wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:16

RianneEnzo schreef:
Mijn eerste reactie? Paarden zijn geen poppen die hebben hoeven en tanden en als ze de nood voelen die te gebruiken doen ze dat. Toen ik de foto's zag dacht ik niet meteen aan inslapen. Dat doe je gewoon niet zonder een goede reden. Laat eerst dat beestje onderzoeken op pijn, sommige paarden worden enorm agressief van pijn. Als dat uitgesloten is een goede trainer zoeken die weet hoe hij met dominante paarden om moet gaan. Als je er alles aan gedaan hebt dan moet je hem wel gewoon loslaten. Ik vind dat er te makkelijk word geroepen met opruimen en afmaken etc. Dit dier heeft niet voor jou gekozen en het blijft een dier.

Juist. Het ene moment staat het te eten en het andere moment hangt het aan je arm. Waar is de pijnprikkel? Heb je überhaupt het verhaal helemaal gelezen?

Marjo

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:17

Het bijzondere vind ik, als dit een hond was geweest had je niet eens een keuze gehad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:18

Precies wat marjoow zegt.
err staat ook "hiij duwde met zijn hoofd tegen mijn been zoals hij altijd deed als hij geaaid wilde worden"
Dit is al een teken van dominantie. Ik denk dat TS zich daarop heeft verkeken (wat bij een normaal paard niet ZO erg zou hoeven zijn)

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:19

Winged schreef:
RianneEnzo schreef:
Mijn eerste reactie? Paarden zijn geen poppen die hebben hoeven en tanden en als ze de nood voelen die te gebruiken doen ze dat. Toen ik de foto's zag dacht ik niet meteen aan inslapen. Dat doe je gewoon niet zonder een goede reden. Laat eerst dat beestje onderzoeken op pijn, sommige paarden worden enorm agressief van pijn. Als dat uitgesloten is een goede trainer zoeken die weet hoe hij met dominante paarden om moet gaan. Als je er alles aan gedaan hebt dan moet je hem wel gewoon loslaten. Ik vind dat er te makkelijk word geroepen met opruimen en afmaken etc. Dit dier heeft niet voor jou gekozen en het blijft een dier.

Een 18 jarige nog bijsturen in zijn gedrag? Flinke uitdaging. Zeker als hij dit al eerder heeft gedaan en dit aanricht zonder enkele aanleiding. Dat is levensgevaarlijk. Een paard dat zo bijt, dat is niet puur pijn.
Eerlijk is eerlijk: Als dit een eerste keer was en zijn geschiedenis er niet bij zat had ik laten controleren. Maar met een herhaling van dit gedrag is het voor mij einde oefening.

Precies dit dus.. Was het de eerste keer geweest zou ook ik ervoor hebben gekozen om hem helemaal door te lichten, maar dit paard heeft verdeeld over verschillende jaren mensen het ziekenhuis ingewerkt.. Paarden zijn inderdaad géén poppen, het zijn dieren die echt heel gemeen kunnen zijn en als ze merken dat ze véél sterker zijn (flessenveulens) echt wel weten hoe ze de boel afentoe letterlijk kunnen terroriseren.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:20

Marjoow schreef:
Het bijzondere vind ik, als dit een hond was geweest had je niet eens een keuze gehad...

Mee eens, heb ik ook nog aan moeten denken. Vind dat dit wel een goede vergelijking is.

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:21

Marjoow schreef:

Dat is zo waar.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:22

Een tumor komt heel weinig voor overigens.

Ik heb een soort gelijk verhaal aan de hand gehad nog geen 2 maanden geleden, niet direct agressief gedrag, wel heel afwijkend gedrag wat door de onvoorspelbaarheid erg gevaarlijk was.
paard is binnenstebuiten gekeerd, niets te vinden. Nu was er een VA bij die dit soort paarden vaker op de snijtafel had gehad in Utrecht. Zelden tot nooit een tumor te vinden, soms vind men een hoopje cellen wat afwijkend is, maar vaak lijkt dat niet eens de aanleiding tot het gedrag te zijn..... en wat dan nog? wat ga je eraan doen? Dat is niet iets wat operabel is :n
Paard in kwestie is ingeslapen helaas, diagnose onduidelijk. Dat is zuur, maar dat was wel beter voor de gezondheid van de medemens.
Laatst bijgewerkt door Rochiril op 06-12-16 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:22

RianneEnzo schreef:

Ik vind die foto's anders een hele goede reden.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:30

