'aanduwen' met heftruck

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:34

dushishoeve schreef:
Bedankt voor je begrip. Is ook niet specifiek aanvallend op jou bedoeld ofzo. Maar zoals er op bokt vaak gereageerd wordt klinkt het net alsof bij hun alles zo lief leuk en aardig verloopt maar ondertussen in werkelijkheid...
Daarmee bedoel ik te zeggen dat typen op een toetsenbord wel heel erg makkelijk gaat naar honderden mensen die je waarschijnlijk toch niet kent. Ik weet zeker dat 80% van de bokkers niet eerlijk is over hoe het er bij hun in werkelijkheid aan toe gaat of is.
Dat vind ik jammer. Want er zijn voor mij op bokt teveel 'uit het boekje' of 'ik doe het altijd zo' verhalen. Maar dit is off topic.

Gelukkig laadt het overgrote deel van de paarden en pony's zonder noemenswaardige problemen. Ik zie dus ook geen reden om aan te nemen dat 80% van de bokkers hier niet eerlijk over is.

Ik heb zelf best wat tijd en moeite gestoken in het zorgen dat mijn paarden ontspannen de trailer op gaan. Daar pluk ik nu de vruchten van en daar ben ik best trots op. Is dat erg? Heb je er last van dat ik er trots op ben? Moet ik dan in het vervolg ook maar even opsommen wat er hier nog allemaal niet goed gaat, om je leed een beetje te verzachten? ;) :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:10

dushishoeve schreef:
Nou ik heb geen tijd om al onze paarden te 'leren' trailer laden. Als je paard de trailer niet in wilt is die ongehoorzaam. Heeft niks met training te maken. Als je hem uit de wei haalt loopt die ook aan een halster en touw met je mee. Idem met z'n stal in zetten wat ook een kleine ruimte is. Ze hebben gewoon met je mee te lopen aan een halster en touw. Zo simpel is het.

Wat een onzin, ongehoorzaam...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:15

Heel eerlijk ja die van mij is er wel eens via een coridor met daarachter een heftruk wel een 400 kilo baal stro op de lepels de trailer in geduwd. Die wilde niet en ze stond wel altijd rustig op de trailer. Dit ging met veel rust want ze kon gewoon maar 1 kant en binnen 10 minuten stond ze zonder zweet en paniek. Lees wel dit was zonder een paard met een 1000 stappenplan en veel geluk om op de trailer te krijgen.

Na veel training liep ze er makkelijk op maar is verkocht aan iemand die niet op stap wilde met zijn paarden en dus de trailer niet tot zelden gebruikt.

Dus met goede rede en begeleiding en veilig en goed materiaal in een geval je moet nu echt erop zeg ik prima methode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:47

Tobbes schreef:
[naam] schreef:
Ik reageer toch maar even:
Ik zie veel reacties over dat de eigenaar maar gewoon met het paard trailer(laden) moet oefenen. Maar wat als je geen eigen trailer hebt?

Als je wel een trailer /combi kan regelen voor vervoer, dan kan je dat ook doen om te oefenen.
Waar een wil is, is en weg. En wie niet wilt heeft altijd een excuus.

Het is echt geen schande om een trailer te huren om te oefenen.

