Pony doet lelijk naar dochter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:51

anjali schreef:
Een echte kinderpony wordt niet agressief tegen een kind omdat het blond of een andere kleur zou zijn. Dit is gewoon een importTinker die uit een natuurgebied is geplukt ,snel zadelmak is gemaakt en geexporteerd. Voor de winst. Hij heeft waarschijnlijk ook een Iers paspoort? Overigens worden er ook hele goede brave Tinkers geexporteerd. Maar ze komen\kwamen wel met ladingen vol, alles doorelkaar waardoor veel merries die ertussen zaten drachtig aankomen van hengsten uit hetzelfde transport.

Nee niet zomaar inderdaad. De pony waar ik het over had, had een extreem slecht verleden en dat had blijkbaar te maken met kleine blonde meisjes. Kleine blonde meisjes konden niet in de buurt komen dan werd het een onherkenbaar monster. Met andere kinderen was het altijd een heel lief en betrouwbaar dier.
Het zal vast niet het probleem zijn van de pony van TS.

pmarena

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:53

Lijkt me wel een groot probleem voor een formaatje kinderpony, in mijn beleving is zeker 80% van de kinderen dan meisje, blond en in die leeftijdscategorie (voor kleine pony) :(:)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:28

herr_balou schreef:
anjali schreef:
Een echte kinderpony wordt niet agressief tegen een kind omdat het blond of een andere kleur zou zijn. Dit is gewoon een importTinker die uit een natuurgebied is geplukt ,snel zadelmak is gemaakt en geexporteerd. Voor de winst. Hij heeft waarschijnlijk ook een Iers paspoort? Overigens worden er ook hele goede brave Tinkers geexporteerd. Maar ze komen\kwamen wel met ladingen vol, alles doorelkaar waardoor veel merries die ertussen zaten drachtig aankomen van hengsten uit hetzelfde transport.

Nee niet zomaar inderdaad. De pony waar ik het over had, had een extreem slecht verleden en dat had blijkbaar te maken met kleine blonde meisjes. Kleine blonde meisjes konden niet in de buurt komen dan werd het een onherkenbaar monster. Met andere kinderen was het altijd een heel lief en betrouwbaar dier.
Het zal vast niet het probleem zijn van de pony van TS.

Ik heb wel eens gehoord dat paarden kleurenblind zijn? Doet hij het ook als je dat kind een donker mutsje zou laten dragen? Ik dacht dat paarden meer op geur of stemgeluid zouden reageren? Ik zie wel eens mensen \kinderen op heel assertieve manier een paard benaderen waarbij een braaf paard dan alleen wat in elkaar krimpt maar een minder brave wel iets zou kunnen terugdoen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:48

Paarden zien kleuren niet zo duidelijk als wij maar zijn in elk geval niet kleurenblind :)

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:57

pmarena schreef:
Lijkt me wel een groot probleem voor een formaatje kinderpony, in mijn beleving is zeker 80% van de kinderen dan meisje, blond en in die leeftijdscategorie (voor kleine pony) :(:)

Niet overal in Europa is het percentage blonde kinderen zo hoog...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:00

herr_balou schreef:
pmarena schreef:

Niet overal in Europa is het percentage blonde kinderen zo hoog...

De meeste caps zijn zwart. Zet dat kind dan een cap op, dat is zowiezo veiliger en kijk of hij het dan nog doet. Het lijkt me sterk dat de oorzaak van dit probleem zo simpel zou zijn als een "verkeerde" haarkleur.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:09

anjali schreef:
De meeste caps zijn zwart. Zet dat kind dan een cap op, dat is zowiezo veiliger en kijk of hij het dan nog doet. Het lijkt me sterk dat de oorzaak van dit probleem zo simpel zou zijn als een "verkeerde" haarkleur.