Ja ik heb het hele verhaal gelezen, maar sommige moeten zich toch echt beseffen dat ze met een paard bezig zijn. Pijn kan ook over de jaren heen blijven, goed laten doorlichten. Sommige mensen beseffen niet dat een paard zo gruwelijk gemeen kan trappen en bijten. De wond is enorm ernstig die ze heeft opgelopen maar waarom? Een paard valt niet aan omdat hij denkt "Oh een lekker hapje." die doen dat om iets aan te geven meestal. De meeste paarden geven waarschuwingen die je duidelijk kan zien aankomen maar er zijn ook paarden die een hele subtiele hint geven en dan pas uithalen. Je paard kan ook natuurlijk een binnenvetter zijn, is enorm gestresst maar lijkt rustig en op een gegeven moment terwijl er niks aan de hand is kan dat paard opeens enorm uithalen. Ik ben zowat wel is opgetild aan mijn schouder door een paard, mijn jas was stuk en mijn schouder ook, het was niet mijn dier maar die zou ik ook niet meteen laten inslapen. Gedrag kan over de jaren erger worden als er niks aan word gedaan ook en dat hoef je niet meteen te merken. Dus ik zou iemand langs laten komen met heel veel verstand van dit soort problemen, als je zeker weet dat je paard geen last heeft van iets.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:37

RianneEnzo schreef:
Ja ik heb het hele verhaal gelezen, maar sommige moeten zich toch echt beseffen dat ze met een paard bezig zijn. Pijn kan ook over de jaren heen blijven, goed laten doorlichten. Sommige mensen beseffen niet dat een paard zo gruwelijk gemeen kan trappen en bijten. De wond is enorm ernstig die ze heeft opgelopen maar waarom? Een paard valt niet aan omdat hij denkt "Oh een lekker hapje." die doen dat om iets aan te geven meestal. De meeste paarden geven waarschuwingen die je duidelijk kan zien aankomen maar er zijn ook paarden die een hele subtiele hint geven en dan pas uithalen. Je paard kan ook natuurlijk een binnenvetter zijn, is enorm gestresst maar lijkt rustig en op een gegeven moment terwijl er niks aan de hand is kan dat paard opeens enorm uithalen. Ik ben zowat wel is opgetild aan mijn schouder door een paard, mijn jas was stuk en mijn schouder ook, het was niet mijn dier maar die zou ik ook niet meteen laten inslapen. Gedrag kan over de jaren erger worden als er niks aan word gedaan ook en dat hoef je niet meteen te merken. Dus ik zou iemand langs laten komen met heel veel verstand van dit soort problemen, als je zeker weet dat je paard geen last heeft van iets.

In dit geval; "BLIJF UIT MIJN BUURT!"

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 16:42

Goudlokje1 schreef:
RianneEnzo schreef:

In dit geval; "BLIJF UIT MIJN BUURT!"

je mag gerust eens lang komen want blijkbaar heb jij wel heel veel kennis..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:43

Ik las je topic titel en heel veroordelend dacht ik, dan sla je hem een keer goed op zijn mieter.
En geen soft tikje.
Maar dan ga je het topic lezen. Lees je dat hij dit gedrag vaker heeft gedaan. Dan zie je de foto's en dan is het niet een bijt wat de meeste paarden eens durven te flikken met een blauw kringetje. Maar een serieuze echte grote aanvals hap.
En dan denk je toch, holy moly, wat een beest. Wat nu.

Vertrouwen zou ik hem ook niet meer. Als hij dit in je hals doet ben je dood. Zo simpel is het.
En al heb je dan signalen gemist of niet, dat doet er niet toe, zo erg happen hoort geen 1 paard te doen, klaar.
Ik zou hem ook bij je lieve merrie weg halen. Zet er maar een draadje tussen. Je vergeeft je nooit als hij haar een keer half dood heeft gebeten of geslagen.
En dan?
Scan van het hoofd? Inslapen? Verkoop in ieder geval niet, dan verongelukt een ander, want al vertel je het erbij, je weet nooit hoe hij verder verkocht wordt.

