral, dan zo he.. als jij het zo wilt:
Citaat:
Ik vind vierjaar veel te laat. Paarden zijn zich veel bewuster van hun eigen kunnen en kracht, waardoor het meer risico voor je zelf met zich meebrengt.
Er is niks mis mee als je met drie jaar gaat beginnen met rijden, maar je moet je natuurlijk wel aangepassen.
Ik begin met 3,5 jaar weer met erop zitten en ga ongeveer vier keer in de week rijden (ongeveer 15 a 20 minuten)niet meer. Als het paard snel moe is rijd ik em 3 keer.
Dat is totale onzin, we kunnen dus eigenlijk beter met 1 jaar meteen al op de rug z itten en dan 5 minuutjes? Dan zijn ze zich al helemaal niet bewust van hun eigen kracht
Een goed opgevoed paard is makkelijk op z'n 4de, 5de of 6de in te rijden. Ik vind het kortweg egoistisch om er maar zo vroeg mogelijk op te springen onder het motto 'later is het gevaarlijk voor mezelf', gezien het zo vroeg gewoon slecht voor de rug van je paard is.
Citaat:
Er is er nog geen 1 dood van gegaan en ik ook niet
Een paard gaat niet meteen dood van iets dat slecht is, maar bij te vroege belasting is de kans groter dat een paard later (en met later bedoel ik niet 10 jaar.. maar langer) last van zijn rug krijgt.
Citaat:
haha opvoeden en daad werkelijk erop zitten zijn twee verschillende dingen
(kan duidelijk merken dat je niet daad werkelijk enigzins professioneel met paarden bezig bent, beetje jammer om dan met een loze opmerking te komen)
Op gevoed zijn ze wel. Maar er komt karakter bij kijken of niet soms.
Ik kan aan jouw opmerkingen wel merken dat jij duidelijk op de verkeerde manier bezig bent, beetje jammer om dat met deze loze opmerking te komen. (Tja, als we zo gaan beginnen
)
Citaat:
En groeischijven toestand, paarden zijn niet eens last dieren dus sterker nog je mag er helemaal niet op zitten.
Maar het kan geen kwaad- wanneer het paard uitgegroeid is. De rug is dat pas vanaf ongeveer 6 jaar.. en als je dan begint kan het geen kwaad erop te zitten.
Citaat:
En idd sommige met bepaalde figuren kunnen beter met 4 er pas op gaan zitten
Sommige mensen zouden beter uit de buurt van paarden kunnen blijven
Wat een lage opmerking van je.
Citaat:
Er zijn idd 2,5 jarige die nog erg jeugdig zijn en die laten we idd staan.
De brutale maken we met 2,5 jr mak (vier keer even erop zitten en rond stappen) omdat ze dan nog niet bewust zijn van hun eigen kracht. Plus dat het nooit mis gaat als je een jaar later er weer op gaat, ze zijn dan altijd zo mak.
Iedere 2,5jarige is nog erg jeugdig als je naar zijn rug kijkt. Hoe weet jij trouwens of een paard brutaal onder het zadel is op z'n 2,5ste als je er nog niet op hebt gereden? Wat bedoel je met 'de brutale'? Degene die los van het zadel brutaal zijn? Die moet je nl. opvoeden, niet een zadeltje erop gooien.
Citaat:
Juist grotere paarden moet je langer vanaf blijven, die zijn vaak veel te slap, als je daar tevroeg mee begint zijn ze met vijf kapot.
En kleine paarden hebben zeker een rug die op z'n 2,5ste al volgroeid is 
En nu heb ik gereageerd op al je argumenten.. maar aan je laatste reactie te zien ' nee hoor, het is bijna lachwekkend' heb je niets nuttigs meer te zeggen.. als je zo moet beginnen is dat duidelijk een teken dat je niets nuttigs meer te zeggen hebt.