Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_ann

Berichten: 5158
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:42

ariatje schreef:
Opvoeden wordt tegenwoordig vaak vergeten. Duidelijkheid, regelmaat en rust. Iedere dag weer, iedere dag dezelfde regels, dezelfde tijden. Daar worden paarden heel kalm van....



En dit!

Niet banketstaaf maar poetsen!

Santos_05

Berichten: 3105
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:47

Met zoveel tips ben ik wel benieuwd wat je volgende stap wordt.... ;)

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:53

Ik moet toegeven dat ik niet alle posts gelezen heb behalve de opening. het eerste wat bij mij opkwam was inderdaad voer. geen enkel paard heft krachtvoer nodig tenzij die 8 a 9 uur per dag werkt. Een paard op rust heft al helemaal geen krachtvoer nodig. gewoon een liksteen en onbeperkt hooi op de grond en klaar. Ik zou voor een arm langstengelig hooi gaan zodat die de hele dag bezig is.

je kunt een paard op zo veel manieren laten werken. werk aan de hand en aan mental bezighouden met oefeningen en kunsjes leren werkt heel goed. met name op vertrouwen en onderlinge band. hierdoor kan ze haar energie kwijt en krijg je vertrouwen en lichamelijke ontwikkeling.

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:54

@ariatje Dat weet ik, ieder paard is anders en daarnaast zijn er zoals gezegd nog veel meer aspecten, en genoeg verschillende aanleidingen om iets anders te doen.
Nogmaals, het is een opzet voor TS zodat het meer inzicht geeft in wat ze nu daadwerkelijk voert. Ik heb ook al uitgebreid contact gehad in PB en meermaals uitgelegd dat het gebaseerd is om een situatie die ik verder niet goed genoeg ken, van achter de pc, daarom ook alleen maar de korte conclusie dat paard waarschijnlijk te veel krijgt en voor TS om met DA over rantsoen te overleggen.

Daarbij weet 99% niet wat er daadwerkelijk in het ruwvoer zit, en maar heel weinig mensen laat een analyse doen, en dan zou niemand (ook geen DA) meer advies kunnen geven als dat een voorwaarde wordt.

Natuurlijk heeft deze wel het meeste inzicht in de situatie.

Ik ga dus ook geen tips geven over dingen aan te passen en hoeveelheden aangezien dat ook gewoon niet kan, dat laat ik over aan DA van TS ;)
Laatst bijgewerkt door karlli op 01-02-16 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:56

Ik zou ook eens goed naar de symptomen van een maagzweer kijken (ik heb je koliek topic snel doorgelezen en dat kan ook met maagzweren te maken hebben). Wel denk ik dat je hoe dan ook een goeie, rechtvaardige ruiter erop moet zetten om haar meer rust in het koppie te geven. Ik zou ook voor Gert van het Hof gaan zodra je paard helemaal gezond is. (Maagzweer of problemen hormonen uitsluiten)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:57

Kelly_ann schreef:
ariatje schreef:
Opvoeden wordt tegenwoordig vaak vergeten. Duidelijkheid, regelmaat en rust. Iedere dag weer, iedere dag dezelfde regels, dezelfde tijden. Daar worden paarden heel kalm van....



En dit!

Niet banketstaaf maar poetsen!

Helemaal mee eens maar als je er maar energie in blijft proppen dan mag je van het dier niet verwachten dat het gaat gehoorzamen.
Opvoeding is belangrijk maar een paard straffen voor iets wat je zelf fout doet (teveel voer in dit geval) is niet eerlijk
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 01-02-16 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

dresjoepie

Berichten: 2529
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:58

Ik heb mijn merrie destijds na laten kijken door de paarden gynecaloog Is eigenlijk dezelfde als waar je je merrie naar toe brengt om te bevruchten Deze had toen ook last van een heel groot ei wat niet lekker zat En een beetje narrig van ging doen! Je zou regumate kunnen geven om de eisprong en henstigheid wat beter te laten verlopen!

