Ik ben het beu, paard blijft maar wegrennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:38

Ik zie een paard wat denkt joepieeee... Doei!! Ga zelf maar aan het werk.

Een paard wat naar jou uithaalt als je haar wil pakken heeft geen respect voor jou.
Ik heb al gelezen dat mensen hebben geadviseerd om het paard de wei rond te jagen.
En daar ben ik het mee eens. Net zo lang laten lopen tot ze er geen zin meer in heeft, en dan nog 3 rondjes.
Jij hebt dan de leiding en dan kun je haar zo pakken. Zou dan ook zeker in de bak vanaf de grond aan het werk gaan.
Ik las dat je gestopt bent met het verzorgen, jammer maar als je het niet meer zag zitten en de lol er af is, is het een goede beslissing.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:03

Ik denk dat ze het als een leuk spelletje ziet. Nu je je niet meer met haar bezighoud komt ze naar je toe en vraagt zich waarschijnlijk af: Doen we dat leuke 'catch me if you can' spelletje niet meer? Dat naar jou trappen als je d'r bijna te pakken hebt is ook puur joligheid, paarden doen dat onderling ook naar elkaar als ze aan het ronddollen zijn. En ze raken elkaar dan ook wel eens, en als paarden elkaar raaktrappen kan dat niet zoveel kwaad, maar bij ons heeft dat grotere gevolgen. Een paard weet niet dat hij ons daarmee veel pijn kan doen en zal ook niet zomaar express raak trappen. Maar het is wel heel gevaarlijk natuurlijk. Ik denk inderdaad dat als je er weer mee aan de slag gaat dat ze hetzelfde leuke spelletje weer gaat herhalen. Aangezien het jou paard niet is zou ik er niet meer aan beginnen en je lekker bezig houden met je Shet en verzorg Fjordjes.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:05

Ik denk dat ik hier mee volledig tegen de rest in ga met het volgende maar hey, verschillende kijk levert interessante discussies op

Heb je toestemming van de eigenaar om toch nog te proberen?
Zoja zou ik eerst eens kijken hoe ze reageert als je de wei terug in gaat.
Loopt ze weg of haalt ze uit? Oké, haar probleem, omdraaien, wei terug uit en negeren.
Komt ze naar je toe? Eens lekker over haar schoft krabbelen en/of iets lekker geven en verder straal negeren.
Zij heeft misschien niet alleen geen respect voor je, maar vermoed dat zoals je zelf zegt even een break al was wat je nodig had.
Maar vooral in begin even belonen voor naar je toe te komen en verder negeren. Ga je nu onmiddellijk terug beginnen met werken heb je weer prijs.
Na tijdje kan je haar nog uit de wei halen, grond werk doen en terug de wei in.
Wat ik eigenlijk vooral bedoel: kleine stappen, goed gedrag belonen door een krabbeltje ofzo en slecht gedrag negeren. Want ten slotte kun je geen respect eisen maar moet je het verdienen.

Zelf een merrie gehad die kaarsrecht omhoog en naar mij toe kwam als ik haar op stal wou zetten om iets te doen. Alles geprobeerd kwa dwang en respect eisende methodes, inclusief opjagen tot ze neerviel (of ik de wei uit kon vluchten), andere erbij betrekken,op de wei laten en rest binnen zetten. Uiteindelijk was het zo erg dat mijn mama ze moest gaan halen, hoofdstel aandoen en dan kon ik er pas iets mee.

Toen ook gewoon begonnen met wachten.
Werd ze agressief als ik de wei in ging? Wei uit en iets anders doen, later opnieuw proberen.
Negeerde ze me? Ging ik gewoon in de wei rondlopen (ook de andere paarden negerend) of zitten met een stoel en schoolboeken (haar wel continu in de gaten houden en bij de uitgang blijvend). Kwam ze toch? Belonen, kwam ze niet? Haar keuze en liet ik gewoon wat extra hooi achter.
Kwam ze onmiddellijk? Belonen en zelf terug de wei uit.
Na tijdje als ze kwam de paddock in, kwartiertje grondwerk om vanaf daar respect terug te krijgen en terug de wei op na beloning.