Ik denk dat het geen tumor is.
Want hoeveel jaar zou hij het ondertussen al hebben?
Dan was hij ondertussen al dood geweest aan die tumor.
Ik denk dat hij nooit fatsoenlijk sociaal is geworden.
En om eerlijk te zijn nu met zijn leeftijd en dit gedrag, knappe jonge of meisje die dat nog wel kan veranderen.
Maar dat zou ik nog voorleggen aan de dierenarts. Voor je geweten.
Maar bij een die me dit zou flikken bij deze voorgeschiedenis wist ik het wel.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 06-12-16 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:44

RianneEnzo schreef:

Oke, dit gaat heel hard klinken maar:

Dit paard is niet helemaal 100%
Ik stem nog steeds op spuitje.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:44

Ik heb 30 jaar geleden een vreselijk dominant paard gehad. Hij keek waar ik stond, en probeerde me te pletten. Ging met opzet mij tegen de wand duwen, op mijn voeten staan, in mijn weg lopen, bijten etc.
Dit dier is na 3 ellendige maanden in mijn bezit te zijn geweest terug naar de handelaar gegaan. Die heeft hem na 2 dagen vechten "ergens" heen gebracht. Ik denk dat het dier in de worst is gedraaid. Goed besluit voor een 5 jarig, groot en sterk dier.
30 jaar geleden had ik minder kennis en ging men anders met paarden om. Nu zou ik misschien iemand als Annemarie van den Toorn inschakelen.

Inzichten veranderen, maar dit soort paarden gedrag is van alle tijden.
Ik wens je sterkte TS, want ik weet uit eigen ervaring hoe vreselijk moeilijk het is/gaat worden met een dier als dit. Ik werd compleet geterroriseerd door mijn ruin.
Als ik in jouw schoenen stond, zou ik voorlopig niet meer alleen met dit paard bezig gaan. Het zeer zwaar in het werk zetten. Altijd met een zweep in mijn handen hem benaderen en niets, maar dan ook niets van hem pikken.
Nu hebben wij een pittige pony, die ook streng opgevoed moest worden. Dat is gelukt. Maar wij pikken ook niks van hem.
Nogmaals, succes

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:45

Ravottie18 schreef:
bigone schreef:
EN ts, onderstaand de tekst in haar advertentie.Er word zeker niet over dit gedrag gepraat.

L'annonce intitulée 'kwpn ruin te koop' a malheureusement été supprimée.
Met veel spijt moet ik Ravottie mijn ruin van 18jaar verkopen hij kan nog goed recreatief of dressuurmatig gereden worden hij is alleen niet geschikt voor beginnelingen te veel karakter is lief in omgang en heeft geen stalgebreken hij is geschipt en heeft altijd alle spuiten en ontwormingen gehad is enkel niet altijd ingevuld op zijn papieren heeft een kwpn stamboom v. Clavecimbel v.m. g Ramiro Z ik zoek voornamelijk dat hij naar een goede thuis gaat
Astuce: Sur 2ememain.be vous trouverez toujours une bonne alternative. Regardez ci-dessous pour des annonces similaires

dat is hem helemaal!! waar heb je die terug gevonden?? heb net gezocht en kreeg alleen te zien dat de advertentie verwijderd was, heel erg bedankt!! :))

Google geheugen cache geheugen zeg maar.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:46

RianneEnzo schreef:

Ik besef heel goed dat ik met paarden bezig ben, al mijn hele leven en heb er ook genoeg in mijn vingers gehad. Al dan niet met problemen. In veel gevallen is iets op te lossen, echt. Is het niet linksom dan is het wel rechtsom, en soms is een paard gewoon beter af bij een andere eigenaar, of of of.
Maar in sommige gevallen moet er ook gekozen worden voor veiligheid, van de mens in dit geval. Mijn mening is nog altijd dat een mensenleven voor dat van een paardenleven gaat, daar mag men het mee eens zijn of niet... dat wil overigens niet zeggen dat ik vrij ver ga voor mijn paarden, of wat voor dier dan ook. Die zijn onschuldig en moeten beschermd worden, maar niet ten koste van een ander onschuldig mensenleven...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:49

Weet je wat het vervelende van dit soort paarden is?? Ze doen het niet vaak maar wel totaal onverwacht, dus hoe goed je ook in paarden lezen bent, ze pakken je. In de voorgaande 14 jaar heeft hij het blijkbaar drie keer geflikt met ernstige gevolgen. Dus je kunt er wel een gedragstherapeut op los laten, hij laat waarschijnlijk niet dit gedrag zien. Eeen dier wat dagelijks zo reageert is misschien her op te voeden, een dier wat zo onberekenbaar is dat het eens in de zoveel jaar voor komt imo niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:50

Mee eens bigone, dit geval is wel een aparte.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:56

Holy moly. Bij de topictitel dacht ik "een paar keer flink op z'n plek zetten en klaar", maar na het topic gelezen en de foto's gezien :wow: die ging bij mij de worst in. Zonder twijfel.

