Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nine1987 schreef:Ik vind het vooral heel bijzonder hoe iedereen hier netjes met tips komt en TS die niets meer laat horen..
Elvirawortel schreef:Oké ik reageer bijna nooit maar nu wel want ik word er heel verdrietig van.
Ik hoop dat iedereen dit leest, ik weet niet alles beter, maar we moeten gewoon met z’n allen zorgen dat er meer begrip komt voor dit soort paarden.
Uitproberen? Ze is je aan het pesten? Er is geen klik? Sorry hoor, maar dat gaat er bij mij niet in. Een paard is een vluchtdier en hij redeneert ook alleen maar als een vluchtdier. En iemand pesten dat kan een vluchtdier niet bedenken. Waarschijnlijk heeft het paard mentaal of fysiek een probleem. Ik lees dat je vaak zegt: ik zet wel door. Maar het gaat nu even niet om doorzetten, maar om juist kijken naar wat je paard aankan en naar haar grenzen luisteren. Je paard komt echt niet zomaar omhoog, ze heeft voordat ze dat deed al heel veel signalen afgegeven die je waarschijnlijk gemist hebt. Zoals ik zei, geloof ik niet dat een paard je gaat uitproberen, maar de lijn tussen uitproberen en aangeleerd gedrag lijkt heel dun. Als je paard bijvoorbeeld bij de vorige eigenaar of bij jou een paar keer heeft gemerkt dat hij van zijn probleem af kwam met steigeren, doordat jij er afvalt of de Ruyter opgeeft, dan wordt dat haar manier om met dit soort gevoelens om te gaan. Je hoort heel vaak dat mensen een paard een paar weken of maanden hebben en dat hij dan lastig wordt. En dan hoor je vaak, hij is je aan het uitproberen. Ik denk eerder dat je paard al heel lang met een probleem loopt, maar misschien was de vorige eigenaar veel strenger waardoor het paard haar mond wel hield. Ze merkt dat ze bij jou, misschien doordat je nog wat jonger bent en daardoor misschien wat zachter, haar stem kan laten horen en daardoor vertoont ze dit gedrag. Dit is dus juist positief, want je weet nu dat ze iets wil vertellen en daar kun je haar bij helpen en je kunt er zelf ook veel van leren.
Er is een aantal voorwaarden die voor elkaar moeten zijn voordat je weer met je paard verder kunt. Ten eerste het management. Krijgt je paard goed voer? Niet te veel energie? En wel de voedingsstoffen die ze nodig heeft? Je zou hier advies in kunnen vragen. Daarnaast staat je paard veel op stal? Een paard hoort 24/7 buiten. Dus ook niet alleen ‘s nachts. Dat is het verschil tussen mensen en paarden, wij kunnen consessies doen en bijvoorbeeld denken: nou ja ik sta vannacht op stal maar morgen mag ik weer lekker naar buiten. Een paard kan dat niet, zoals ik zei een paard redeneert als een vluchtdier, dus die denkt alleen maar: help ik sta in de stal ik kan er niet uit ik kan niet vluchten en ik heb geen overzicht. Er zijn veel mensen die denken dat hun paard wel gewend is aan op stal staan omdat hij er altijd zo lekker rustig bij staat. Er is echter niet een paard dat er blij van wordt om op stal te staan al is het maar een paar uurtjes. Dit ongenoegen komt er op de een of andere manier uit. Soms op een hele directe manier zoals stalondeugden, maar ook vaak op een manier die veel minder aan het op stal staan gelinkt wordt, zoals problemen met rijden of spanning met bijvoorbeeld in de trailer laden. Verder hoort sociaal contact bij je management.
Het volgende dat voor elkaar moet zijn is de fysieke gezondheid van je paard, tanden rug enzo, maar daar is er hier al heel veel over gezegd. Het volgende is de band tussen jou en je paard en dan gaat het in eerste instantie vooral niet om het rijden. Het begint al bij hoe je je paard uit de wei haalt. Steekt ze zelf haar neus in het halster of moet je er eerst twee uur achteraan jagen? En als je met haar loopt trekt ze je dan mee of wacht ze netjes op je? En loopt ze je omver of respecteert ze je ruimte? Als dat voor elkaar is kan je meer richting het werk gaan. Past je zadel? Past je bit en is dit ook een geschikt bit voor dit paard? En drukt je hoofdstel misschien op zenuwen?
Nu komt het dus aan op naar de grenzen van je paard luisteren wat ik al eerder zei, en dus helemaal niet op doorzetten van jouw kant. Vind je paard het goed dat je over zijn hals aait maar wil ze niet over haar hoofd geaaid worden, aai dan alleen de hals. Vind ze het goed dat je haar helemaal aait maar wil ze geen halster om, aai haar dan alleen. Wil ze wel een halster om maar heeft ze spanning bij het opzadelen, leg er dan alleen even een dekje op en haal het er dan weer af. Vindt ze het opzadelen prima maar heeft ze spanning bij het rijden, ga er dan alleen even op zitten en aai haar helemaal terwijl ze netjes en ontspannen blijft stilstaan. Gaat ze lopen, word dan niet boos, dan was ze dus nog niet ontspannen genoeg en moet je misschien een stapje terug doen. Elke keer als je paard een grens aangeeft, ook al is het maar door een heel klein beetje spanning aan te geven, en jij gaat daar overheen, dan vraag je je paard eigenlijk om haar signalen duidelijker te geven en dan wordt het op een gegeven moment bijvoorbeeld steigeren.