Nee natuurlijk niet bij de pony van TS dat zou extreem toevallig zijn. Tegen die 12-jarige is 'tie toch ook niet heel tolerant.
Benieuwd of TS reactie krijgt vanuit Ierland.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:21

Juudje81 schreef:
UPDATE!!
ik ben er net achter gekomen dat de pony nog maar 3,5 maand bij hun was, rechtstreeks uit Ierland!!! De filmpjes die verkoper mij had gestuurd waren dus niet van haar en haar dochter maar in Ierland gemaakt. Ik weet het niet meer zeker maar dacht dat zij hem al een jaar had. Het arme beest is dus nog geen half jaar hier.. :(
Niet gek dat hij dan een beetje raar doet..

Ah ze hebben je dus belazerd met een import tinker.

Daar ontstaan helaas wel vaker problemen door, denk inderdaad dat het dier ook nog wel even moet aarden/ landen. Goed in ieder geval dat je contact hebt gezocht met de manege waar hij vandaan komt. Hopelijk kunnen ze je meer vertellen. :)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:29

Ok, ik heb niet alle pagina’s volledig gelezen behalve de updates van TS, maar een paar dingen die mij opvallen in dit topic…

Allereerst is het natuurlijk onwijs vervelend. Je denkt je kind blij te maken met een nieuwe eigen pony waar ze mee zou kunnen groeien en dan blijkt het tot nu toe geen match te zijn. Balen! Voor je dochter zal dat ook wel zo zijn in zekere mate.

Wel vind ik dat er onwijs veel aannames gedaan worden in dit topic zeg. Het gaat ook van het ene extreme (100%) naar het andere (0%). Vergeet niet dat daar ook dingen tussen vallen. Ik lees bv dingen als dat het niet verantwoord is om je dochter alleen te laten bij de pony, om haar überhaupt in de buurt te hebben, dat je wellicht niet geschikt zou zijn om dit aan te pakken, dat ze haar plezier in paarden verliest etc en dat zijn toch allemaal dingen die nog helemaal niet benoemd zijn? Je kunt prima een pony op stal hebben waar je kind níét alleen bij blijft (is volgens mij ook al meerdere malen herhaald dat ze nooit alleen is met de pony) of dat ze gewoon een tijdje helemaal geen contact met de pony heeft. Of dat je het wel op een veilige manier begeleid. Over ervaring is ook niets te zeggen, die info is gewoon niet benoemd. En ook dat het meisje haar plezier kwijt zal raken is nu nog niet helemaal aan de orde. Ik denk dat TS dit het beste zelf zou kunnen inschatten, zij kent haar dochter immers het beste.

Maar goed…. Topic at hand.

Hoewel het waar is dat de meeste kinderen dit spelendergewijs zullen moeten leren is dat ook niet altijd het geval. Ik was ook zo’n kind. Wat heb ik vaak huilend op stal gestaan zeg, ook dezelfde leeftijd als jouw dochter. Zowel op de grond als onder het zadel heb ik echt wel momenten gehad waarbij ik doodsbang was. Máár dat betekent niet automatisch dat ze daardoor haar interesse in paarden gaat verliezen. In een van je recentere posts klinkt het alsof ze toch nog plezier in paarden heeft? Dat deze pony haar nu wel bang en onzeker maakt is natuurlijk niet zo gek. Maar tussen dat het helemaal prima gaat en dat ze gillend weg wilt rennen van paarden zit natuurlijk nog een heel groot grijs gebied. Op zich zou ik er, met de informatie die hier beschikbaar is gesteld, nog wel vertrouwen in kunnen hebben dat dit nog goed kan komen. Maar uiteraard met tijd, geduld en goede begeleiding, misschien zelfs een tijdje even helemaal de pony met rust laten. De vraag is of je dat ziet zitten en ook die mogelijkheid hebt om zoiets zo veilig en goed mogelijk te doen. Ik kan me het namelijk goed voorstellen dat je de gok gewoon liever niet neemt.

Ook qua paardengedrag worden er wel bijzondere statements gemaakt vind ik. Paarden doen geen dingen om maar gewoon een rotzak te zijn. Daar zal ten aller tijden een reden achter zitten, be it iets in hoe je je opstelt tegenover ze of een medische of psychologische reden. Dus een dier wat dreigt te bijten is echt niet maar gewoon een rotbok: daar is gewoon een reden voor en het is zaak om te achterhalen wat die reden is. Dat moet je echter wel willen.