Dit kan heel goed gepaard gaan met symptomen van koliek

Esaqar

Berichten: 3179
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:05

Ik zou haar in training zetten als je zo gek op haar bent.

Zelf zou ik dan denken aan Gert van 't Hof of John Erb, en dan afwachten of zij dit zien zitten.
Dit zijn twee mannen die er misschien wel raad mee weten, alleen het beiden op een andere manier oplossen. Ik zou zelf denk ik voor John gaan, hij is zeker een man met verstand van paarden.

Je zou haar ook kunnen laten dekken, je hoort het tegenwoordig telkens vaker dat sommige mensen niet goed kunnen omgaan met hengstigheid, eisprong etc. en dat dit na een veulen over gaat. Maar dan ben je wel echt screwed als het niet helpt.

Kelly_ann

Berichten: 5158
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:05

Gillbo schreef:
Helemaal mee eens maar als je er maar energie in blijft proppen dan mag je van het dier niet verwachten dat het gaat gehoorzamen.
Opvoeding is belangrijk maar een paard straffen voor iets wat je zelf fout doet (teveel voer in dit geval) is niet eerlijk


Straffen? Nee, werken naar energie...

Je voert naar wat je paard verbrandt.
In dit geval zit er nog een blessure. Maar zodra dat in orde is werken met het dier!

De handige springruiter uit je regio kan aan de hand daarvan ook vaak wel merken of het gedrag afwijkend is en er moet worden gezocht naar een van de vele medische oorzaken die een onhandelbaar paard kam hebben.

Lijkt me handiger dan eerst duizenden euro's te stoppen in scans, röntgen, poeders etc.

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:09

Back to basic, 3 of 5 keer per dag veel hooi zou ik zeggen niet in een slowfeeder maar gewoon een mooie berg in de hoek van de stal ( stal die vol zit met stro zodat er altijd iets te knabbelen is) en daarbij geen enkele extra vitamine of brokje of spuitje of wat dan ook. Je bent vanaf je duffe paard heel erg doorgeschoten naar giga veel krachtvoer. Ik heb een paard gehad van 1.80 die vol getrained werd en het meeste krachtvoer wat hij ooit heeft gehad was ander halve kilo.Toen hij een jaar of 8 was had hij het vrijwel niet meer nodig. Verder zou ik kijken of zij als zij een beetje af is gekicked van alle brokken en meusli en weet ik wat. Op zoek gaan naar een plek waar veel ruimte is en zolang als het licht is je paard naar buiten. In een paddock zo groot mogelijk met minstens 1 maatje. Valt hij erg veel terug dan zou je en supplement bij kunnen gaan geven. En voor wat betreft de pees , ik ben geen da dus als hij daarvoor echt binnen moet blijven dan is dat heel erg jammer maar zodra hij naar buiten mag naar buiten. Laat haar maar vies worden, langer haar krijgen, in de plas gaan liggen enz enz. Kun je altijd nog naar Gert van den Hof als je er alsnog niets mee kunt.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:12

Kelly_ann schreef:
Gillbo schreef:
Helemaal mee eens maar als je er maar energie in blijft proppen dan mag je van het dier niet verwachten dat het gaat gehoorzamen.
Opvoeding is belangrijk maar een paard straffen voor iets wat je zelf fout doet (teveel voer in dit geval) is niet eerlijk


Straffen? Nee, werken naar energie...

Je voert naar wat je paard verbrandt.
In dit geval zit er nog een blessure. Maar zodra dat in orde is werken met het dier!

De handige springruiter uit je regio kan aan de hand daarvan ook vaak wel merken of het gedrag afwijkend is en er moet worden gezocht naar een van de vele medische oorzaken die een onhandelbaar paard kam hebben.

