Hengst willen mensen dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 10973
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:35

Ik vind dat je jezelf enorm tegenspreekt:

Bokkerbb schreef:
De gedragstherapeut is gisteren komen observeren, hij heeft mij een paar oefeningen laten doen en het ging al beter dus ik denk wel dat de oplossing hier duidelijk is. Seksueel gedrag naar mensen is gedragsproblematiek en dat verandert niks of hij bij professionals zit of niet, laat het mij even duidelijk maken. Ik ben opgegroeid op een fokkerij, hengsten genoeg hier.

en

Bokkerbb schreef:
Ik heb de eerste observatie met gedragstherapeut gehad, heeft mij enkele oefeningen gegeven en het ging al beter. Heeft ook gezegd dat dit gewoon gedragsproblematiek is en het wel nodig is iemand met kennis van gedrag bij paarden er bij te halen dus de oplossing is gevonden!


Je zegt dat je opgegroeid bent op een fokkerij, dus "ervaring zat met hengsten, Bokkers dus niet zo zeuren. Het seksuele gedrag naar mensen toe door die hengst is gedragsproblematiek, dat verander je niet" en daarna schrijf je dat de gedragstherapeut aangeeft dat het nodig is er "iemand met kennis van gedrag bij paarden bij te halen" en dat eea met een paar oefeningetjes al een stuk beter ging. Met andere woorden, jij hebt / jullie hebben onvoldoende kennis van gedrag van paarden.

En dat laatste is niet erg, maar dan wel van belang dat je je goed laat ondersteunen door ervaren mensen. Voordat hier een dier "levenslijp / rijp voor de slacht"-stempel krijgt omdat de eigenaar met een ingedeukte schedel tussen 6 plankies ligt. En dit voorkomen had kunnen worden.

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:58

Bokkerbb schreef:
Popstra schreef:
Wellicht de vorige eigenaar wat taniger was naar dat dier dat hij daar dit gedrag niet vertoonde!?

Mens, spaar je de moeite met therapeuten zus en zo en laat lekker zn zakie er uit snijden! Wat heeft het beest er nou aan zo te moeten leven? Het is logisch hij lastig word met al die hormonen in zijn lijf in deze tijd vh jaar.

Ik snap soms werkelijk niet wat mensen bezield zonder enig verstand om een hengst aan te schaffen. Laat dat lekker aan proffesionals over. Je wil plezier met je paard en geen strijd!



Hij kan niet meer gecastreerd worden , hij is al 18. Drie dierenartsen hebben het mij afgeraden omdat het gewoon intens moeilijk is bij oudere hengsten en als een chemische castratie niets verandert ik het hoofd dan een volledige ooi niet. Hij kan niet meer dekken, zijn sperma is niets meer waard. Hengst zijn zit nu in zijn hoofd en dat kan je er niet uistnijden. De gedragstherapeut is gisteren komen observeren, hij heeft mij een paar oefeningen laten doen en het ging al beter dus ik denk wel dat de oplossing hier duidelijk is. Seksueel gedrag naar mensen is gedragsproblematiek en dat verandert niks of hij bij professionals zit of niet, laat het mij even duidelijk maken. Ik ben opgegroeid op een fokkerij, hengsten genoeg hier.



Zucht....


Je hebt paardenmensen en mensen met paarden.

Jij bent een mens met een paard en geen paardenmens en ja dat is hard ... Maar ik durf dat na een paar pagina's waarin je geen advies normaal aannemen wil echt wel te zeggen.

Een grote kliniek als het umc hakt die ballen er waarschijnlijk gewoon vanaf.

En het klopt dat dit gedrag prima op te lossen is als je consequent en streng handeld. Maar jij mist de kunde er voor. Anders had je niet iemand anders ingeschakelt. En dat is waarom je nou al een paar pagina's hetzelfde logische advies krijgt.

Dus die toon van je met je " ik ben opgegroeid op een fokkerij, hengsten genoeg hier, ik heb er ervaring mee" die mag je heel snel indimmen.