Wat bleek nu achteraf, dit paard had haat respect verloren voor mij doordat ze haar vertrouwen in mij had verloren (groen paard, jonge ruiter). En door haar vertrouwen ook haar respect terug gewonnen.
Uiteindelijk haalde een kind van 4j haar alleen uit de wei.

Weggebokt

Re: Ik ben het beu, paard blijft maar wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 14:14

Ja ik mag met Kaya aan de gang gaan als ik wil.

Ik ben op die manier nu ook verder gegaan, maar als ze bijv nieuw gras heeft gekregen rent ze al weg als ik bij de ingang van de weide sta.
Soms komt ze naar mij toe en dan geef ik haar een snoepje, kriebel op haar hoofd en loop ik verder, maar de volgende dag kan het ook zo weer anders wezen..

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:31

Gewoon zo blijven verder gaan, komt ze: belonen
Komt ze niet: haar keuze, zolang ze niet uithaalt of gevaarlijk word gewoon in de wei ergens gaan zitten en wachten. Paard is nieuwsgierig als iets kleiner is als hun of iets nieuws is in de wei, dus uiteindelijk komen ze (meestal) wel.
En verder gewoon heel veel geduld hebben

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:09

Natuurlijk moet het ten alle tijden veilig blijven, maar als het paard dreigt jou de wei uit de jagen, juist niet weg gaan. Op deze manier leg je de leiderschap juist bij het paard, want je leert dat als zij geen zin heeft, ze je gewoon weg kan jagen.

Nogmaals, veiligheid staat altijd voorop en blijf dan ook altijd op gepaste afstand. Maar als ze jou weg wilt hebben, juist niet weggaan. Negeren van slecht gedrag is niet met rust laten, maar er letterlijk niets mee doen en dus gewoon blijven staan ;)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:20

hoe groot is de wei?

je kan 2 kanten opgaan.

de kant die hierboven en eerder af beschreven werd,nl weken(dus niet enkele dagen,maar een een week of 3),dagelijks(zelfs meermaals per dag),gewoon de wei ingaan,komt ze,leuk,krijgt ze iets lekkers,een knoel,een krabbel in haar manen,....komen de andere paarden,idem,komt ze niet,geen probleem,geef je de paarden die wel komen dezelfde aandacht en ga je daarna gewoon weg.
niet meer,niet minder.
indien dit lukt,geef je na weken hetzelfde,doe je het halster aan en direct terug uit en hou je ook dat enkele weken vol,en daarna kan je ze eruit halen.

het vraagt veel tijd en geduld,maar het loont.

andere optie is met een lange longeerzweep haar doen lopen tot jij zegt dat het genoeg is(,maar als de weide bv ha-en groot is,hou je zoiets veel minder lang vol dan het paard en dan is het ook geen goeie optie.als de weide beperkt is en je met een longeerzweep ergens komt en ook je conditie prima is,dan deze optie ook werken,hangt een beetje van het karakter van het paard af wat best werkt.

dus je gaat de wei in,komt ze en loopt ze weg of loopt ze weg,dan zal ze ook lopen en laat je ze lopen en blijf je ze wegjagen tot ze echt serieus moe is,dan stop je en laat je ze terug toe om naar je te komen om kijk je of ze er nog vandoor gaan.
indien ja,opnieuw beginnen.

op het moment dat ze niet meer wegloopt,beloon je haar en ga je weg.

en ook dit herhalen tot haar wegloop gedrag verandert.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:34

Yacintha schreef:
Natuurlijk moet het ten alle tijden veilig blijven, maar als het paard dreigt jou de wei uit de jagen, juist niet weg gaan. Op deze manier leg je de leiderschap juist bij het paard, want je leert dat als zij geen zin heeft, ze je gewoon weg kan jagen.

Nogmaals, veiligheid staat altijd voorop en blijf dan ook altijd op gepaste afstand. Maar als ze jou weg wilt hebben, juist niet weggaan. Negeren van slecht gedrag is niet met rust laten, maar er letterlijk niets mee doen en dus gewoon blijven staan ;)

Denk dat ik het dan verkeerd verwoord heb, maar uithalen of aanvallen is in mijn ogen niet meer veilig.
Slecht gedrag negeren is idd niet weg gaan. Maar een mep krijgen loet nu ook weer niet.
Daarom dat in de eerste tekst (normaal) ook staat dat ze achteraf opnieuw moet proberen.
Paard mag het misschien vergeten zijn dat daarom gaat, maar leert hij als het dan goed gaat wel dat dat positief is.

_melissacjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:07

Ij heb hetzelfde met me paardje vreselijk!!
Bij ons op het land heb je aan.het begon zoon sluisje
Daar zet ik zijn vriendjes in draadje laat ik open
Dan loop k naar me paard toe en dan rent ie. 9 vd 10 keer naar zijn vriendjes toe
Sluisje dicht dan die 2 of inidegeval 1 van ze grote vriende eruit halen voor wat meer ruimte. En dan probere te pakken in zoon klein sluisje gaat dat natuurlijk veel makkelijker. K word er ook gek van en heb er niet altijd even zin in maar dit werkt als enige. Succes xx

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:15

Mijn paarden doen het nog steeds. Ik denk dat ze gewoon te lui zijn om te werken want ik ben niet eens zo bot. :o

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 20:37

Ik heb besloten om Kaya alleen nog maar te pakken als ze naar mij toe komt. Ik kom ook niet meer naar haar toe met een 'doel'. Vandaag heb ik grondwerk met d'r gedaan en dat vond ze stiekem toch wel erg leuk.

Afbeelding

Ik ga niet meer specifiek met d'r aan de gang, maar als ze komt en ik heb zin mag ik d'r altijd pakken.
Kaya is een jong paard en het zou zonde zijn als er niks meer mee gedaan word, want zoals je ziet heeft ze al een flinke buik.

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de tips en heb uiteindelijk besloten om het zo te doen. Ik word er lichamelijk en geestelijk erg moe van om er elke keer een strijd van te maken ( want onthoud, dit gaat al 3 jaar ) en omdat het niet mijn eigen paard is lijkt mij die frustratie niet waard. Daarom deze keuze en hier blijf ik bij :)
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 26-05-16 20:50, in het totaal 2 keer bewerkt

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:47

Persevero schreef:
Mooi dat ze het ook in de bak doet. Haar daarin zetten en flink aan het werk zetten telkens als ze jou negeert of van je wegloopt. Mooiste is als je een kleiner stuk hebt, anders wordt je zelf moe. Gewoon met het spelletje mee doen, jij wil lopen prima dan zul je ook lopen.

Dit dus! Zodra ze weg loopt of schopt geef der een tik! Of gooi het halster naar haar toe. Als ze weg wil rennen moet ze hard rennen ook. En na elke x kijken of ze wel naar je toe wil komen of weer weg wil rennen. En blijven herhalen. Komt ze of kijkt ze alleen maar. Gelijk belonen! Met stem en snoepje en een aai. Of loop vervolgens zelf weg en ga ergens zitten. Net zolang tot ze komt (dit werkt het beste in de bak!) en negeer haar

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:03

SindyKaya schreef:
Ik heb besloten om Kaya alleen nog maar te pakken als ze naar mij toe komt. Ik kom ook niet meer naar haar toe met een 'doel'. Vandaag heb ik grondwerk met d'r gedaan en dat vond ze stiekem toch wel erg leuk.

[ [url=m/ISMM2P.png]Afbeelding[/url] ]

Ik ga niet meer specifiek met d'r aan de gang, maar als ze komt en ik heb zin mag ik d'r altijd pakken.
Kaya is een jong paard en het zou zonde zijn als er niks meer mee gedaan word, want zoals je ziet heeft ze al een flinke buik.

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de tips en heb uiteindelijk besloten om het zo te doen. Ik word er lichamelijk en geestelijk erg moe van om er elke keer een strijd van te maken ( want onthoud, dit gaat al 3 jaar ) en omdat het niet mijn eigen paard is lijkt mij die frustratie niet waard. Daarom deze keuze en hier blijf ik bij :)

Denk dat dit inderdaad de beste keuze gaat zijn ipv elke keer het gevecht aan te gaan.
Fijn dat de eigenaar hierin wilt mee gaan. En veel plezier gewenst de momenten dat je iets met haar kunt doen :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 21:17

Dankjewel! Komt vast goed :D

waldo199

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:22

Je kan een hengstenketting(halsband) om doen samen met een halster.
Als je eerst het halster omdat en daar de hengenstenketting doorheen haalt (bovenkant of zijkant)
kan het halster niet af en de halsband ook niet.Heb je geen problemen met het halster om doen en kun
je eventueel snel het touw er om doen.