Lijkt me handiger dan eerst duizenden euro's te stoppen in scans, röntgen, poeders etc.

we zeggen hetzelfde alleen vind ik dat je eerst krachtvoer moet minderen omdat het paard zichzelf in de weg zit en als onhandelbaar wordt bestempeld maar in werkelijkheid gewoon veel te veel energie gevoerd krijgt.
Het zal mij niet verbazen dat dit paard veel beter te rijden wordt als het voerbeleid serieus wordt aangepakt. En mensen als Gert en weet ik wie er nog allemaal genoemd worden helemaal niet nodig zijn.

Dokteren zou ik idd ook nog mee wachten, eerst energie input terug brengen
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 01-02-16 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Berichten: 5158
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:14

Vijftien jaar geleden was het heel normaal dat een paard dat dagelijks een uur werkte tweemaal 1,5 kiloschep voer kreeg.

De inzichten zijn nu anders, maar komop zeg. Dat paard gaat echt niet stoppen met steigeren als je hem een hooirantsoen geeft.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:14

ohja en een head-up. het paard zal in het begin flink wat afvallen. dit komt omdat de microbe in de darmen vna het paar dniet meer ingericht zijn om cellulose af te breken. deze microbe sterven af door suiker en graan. doordat je vervolgens geen graan en of zuiker meer instopt sterven die microbe die dat afbreken af. deze plek wordt weer bezet met microbe die cellulose afbreken. dit process duurt even. het kan zelfs zijn dat ze rare bultjes krijgt en andere rare dingen. dit verdwijnt weer naar twee weken. daarna is ze er aan gewent en kan ze zonder suiker en al die Rommel door het leven.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:15

Kelly_ann schreef:
Vijftien jaar geleden was het heel normaal dat een paard dat dagelijks een uur werkte tweemaal 1,5 kiloschep voer kreeg.

De inzichten zijn nu anders, maar komop zeg. Dat paard gaat echt niet stoppen met steigeren als je hem een hooirantsoen geeft.

Dan dus gewoon vol blijven proppen met energie en je maar afvragen wat er toch aan de hand is?Of er een ruiter op zetten die haar eens goed op haar plek zetten.
Dat is ronduit oneerlijk tegen over het paard.
Dat dier moet zijn energie toch ergens kwijt, dus 24/7 de wei op, want daar doen ze lang niet zo gek als die bokkensprongen die ik hier lees.
Stap voor stap, voer terug, goede ruiter erop en mocht dat allemaal niet werken medische zaken uitsluiten

Babootje

Berichten: 26636
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:20

karlli schreef:
@ariatje Dat weet ik, ieder paard is anders en daarnaast zijn er zoals gezegd nog veel meer aspecten, en genoeg verschillende aanleidingen om iets anders te doen.
Nogmaals, het is een opzet voor TS zodat het meer inzicht geeft in wat ze nu daadwerkelijk voert. Ik heb ook al uitgebreid contact gehad in PB en meermaals uitgelegd dat het gebaseerd is om een situatie die ik verder niet goed genoeg ken, van achter de pc, daarom ook alleen maar de korte conclusie dat paard waarschijnlijk te veel krijgt en voor TS om met DA over rantsoen te overleggen.

Daarbij weet 99% niet wat er daadwerkelijk in het ruwvoer zit, en maar heel weinig mensen laat een analyse doen, en dan zou niemand (ook geen DA) meer advies kunnen geven als dat een voorwaarde wordt.

Natuurlijk heeft deze wel het meeste inzicht in de situatie.

Ik ga dus ook geen tips geven over dingen aan te passen en hoeveelheden aangezien dat ook gewoon niet kan, dat laat ik over aan DA van TS ;)


Je hebt helemaal gelijk! Het ene paard is echt het andere niet. Sommigen kunnen prima hard werk doen op een handje bix en onbeperkt ruwvoer. Andere paarden hebben er niet genoeg aan en "vreten" zichzelf op.
Maar ook voor die binnenvetters is een teveel aan suikers gewoon niet goed.
Maar ik dacht dat TS het rantsoen voor het paard al met de DA had overlegd?