Want menig bokker heeft zijn hengst/en een heel stuk beter voor elkaar dan jij.

Maar goed veel plezier met die gedragstherapeut van je. Ik hoop dat dat paard jou overleefd...

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hengst willen mensen dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:17

Dit paard is toch zijn hele leven kinderpaard geweest met beginners en al?
Dan zou ik toch bij zo‘n verandering wel even flink op mijn hoofd krabben hoor.

sasja0705
Berichten: 2064
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Hengst willen mensen dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:37

Lieve TS, niet boos bedoeld, maar ik heb toch behoorlijk twijfels aan jou verhalen -
vooral wat betreft "fokkerij opgegroeid " en "hengsten zat"

Want nieuwsgierig als ik ben, heb ik even naar jou berichten in andere topics gekeken - juist wat deze hengst betreft..

Dus inmiddels vraag ik mij af wat er nu werkelijk speelt.
En ook vraag mij oprecht af wat de waarheidsgehalte is.
Ook omdat je je hier in het topic jezelf vaak behoorlijk tegenspreekt.

Een oudere hengst NIET te laten castreren, hiervoor zijn alleen 2 redenen
1) er is iets met zijn gezondheid aan de hand... en dat zie ik hier niet gegeven volgens jou berichten

Of

Nr 2) financiële aspekt. Want duurder als een jonge Hengst te laten castreren.

Dat wat "verschillende " da's gezegt zouden hebben, lijkt mij - sorry voor de woordkeuze- bul
lsh**
Want er worden legio's hengsten ook op oudere leeftijd gecastreerd.
Is gewoon n behoorlijk stuk duurder en vergt meer zorg.

Voor die hengst zelf hoop ik van harte, dat je adequate begeleiding zoekt, wat dat wat je tot nu toe hier neer zet snijdt absoluut geen hout.

Nogmaals: niet boos bedoeld

Ilse_123

Berichten: 3784
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:38

Ik denk niet dat casteren hierbij echt gaat helpen, misschien een beetje. Castereren haalt inderdaad wel het testosteron weg, maar verandert niet altijd even veel aan karakter. Ik ken hengsten die later gecastereerd zijn (na actieve dekdienst) die daarna volledig makke ruinen werden, en ruinen die op jonge leeftijd gecastereerd zijn en veel meer gedrag vertonen.
In dit geval heeft het niet zoveel met het hengst zijn te maken en als ik de berichten zo lees denk ik dat iets medisch ook uit te sluiten is. TS staat gewoon niet sterk genoeg in haar schoenen en paard is gewoon dominant. Als hij gecastereerd is maar er verandert verder niks dan denk ik dat het paard ook echt niet veel in zijn gedrag gaat veranderen.
Een (fatsoenlijke, iedereen kan zich zo noemen) gedragstrainer, of eigenlijk een 'hoe ga ik als mens met mijn dominante paard om' trainer, lijkt me dan nog wel de beste optie. Gewoon om TS te leren hoe ze zich duidelijk en consequent moet opstellen tegenover haar paard.

Overigens ben ik het ermee eens dat later castereren soms meer risico met zich mee kan brengen.

pien_2010

Berichten: 43763
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:49

Ik begrijp soms niets van Bokt. Er komen allerlei adviezen langs, heel lief en die adviezen worden al gedaan door TS. Nl TS laat zich adviseren door dierenartsen, TS haalt er (gedrags) deskundigen bij, die haar gaan helpen.
TS geeft aan dat ze al wat tips heeft gehad waardoor gedrag gelijk veranderde.

Lijkt me dus dat TS hulp zoekt en niet die suffe slemiel is zoals hier tussen de regels door te lezen is.

En er niets mis met een meisje met paarden. Ben ik ook al mijn hele leven en mijn paardenvriendinnen hebben me altijd geholpen. Zoals dit ook bij TS gebeurt.

Tja, wat wil je nog meer. Hulp vragen op Bokt? Hmmmmm twijfel daar heel erg over want keert zich meestal tegen de hulpvrager, is vaak tegenstrijdigde antwoorden etc, reden dat ik dat nooit op Bokt gedaan heb.

