Help, pony is gevaarlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Help, pony is gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:23

Nouska schreef:
Dat dacht ik dus al *spiekt in je profiel* Volgens mij is iemand afgegaan op die eerste foto waar je hem op zijn schoft krabt. Maar kijk eens in zijn mond: als zijn boven- en onder tanden op elkaar zitten, dan heeft hij een gewoon gebit. Maar hij moet nog wisselen, dus er kan nog van alles gebeuren..

Noushka: ik ben van meerdere foto's uitgegaan, foto's die niet in haar profiel staan.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:26

@Neonlight: OK, ik ga idd alleen uit van haar profiel. Maar als hij werkelijk nu al een overbeet heeft zit de hengstenkeuring er in ieder geval inderdaad niet in.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:26

Nouska schreef:
Waarom heb ik toch het gevoel dat Charadelover (=TS) en lorenzolover (=doffe vacht) in de laatste paar berichtjes ernstig met elkaar verwardt worden?

Als ze hun hengsten hengst willen laten zullen ze dat waarschijnlijk gewoon doen.

Trouwens zijn de uitingen van hormonen bij de paardjes in mijn ogen meer een symptoom van de manier waarop ze opgevoed zijn, alleen laten hengstjes dat veel duidelijker merken dan merries en ruinen. Ze vergeven fouten in de opvoeding gewoon niet. Castratie is in mijn ogen de bestrijding van een symptoom, al wordt het met het castreren wel makkelijker om de oorzaak aan te pakken en ze dus te heropvoeden.

Ook ben ik het er niet mee eens dat elke hengst die niet mag dekken "zielig" is en gecastreerd moet worden. Is allemaal erg individueel, en als het een gefrustreerd dier is dat afgezonderd wordt gehouden omdat ie hengst is is het inderdaad zielig, maar dat vind ik ook als zo'n hengst tussendoor wel dekt. Je voelt hem al aankomen: Onze fokhengst (Welsh) heeft ook al twee jaar niet gedekt, hij staat momenteel op een manege in een normale box en loopt gewoon mee in de lessen (ook tussen merries!) met kindjes van 7 op zijn rug. Zielig vind ik hem echt niet.

nee, maar aangezien de TS nog niet zoveel verstand heeft van hengsten, lijkt het me wel verstandig als ze dit weet. het komt vaak genoeg voor dat dit wel gebeurt, hengsten die gefrustreerd raken, en vervolgens gevaarlijk worden, of geïsoleerd van andere paarden leven. en zo hoort het niet. aangezien er geen goede reden is om deze shet hengst te houden, zou ik hem lekker castreren, zodat hij gewoon met andere pony's het land opkan. er zijn ook pony's zoals de jouwe waarbij het wel goed gaat, maar meestal is dat niet zo. zeker gezien de manieren van dit veulen nu, zou ik er niet op rekenen dat hij zo braaf wordt.

natasja50

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:11

Charadelover schreef:
natasja50 schreef:
Wat ik dus vaak doe bij zulke topics is even in de berichtengeschiedenis kijken van de TS. En in dit geval heb ik toch het idee dat je je pony gebruikt als een soort knuffelpoedel. Ik zie je regelmatig voor hem zitten op de knieën en maar kusjes geven. Sorry hoor maar ik zou ook als dappere hengst als je valt er boven op springen om je te omarmen. Weet hij veel wat voor 'n spelletje je nu weer uitgedacht had???

Ik bedoel hiermee dat deze pony eigenlijk geen idee meer heeft van wat die eigenlijk is......complete indentiteitscrisis!!!!

Hij moet zo gauw mogelijk bij je weg en tussen soortgenoten weer proberen paard te zijn. En dan maar hopen dat ie dan niet begint te blaffen. En jij moet gauw naar Bart Smits of Intertoys.

Ehh waarom zou hij gaan blaffen als hij tussen de geiten staat

Dat blaffen slaat op die knuffelpoedel. En gezien je laatste reacties raak ik er steeds meer van overtuigd dat je gewoon geen oplossing wilt. Je wilt alleen maar een bevestiging hoe goed je het gedaan hebt met dat beestje. Helaas......niet dus.

