Bokkend traag paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:10

DuoPenotti schreef:
Ik schreef het ook al, steile voetjes en HKO gaan vaak samen.
En dan ook nog dat kort lopen en protest.
Ik begrijp het niet als deze DA mobiele rontgen heeft niet meteen foto's zijn gemaakt.

Dat snap ik ook niet idd.

Heb afgelopen maand de Lingehoeve laten komen voor röntgen, die hebben ook meteen een scan van de pezen gemaakt om daar dingen uit te sluiten. Hoefden ze niet nog eens terug te komen als er uit de röntgen niks kwam en ze verder moesten zoeken.

Vind t trouwens wel een uitkomst, die mobiele apparaten. :j

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:14

Hij denkt dat het bokken erin in geslopen en omdat ik te 'lief' ben geweest het steeds erger is geworden in combinatie met het op stal/paddock staan. Hij raad aan om een tijdje een goede ruiter erop te zetten en kijken hoe dat uitpakt. Mocht het bokken blijven of verergeren moet ik direct weer contact opnemen en dan gaan we vedere onderzoeken doen.

Best goed nieuws dus. Nu hopen dat hij gelijk heeft en het inderdaad jong pubergedrag is.

Keep you updated[/quote]

Hopelijk heeft je dierenarts gelijk dat er niets mis is met je paard en jij doet echt je best om te achterhalen wat er aan de hand is maar hoeveel paarden kennen we nu echt die bokken omdat je te lief bent.......

Een bok aan het begin van je training als hij het uit stal komt is inderdaad meestal teveel energie of puber gedrag maar de meeste andere bokken komen vanuit, pijn, onmacht, onbegrip of te weinig balans. De tip die ik eerder las hier om hem eens een paar maanden niet te rijden maar te longeren voor een fijne balans lijkt mij de moeite waard :). Succes!

tirzasarah10

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:38

Met de scheve voeten het het traag zijn in combi met ontploffen, de hals is het eerste waar ik aan denk. Zeker omdat het een springpaard is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:14

maras schreef:

Hij denkt dat het bokken erin in geslopen en omdat ik te 'lief' ben geweest het steeds erger is geworden in combinatie met het op stal/paddock staan. Hij raad aan om een tijdje een goede ruiter erop te zetten en kijken hoe dat uitpakt. Mocht het bokken blijven of verergeren moet ik direct weer contact opnemen en dan gaan we vedere onderzoeken doen.

Best goed nieuws dus. Nu hopen dat hij gelijk heeft en het inderdaad jong pubergedrag is.

Keep you updated

Hopelijk heeft je dierenarts gelijk dat er niets mis is met je paard en jij doet echt je best om te achterhalen wat er aan de hand is maar hoeveel paarden kennen we nu echt die bokken omdat je te lief bent.......

Een bok aan het begin van je training als hij het uit stal komt is inderdaad meestal teveel energie of puber gedrag maar de meeste andere bokken komen vanuit, pijn, onmacht, onbegrip of te weinig balans. De tip die ik eerder las hier om hem eens een paar maanden niet te rijden maar te longeren voor een fijne balans lijkt mij de moeite waard :). Succes![/quote]

Mijn vorige bijrijdpaard moest ik echt rijden en duidelijk zijn. Als ik het spannend vond en ging afwachten begon hij overal van te schrikken en te rennen. Soms met 4 benen in de lucht.

Mosschien niet echt boos bokken. Maar ik swnk mewr gebrek aan leiding.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:30

Maar dan breng je waarschijnlijk je eigen spanning over op het paard, waar hij niet mee om kan gaan. Het lui zijn omdat de ruiter te lief is uit zich over het algemeen niet in zulke felle reacties, maar eerder in het optillen van een beentje ofzo. Paarden verspillen over het algemeen niet meer energie aan dat soort verzet dan noodzakelijk is.

Met zulke heftige reacties en bokken kan ik me haast niet voorstellen dat er medisch niets aan de hand is. Of wellicht iets met het zadel. Maar dit is mij te heftig voor "gewoon verzet".

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:47

maar die spanning over brengen kan ook wel uiten in heftig bokken.
Tenminste zelf ooit van geschrokken.
Paard zadelmak gemaakt, die wel zadelmak geboren leek. Alles zo simpel te doen, zonder spanning.
Parcours klaar gemaakt, ook eenvoudig, buitenritten, super braaf, echt cool in de kop paard.
Maar in die tijd was ik ook een cool in de kop ruiter.
Goed, komt iemand kijken voor dat paard want hij stond te koop.
Ruiter heeft spanning, maar wij hadden echt nooit bij dat paard verwacht dat hij daarop fel zou reageren.
Nou hij begon te bokken tot ze er af lag. Ik stap op en rij zo weer relaxed verder.