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:21

ik dnek oprecht dat onderschat wordt wat voorn effect voer heeft. paarden zijn niet gemaakt om graan te eten noch suiker. heel veel klachten komen van verkeerd management. paarden in het wild lopen de hele dag en eten telkens schraal voer. wij hebben koeien weides en pompen ze vol hoogwaardig voer waar het die helemaal niet op ingericht is. krachtvoer geeft het dier explosieve energie die korstondig is. dus je krijgt paarden die exploderen en redelijk snel buiten adem zijn en moe, zweten, hijgen, etc.

en nee het paard zal niet direct een super schattig beest worden dat overall langsloopt en niks eng vind. maar dit is het begin. daarna kan er aan gewerkt worden door haar te leren haar lichaam correct te gebruiken. hiermee spieren op te bouwen en haar mental actief te houden.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:23

Je zegt wel doodleuk dat je er weer op wil als je knie heel is. Maar zo dacht ik ook na mijn beenbreuk (en ik ben niet door een bokkend paard gevallen maar bij het afstappen wat ik te lomp deed). En toch stap ik met minder vertrouwen op andere paarden nu. De eerste keer zowat zitten janken van angst...

Enige wat ik je adviseer is goed door te laten rijden. Inderdaad door een springruiter die haar aan het werk kan zetten.

Eerst herstellen dmv aquatraining is wel een aanrader.

Babootje

Berichten: 26636
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:25

DarkoFoitzik schreef:
Ik moet toegeven dat ik niet alle posts gelezen heb behalve de opening. het eerste wat bij mij opkwam was inderdaad voer. geen enkel paard heft krachtvoer nodig tenzij die 8 a 9 uur per dag werkt. Een paard op rust heft al helemaal geen krachtvoer nodig. gewoon een liksteen en onbeperkt hooi op de grond en klaar. Ik zou voor een arm langstengelig hooi gaan zodat die de hele dag bezig is.


Dat zou ik niet durven beweren. Je kunt van hooi nooit zeker weten wat er allemaal in zit. Krachtvoer zorgt ervoor dat ze vitaminen en mineralen in een juiste verhouding binnenkrijgen.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:26

Misschien kun je met je da en stal overleggen welke mogelijkheden er zijn om je paard verantwoord meer beweging te geven?

Het voer zou ik zeker doornemen en eveneens bespreekbaar maken met je da en stal.
Een paard met een dergelijk koliek verleden waarbij schraalheid op de loer ligt is moeilijk te managen maar teveel energierijk voer draagt in jullie situatie ook niks bij.

Als je bepaalde zaken kunt veranderen, bewegingsvrijheid en voeding en je merkt na verloop van tijd op dat dit niks uithaald zou ik gaan informeren naar een kundig persoon om je te helpen wbt het gedrag.

Je kunt ook niet alles tegelijk oplossen of uitproberen...ook al wil je misschien wel.

Wellicht bloed af laten nemen ter controle op evt tekorten, dit zou je dan mee kunnen nemen in het voer verhaal samen met je da.

Kelly_ann

Berichten: 5158
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:28

Wat ik zeg, de inzichten nu beter...
Minder graan voeren kan zeker helpen!

Paarden die nogal moeilijk waren bij de fokker een dorp verder gingen ook van het voer af, en dan een een poosje door de geploegde akkers galopperen :):)

Nu zou ik dat met die peesblessure niet doen hoor...

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:33

Babootje schreef:
DarkoFoitzik schreef:
Ik moet toegeven dat ik niet alle posts gelezen heb behalve de opening. het eerste wat bij mij opkwam was inderdaad voer. geen enkel paard heft krachtvoer nodig tenzij die 8 a 9 uur per dag werkt. Een paard op rust heft al helemaal geen krachtvoer nodig. gewoon een liksteen en onbeperkt hooi op de grond en klaar. Ik zou voor een arm langstengelig hooi gaan zodat die de hele dag bezig is.