Probeer maar eens :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 21:26

waldo199 schreef:
Je kan een hengstenketting(halsband) om doen samen met een halster.
Als je eerst het halster omdat en daar de hengenstenketting doorheen haalt (bovenkant of zijkant)
kan het halster niet af en de halsband ook niet.Heb je geen problemen met het halster om doen en kun
je eventueel snel het touw er om doen.

Probeer maar eens :)

Even mijn vorige posten lezen ;)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:45

Mijn pony was ook zo, enige wat de eerste twee jaar werkte was met zijn tweeen haar insluiten met een longeerlijn, zij ging er niet doorheen en dan in een hoek haar pakken.

Zorg dat je leuke dingen doet met haar, ze moet er lol in hebben. opjagen enz is negatief en werkt averechts.

Mag ik vragen hoe oud je bent? vindt het vreemd dat de eigenaren niet even helpen met vangen

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 12:48

barbaras schreef:
Mijn pony was ook zo, enige wat de eerste twee jaar werkte was met zijn tweeen haar insluiten met een longeerlijn, zij ging er niet doorheen en dan in een hoek haar pakken.

Zorg dat je leuke dingen doet met haar, ze moet er lol in hebben. opjagen enz is negatief en werkt averechts.

Mag ik vragen hoe oud je bent? vindt het vreemd dat de eigenaren niet even helpen met vangen

Heb je mijn vorige posten gelezen?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:55

Fijn dat je een oplossing hebt gevonden!
Hoop dat het in een stijgende lijn gaat :).

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 17:22

Dankjewel, ik hoop het ook ! :D

_Nis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:19

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 20:58

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 16:22

Vandaag was de druppel, ik hoef d'r nooit meer aan te raken. Bah.
Eerst was er niks aan de hand, ik de bak ook niet. Had d'r vast gezet aan het hek ( aan een betonnen paal ).
Breekt ze mij die hele bak toch kapot. Alles, de betonnen paal helemaal doormidden..
Ik snap dit niet. Zo onvoorspelbaar, dit heeft ze nog nooit gedaan.

Afbeelding

Ik doe zo mijn best voor haar en dan krijg ik dit..

Livawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:41

o wat naar dat ze dat doet

ik herken mijzelf hier ook heel erg in
ik heb 3 verzorgpaarden waarvan ik afgelopen dinsdag helemaal gek ben geworden
de ene ging het weiland in en ik kreeg haar op geen enkele manier meer terug ze bleef maar voor me wegrennen en zelfs op eten kwam ze niet af.
de andere heeft nog wel eens neigingen om als ik hem wil vangen als hij in de bak staat dat hij zijn kont naar me toe keert en dan gewoon gaat lopen trappen
en de laatste springt gewoon overal over heen ze is al een keer over het hek gesprongen dat ze echt was ontsnapt en toen bleef ze gelukkig staan om te eten en is ze niet naar de weg gerend maar nog wel erg gevaarlijk. zo ook laatst toen we haar wouden longeren begon ze plotseling te steigeren en dit hield ook gewoon echt niet meer op soms ook zelfs terwijl ik naast haar liep dat ik der omhoog voelde komen en snel weg kon duiken ( zie foto's)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dus ik snap je heel goed en ik heb soms ook echt nijgingen om te stoppen daar en wat anders te zoeken
maar we hebben ook hele leuke momenten en dan vind ik het zo jammer om weg te gaan vanwege die dingen maar ik wordt er soms echt helemaal knetter van zo dus ook dinsdag dat ik naar huis wou en ik de haflinger gewoon niet te pakken kreeg omdat ze zo graag op de wei wou blijven staan

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:58

Beste TS ik snap dat je er helemaal klaar mee bent, maar zou er een lichamelijke oorzaak achter kunnen zitten? misschien erg veel last van haar hormonen - of een hormoonproducerende eierstoktumor?
Misschien is het iets (voor de eigenaren) om haar eens na te laten kijken en dit evt. te laten testen.

In jouw situatie zou ik er ook mee kappen hoor.