Paard is 'boven bang' ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 11:39

Leo schreef:
Klinkt echt enorm lastig Floor :\ Zeker omdat het zo wisselend is!

Ik ga mee met mijn voorgangers, probeer het een poosje echt heel laag in te steken. Stel kleine doelen, begin feitelijk weer een beetje overnieuw. Oftewel; het leiden oefenen, wijken voor druk oefenen en hierin je leiderschap duidelijk naar hem uitdragen zonder hem te willen overrulen. Iedere blijk van ontspanning (meegeven van de druk af, hoofd zakt, kauwen) belonen met stem en eventueel een stukje wortel bijvoorbeeld.
Ga niet over zijn grenzen als je al merkt dat hij nerveus is, wat Sizzle heel mooi zegt: morgen weer een dag. Het klinkt me in de oren alsof hij onveilig in zijn eigen lichaam zit. Hij zit veelal in een verhoogde alertheid en er hoeft maar heel weinig te gebeuren om hem naar de hoogste alertheidsfase te brengen (fase 5: vechten, vluchten).
Jouw doel zou nu moeten zijn hem veilig in zijn lichaam te laten voelen en veilig bij jou: jij bent zijn veilige basis, bij jou moet hij graag willen zijn.
Als hij met je meeloopt en ontspannen over komt, ga je hem poetsen en houd ook dat laagdrempelig. Breidt het uit met oefeningen waarin je hem laat wijken voor de druk. Blijf hem uitbundig belonen.
Laat desnoods het rijden, longeren met dubbele lijnen etc. even voor wat ze zijn en focus je op je communicatie met hem. Heb je eventueel een longeercirkel zodat je zonder lijn kunt werken?

Thanks voor je uitgebreide reactie! Dit ga ik zeker oefenen! Gister tijdens de les heeft mijn instructrice hem gelongeerd, alleen met hoofdstel in. Weer een paar heftige angst uitspattingen om de kleinste bewegingen vanaf haar kant. Wel goed afgesloten!
Ik ga deze week alleen maar bezig met wat dingetjes wat Marylon zegt. En misschien nog wel wat vrijheidsdressuur oefeningetjes. Pas maandag als mijn instructrice er weer bij is ga ik het longeren ook oefenen.

Babootje schreef:
Ik vraag het toch maar even voor de zekerheid: ik neem aan dat je je paard bij aankoop hebt laten keuren? Is er toen ook bloed afgenomen?

Hij is gekeurd en er is ook bloed afgenomen :)

Ik zag gister wel dat hij brok kreeg. Ik heb meteen toen ik op deze stal aangegeven dat ik liever wilde dat hij geen brok kreeg, omdat ik mijn eigen voer geef. Nu merkte ik begin vorige week al, dat er niks uit mijn lucerne ton ging.. Dus misschien kan het ook dat hij de afgelopen 1,5 week zo gespannen is omdat hij weer brok krijgt.

Zou het er ook aan kunnen liggen dat hij gecastreerd is? Of in ieder geval, mee kunnen spelen?

Anoniem

Re: Paard is 'boven bang' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 14:50

Hij is nu vijf maanden gecastreerd? In principe zou een paard hormonaal dan al rustiger moeten zijn door een castratie, maar het kan wel dat een paard door een castratie het vertrouwen in de mens (nog meer) verliest, omdat als hij al ongerust een operatie ingaat, hij daarna nog ongeruster is rond de mens.
Ik zou zeker eens naar het voerbeleid kijken, want als hij stiekem brok gevoerd wordt, dan wordt hij ook stiekem steeds heter... Het is dan wel goed om te weten wat er precies bijgevoerd wordt. Sommige paarden worden sowieso drukker van luzerne. Stel dat je stalhouder toch echt graag jouw paard ook een schep geeft als de andere paarden gevoerd worden, dan zou je daarvoor een ton met suikervrije lijnzaadbrok kunnen neerzetten: dat maakt hem hooguit wat dikker (afhankelijk van hoeveel er gegeven wordt) maar nooit drukker, en het zit ook nog vol met lijnzaadolie wat positief werkt. Ik denk dat dat al een hoop verschil kan maken voor de zenuwachtigheid van je paard.