En hoezo geen overbeet:

Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:20

het is inderdaad wel zichtbaar, maar met zekerheid zeg ik dat niet voor ik de tanden zelf gezien heb. hetgene wat ik nog wel als tip wil geven, is dat de neusriem een sukje hoger mag, een cm of twee, drie zeker! verder vind ik het wel een leuk paardje, ziet er prima uit!

natasja50

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 07:59

Ja dat het een leuk paardje is dat vind ik ook. Maar nu zijn manieren nog.....

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 08:08

Bij drie van die vijf fotos wordt hij gekriebeld.. en gaat zijn lip helemaal raar doen omdat hij het lekker vind

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 08:09

ohja.. en natuurlijk wil ik een oplossing.. als je even terug leest zijn er meerder oplossingen van mijn kant gekomen die tot uitvoering gaan komen

Edit: nog een toevoeging.. het klopt iid van dat halster.. die neusriem die zat erg strak maar alleen bij zijn neus.. hij heeft nu een ander halstertje

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:33

Wat ga je er nu aan doen dan? Castreren? lijkt me erg verstandig, je komt op mij over als iemand zonder ervaring die erg veel hulp nodig heeft.
Anders gaat het echt fout!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:18

Charadelover schreef:
ohja.. en natuurlijk wil ik een oplossing.. als je even terug leest zijn er meerder oplossingen van mijn kant gekomen die tot uitvoering gaan komen

Edit: nog een toevoeging.. het klopt iid van dat halster.. die neusriem die zat erg strak maar alleen bij zijn neus.. hij heeft nu een ander halstertje

mooi mooi! als de neusriem zo laag zit kan hij namelijk de ademhaling in de weg gaan zitten. ik heb de neusriemen altijd net een stukje onder het jukbeen, zo hoog mogelijk. persoonlijk vind ik dat ook mooier!
goed dat je oplossingen hebt, nu is het nog niet zo moeilijk als over een paard maanden, of een jaar, om hem goed te krijgen. ben inderdaad benieuwd of je hem gaat laten castreren. hou je ons ervan op de hoogte?

djoeka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:31

Ik heb het topic niet helemaal gevolgd.
Maar ik heb een welsh A-hengstje in de opfok staan in Wijk en Aalburg. Hij loopt daar tussen shet-hengstveulens. De groep wordt nu bijna 1 jaar. Leeftijdgenoten genoeg dus.
Mocht je intresse hebben pb dan maar even dan geef ik je het telefoonnummer van de opfok.

natasja50

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:52

Charadelover schreef:
Bij drie van die vijf fotos wordt hij gekriebeld.. en gaat zijn lip helemaal raar doen omdat hij het lekker vind

Waarom heeft ie de oren in de nek dan??

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:25

Ik heb niet alle pagina's gelezen, dus ga alleen in op de oorspronkelijke vraag. Behalve castreren is Freestyle ook een idee misschien. Hiermee leer je je beter inleven in de paarden en hun gedrag en natuurlijk leer je daarop inspelen. Zo heb ik dus geleerd dan achteruit lopen met steigeren helemaal fout is en een verkeerd teken geeft. Helemaal logisch hoor dat je dat doet. Maar wellicht als je er wat vaker mee hebt geoefend, merk je dat je met je lichaamstaal hem de baas kan zijn. Geloof me, werkt echt!!!!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:33

natasja50 schreef:
Charadelover schreef:

Waarom heeft ie de oren in de nek dan??

ik zie nergens oren in de nek. ze zijn ontspannen, dan staan ze ook naar achter gericht. als een paard graast staan ze ook meestal zo, en als je paard zich op jou concentreert tijdens het rijden ook. mijn pony draait ook altijd wild met haar oren als ik haar kriebel, vindt ze heerlijk. maar naar voren gepriemd heeft ze ze dan zelden.