Daar heb je zeker gelijk in. Toch denk ik dat mijn ouders(geen paardenmensen) dit niet erg nodig zouden vinden en mijn uitleg niet heel goed begrijpen. Ik heb zelf geen geld om elke maand een paar keer te oefenen: auto huren kost 30 euro per dag en de trailer 35 euro per dag. Dan nog benzinekosten en een persoon die de auto naar mijn stal wilt rijden. Dat loopt toch wel op tot zo'n 75 euro. Natuurlijk zou ik graag een auto en trailer willen hebben en oefenen, maar in mijn huidige situatie gaat dit gewoon niet. De keren dat ik ergens heen moet(zadel kopen bij Arthur's Westernstore: 2 uur rijden met auto, niet te paard te doen, en laatst vakantie in de Drunense duinen, wat natuurlijk niet nodig is, maar wel leuk) hebben mijn ouders de auto en trailer betaald. Om mijn ouders voor deze kosten op te laten draaien zou ik flauw vinden en dat is praktisch waarschijnlijk onmogelijk.
Verder gaat mijn vraag ook deels over: hoe oefenen? Als hij er normaal niet opwilt, waarom zou hijer tijdens de training wel ineens op willen? Vaak wordt er gezegd om metgeduld en vertrouwen op te bouwen, imo erg vaag. Ik zou graag een stappenplan oid willen zien van iemand met ervaring, dan zou ik me in ieder geval geneigd voelen om ermee te gaan trainen. Om gewoon maar een trailer te huren en neer te zetten om vervolgens niet te weten wat ik ermee moet, tja...
Natuurlijk kan ik dan ook trailerles nemen, maar ik betwijfel of die honderden euro's aan oefenen het waard zijn voor die enkele keren dat ik op pad ga. Als ik een eigen trailer krijg en regelmatiger op pad ga zou ik natuurlijk wel gaan trainen, maar dat zit er voorlopig niet in. Daarnaast, als mijn paard er niet in wilt of gaat, heeft de training niet zoveel zin gehad, op dat moment gaat hij gewoon niet en is een vriendelijke maar wel duidelijke oplossing zoals de heftruck imo beter dan heel lang gaan wikken en wegen. Een paard wat gewoon niet wil en ook geen tekenen van angst afgeeft(de mijne laat wel wit in de ogen zien en oogt nerveus, maar draait niet door en is niet in paniek)wordt er heus niet banger of slechter van als je hem een keer duidelijk laat zien dat buiten de trailer druk en afsluiting is en binnen de trailer lekker voer, licht en ruimte. Natuurlijk ben ik het niet eens met de methode je paard erin schuiven, dat is slecht voor botten en paards mentale toestand. Ik heb liever een heel paard waar ik dan een paar dagen of weken later mee weg kan dan een kapot paard wat ik nu helemaal in paniek in de trailer 'gezellig' mee op een uitje neem.
In mijn geval laadt mijn pony thuis prima(geen getrek oid) en heeft het niet zoveel zin om te oefenen, ik krijg hem er prima in. Als we weer teruggaan van de andere locatie wilt hij ineens niet meer. Natuurlijk zou ik dan kunnen besluiten om daar nog een paar dagen te blijven en het trailerladen te oefenen, maar is dat het echt waard? Dan lok ik hem liever op dat moment naar binnen met licht, lucht, eten en ruimte binnen en een irritant drukkend gevoel(in mijn laatste geval een longeerlijn) waarna hij heel even nerveus in de trailer om zich heen kijkt, erin stapt en ik op een rustige en zachte manier hem beloon en de trailer sluit.

Pfoe, wat een lang en onoverzichtelijk verhaal, haha. Misschien kan je er een beetje mijn mening en ideeën uithalen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:02

Mijn eerste pony wilde ook nooit de trailer in, maar zodra hij een doek over het hoofd kreeg liep ie zo mak als een lammetje erin. Doek hield ik losjes over zijn hoofd, dus als hij zich al los zou rukken viel de doek er gewoon vanaf. Snel, simpel en zonder stress. :)

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:19

Leren trailerladen is relatief eenvoudig, maar dan moet je wel begrijpen hoe paarden leren en welke stappen je moet zetten inderdaad. Iedereen die met paarden omgaat zou eigenlijk kennis moeten hebben van de leerprincipes. Probleemgedrag ontstaat vaak doordat mensen onwetend zijn en daardoor fouten maken. Een paard heeft nooit, maar dan ook nooit schuld!

Ik las een reactie van iemand die schreef ze echt geen tijd heeft om al haar paarden te leren laden.
Wij besteden juist wel aandacht aan het leren laden van onze paarden en doordat we kennis hebben van de leerprincipes kost dit helemaal niet zoveel tijd en moeite. Met deze kennis kun je namelijk veel efficienter en effectiever trainen. Uiteindelijk zijn wij juist degene die tijd besparen denk ik omdat het stap voor stap oefenen trailerlaadproblemen voorkomt en onze paarden altijd en overal (zelfs in het donker toen de lamp het een keer begaf) direct de trailer inlopen.
Bovendien vind ik het ook wel zo fair richting het paard, het is immers maar zelden noodzakelijk om een paard zonder voorbereiding in een trailer te stoppen.

Handboek Trailerlaadtraining is geschreven door Patricia van Rooij, legt de leerprincipes uit en bevat een voorbeeld van een compleet stappenplan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:56

piezze schreef:
Wel een gedoe hoor, steeds als je op pad gaat met je paard en de trailer om die heftruck en die strobaal mee te zeulen.

Dan gaan die zweep en longeerlijnen toch een stuk gemakkelijker in de kofferbak.