Mocht hij dan nog steeds gestresst zijn rondom de mens als die gecombineerd is met druk/dwangmiddelen zoals hoofdstel, halster of zweep, dan zou ik gewoon eerst helemaal los beginnen en in vrijheid en alleen op basis van positieve prikkels een band proberen op te bouwen, bijvoorbeeld met clickertraining. Pas als dat in vrijheid goed zit, zou ik er eens een halster aan toe voegen, een halstertouw, dan hoofdstel, zadel enz. Wat je dan vaak heel mooi ziet is dat een (ex-)probleempaard ineens toch weer zenuwachtiger wordt, stomweg omdat hij nu in vrijheid getraind wordt met een hoofdstel of een zadel op zijn rug. Dat slijt je er dan steeds eerst weer uit voor je weer een stapje verder gaat. Dat is eigenlijk de weg die ik met [***] volg: hij reageert tot nu toe gelukkig lang niet zo heftig als de jouwe, maar hij werd ook steeds bezorgd als het zadel op ging. Dat slijt er nu gelukkig uit omdat we steeds meer dingen met het zadel doen, maar er bestaan geen shortcuts als je echt gaat trainen vanuit wat een paard emotioneel aankan. ;)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 14:54

Bedankt voor je berichtje xyzutu2!
Hij krijgt op het moment (nu sinds 2/3 maand) lucerne, marstall force, en 1 a 2 handjes muesli. Ik wil er nog magnesiumpoeder bij gaan geven, en overstappen op de Cavalor Pianissimo.

Ik ga deze week zeker aan de slag met jullie tips! Ontzettend bedankt voor het meedenken allemaal! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:15

Hoeveel geef je precies van alles?
Luzerne is namelijk een mooi middel om eiwitten bij te voeren, maar het nadeel is dat paarden er zenuwachtig van kunnen worden omdat het teveel aan calcium daarin de opname van magnesium kan blokkeren, en magnesiumgebrek kan voor lastige karakters zorgen.
Een veiliger alteratief voor luzerne in dat opzicht is grasbrok; de meeste moet je daarvan wel weken en dat is een nadeel, maar je hebt ook Hartog grasbrok waar 3% melasse in zit die je daardoor droog kunt voeren. Die 3% is wel jammer, maar het is een stuk minder dan in de meeste normale brok. En met 300 gram grasbrok voer je je paard dan 9 gram melasse - dat is evenveel suiker als er in 1 appel zit, dus dat is wel te overleven. ;)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:08

Ik ga mee met Xyzutu wat betreft het werken zonder drukmiddelen. Nu je vertelt dat hij bij je instructrice ook paniek had, ook met enkel hoofdstel, denk ik dat iedere vorm van druk op dit moment paniek kan veroorzaken en dat longeren en misschien zelfs alleen al hoofdstel in op dit moment een stap te ver is. Hij voelt zich duidelijk niet veilig als een kleine lichaamsbeweging van jouw of haar kant voor paniek zorgt. Eerst terug op aarde, veilig in zijn lijf en veilig bij jou. De basis goed hebben; jij bent de leider en de veilige plaats, bij jou moet hij graag willen zijn. Dat kun je alleen zijn door zelf duidelijk te zijn in je lichaamshouding, consequent te zijn (stabiel) en duidelijk aan hem te zijn wat je van hem verlangd. Bijvoorbeeld bij je blijven staan, stilstaan als je hem aanraakt over zijn lichaam (beginnen bij hals en uitbreiden, wordt hij ongerust begin je weer van voor af aan), als dat goed gaat een stukje met je meelopen etc. etc. En daar de tijd voor uittrekken. Dat lijkt op dit moment misschien eindeloos maar op lange termijn heb je er zo veel aan.