Dat zou ik niet durven beweren. Je kunt van hooi nooit zeker weten wat er allemaal in zit. Krachtvoer zorgt ervoor dat ze vitaminen en mineralen in een juiste verhouding binnenkrijgen.


een paard is gemaakt om op gras en kruiden te leven meer niet. als je hem een goed hooi aanbiedt (getest) en daarnaast ene uitgebalanceerd eliksteen of een grasbrok is er niks aan de hand. die vna mij staat gewoon op onbeperkt hooi en super brok plus van hayster healthy herbs. dit is gewoon een brok met mineralen vitamin uit gras en kruiden meer niet.

lees dit eens http://www.paardnatuurlijk.nl

en ik zeg niet dat dit de gouden regel is echt niet. maar het doet geen kwaad om je te verdiepen hierin

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:38

ik ken ook een merrie die altijd heel vervelend was. regumate werkte een beetje maar niet echt.
toen is paardenosteopaat Michael hamerslag in samenwerking met een dierenarts haar een behandeling gaan geven waarbij hij naar binnen ging en iets met de eierstokken deed die niet lekker zaten.
de dierenarts (die er eerst ook niet zo in geloofde) was helemaal verbaasd toen hij het verschil voelde aan de eierstokken van door de behandeling en direct erna.
Merrie was een heel ander paard erna! alle streken weg!

dit was ook iets wat de dierenartsen niet hadden gezien, alles leek gewoon in orde.
misschien kun je er iets mee....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:41

Kelly_ann schreef:
Wat ik zeg, de inzichten nu beter...
Minder graan voeren kan zeker helpen!

Paarden die nogal moeilijk waren bij de fokker een dorp verder gingen ook van het voer af, en dan een een poosje door de geploegde akkers galopperen :):)

Nu zou ik dat met die peesblessure niet doen hoor...


Dan moeten we er maar net zoals 15 jaar geleden een ei tussen de oren drukken als ie steigert :P

Maar zonder gekheid, een paard wat onwijs veel energie heeft kan op die manier naar mijn idee gewoon ontploffen. Of dat nu bokken, steigeren of rennen is.

Kelly_ann

Berichten: 5158
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:46

Joolien schreef:
Dan moeten we er maar net zoals 15 jaar geleden een ei tussen de oren drukken als ie steigert :P

Maar zonder gekheid, een paard wat onwijs veel energie heeft kan op die manier naar mijn idee gewoon ontploffen. Of dat nu bokken, steigeren of rennen is.



Een ei is wel goedkoop :Y)

Ik lees een beetje dat het Paardje weg wilde lopen op bepaalde momenten maar niet kon of mocht vanwege de blessure. En toen is gaan steigeren en springen.

Ik hoop dat de blessure snel over is en het paard weer kan belasten. De optie aquatraining is als je er geld voor hebt natuurlijk top!

Een herstel periode op het land is ook een optie.
En dan werken, galopwerk, springen. Dat helpt ook de spijsvertering. Waar de koliekgevoeligheid misschien weer baat bij heeft.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:52

DarkoFoitzik schreef:
ik dnek oprecht dat onderschat wordt wat voorn effect voer heeft. paarden zijn niet gemaakt om graan te eten noch suiker. heel veel klachten komen van verkeerd management. paarden in het wild lopen de hele dag en eten telkens schraal voer. wij hebben koeien weides en pompen ze vol hoogwaardig voer waar het die helemaal niet op ingericht is. krachtvoer geeft het dier explosieve energie die korstondig is. dus je krijgt paarden die exploderen en redelijk snel buiten adem zijn en moe, zweten, hijgen, etc.

en nee het paard zal niet direct een super schattig beest worden dat overall langsloopt en niks eng vind. maar dit is het begin. daarna kan er aan gewerkt worden door haar te leren haar lichaam correct te gebruiken. hiermee spieren op te bouwen en haar mental actief te houden.

Weet je wel hoeveel suiker er in gras zit :D :D