O ja, over het late castreren nog het volgende. Mijn paard is ook later gecastreerd,.4,5 jaar. Hij was een volgroeide hengst. Dat is op de kliniek gedaan (gelukkig niet op de wei) omdat ik dit persé wilde, en dankzij mijn intuïtie en de intuïtie van de dierenarts die 's nachts ging kijken omdat hij het niet vertrouwde en het team heeft opgetrommeld voor extra spoed operatie, heeft hij het overleefd en nog 20 jaar als ruin geleefd. Dus zo raar is dat advies niet bij een 18 jarige hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:14

Pien, het verhaal rammelt langs alle kanten. In het ene topic heeft ze hem 5 maand, in dit topic een jaar. Ze is opgegroeid op een fokkerij en hengsten genoeg hier, zoals ze zelf zegt. In een ander topic heeft ze 3 shet merries en wat alpacas. Er zijn zo wel meer zaken.

BigOne
Berichten: 38481
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hengst willen mensen dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:21

En ze denkt dat de hengst verliefde gevoelens voor haar heeft , dat dacht ik ook toen ik tien was, tot hij me over de omheining heen vastgreep in mijn schouder omdat ik geen snoepje mee had. Door ervaring leert men en niet door ervaring te veinzen en ondertussen je leven op spel te zetten.

pien_2010

Berichten: 43763
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:42

Moestuin schreef:
Pien, het verhaal rammelt langs alle kanten. In het ene topic heeft ze hem 5 maand, in dit topic een jaar. Ze is opgegroeid op een fokkerij en hengsten genoeg hier, zoals ze zelf zegt. In een ander topic heeft ze 3 shet merries en wat alpacas. Er zijn zo wel meer zaken.



Nou ja ik zit hier niet op Bokt om verhalen te ontrafelen op wel of niet waarheid. Daar ben ik te simpel voor _O-
Enfin, er is voor mij genoeg over gezegd en ik ga ontstippen. Ik snap het wel beter Moestuin door jouw opmerking.

Anoniem

Re: Hengst willen mensen dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:54

Snap ik hoor! Ik heb haar andere topics nog gelezen toen ze deze net opende en daardoor dat er bij mijzelf en andere bokkers wel wat vraagtekens verschijnen :)

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 11:08

Moestuin schreef:
Pien, het verhaal rammelt langs alle kanten. In het ene topic heeft ze hem 5 maand, in dit topic een jaar. Ze is opgegroeid op een fokkerij en hengsten genoeg hier, zoals ze zelf zegt. In een ander topic heeft ze 3 shet merries en wat alpacas. Er zijn zo wel meer zaken.


Zal ik het even uitleggen,niet iedereen heeft mama en papa samen goed?
Papa heeft de fokkerij en mama heeft de shetties, goed dat jij misschien niet op twee adressen hebt geleefd maar bij sommige andere mensen is dat gewoon wel

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 11:09

bigone schreef:
En ze denkt dat de hengst verliefde gevoelens voor haar heeft , dat dacht ik ook toen ik tien was, tot hij me over de omheining heen vastgreep in mijn schouder omdat ik geen snoepje mee had. Door ervaring leert men en niet door ervaring te veinzen en ondertussen je leven op spel te zetten.



Kan je even quoten waar ik dat gezegd heb? Ik heb gezegd dat hij dominant doet op fietsen waar ik op zit en dat hij schacht wanneer ik bij hem ben maar goed quote even waar ik dat zei

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 11:12

pien_2010 schreef:
Ik begrijp soms niets van Bokt. Er komen allerlei adviezen langs, heel lief en die adviezen worden al gedaan door TS. Nl TS laat zich adviseren door dierenartsen, TS haalt er (gedrags) deskundigen bij, die haar gaan helpen.
TS geeft aan dat ze al wat tips heeft gehad waardoor gedrag gelijk veranderde.

Lijkt me dus dat TS hulp zoekt en niet die suffe slemiel is zoals hier tussen de regels door te lezen is.