Zet hem op hè :(:)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:43

EdkingEnzo schreef:
Ja jammer.. Waar woon je als ik vragen mag? (Pb?)

Net onder Utrecht.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 11:27

xyzutu2 schreef:
Hoeveel geef je precies van alles?
Luzerne is namelijk een mooi middel om eiwitten bij te voeren, maar het nadeel is dat paarden er zenuwachtig van kunnen worden omdat het teveel aan calcium daarin de opname van magnesium kan blokkeren, en magnesiumgebrek kan voor lastige karakters zorgen.
Een veiliger alteratief voor luzerne in dat opzicht is grasbrok; de meeste moet je daarvan wel weken en dat is een nadeel, maar je hebt ook Hartog grasbrok waar 3% melasse in zit die je daardoor droog kunt voeren. Die 3% is wel jammer, maar het is een stuk minder dan in de meeste normale brok. En met 300 gram grasbrok voer je je paard dan 9 gram melasse - dat is evenveel suiker als er in 1 appel zit, dus dat is wel te overleven. ;)

Hij krijgt over de dag heen 1 tot 1,5 maatschep (zo'n kilo schep) lucerne, 2 handjes muesli, 70/80 gram Marstall Force en hooi.

Ik hoor vrijwel alleen maar goede verhalen over lucerne, dus probeer het op deze manier eerst nog even, en dan straks met de Cavalor Pianissimo en Havens Equiforce Magnesium.

Over het werken in totale vrijheid, als ik hem los laat gaat hij helemaal uit zijn plaat, het is geen paard dat zomaar bij me komt en mij opzoekt. Gister heb ik wat grondwerk gedaan, maar hij is zo enorm gefocust op de omgeving dat hij zelfs geen wortel hoeft. Zodra ik in de stal ben is hij weer helemaal gefocust op de wortels. Ik vind het erg lastig om daar mee om te gaan..
Gister heb ik eerst met hem gelopen met een touwhalster en leadrope. Stappen, halt, stappen, halt, achterwaarts, stappen enz. Allebei de kanten op. Ook heel uitbundig beloond met stem. Daarna wat kunstjes laten doen (jambette en flemen). Ook heb ik geoefend met de spagaat aanleren. Tussen door was hij vaak afgeleid, wanneer dit gebeurt ga ik weer stappen, halt, stappen, halt, achterwaarts enz.

Toen werden er een paar paarden binnen gehaald, en weer naar buiten gedaan. Toen was hij enorm gespannen (wat logisch is) maar bleef keurig bij me staan! Daar was ik echt blij mee. Daarna was de focus helemaal weg. Heb toen geprobeerd wat te masseren :) toch wel een paar ontspannen momentjes gehad! Kauwen, likken, hoofd laag. Echt super! Ook al was het echt maar een paar seconden. Toen naar de stal gegaan en ingevlochten en gepoetst.

Toch moet ik eerlijk zeggen dat ik af en toe een beetje twijfel of ik dit wel wil. Ik heb mijn vorige paard verkocht omdat ik geen plezier meer had in het paardrijden, dit doordat ik tijdens een buitenrit samen met hem ben gevallen, en langzamerhand onzeker en angstig ben geworden. In het begin had ik dit niet door, tot hij ook met mij aan de haal ging in de bak. Wanneer er iemand anders op reed was er niks aan de hand. Dit heb ik 3 kwart jaar geprobeerd, maar ik had de klik niet meer, en geen plezier. Hij moest en wilde aan het werk. Ik heb hem verkocht naar een super nieuw baasje waar hij het enorm naar zijn zin heeft!

Toen wilde ik op zoek naar een nieuw paard, puur voor de ontspanning, lekker buitenrijden en niks moet, alles mag. Lekker hobbelen.

Dit is dus echt totaal het tegenovergestelde en ik moet eerlijk zijn dat ik hier best van baal..