@ phynix, inderdaad. achteruit lopen is altijd een teken van ondergeschikt gedrag. als mij pony niet luistert met halthouden, laat ik haar altijd (op stem) een paar passen acheruit doen. helpt niet alleen bij het leren halthouden, maar bij de hele 'leider- kudde verhouding'.
lichaamstaal is het allerbelangrijkst. je moet het op je paard afstemmen, mensenlichaamstaal lijkt op een aantal punten op die van een paard, dus veel dingen zijn makkelijk toepasbaar. op een gegeven moment gaat het vanzelf, in het begin moet je er gewoon bewust mee bezig.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:36

Klopt, als iemand het je ook leert is alles zo logisch. Maar je moet het inderdaad wel horen en in oefenen. Denk dat grotendeels wel naar achter loopt, maar die van mij weet dat ie een probleem heeft als ik naar voren loop, zeker met een zweep in mijn hand.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:41

zwepen heb ik bij opvoeding nog nooit nodig gehad. ik gebruik bijvoorbeeld het achteruit lopen, en het laten horen van mijn voeten (van schuifelen tot vermanend stampen). dat is meestal genoeg. voor de paarden iets wat er instinctief inzit, en dus automatisch begrepen wordt. het kan zijn dat sommige paarden het niet pikken, maar ik ga hier uit van een normaal paard, zonder extreme problemen in de opvoeding. mijn kruising shet wordt 3 dit jaar, en heeft nog nooit een klap of schop gehad, terwijl ze echt niet simpel is. maar het is gewoon niet nodig, al duurt het soms wel wat langer voor ze luistert als ze het in d'r bol heeft. maar goed, ik heb alle tijd, ze moet nog zeker zo'n 30 jaar mee...

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:06

Nee okee, dat snap ik. Het beste is het zonder zweep op te lossen, maar in het geval van deze shet zou een zweep in de buurt wel fijn zijn, daar is het al wat te ver mee. Maar ik denk dat, behalve castratie, de TS bij zo'n soort aanpak wel veel baat zal hebben.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:27

Phynix schreef:
Nee okee, dat snap ik. Het beste is het zonder zweep op te lossen, maar in het geval van deze shet zou een zweep in de buurt wel fijn zijn, daar is het al wat te ver mee. Maar ik denk dat, behalve castratie, de TS bij zo'n soort aanpak wel veel baat zal hebben.

weet ik wel zeker ja! gewoon de communicatie verbeteren, zodat hij leert wat jij wilt, en wat je bedoelt. en andersom ook.

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 14:44

castreren ben ik nog niet van plan, hij gaat deze zomer het land op met andere paardjes om even goed op zijn plaats gezet te worden. Verder ga ik door verschillende mensen geholpen worden met hoe ik het beste met zijn gedrag kan omgaan.
Mocht er dan geen verbetering in komen tjaa.. dan is het weg balletjes

taffy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:12

Charadelover schreef:
castreren ben ik nog niet van plan, hij gaat deze zomer het land op met andere paardjes om even goed op zijn plaats gezet te worden. Verder ga ik door verschillende mensen geholpen worden met hoe ik het beste met zijn gedrag kan omgaan.
Mocht er dan geen verbetering in komen tjaa.. dan is het weg balletjes

klinkt al een stuk verstandiger

Woplala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:06

Hee Komt vast wel goed Iloon en anders geef je maar een gil, dan zal mama Polly wel even optreden (h)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:21

Ik vind het erg raar dat er in die vijf pagina's hiervoor nooit het woord NH is voorgekomen, alleen hierboven staat iets van freestyle.
Wat ik als ik jou was zou doen, is inderdaad castreren en in de opfok. Tegen de tijd dat hij hier uit komt, moet je kijken naar de mate van dominantie. Als hij nog heel erg dominant is dan zou ik eerst een professional met hem laten werken, bijvoorbeeld Eddy Modde, hij is parelli instructeur. Hierna kun jij dan verder gaan met NH, bijvoorbeeld dus parelli. Als hij niet meer zo dominant is, dan kan jij meteen met hem aan de slag.
Het feit dat jou paard zo dominant is, betekent dat jij geen goede leider bent. Misschien pijnlijk om te horen, maar zo zit het en niet anders.

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 11:57

daar waren we al uit eigenlijk,.
Maar hij gaat eerst even het land op met andere paarden en ik word geholpen door verschillende mensen, mocht het dna nog niet goed gaan, dan gaat het zoals ik hierboven al heb vermeld; doei doei balletjes!

RakkerWonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:09

hee als jij je gedraagt als een pony in de kudde gedraagt je pony je ook zo zo krijg je alleen maar problemen en trouwens je moet ook nooit hengsten bij elkaar zetten die gaan vechten dus pas op!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:54

Hoe doen ze dat dan in de opfok?