Het paard is 18 en heeft dit al meerdere keren gedaan, bij verschillende mensen. En het zijn geen hapjes die hij uitdeelt, maar serieuze aanvallen. Dit is geen waarschuwing, geen spelletje, dit is aanvallen om serieus te verwonden.

TS, ik denk dat je jezelf het volgende moet afvragen:
- denk je dat je dit paard ooit nog kunt vertrouwen? Stel dat je er een dierenarts, opvoedkundige en een reeks therapeuten bijhaalt, die allemaal zeggen dat het paard dit nooit meer zal doen. Durf je dan bij hem in de wei te gaan staan en je rug naar hem toe te draaien?
- durf je andere mensen bij dit paard te laten?

Als je op 1 van deze vragen nee antwoordt, zou ik hem in laten slapen / naar de slager brengen. Zelf een paard houden waar je bang voor bent is geen optie, en het paard doorverkopen, met de kans dat hij nog een keer aanvalt, zou ik niet op m'n geweten willen hebben.

Zoals bruintje al zei, "Als hij dit in je hals doet ben je dood".

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:59

Ik weet niet of het in deze situatie mogelijk is om juridische stappen te ondernemen?
Mocht dat zo zijn, kan je wellicht nog contact opnemen met de vorige eigenaar.
Aangeven dat je het paard naar de slager wil brengen omdat het onbetrouwbaar is en je het niet op je geweten wil hebben dat er meer slachtoffers vallen.
En aangeven dat je het juridisch aan gaat pakken of dat hun een deel van het aankoop bedrag terug gaan geven.
Maar nogmaals, ik weet niet of het mogelijk is.

sterkte met je arm en de keuze over hoe nu verder.
Wat een nare situatie. :(:)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:08

Renske_W schreef:
Ik weet niet of het in deze situatie mogelijk is om juridische stappen te ondernemen?
Aangeven dat je het paard naar de slager wil brengen omdat het onbetrouwbaar is en je het niet op je geweten wil hebben dat er meer slachtoffers vallen.
En aangeven dat je het juridisch aan gaat pakken of dat hun een deel van het aankoop bedrag terug gaan geven.

Ik zou ook eens naar een juridisch loket gaan of naar je rechtsbijstand.

Paard zou bij mij ook de worst in gaan. Dier is 18 jaar, hij heeft nog een best leven gehad. Meerendeel van de paarden haalt deze leeftijd bij lange na niet.

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 17:14

Renske_W schreef:

dank je wel!
het zal zeker geen gemakkelijke keuze worden nee..
de vorige eigenaar heeft al laten weten dat ze hem zeker niet terug gaat kopen (zal wel goed weten waarom)
en tegen verdere juridische stappen heeft ze zich goed ingedekt.
hebben namelijk een papier ondertekend waarop staat "alle gebreken of medische geschiedenis gekend" helaas wisten wij toen enkel het topje van de ijsberg. :n

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:16

Dat laatste is dus niet zo ! Als jij kan aantonen dat je iets getekend hebt wat onwaar is sta je zeker in je recht.
Hier op bokt zit iemand die heel veel weet mbt dit soort dingen. Hopelijk weet iemand hier haar naam ?

En alsjeblieft verlos jezelf en het dier uit zn lijden. Want zo opgekropt en niet weten hoe te gedragen is ook lijden.
Heel veel beterschap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:19

Dat contract is niet waterdicht, want wat wordt er bedoeld met 'alle'?
Zoals Mondy zegt, is het raadzaam om meer info in te winnen.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:20

Ravottie18 schreef:
Renske_W schreef:

dank je wel!
het zal zeker geen gemakkelijke keuze worden nee..
de vorige eigenaar heeft al laten weten dat ze hem zeker niet terug gaat kopen (zal wel goed weten waarom)
en tegen verdere juridische stappen heeft ze zich goed ingedekt.
hebben namelijk een papier ondertekend waarop staat "alle gebreken of medische geschiedenis gekend" helaas wisten wij toen enkel het topje van de ijsberg. :n

Zij hebben willens en wetens wel informatie achter gehouden, braaf in de omgang?? Ik denk dat je daar wel iets mee kan. Als koper heb je onderzoeksplicht, maar het lijkt me niet dat dit echt te onderzoeken valt, aangezien het gedrag niet zomaar getriggerd wordt.