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:43

Ik vind het heel knap dat je toch steeds weer zo geduldig aan het werk gaat met hem :j toen je Ed verkocht vond ik dat een hele verstandige keuze omdat je het plezier niet meer had en lekker rustig wilde buitenrijden etc. Duque is inderdaad niet helemaal het paard wat je beschreef toen je dit besloot. Ik vind het echt super dat je zo je best doet en dat je een tijdje terug vastbesloten was hieraan te willen werken met hem toen ik vroeg of dit wel was wat je wilde, maar als je aan dit paard geen plezier beleefd is het echt geen schande om er niet mee verder te gaan. Natuurlijk kan het niet altijd goed gaan, maar je hebt hem ook voor je eigen plezier!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:01

Ik sluit me aan bij Jets.
Daarbij kan ik me voorstellen dat nu het buiten rijden ook weer echt gaat kriebelen. Zeker als wij straks allemaal ritjes gaan maken. Mocht je toch de tijd en energie willen steken in Duque maar toch lekker willen buiten rijden. Dan mag je wel 1 van mijn paardjes lenen.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 13:01

Dank jullie :)

En thanks shir! Gaan we zeker doen

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:17

Ik herken dit echt heel erg met mijn paard. Ik ga je even volgen.

Bij een ander (bijrijder) gaat het inmiddels een stuk beter, maar bij mij blijft het opstappen toch spannend door mijn eigen spanning.
Deken en zadelen blijft ook spannend.. Na 2 jaar nogsteeds :=

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 13:44

Oh, fijn dat je het herkend. Is het alleen tijdens het opstappen? Of ook andere dingen zoals bij Duque? Hoe heb jij het allemaal aangepakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:46

Ik kan me goed voorstellen dat je eigenlijk wel baalt dat hij op dit moment niet het paard is wat je wilde kopen. Helemaal als je je andere hebt verkocht om een te kopen waar je je veiliger bij voelde.

[***] had ook zo'n fase en toen kon ik hem ook wel achter het behang plakken. Hij was niet net gecastreerd, maar ik moest hem kopen terwijl hij kreupel, ondervoed en ziek was zonder proefrit, en toen hij na een paar maand aansterken ineens weer energie had (en achteraf gezien ook nog eens last had van een slechte tandartsbeurt op zijn oude adres :x ) werd hij echt hyper. Bij het wandelen in de bak continu proberen te snijden, pootje te haken, >;) spoken zien en ontzettend explosief reageren: dan wandelde je leuk los naast elkaar door de bak en dan stond hij ineens zo abrupt kaarsrecht overeind dat hij bijna dreigde achterover te klappen (met een beetje pech op mij). Niet eens gemeen, maar enorm explosief en omdat hij zijn lichaam niet onder controle had daardoor ook wel een risico om bij in de bak te zijn. En dan had ik hem gekocht omdat ik een leuk cool, betrouwbaar rijpaardje zocht....
Zo lastig en hectisch was hij echter niet alleen bij mij, maar ook op de paddock met de andere pony's en die begonnen echt een hekel aan hem (ook al was hij al laagste in rang) te krijgen omdat hij op elk vallend blaadje reageerde door in galop over de (deels maar 2 meter brede verharde) paden te schieten en daarbij ook andere pony's bijna omver liep. Niemand vond hem leuk omdat hij continu hyper was en dus ook geen aansluiting vond. Toen was voor mij de maat vol, want dat ik hem een uurtje per dag lastig vind is tot daar aan toe, maar als hij de rest van de dag ook alleen maar rotreacties krijgt op zijn gedrag dan is het ook voor hem gewoon niet leuk meer, dus ben ik gestart met kalmerende kruiden: kamille en valeriaan. Binnen drie dagen merkte ik al verschil en na een week was hij weer zijn oude zelf; kalm, gefocust tijdens de training en vrolijk maar respectvol naar de andere pony's toe. Nu vind ik hem weer leuk (lees: veilig in de omgang) en heeft hij zelfs een beste vriend gevonden, namelijk de kuddebaas (die staan echt zo ongeveer bovenop elkaar te grazen in de wei :D ), dus ik denk dat ook hijzelf nu gelukkiger is.

