Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:Fijn dat je je er meer in wil verdiepen, denk ook zeker wel dat het iets voor jullie kan zijn.
Wat doe je op dit moment met het paard? En hoe doe je dit?
Staat het paard ook buiten? Wat als je er gewoon in vrijheid bij gaat (zonder iets te vragen)?
[***] schreef:Top zeg![]()
Ik heb de voorbije 2 weken amper iets gedaan, moest toevallig ook veel werken dus het kwam me niet zo slecht uit met dat rotweer ... Vanaf nu maar weer wat proberen te gaan doen.
@ Azmay : Wat doet je paard als je gewoon erbij gaat in vrijheid en niet specifiek naar je paard toe ofzo? Komt ze meteen naar je toe? Wijkt ze niet meer van je zijde? Of gaat ze na een tijdje weer verder waar ze mee bezig was?
Probeer even een ingang voor jullie te zoeken, vandaar de vragen
[***] schreef:@ Azmay : En als je er niks van zegt? Dat al eens geprobeerd? Gewoon er staan en negeren wat ze doet?
Als ze dan terug bezig gaat met haar eigen ding (want jij bent saai want er komt geen reactie) dan kan je bv. een handvol hooibrok toegooien. Als ze dan weer naar jou komt omdat ze denkt 'hmm, daar is wat te halen' dan gewoon weer negeren, tot ze er geen zin mee in heeft en haar eigen ding gaat doen.
Op die manier leren ze dat er vanalles te krijgen is als ze maar vooral niet met jou bezig zijn. En doorgaans kan je dan van daar beginnen om echte dingen op te bouwen. Zo heb ik ook een tijdje met een voerbak gewerkt waar ik de brokjes ingooide na de click ipv ze rechtstreeks te geven. Hielp ook om de focus van mij af te halen.
@ ieris : Dank je wel
ieris schreef:Ja dat voedsel aannemen is in het begin vaak een dingetje, maar als je goed consequent volhoud blijven ze echt heel beleeft.
Die van mij is echt niet meer opdringerig of bijterig, wacht heel netjes met zijn hoofd omlaag tot mijn hand daar is met de beloning.
Peetstap schreef:ieris schreef:Ja dat voedsel aannemen is in het begin vaak een dingetje, maar als je goed consequent volhoud blijven ze echt heel beleeft.
Die van mij is echt niet meer opdringerig of bijterig, wacht heel netjes met zijn hoofd omlaag tot mijn hand daar is met de beloning.
Ben het helemaal met je eens:
Netjes en beleefd voedsel aannemen, alsmede een trigger van einde dingen vragen & voedselbeloning je paard aanleren is echt een van de basis dingen die je moet doen als je ermee bezig gaat.
Lastig hierin is het consequent blijven
freetorun schreef:Ha, echt geweldig dat je dit precies laat zien, ik heb zelf ook zo'n clown en vaak komt er een showmodes achteraan hoe geweldig ie zichzelf wel niet vindt.Gisteren was ook wel een moment dat misschien leuk is om te delen, aangezien hier meer wordt gepraat over onrust/schrikken etc. Ik kwam aan en paardlief stond te stuiteren in z'n paddock. Echt stuiteren, rennen, bokken en steigeren. Hij is altijd erg gevoelig geweest voor wind, en vroeger waren dat ook echt dagen dat ik omdraaide en naar huis ging. Hij raakte dan zo onbereikbaar hoog in energie, schrikachtig en soms tot het gevaarlijke toe onbewust van alles om zich heen.
[ Video ]
Azmay schreef:Inderdaad super belangrijk en mij tot nu toe bij alle paarden makkelijk gelukt, punt zijnde dat ik bij die andere paarden wist dat ze me niet expres de hand af zouden bijten en bij dit paard zijn daar geen garanties op
Peetstap schreef:Azmay schreef:Inderdaad super belangrijk en mij tot nu toe bij alle paarden makkelijk gelukt, punt zijnde dat ik bij die andere paarden wist dat ze me niet expres de hand af zouden bijten en bij dit paard zijn daar geen garanties op
Nou tanden van het trekpaard alhier ergens in wat bij mijn lijf hoort is harde maar NEUTRALE reactie hoor.
Doet ze maar lekker testen bij haar soortgenoten, dat hoort voor mij bij basis-opvoeding.