Dus groot reageren op spanning kan wel degelijk.
Maar dan heb ik het dus wel over een klinisch en rontgen goed paard, die niet kort loopt, die geen ongelijke voeten had.
Bij deze zou ik dat toch echt eerst beter bekeken zien.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:02

Je kunt een paard altijd wel van top tot teen op de foto zetten en binnenste buiten laten keren, je spaarpot omkeren zonder dat je enige aanwijzing hebt hoe wat of waar. Maar als de DA het dier bekeken heeft en met zijn ervaring adviseert, kijk het een paar weken aan met een goede ruiter die het paard erdoor rijdt, zal dat toch ook mijn keuze zijn. En nee, een DA heeft geen x-ray ogen en ja hij kan er naast zitten, maar de kans is net zo groot dat er een heel onderzoek gestart wordt, je duizenden euroos kwijt bent en er niets gevonden wordt.

Mijn paard had de eerste maanden dat ie volledig in paniek schoot als ik uit balans raakte. Nou dat gebeurde echt wel regelmatig aangezien het nogal een snelle in haar reacties was dus even uit het lood zitten gebeurt al snel. Dan ontplofte ze en stopte niet met bokken tot ik eraf gewerkt was dus ik heb veel zand gehapt. Tja. Paard was volledig gezond, maar reageerde gewoon wat extreem op een bepaalde situatie die haar niet zinde en die ik echt alleen maar rij-technisch kon oplossen en geen DA mij bij kon helpen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:32

Ik ben het er ook niet mee eens dat een paard niet perse enorm bokt van spanning of blokkade bij de ruiter.
Mijn vorige paard ging rustig met 4 benen en kop tussen de benen maximaal omhoog, enkel als je te veel met je bovenbenen klemde :+
Daarmee zei ze letterlijk: rot op met dat geklem, zo kan ik niet bewegen.
De instructrice van mijn bijrijder riep dan: van dit paard leer je rijden.

Ik zou ook het advies van de DA opvolgen, die heeft hem in het echt gezien, wij niet.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:03

DuoPenotti schreef:
maar die spanning over brengen kan ook wel uiten in heftig bokken.

Oh, van spanning zeker, maar van lui aan het been of te lief zijn niet. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:18

Als hij geleerd heeft dat hij daarmee niet aan de vraag hoeft te voldoen dan kan dat prima. TS kan namelijk erg goed stevig zitten dus dan kan dat prima van kwaad tot erger.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:50

Jawel hoor, paard heeft gemerkt dat het gevraagde dan niet meer hoeft.
Er zijn echt wel paarden die gewoon echt aan het werk moeten, die je geen vinger mag geven, zowel gaan ze behoorlijk kwallen. En ja de een vind een beetje spooky doen in de hoek al kwallen, de ander gaat steigeren of eruit naaien..of bokken. En sommige doen niks, worden van die dooie manege paard achtige.

Zoveel paarden zoveel verschillen. :D

Maar hij loopt aan de longeerlijn ook niet elke keer zo lekker van voor.
Maar inderdaad de da heeft hem gezien, dus zal het wel weten, ook al hebben ze het ook wel eens mis....

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 18:14

https://youtu.be/F_sI1nSNEeQ

Vandaag is er weer op gereden. Eigenlijk zie ik nu pas hoe hij loopt onder het zadel en bokt. Mijn hart deed zeer en ik dacht auw. Hij heeft nog 1x veel meer gebokt dan op het filmpje, maar dat wordt afgestraft. Hij liep niet 100% zuiver en ik had het idee dat hij echt bokt om zijn rug oid te ontlasten.
Veder liep hij wel 'netter' hij geeft vrij snel op, maar mijn onderbuikgevoel zegt dat er meer aan de hand is. Ik wil toch 100% zekerheid hebben voordat hij meer wordt aangepakt en straks door de pijn heen wordt gereden en meer stuk gaat.

Daarom heb ik net 't eultje opgebeld en naar Jos gevraagd (had een andere DA laten komen, noem geen namen) Jos heeft het erg druk en kan pas 9 maart komen en komt dan met zijn bus vol apparatuur. Hij denkt ook dat er meer is.

Beter nu een paar honderd euro kwijt zijn dan een paar honderd aan de trainers en een verpest paard..