Ik weet niet of je al 'kalmerende middelen' ;) voert, maar misschien zou dat ook voor jullie een optie zijn. :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 14:07

Ik lees inderdaad jullie topics mee, en ik heb op die handelsstal voor het eerst op Rio gezeten :) Ik stond daar toen in pension met mijn vorige paard, en heb daar 7 weken stage gelopen.

Kalmerende kruiden nog niet geprobeerd. Waar koop jij dat als ik vragen mag? En hoe voer je dat? En hoe veel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:39

Wat grappig ja, volgens mij had je dat al eens verteld! :D Ik ga als het goed is deze zomer voor het eerst op [***] zitten, best spannend... :oo Dan weet ik na driekwart jaar revalidatie van zijn kant namelijk pas of hij eigenlijk geschikt is waar ik hem voor gekocht heb, net als jij wilde ik namelijk gewoon een leuk, cool paardje om ontspannen mee te kunnen rijden. We zullen zien...
[***] vond het in het begin nog best lastig om ontspannen te blijven als ik met zadel of hoofdstel (voor grondwerk) aankwam maar die stress is inmiddels gelukkig een beetje weggeebt. Nu zijn we als voorbereiding aan het langeteugelen, terwijl ik me vier maand geleden echt niet kon voorstellen dat ik ooit achter hem zou lopen, laat staan dan om draf zou vragen...

Ik koop mijn dingen bij PitPit.com / de Paardendrogist. Van kamille mag je maximaal 25 gram per dag voeren en van valeriaan 15 gram. Valeriaan werkt snel en kortdurend (tot een paar uur na inname, dus dat voer je voor je gaat trainen), kamille werkt trager en 24 uur lang. Als je paard alleen gestresst is tijdens de training zou je bijvoorbeeld voor valeriaan kunnen gaan (eerst een paar dagen een derde van de dosis voeren, dan 2/3 en als dat goed gaat de hele dosis (of je kunt gewoon bij 2/3 blijven steken als dat al goed genoeg gaat)), maar als je paard ook op stal/in de wei gestresst is dan zou je kamille kunnen nemen. Ook weer zorgen dat je het een beetje opbouwt (bv van 1/4 naar 1/2 naar 3/4 naar de hele dosis).
Bij [***] heb ik ervoor gekozen om hem allebei te geven omdat hij zo heftig/onvoorspelbaar was (achteraf gezien vooral door zijn tanden) en ik het idee had dat kamille alleen niet genoeg zou zijn. Bovendien voerde/trainde ik hem als hij net uit de wei in de (smalle) paddock kwam en hoe rustiger hij bij de andere pony's op de paddock kwam, hoe makkelijker hij weer van zijn vijandjes vriendjes zou kunnen maken, en dat vond ik eigenlijk nog belangrijker dan dat ene uurtje met mij.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:07

Als een paard na maanden trainen of oefenen nog steeds bang is voor zoiets basaals als een deken, een zadel of en persoon op zijn rug, dan zit de 'worry' denk ik te diep om er op te vertrouwen dat het door 'veel doen' wel over zal gaan. Het lijkt mij raadzaam om op een methodische wijze te werk te gaan met desensibiliseren.

Als je $25 kunt missen, neem dan een maand online abonnement op Warwick Schiller Performance Horsemanship en begin met de videos 'Andalusian series groundwork'. Je zult vast veel herkenbare dingen tegenkomen!
Schillers uitgangspunt is dat een paard leert de ontspanning zelf op te zoeken, en dat iedereen kan leren hoe je dat een paard kunt bieden :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 20:33

Bedankt voor je berichtje Wranglerbutt.

Ik denk dat ik het toch eerst maar even zo ga proberen. Ik krijg gelukkig wel veel hulp.