_O-
Inderdaad…ben benieuwd hoe men dat doet als er geen heftruck in de buurt is.
Maar mensen oefenen liever 10.000x hun proefje dan dat ze dit soort dingen oefenen, want dat is niet leuk, je kunt er niet op gaan zitten. Net als dat men niet oefent om hun paard te laten wennen aan bijvoorbeeld een paraplu. Nee…dan ga je boos zitten gillen op een wedstrijd tegen diegenen die het durven wagen om wanneer het regent een paraplu op te steken ;)

danzzz

Re: 'aanduwen' met heftruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 16:06

waarom zo een rare redenering maken? Het maakt nogal een verschil of een paard vervoerd MOET worden op DIT moment of dat je dan een wedstrijd oid mist en je niet op moet laden maar wilt laden.

Dat snap jij toch ook wel? Hoe zou jij het doen dan als je paard acuut naar een kliniek moet? ga je dan urenlang in een oor fluisteren dat die wagen echt niet zo boos doet als die eruit ziet? Kijk op de terugweg van de kliniek kan je er weken over oefenen, dier staat daar prima á 50 euro per dag.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:07

Waarom?? Iedereen snapt volgens mij wel dat een noodsituatie een uitzondering is.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:10

Die nuance zie ik niet in jouw post, wel zie ik een behoorlijke sneer naar mensen die wel ooit eens voor die keuze hebben gestaan, om welke reden dan ook.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:21

Het is niet eens mijn post, ik quote iemand :+

Op Bokt is het blijkbaar nodig om alles tot in detail te verantwoorden, daar heb ik geen zin in, ik neem gewoon aan dat iedereen een gezond portie boerenverstand heeft.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:20

O dan zeg ik het anders. Je doet nog een schepje bovenop.

Ik heb er nogal moeite mee dat mensen die zo een truuk uit moeten voeren door mensen die nog nooit voor zo een keuze hebben gestaan als een soort van morons neergezet worden die te stom zijn om te begrijpen dat je (in het leerproces) andere vormen van trailerladen prima kan oefenen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:56

Nee, jij doet er een schepje bovenop. Kun je even quoten waar ik zeg dat die mensen 'morons' zijn?
Overigens heb ik ooit mijn paard moeten laden in een noodsituatie. Iets wat ze normaal gesproken met 2 hoeven in d'r neus deed maar wat op dat moment zo pijnlijk was dat ze het echt niet wilde doen.
Je kent me niet, je maakt er je eigen verhaal van, waarom eigenlijk? Heb duidelijk aangegeven dat een noodsituatie iets anders is, jij blijft zuigen dat ik zeg dat die mensen 'morons' zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:56

Maar ik ben dan wel weer benieuwd hoe vaak het aanduwen dan ook echt gebruikt is in een echt echt noodgeval zoals we moeten nu naar de kliniek anders is het te laat of ik ben er klaar mee na 20 minuten proberen en heb geen zin meer.
(of erger )

Ik heb de aanduw truuk enkele keren gezien en dat was enkel bij aankoop paard bij handelaren die nog geen 5 seconden tijd in hun paard stopte.
Gelukkig lopen alsnog de meeste paarden dan nog braaf de trailer op.
Maar helaas vaak al door het lompe gesleur van die zelfde lui stoten ze meteen even het hoofd en wordt er na vijf minuten wel aangeduwd.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:27

Kinke schreef:
Nee, jij doet er een schepje bovenop. Kun je even quoten waar ik zeg dat die mensen 'morons' zijn?
Overigens heb ik ooit mijn paard moeten laden in een noodsituatie. Iets wat ze normaal gesproken met 2 hoeven in d'r neus deed maar wat op dat moment zo pijnlijk was dat ze het echt niet wilde doen.
Je kent me niet, je maakt er je eigen verhaal van, waarom eigenlijk? Heb duidelijk aangegeven dat een noodsituatie iets anders is, jij blijft zuigen dat ik zeg dat die mensen 'morons' zijn.

het is de toon die de muziek maakt

Citaat:
Inderdaad…ben benieuwd hoe men dat doet als er geen heftruck in de buurt is.
Maar mensen oefenen liever 10.000x hun proefje dan dat ze dit soort dingen oefenen, want dat is niet leuk, je kunt er niet op gaan zitten. Net als dat men niet oefent om hun paard te laten wennen aan bijvoorbeeld een paraplu. Nee…dan ga je boos zitten gillen op een wedstrijd tegen diegenen die het durven wagen om wanneer het regent een paraplu op te steken