Die keuze is aan TS en ik denk dat beide keuzes eigenlijk wel begrijpelijk zijn.

Mijn eigen ervaring als kind die vanaf 0-6 knuffelponies had en daarna echt aan de bak ging met paarden… Ik ben echt wel menig keer bang geweest. Maar mijn ouders hadden wel door inmiddels dat mijn interesse in paarden gewoon echt sterk was. Dat kunnen wij niet voor jou beoordelen, dus ik denk dat je zelf het beste weet of je denkt dat ze een echt paardenmeisje is door en door (en hier dus wel doorheen zou kunnen zetten) of dat het haar plezier in paarden riskeert. Voor mij was het eerste wel het geval. Ik heb daar ook ontzettend veel van geleerd en daar heb ik nu, als volwassene, nog steeds profijt aan. Uiteraard had ik altijd toezicht en goede begeleiding. En als het dus even niet ging, dan ging het ook niet. Dan probeerden we het later nog een keer. Die keuze is dus aan jou, maar ik wilde dit toch ook even benoemen, want dit soort kids zijn er ook écht wel op die leeftijd. Dat is enkel door de ouder in te schatten.

Ik weet natuurlijk niet of dit behulpzaam is, maar ik blijf het topic in ieder geval even volgen. Ben benieuwd wat de manege zegt! Het is in ieder geval niet heel netjes van de verkoper hoe dit nu wordt gecommuniceerd, maar ja. Les voor de toekomst dan misschien. :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:38

Tip? Gooi het dier lekker het land op. Haal het er zelf 1 a 2x per week even uit. Poetsen, rondje wandelen. Je dochter kan eventueel mee, maar hoeft niet.
En ga van het najaar weer wat aan de slag.
Wie weet kun je haar zo 'resetten'.

Maar ff geen gedoe en gerommel. Dier is waarschijnlijk ernstig de kluts kwijt -O-

Heb zelf een tinker gehad, ook import, geweldig dier. Maar zeer zeer voorzichtig en zeker geen allemansvriend. Als ze je niet mocht, blokkeerde ze en deed ze niets meer voor je. Bijten / trappen nooit maar stoïcijns stilstaan of omdraaien als ze haar uit de box, paddock of wei wilden halen zeker wel. Zag ze mij, kwamen de oortjes erop en kwam ze altijd weer aanrennen, erg schattig maar wel wat onhandig soms }:0

Wat ik maar wil zeggen: onder dat schattige uiterlijk zit vaak een behoorlijk karakter (dat maakt ze zo leuk) maar dat is niet per definitie iets wat past bij een kinderpony ...

Mbt reactie uit Ierland, ik stuurde de vorige eigenaar een mail en had direct antwoord. Dus prima ervaringen met import uit Ierland.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:37

Deze pony geeft nu al aan dat ze geen polonaise aan dr lijf wil. Met of voor een jong kind wil je geen projectje. Daar wil je een routinier voor die kan vertrouwen met een kind.

Mijn pony wordt gereden door kinderen, kinderen kunnen er achter, voor, over en onderdoor maar toch is dat geen kinderpony. Spiegelt enorm en zet je letterlijk op je plek. Als ie haar energie in het werk niet kwijt kan is ze minder vergevingsgezind.

Ik Zou deze pony weg doen. Jammer dat ie dan weer moet verkassen maar de veiligheid van mijn kind en de mensen eromheen gaat voor.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 20:03

Ik begrijp de mensen die vinden dat TS de pony coûte que coûte moet houden echt niet.
Waarschijnlijk is de pony meer geschikt voor het mennen (door een volwassene) dan voor het berijden (door een kind).
Waarom moeten dieren zich maar vrijwel altijd aanpassen aan de wensen van mensen ipv dat die mensen kijken naar wat het dier wilt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 20:18

Nouja, ook al ben ik erg van team "dit is geen kinderpony". Kostte wat kost weg hoeft natuurlijk ook weer niet, maar dat is geheel afhankelijk van de omstandigheden van TS.