Wat zouden jullie doen? Er voor gaan, maar een ultimatium stellen van bv. een half jaar? In mijn situatie dan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:45

Ik weet niet of je echt een tijd moet zetten.
Maar zodra je op een punt komt dat je niet meer voor je ontspanning naar stal gaat en je met tegenzin gaat dan moet je gewoon de knoop doorhakken.
Het kan net zo goed zijn dat hij bij een andere ruiter wel past.

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:54

Is dit al opgelost anders volg ik het nog eff, is wel interessant :P

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:55

Het is heel moeilijk maar je had inderdaad wel iets heel anders voor ogen dan waar je nu 'mee zit'. Daar mag je absoluut van balen en ik vind dat je het desondanks echt heel stoer en met veel geduld naar je paard toe doet.

Een ultimatum zou ik zeker niet stellen. Blijf bij je gevoel en luister daarnaar. Dan zul je ook weten of je moet stoppen of doorgaan. Een ultimatum legt onnodig druk op jezelf en daarmee op hem. Je paard heb je voor jezelf en je plezier, het hoeft niet altijd rozengeur en maneschijn te zijn, maar het moet ook geen last worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 02:26

Een ultimatum is lastig, maar de hele situatie is gewoon lastig. Ik kan me voorstellen dat je daarvan wakker ligt. :( Ik herken het van [***]'s (gelukkig veel kortere!) explosieve fase, waarbij ik me gewoon echt niet op mijn gemak voelde op de grond, en ga je daar dan straks op zitten...? Ik durfde niet eens met mijn stalgenoot + andere pony met hem buiten te wandelen. :=

Als bij hem die kalmerende middelen ;) en het tandartsbezoek niet hadden geholpen en hij net zo moeilijk bleef voor mij & zichzelf, dan zou ik me wel gaan afvragen of hij misschien bij ons gewoon niet op zijn plek was. Of het nou aan mij lag of aan de stal, maar hij moest het toch met mij en deze stal doen en als dat niet lukte, dan zou het toch ergens ophouden.

Ik heb toen wel nagedacht over hoe ik dat dan zou doen als het zo bleef en als ik hem zou moeten verkopen. :( Lastig is ook dat ik dan een (op dat moment/in onze situatie) niet functionerend paard had moeten verkopen, en dat zou zijn kansen er niet beter op maken. Uiteindelijk kwam ik tot de 'conclusie' dat als ik het gewoon niet meer trok, ik hem een paar maand ergens anders in training zou zetten. Daar zou iemand anders hem dan voor kunnen bereiden op de verkoop. Misschien is dan de plaats/menswissel al genoeg om de problemen op te lossen (wat zou pleiten voor inderdaad verkopen), en als hij lastig zou blijven dat zou hij daar in elk geval mee geholpen kunnen worden zodat hij bvb als 'fijn paard voor de gevorderde ruiter' verkocht zou worden in plaats van als probleempaard, of hij komt er zo leuk vandaan dat ik daar gewoon net zo lang op hem zou rijden tot mijn eigen angst helemaal verdwenen was en ik leer hoe ik met hem om moet gaan, en dan zou hij weer mee naar huis kunnen en heb ik in elk geval een systeem dat voor hem werkte waarin ik hem verder kan helpen.
Maar goed, dat zijn zo van die dingen die dan door je hoofd schieten... :(:)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 02:41

Jets schreef:
Ik vind het heel knap dat je toch steeds weer zo geduldig aan het werk gaat met hem :j toen je Ed verkocht vond ik dat een hele verstandige keuze omdat je het plezier niet meer had en lekker rustig wilde buitenrijden etc. Duque is inderdaad niet helemaal het paard wat je beschreef toen je dit besloot. Ik vind het echt super dat je zo je best doet en dat je een tijdje terug vastbesloten was hieraan te willen werken met hem toen ik vroeg of dit wel was wat je wilde, maar als je aan dit paard geen plezier beleefd is het echt geen schande om er niet mee verder te gaan. Natuurlijk kan het niet altijd goed gaan, maar je hebt hem ook voor je eigen plezier!