Ze bijt echter omdat ze aansingelen niet zo fijn vindt, nou daar pas ik me op aan en heb er dus een andere singel voor aangeschaft, en singel anders aan.
Monique1963 schreef:Volg jullie verhalen met veel belangstelling. Dank voor jullie uitgebreide verslagen. Vind het erg leuk om te lezen allemaal. Ik ben op een keerpunt met mijn paard. Ben er door haar schrikachtigheid nu weer afgevallen 8 weken geleden en heb mijn rug behoorlijk zeer gedaan.
Ik had me voorgenomen nav een tip van Peetstap de TRT methode te gaan volgen zodra ik weer op de been was.
Maar ik geloof dat Connectie trainen Emotie clickeren me meer aanspreekt. Mijn paard leert enorm snel met voer. En ze houdt erg van een Tneuk (tussen-navel-en-uier-knuffel). Ik heb dus twee dingen waarvoor ze door het vuur gaat.
Denken jullie dat schrik echt eruit te krijgen is met deze clicker methode?
Ik ga me in ieder geval inlezen op die site.
Maflinger_S schreef:Gister had ik les en heb ik eerst arabierig typje gelongeerd, tegen de stijvigheid, onze normale routine. Gezien het weer had ik haar nog niet opgezadeld want ik had voorkeur voor showmanship als vervolg, dus grondwerk. Ik had mijn twijfels of ik er met dit weer wel op wilde. Toch gedaan, ook omdat mijn instructrice (we werken al een jaar of 11 samen) het een goed idee vond om het wel te doen. Dus ik erop, aan de longe. Arabierig typje begon als een plank maar we wisten gauw allebei te ontspannen. Ze sprong 1x weg en deed 2 hupsjes die ik prima zelf op kon vangen en het instructrice-anker werkte ook goed.
Monique1963 schreef:Filmpje is helder dank je. Callas schrikt wel heel veel heftiger altijd. Die springt alle kanten op als ze schrikt.
En wat ik bedoelde met keten is. Er zijn keren geweest dat ze echt schrikt, maar meteen erna gaat rodeo-en en dat bedoelde ik met keten. Ze mag best echt schrikken, maar dat keten erna is fout. En ze schrikt ook heel vaak netjes.
xyzutu2 schreef:@ Jazzie, ik zou denk ik eens de opbouw van de stressignalen van je paard in kaart brengen. Vaak schrikken schikkerige paarden namelijk niet vanuit het niets, maar lopen ze daarvoor al op hun tenen. Paarden die nog niet echt geleerd hebben hoe ze met hun eigen schrik om kunnen gaan zijn dan eigenlijk sowieso niet meer echt bereikbaar voor jouw feedback/beloningen/correcties, want ze hebben al zoveel stress dat ze extra imput niet kunnen verwerken.
Als je bijvoorbeeld merkt dat het hoofd al wat hoger en de hals wat korter wordt zodra je het erf verlaat dan ligt daar al een drempel die je eigenlijk voor wilt zijn. Stap de eerste keer bijvoorbeeld alleen rondjes om je stalblok heen tot ze denkt wat is dit saai en relaxt.Of ga eens een paar keer het erf af terwijl je ernaast wandelt zodat je alle stressopbouw beter kunt zien dan wanneer je ernaast staat. Als je erop zit dan zie je alleen twee oren.
Jazzie03 schreef:Een tweede vraag die ik heb, als er een paard is die veel te happerig wordt op voer (ongeacht of je nu saai of super lekker voer je gebruikt ), maar ook niet echt reageert op een stembeloning of kriebels. Wat doen jullie dan?
VogeltjeM schreef:Jazzie03 schreef:Een tweede vraag die ik heb, als er een paard is die veel te happerig wordt op voer (ongeacht of je nu saai of super lekker voer je gebruikt ), maar ook niet echt reageert op een stembeloning of kriebels. Wat doen jullie dan?
Happerig zijn op voer is in de meeste gevallen een trainingsdingetje. Bijvoorbeeld: je paard snapt beleefdheid met voer nog niet helemaal, of onbewust beloon je dat gedrag, of je timing is steeds net niet optimaal, of hij snapt nog niet helemaal wanneer de beloningen komen en raakt daar gestrest van, etc. Het handigst is als iemand een keer met je meekijkt. In welke regio zit je?