Als het beestje niet in de weg staat dan zou het voor het dier wel heel fijn kunnen zijn om een poos gewoon bij te mogen komen. En wie weet is het dan over een paar maanden een heel ander beestje dat wel erg betrouwbaar blijkt te zijn. Als je de mogelijkheid hebt, het beestje een kans gunt en je zeker weet dat de veiligheid van je kind er niet bij in het geding komt omdat je geen risico's neemt..... dan kan je natuurlijk een gokje wagen.

Als dier ècht niet terug kan en je hebt ook nog geen heel fijn nieuw plekje gevonden, kan kind en pony veilig houden zonder al teveel gedoe, dan kan je altijd een poosje het dier laten landen en kijken of het dier weer je vertrouwen kan winnen (en vice versa). Belangrijkste is het om de waarschuwingen van het willen bijten serieus te nemen en dochter daar tegen te beschermen :(:)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 20:37

Ik las dit topic vanaf het begin stilletjes mee; Durfde geen mening te uiten wbt 6jarige want ik snap heel goed dat ts voor haar kind kiest en een pony wilt voor haar kind. Daar ging ze immers voor.
Toch, het besef dat er zo gesleurd is met dit paard, weg van vrienden, weg van routine, ander voer, andere tijden buiten, letterlijk een ander land en manier van handelen. Ik kan me erg goed voorstellen dat dit dier gewoon rust wilt, ik ben misschien bevoordeelt met wel een ontzettende leuke (kinder)tinker uit Ierland, hoewel ik ook wel heb gemerkt dat hij niet zoveel meer van kinderen moet hebben. Het duurde een halfjaar voordat hij doorkreeg dat ik z'n oren er niet vanaf trek met het omdoen van een hoofdstel(want kinderen zijn daar gewoon nog niet zo handig in.) En een halfjaar fysiek bijkomen van zijn reis naar Nederland, ingereden te zijn, verhuisd te zijn, etc. Die tijd heeft hij mogen krijgen en er zit geen kwaad in.
Ik denk, dat als je met liefde, geduld en routine, dit paard aanhoud en rustig weer alles op gaat bouwen(dus inderdaad beschouwen als een groen dier) dat je er een leuke pony aan overhoudt. Maar wederom, ik snap dat je gewoon een leuke kinderpony wilde en geen groene 'gemene' tinker.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 00:07

Nu moet ik wel zeggen..

Toen ik mijn vorige paard kocht, was hij ook echt onhandelbaar. De vorige eigenaar had er schrik van gekregen en ik kreeg dat de eerste tijd op mijn bordje. Paard had weinig respect voor mij, schrok snel van normale handelingen. Ik ben gewoon rustig door blijven gaan en heb uiteindelijk grondwerk les gehad. Ben geeindigd met een super fijn en braaf paard. Natuurlijk nog met de nodige streken, maar hij was uiteindelijk echt tot rust gekomen en gedroeg zich gewoon als een normaal paard. :) Hij zat lekker in zijn vel, dus voor de mensen die zeggen ''hij heeft tijd nodig'' ja dat geloof ik ook.

Juudje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 06:17

Toen ik hoorde dat hij dus zo recent uit Ierland was gehaald deed dat echt iets met me. Die arme pony heeft al zoveel meegemaakt en hij heeft hier ook niet om gevraagd! Ik ga hem dus de kans geven. Heb een andere gedragstherapeut gevonden die volgende week al kan komen. Zijn gaf aan dat dit zeker te behandelen is maar dat het tijd nodig heeft.
We gaan er mee aan de slag en we zien het wel. Dochter is het er mee eens, ik zei, jullie moeten eerst hele goede vriendjes worden en dat vond zij ook.