En er niets mis met een meisje met paarden. Ben ik ook al mijn hele leven en mijn paardenvriendinnen hebben me altijd geholpen. Zoals dit ook bij TS gebeurt.

Tja, wat wil je nog meer. Hulp vragen op Bokt? Hmmmmm twijfel daar heel erg over want keert zich meestal tegen de hulpvrager, is vaak tegenstrijdigde antwoorden etc, reden dat ik dat nooit op Bokt gedaan heb.

O ja, over het late castreren nog het volgende. Mijn paard is ook later gecastreerd,.4,5 jaar. Hij was een volgroeide hengst. Dat is op de kliniek gedaan (gelukkig niet op de wei) omdat ik dit persé wilde, en dankzij mijn intuïtie en de intuïtie van de dierenarts die 's nachts ging kijken omdat hij het niet vertrouwde en het team heeft opgetrommeld voor extra spoed operatie, heeft hij het overleefd en nog 20 jaar als ruin geleefd. Dus zo raar is dat advies niet bij een 18 jarige hengst.



DIT SNAP IK DUS OOK NIET

Ik heb contact met DA, Gedragstherapeut en ik vraag nog om raad hier.Maar in heb het gevoel dat jullie een tekstje lezen en niet het vervolg. Ook al ben ik opgegroeid met paarden kan je soms nog vast zitten of zijn jullie allemaal perfect? Ik vermoed dat iedereen wiskunde heeft gehad in het middelbaar, wil dat zeggen dat er geen enkele berekening is waar jullie de oplossing niet van weten? Zolang ik het niet alleen doe en professionele hulp er bij haal, wat ik doe, zie ik hier niks mis mee. Het is beter om dingen te leren dan denken dat je alles meteen perfect weet. En hier kunnen percies heel wat bokkers wat uit leren. Een forum is gemaakt om te vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:16

Komop, jou verhaal rammelt gewoon. 5 maand, een jaar, hoe lang heb je hem nu? Als jou papa een fokkerij heeft en hengsten houd, dan kan hij daar toch naar toe om even de grenzen weer te bevestigen? Ik kan mij niet voorstellen dat het daar ook allemaal zo lief aan toe gaat en ze op zij gaan als een hengst dominant gaan doen. Daar wordt die toch ook gewoon op zijn plaats gezet?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-06-21 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38481
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:16

En om antwoorden te krijgen op basis van je melding. Je hebt een excuus of verklaring voor alles en bent gewoon levensgevaarlijk bezig. En wanneer je dat niet in wil zien houd het op.

Pareltjes
Berichten: 2220
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:22

Een hengst van 18 op de wei castreren is een no go. De zaadstrengen zijn veel te taai geworden voor een vlug/ vlug castratie. Kans op complicaties vele malen groter.

Hengstengedrag kán verdwijden na castratie maar de ervaring leert dat dit bij oudere hengsten ingesleten gedrag is en niet snel zal verminderen.

Dekgedrag naar jou: hij domineert je, jij bent onderschikt, dus mag hij jou dekken in zijn brein.
Vruchtbare periode of niet daar zal het niet veel mee van doen hebben, eerder je gedrag tijdens deze periode.

Conclusie jij zult jouw gedrag naar de hengst moeten veranderen. Daarmee zal het gedrag van de hengst naar jou ook veranderen.

Daarnaast eens goed bij jezelf te rade gaan of dit paard geschikt is voor jou. Houdt er rekening mee dat dit uiterst gevaarlijk gedrag dat voor jouzelf en ernstig fysiek letsel kan gaan geven. Als een hengst in zijn drift getriggerd raakt moet je van hele goede huize komen hem daar weer uit te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 03-06-21 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 11:24

Moestuin schreef:
Komop, jou verhaal rammelt gewoon. 5 maand, een jaar, hoe lang heb je hem nu? Als jou papa een fokkerij heeft en hengsten houd, dan kan hij daar toch naar toe om even de grenzen weer te bevestigen? Ik kan mij niet voorstellen dat het daar ook allemaal zo lief aan toe gaat en ze op zij gaan als een hengst dominant gaan doen. Daar wordt die toch ook gewoon op zijn plaats gezet?