Ik vind dit een enorm banketstaaf opmerking tegen al die mensen die omwille van hun moverende redenen een paard wel eens op de bak heeft gekregen op deze manier.
Laatst bijgewerkt door danzzz op 14-08-16 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:29

bruintje123 schreef:
Maar ik ben dan wel weer benieuwd hoe vaak het aanduwen dan ook echt gebruikt is in een echt echt noodgeval zoals we moeten nu naar de kliniek anders is het te laat of ik ben er klaar mee na 20 minuten proberen en heb geen zin meer.
(of erger )

Ik heb de aanduw truuk enkele keren gezien en dat was enkel bij aankoop paard bij handelaren die nog geen 5 seconden tijd in hun paard stopte.
Gelukkig lopen alsnog de meeste paarden dan nog braaf de trailer op.
Maar helaas vaak al door het lompe gesleur van die zelfde lui stoten ze meteen even het hoofd en wordt er na vijf minuten wel aangeduwd.

Ja er zijn nou eenmaal hele lompe mensen in de wereld, en veel daarvan hebben ook dieren. Neemt niet weg dat de overige 98% gewoon wel redelijk verstand gebruikt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:09

enorm banketstaaf opmerking? Tjonge, je kunt het ook overdrijven. Ik zeg dat ik me afvraag hoe mensen dat dan doen als er geen heftruck in de buurt is??? Poeh….wat een onaardige opmerking, wat verschrikkelijk, wat grof, wat beledigend, wat maak ik al die mensen uit voor 'morons' ……
Het lijkt me heel simpel: noodsituatie??? Doen wat je moet doen om dat dier in de trailer te krijgen. Geen noodsituatie? Trailerladen gewoon meenemen in de algemene opvoeding van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:26

Moderatoropmerking:
Ik wil jullie dringend verzoeken om deze discussie te stoppen en/of verder te voeren via privébericht. Het zou fijn zijn als de sfeer hier goed blijft en wij elkaar met respect behandelen. Persoonlijk worden is nergens voor nodig.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:42

Dank Miranda

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 08:43

Danzz, jij was degene die de muziek een nogal nare toon gaf. Niet degenen die jij aanviel .
Misschien eens kritisch kijken naar de toon van je berichten en goed lezen wat er nu echt staat .

Maar idd, leuk als je je paard lan laden met kunstgrepen , maar die kunstgrepen heb je noet altijd bij de hand
Trainen en een dier gewoon leren laden heeft gewoon altijd de voorkeur lijkt me

Helaas is dat niet altijd voor iedereen in dezelfde mate mogelijk(als je trailers en auto's moet gaan huren word het een dure hobby)
Maar punt is , als je paard met spoed geladen moet worden en je moet hem er en op meppen lijkt me gewoon iets wat je wil vermijden

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:05

Ik heb niemand aangevallen, en daarnaast staat er een modopmerking.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:50

Eigenlijk begrijp ik de mod opmerking niet helemaal.

Mijn vraag is niet persoonlijk bedoeld maar echt oprecht.
Hoe vaak zal het aanduwen echt gebruikt worden voor noodgevallen en hoe vaak voor geen tijd genomen hebben voor het een paard te leren?

Voor noodgevallen maakt mij niet veel uit hoe een paard mee gaat als die maar mee gaat. En ik vermoed dat veel mensen er zo over denken.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:31

Als we jouw vermoeden volgen dat veel mensen er zo over denken bij noodgevallen, dan blijven er weinig mensen over die het gewoon maar zo doen omdat het makkelijk is.

Ik kan jouw vermoeden wel volgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:47

Als je de methode 'Monty Roberts' (met hekken langzaam opsluiten) een acceptabele methode vindt om een paard in alle rust te leren trailerladen, dan kun je ook de methode '400 kilo stro' (klinkt al een stuk beter dan heftruck hè?) gebruiken om een paard in alle rust te leren trailerladen. Daar zit in wezen écht geen verschil in. Het principe is hetzelfde: je blokkeert de weg terug op een manier waar een paard niet doorheen kan breken.

Vind je methode Monty bruikbaar om een ongetraind paard alsnog vlot en redelijk stressvrij te laden, dan kan je dus net zo goed de methode 400 kilo stro daarvoor gebruiken.

En aangezien op veel stallen géén losse dranghekken aanwezig zijn maar vaak wel een bobcat om 400 kilo pakken stro te verplaatsen, ligt het nogal voor de hand om voor 400 kilo stro te kiezen boven longes (waar paarden wél doorheen kunnen breken) of andere middelen. Temeer daar die longes veel meer als dwang worden gebruikt dan hekken of strobalen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:16

Ik vind monty's methode ook geen succes. Er zijn zoveel betere methodes. Snap niet dat we nog steeds in dwang blijven hangen.