hoi het klinkt misschien raar he maar een paard is een spiegel; van jezelf. Jij bent niet tevreden over hoe het nu gaat ( snap ik) maar dat pakt hij op. Als hij bang ga dan lekker even stappen aan de hand en verder niet krijg die rust terug en vraag niks aan hem gewoon lekker relaxen dat heeft hij nodig en een eigenaar van de stal die hem stieken iets anders voert vind ik dus absoluut niet kunnen, das dwijlen met de kraan open. Het is jouw paard en die moet gevoerd worden zoals jij het wil. Maak het leuk voor hem en hij vind het steeds leuker als je er bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:40

Volgens mij is een paard vooral een spiegel van zichzelf. ;)
Het klinkt erg leuk, het paard is een spiegel van jou, maar dat impliceert dan dat hij geen eigen karakter, wil, gedachtes of emoties heeft? Want dan is al zijn gedrag puur een reactie op jouw gedrag, emoties en gedachten?
Het ligt er natuurlijk maar net aan wat je wilt zien, maar ik zie eigenlijk alleen maar paarden die gewoon zichzelf laten zien, waarbij een deel van hun gedrag bestaat uit reacties op de omgeving ('spiegelen'?) en de rest gewoon authentiek gedrag is. De kunst is om een paard (mens, hond, kat 8-) ) te vinden waarbij je helemaal je authentieke zelf kunt zijn - en andersom ook. Dan heb je een klik. Als die klik er niet is, dan kun je daaraan werken, wat vaak ook echt de moeite waard is.
Maar als dat werken te lang duurt, of als je gewoon qua karakter te ver van elkaar af ligt, dan loop je continu op je tenen om die aansluiting te zoeken, de ander te begrijpen en die grens af te tasten van wat heb jij nodig en wat heb ik nodig. Dan kun je zeggen 'ontspan en wees gewoon jezelf', maar wat als je gewoon iemand bent die in zijn diepste zelf gewoon conflictvermijdend is en niet goed tegen stress kan? Of juist iemand die heel erg op zoek is naar grenzen, of graag geprikkeld wordt door nieuwe dingen doen, afwisseling, competite, perfectionisme. Als jij dat bent, en je paard is in zijn diepste zelf juist heel reactief, passief, snel ondersteboven of totaal niet onder de indruk van dingen of juist een binnenvetter die het meest zichzelf is als hij elke dag hetzelfde rondje loopt, dan zou het zomaar kunnen dat je gewoon niet voor elkaar geboren bent. Als je geluk hebt kun je allebei dan wat water bij de wijn doen en dan kom je wat dichter tot elkaar, maar als dat voor een of allebei de partijen gewoon niet mogelijk is, dan kun je zoveel ontspannen en je authentieke zelf zijn als je wilt, maar dan houdt het op een gegeven moment gewoon op. Bij mensen precies hetzelfde: met sommigen ben je bevriend, en met anderen heb je en kun je gewoon helemaal niks, hoe ontspannen je ook bent. :)

Ik ben het wel met je eens over het voer: daar moet eerst iets veranderen voor je verder gaat nadenken over de toekomst, want als hij stiekem powerfood bijgevoerd krijgt dan ben je alleen nog maar bezig met tegen het voer vechten, en kan een paard ook gewoon niet meer zijn eigen zelf zijn. :j

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 02:50

Hoi ja natuurlijk heeft een paard ook een eigen karakter en ja je moet ook klikken inderdaad. met spiegelen bedoel ik ook de reactie op de ruiter op zijn gedrag naar paard toe. helemaal met je eens

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 09:11

Sizzle schreef:
Ik weet niet of je echt een tijd moet zetten.
Maar zodra je op een punt komt dat je niet meer voor je ontspanning naar stal gaat en je met tegenzin gaat dan moet je gewoon de knoop doorhakken.
Het kan net zo goed zijn dat hij bij een andere ruiter wel past.

Daar zit ik eigenlijk al een beetje in... ;(