Bedankt bokkers voor het kritisch meedenken en kijken. Ik hoop dat de eerste DA gelijk heeft, maar mijn gevoel denkt van niet, ga die toch maar achterna.

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:24

Verstandig! Persoonlijk heb ik er een hekel aan als een paard "doorgepakt" moet gaan worden als eventuele medische oorzaken nog niet zijn uitgesloten. :o

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:35

Sorry, maar dat meppen met de zweep in dat filmpje...
Ik zou die ruiter dus direct van mn paard getrokken hebben :=

Paard zwiept ook continu met de staart, doen ze ook niet als alles in hun lijf lekker zit. Dit wordt genegeerd. Vervolgens probeert ze onder het ongemak uit te komen door dr kont naar binnen te zetten, als reactie hierop krijgt ze een paar klappen met de zweep...

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 19:11

Dilan93 schreef:

Paard zwiept ook continu met de staart, doen ze ook niet als alles in hun lijf lekker zit. Dit wordt genegeerd. Vervolgens probeert ze onder het ongemak uit te komen door dr kont naar binnen te zetten, als reactie hierop krijgt ze een paar klappen met de zweep...

Ik ben opzich niet tegen een harde hand, als paard bokt mag hij best een mep verwachten, maar deze bokken zijn niet gemeen of verzet, maar inderdaad als ongemak. Ik heb mijn paard nooit onder het zadel zien lopen want niemand durfde erop, nu ik zie hoe hij doet, zie ik ook dat het echt niet lekker zit.

P.s. Lowie is een ruin

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:12

Oh wat suf, ik dacht dat Jos al geweest was, ik was al jaloers dat jij zo snel aan de beurt was want hij heeft t altijd druk. :')

Ik beloof je vast dat het het wachten waard is!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:14

Altijd je gevoel volgen :j

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:22

Zonnetje97 schreef:
Dilan93 schreef:

Ik ben opzich niet tegen een harde hand, als paard bokt mag hij best een mep verwachten, maar deze bokken zijn niet gemeen of verzet, maar inderdaad als ongemak. Ik heb mijn paard nooit onder het zadel zien lopen want niemand durfde erop, nu ik zie hoe hij doet, zie ik ook dat het echt niet lekker zit.

P.s. Lowie is een ruin

Oh excuses dat ik hem als merrie benoemde :=

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:01

Bij dat laatste filmpje denk ik alleen maar auw. Ben blij dat jij daar ook zo in staat, want hij loopt inderdaad niet zuiver.

Ik weet niet of het je instructrice is in het midden, dus misschien vul ik te veel in, maar anders vind ik het kwalijk dat er niet afgestapt wordt als een paard zo loopt.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 21:17

bromfiets schreef:
Bij dat laatste filmpje denk ik alleen maar auw. Ben blij dat jij daar ook zo in staat, want hij loopt inderdaad niet zuiver.

Ik weet niet of het je instructrice is in het midden, dus misschien vul ik te veel in, maar anders vind ik het kwalijk dat er niet afgestapt wordt als een paard zo loopt.

Ja dat is de instructie en degene die erop zit de stagiaire van hem, die overigens ook zei dat hij een knikje had in het lopen. Ze zijn gelukkig maar 10min bezig geweest.

Ben zo benieuwd wat er 9 maart uitkomt helaas duurt het nog zo lang. Lowie krijgt lekker vakantie tot die tijd. Lekker wandelen en los in de paddock.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:33

Ik ben ergens opgelucht dat je het toch laat onderzoeken. Ik hoop dat het mee gaat vallen.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:16

Gypsy schreef:
Oh wat suf, ik dacht dat Jos al geweest was, ik was al jaloers dat jij zo snel aan de beurt was want hij heeft t altijd druk. :')

Nou daar zijn de meningen over verdeeld of deze da het wachten waard is :o

@ts: Fijn dat je toch verder gaat zoeken! Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen, denk ook dat de huidige da te snel conclusies heeft getrokken.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 22:39

.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje97 op 24-02-21 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 22:41

[/quote]
Nou daar zijn de meningen over verdeeld of deze da het wachten waard is :o

Hoe bedoel je dit?? Is het een slechte dierenarts of slechte ervaringen? Als ik mijn spaarpot leegplunder moet het wel aan iemand zijn die goede reviews heeft..

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:49

Ik denk dat er over welke da dan ook positieve en negatieve ervaringen zijn.

Mijn ervaringen zijn positief, kundige arts die zich constant bijschoolt en op de hoogte blijft van nieuwe technieken/behandelingen.