De gedragstherapeut is een vriend van mijn vader dus ja mijn vader is er gewoon mee bezig.

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 11:25

bigone schreef:
En om antwoorden te krijgen op basis van je melding. Je hebt een excuus of verklaring voor alles en bent gewoon levensgevaarlijk bezig. En wanneer je dat niet in wil zien houd het op.


Jij kan dit wel zeggen maar te samen met een gedragstherapeut en een DA is dit gewoon niet meer levensgevaarlijk. Het wordt opgelost en dan is het nog niet goed

Pareltjes
Berichten: 2220
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:26

Ipv gedragstherapeut breng em eens naar een goede hengstenhouder. Die hebben veel meer ervaring met “ probleem hengsten” dan gedragstherapeuten.

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 11:29

Nou kijk hier mag gewoon echt een slotje op want hier zijn mensen die niet eens luisteren, het is al opgelost in samenwerking met DA en gedragstherapeut en mensen die denken dat ze het beter kunnen oplossen dan die twee te samen mogen best hun mening zeggen maar als je die twee diploma's hebt zeg je dat vast niet op zo een manier als sommige hier. Als je hier geen vragen mag stellen waar oor dient dit forum dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:34

Je mag gerust vragen stellen, maar je snapt toch ook dat als er bepaalde zaken al niet waar blijken te zijn, mensen alles in vraag gaan stellen?

Popstra
Berichten: 13852
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:39

Meid veel plezier met je hengst. Dat jullie maar een leuk setje mogen worden samen :')

BigOne
Berichten: 38481
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:41

Bokkerbb schreef:
Nou kijk hier mag gewoon echt een slotje op want hier zijn mensen die niet eens luisteren, het is al opgelost in samenwerking met DA en gedragstherapeut en mensen die denken dat ze het beter kunnen oplossen dan die twee te samen mogen best hun mening zeggen maar als je die twee diploma's hebt zeg je dat vast niet op zo een manier als sommige hier. Als je hier geen vragen mag stellen waar oor dient dit forum dan?

Je vader is geen ervaren hengstenhouder want dan had hij er voor gezorgd dat je deze met jouw kennis nooit gekocht had.

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 11:41

Moestuin schreef:
Je mag gerust vragen stellen, maar je snapt toch ook dat als er bepaalde zaken al niet waar blijken te zijn, mensen alles in vraag gaan stellen?


Ja ik heb mij vergist ik hoelang ik hem heb omdat het al zo lang lijkt voor mij, hier komt vast ook commentaar op want lijkt ook niet geloofwaardig maar verder heb ik gewoon het gevoel dat ik heel mijn levensloop hier moet schetsen voor er naar mij geluisterd wordt. Omdat ik shetties heb thuis is het onmogelijk dat mijn vader een fokkerij heeft. Ik vind echt dat mensen hier, natuurlijk niet allemaal,maar alles in twijfel trekken alsof ze hier een raadsel moeten oplossen terwijl ik gewoon mening vroeg. Iemand zei gedragstherapeut en daar ben ik meteen naar op zoek gegaan. Iemand zei cushing en daar wordt hij vrijdag op getest maar als alles aanvallend wordt gezegd en het altijd de schuld ban de eigenaar is is het natuurlijk ook niet meer leuk om hier een vraag te stellen
Wie weeg heeft hij wel cushing en zit iedereen mij hier de grond in te boren terwijl het helemaal niet aan mij lag

Ayasha
Blogger

Berichten: 58029
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:49

1 heel belangrijk ding in paarden houden: Problemen met het paard zijn altijd de eigenaar zijn of haar schuld. Het paard doet wat ie doet. Die is wie hij of zij is. Het is aan ons om daar mee om te gaan. Lukt dat niet, ligt dat niet aan het paard, die heeft de intelligentie niet om zichzelf te veranderen dus dat mag je van het dier ook niet verwachten.

Zodra je dat accepteert en internaliseert wordt paarden houden ineens een stuk simpeler en logischer.