Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

jensvl schreef:Captain schreef:Het probleem wordt gewoon eindeloos veel groter gemaakt dan dat het is. Een instructeur er bij? Ga je ook gelijk in therapie als je een keer een discussie met je partner hebt? Laten we gewoon met beide benen op de grond blijven staan en het praktisch aanpakken. Niet zo zweverig doen. Alsof je paard een keer corrigeren gelijk staat aan 'tegen het paard zijn'. Hou toch eens op.Geef die puber eens een goede tik en beloon daarna als hij vooruit gaat. En ga dan verder met je leven. Er wordt teveel aandacht aan dit probleem geschonken, nergens voor nodig.
En los jij een discussie met je partner op met een tik?
Ik hoef namelijk maar 1 keer duidelijk te zijn. Ik heb heus respect voor mijn paarden en werk juist vaak ook met positieve bekrachtiging d.m.v. clickertraining enz. maar ben wel graag duidelijk en consequent, ik geef mijn grenzen aan dus als ze iets doen wat écht niet mag dan komen ze dat ook te weten. Ze hoeven mij maar 1x te bijten en dat straf ik dan goed af, daarna doen ze het nooit weer. Beide partijen weten dan waar ze aan toe zijn, hoe fijn is dat. Jaime_ schreef:Ohja en zonder mij waren ze allang dood, de gedomesticeerde paarden van nu kan je in die zin niet meer vergelijken met de wilde paarden van vroeger.
En hoezo moet je paard je als leider "kiezen" ? Wat nou als die er voor kiest om zelf de leider te zijn? Dan moet je dus maar doen wat hij wil en wanneer hij dat wil?
Daarnaast weten gedomesticeerde paarden niet altijd wat het beste is voor hunzelf, dus als ik mijn paard de keuze laat kan dat zeer heftige gevolgen hebben die zelfs kunnen leiden tot de dood.. mijn paard besluit dat hij niet mee wil werken met de hoefsmid moet ik hem maar niet laten bekappen? En als hij besluit dat wormpasta's vies zijn en dat hij die dus niet wil en lekker zijn kaken op elkaar houdt of zijn hoofd wegtrekt dan moet ik hem maar gewoon lekker vol wormen laten want ja dat is zijn keuze? En als mijn paard achterwaarts de weg op wil draaien omdat dat grassprietje in eens naar links waait in plaats van naar rechts, moet ik dat dan maar toelaten? Ook al komt er verkeer aan? Want ja, hij wil dat.
Als je paarden laat kiezen gaan ze dood.
cobiie schreef:Jaime_ schreef:Ohja en zonder mij waren ze allang dood, de gedomesticeerde paarden van nu kan je in die zin niet meer vergelijken met de wilde paarden van vroeger.
En hoezo moet je paard je als leider "kiezen" ? Wat nou als die er voor kiest om zelf de leider te zijn? Dan moet je dus maar doen wat hij wil en wanneer hij dat wil?
Daarnaast weten gedomesticeerde paarden niet altijd wat het beste is voor hunzelf, dus als ik mijn paard de keuze laat kan dat zeer heftige gevolgen hebben die zelfs kunnen leiden tot de dood.. mijn paard besluit dat hij niet mee wil werken met de hoefsmid moet ik hem maar niet laten bekappen? En als hij besluit dat wormpasta's vies zijn en dat hij die dus niet wil en lekker zijn kaken op elkaar houdt of zijn hoofd wegtrekt dan moet ik hem maar gewoon lekker vol wormen laten want ja dat is zijn keuze? En als mijn paard achterwaarts de weg op wil draaien omdat dat grassprietje in eens naar links waait in plaats van naar rechts, moet ik dat dan maar toelaten? Ook al komt er verkeer aan? Want ja, hij wil dat.
Als je paarden laat kiezen gaan ze dood.
Ik heb een stalgenoot gehad die keer op keer aan het paard vroeg waar die wilde rijden (binnenbak, buitenbak of buitenrit), dus er zullen genoeg mensen zijn die met liefde het paard de leider laten zijn.![]()