Gevaarlijk paard? Ja, als je niet naar haar luistert wel ja. Als je dan eenmaal weer aan het rijden bent is er een heel belangrijk ding en dat is de balans, en dan vooral de balans in het verticale vlak, de verdeling van het gewicht over de voorbenen. Heel veel problemen zoals bokken en steigeren ontstaan door een disbalans. Wat je heel vaak ziet, vooral bij jonge ruiters is dat ze heel erg naar het perfecte plaatje kijken, ze willen gewoon graag dat een paard aan de teugel loopt zonder verder naar de anatomie van het paard te kijken. Als een paard netjes verticaal in balans loopt, zal hij echter zelf de voorwaarts-neerwaartse tendens aannemen. ik denk dat je paard wel last heeft van een disbalans want dat hebben alle jonge paarden.
Een paard heeft een goeie reden om verticaal uit balans te zijn, als een kudde moet vluchten en de paarden zijn aan de zelfde kant scheef springen ze allemaal in dezelfde galop waardoor ze makkelijker bij elkaar kunnen blijven. Als er niemand op zit hebben ze geen last van die scheefheid, maar als er iemand op gaat zitten wordt die scheefheid vergroot en heeft het paard het gevoel dat hij omvalt, wat een vluchtdier absoluut niet wil. We kunnen je niet op een forum uitleggen hoe je je paard verticaal weer in balans krijgt, daar moet je les voor nemen en dat zou ik zeker doen bij iemand die vanuit dezelfde principes werkt.
Verder zag ik nog langskomen dat sommige paarden niet geschikt zouden zijn voor de sport. Inderdaad zijn er paarden met een bouw waardoor ze misschien wat minder handig zijn voor een bepaalde discipline, maar met goeie training kunnen die het ook heel ver schoppen. Je ziet bij mensen die vinden dat het paard niet geschikt is voor de sport vaak dat zij het paard als recreatiepaard inzetten, maar dat is vaak Uitstel van Executie. In de recreatie wordt er minder van het paard gevraagd, waardoor een disbalans in het lichaam minder zichtbaar is en het paard er minder last van heeft, maar op den duur krijgt een paard met een slechte balans echt wel problemen ook als recreatiepaard.
Verder wil ik even zeggen tegen iedereen die zegt dat je gewoon te jong bent dat ze hun bek moeten houden. Zoals ik zei, het is juist positief dat je paard bij jou haar stem kan laten horen want dan kan je haar helpen, en natuurlijk iedereen maakt fouten, je kunt het best! Ik zou je paard zeker niet naar een trainer sturen die haar wel even zal leren hoe het moet, zo’n trainer zal je paard alleen maar de mond snoeren, waardoor ze misschien wel braaf wordt, maar op een gegeven moment komen trauma’s en een slechte balans er toch wel uit. Mijn advies: goed naar je paard luisteren je management aan haar aanpassen pas gaan rijden als het vertrouwen op de grond er is en met rijden het perfecte plaatje dat je op televisie ziet loslaten en kijken welke lichaamshouding past bij de anatomie van jouw paard.
Giolli schreef:Waarom is dat bijzonder? TS is 16 en krijgt 6 pagina`s aan commentaar waarvan ongeveer de 1/3e niet echt vriendelijk is. Ik kan me voorstellen dar ze liever denkt: Joe bedankt, dan dat ze vol in de verdediging gaat. Ze heeft al meerdere malen aangegeven dat het paard volledig medisch is nagekeken en 80% van de reacties hier is: laat het paard opnieuw door de medische molen gaan.
Giolli schreef:Ik zou niet weten waarom je op je 16e niet ervaren kunt zijn. Als je in het zadel bent geboren kun je op je 16e al een aardig niveau hebben.
Maargoed dat is natuurlijk wel het vooroordeel wat hier op bokt erg leeft. Als je <18 bent, ben je een broekie en kun je het waarschijnlijk niet alleen.
Giolli schreef:Waarom is dat bijzonder? TS is 16 en krijgt 6 pagina`s aan commentaar waarvan ongeveer de 1/3e niet echt vriendelijk is. Ik kan me voorstellen dar ze liever denkt: Joe bedankt, dan dat ze vol in de verdediging gaat. Ze heeft al meerdere malen aangegeven dat het paard volledig medisch is nagekeken en 80% van de reacties hier is: laat het paard opnieuw door de medische molen gaan.