Lvdg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 06:49

Juudje81 schreef:
Toen ik hoorde dat hij dus zo recent uit Ierland was gehaald deed dat echt iets met me. Die arme pony heeft al zoveel meegemaakt en hij heeft hier ook niet om gevraagd! Ik ga hem dus de kans geven. Heb een andere gedragstherapeut gevonden die volgende week al kan komen. Zijn gaf aan dat dit zeker te behandelen is maar dat het tijd nodig heeft.
We gaan er mee aan de slag en we zien het wel. Dochter is het er mee eens, ik zei, jullie moeten eerst hele goede vriendjes worden en dat vond zij ook.

Ik was ook een stillte meelezer maar wauw TS super. Pony lijkt in hele goede handen bij jullie te zijn. Hopelijk krijgt hij snel wat meer rust en ontstaat er hopelijk een mooie band ook met jouw dochter :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 07:44

Wat fijn dat je het beestje toch onder je hoede kan nemen! Al zou het meiske er amper bij in de buurt kunnen komen, dan nog is het zo een goede les om het zieltje wat rust en liefde te gunnen +:)+

Had je nog wat gehoord van de manege? Dat is wel super interessant om te weten hoe de pony het daar deed :j

En zie je nog een kansje om wat van het aankoopbedrag terug te krijgen van de verkoper?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:33

Juudje81 schreef:

Ik vind dit fijn om te lezen.

Als het dan over een paar maanden nog niet gaat kun je altijd nog verkopen maar zo heeft het dier tenminste een eerlijkere kans.

De meeste mensen/ combinaties hebben wel een jaar nodig om aan elkaar te wennen en het zijn geen automaatjes waarbij alles gelijk goed kan gaan.

Zolang het maar veilig blijft voor je dochter, maar daar kun je zelf een boel aan doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:08

Juudje81 schreef:

Wat fijn dat je dat doet! Ik geloof ook echt dat als de pony de kans krijgt ze een fijne kinderpony kan worden.

Wat ik in mijn vorige post al zei. Hier hadden we ook zo'n "recht uit ierland tinker" en die was in beginne ook niet braaf. Na het nodige werk is het nu echt een brave kinder pony!

Hoe groot is de pony? En ben je zelf qua formaat klein genoeg om er eventueel op te stappen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:04

Nu, als je dochter er zelf achter staat de pony nog te houden dan heeft ze er dus geen grote angst voor. Wel zou ik eraan denken dat er een wettelijke termijn is waarin je juridisch gezien de pony zou moeten kunnen terugbrengen. Als je die laat verlopen dan zit je eraan vast.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:15

De vraag is of je een eerlijk antwoord vanuit Ierland gaat krijgen. Zo'n manege is ook niet gek, die gaan niet zomaar een superbreve kinderpony verkopen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:17

Ik vind het je echt sieren om door te gaan met de pony :j
Fijn voor het diertje.

Zelf zou ik dat niet gedaan hebben met een kindje in de buurt, voor mijzelf als volwassenen wel. En weet uit ervaring dan ook dat je er een fijne pony aan over kunt houden als ze weer tot rust zijn en weten hoe de spelregels zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:20

Kinke schreef:
De vraag is of je een eerlijk antwoord vanuit Ierland gaat krijgen. Zo'n manege is ook niet gek, die gaan niet zomaar een superbreve kinderpony verkopen.

Vandaar ook pssm1 testen.

Juudje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 11:44

Ik heb van die manege in Ierland een berichtje terug gekregen dat hij daar inderdaad vandaan komt. Was een kort berichtje. Heb nog wat vragen gesteld maar geen antwoord. Ik ga z’n paspoort nog even goed bestuderen en kijken of ik nog wat meer te weten kan komen. Voorlopig laten we hem even lekker landen hier en rustig aan de gang met de therapeut. Zij gaat in eerste instantie mij dingen leren die ik dan later samen met m’n dochter kan doen, maar eerst ga ik met hem aan de slag. Moet zeggen dat ik er wel naar uitkijk! Ik gun het beestje een leuk leven :) En dochter vind het helemaal prima, het is niet zo dat zij alleen maar wil rijden. Ze zou het vreselijk vinden als hij weg zou moeten.