Leo schreef:Klinkt echt enorm lastig FloorZeker omdat het zo wisselend is!
Ik ga mee met mijn voorgangers, probeer het een poosje echt heel laag in te steken. Stel kleine doelen, begin feitelijk weer een beetje overnieuw. Oftewel; het leiden oefenen, wijken voor druk oefenen en hierin je leiderschap duidelijk naar hem uitdragen zonder hem te willen overrulen. Iedere blijk van ontspanning (meegeven van de druk af, hoofd zakt, kauwen) belonen met stem en eventueel een stukje wortel bijvoorbeeld.
Ga niet over zijn grenzen als je al merkt dat hij nerveus is, wat Sizzle heel mooi zegt: morgen weer een dag. Het klinkt me in de oren alsof hij onveilig in zijn eigen lichaam zit. Hij zit veelal in een verhoogde alertheid en er hoeft maar heel weinig te gebeuren om hem naar de hoogste alertheidsfase te brengen (fase 5: vechten, vluchten).
Jouw doel zou nu moeten zijn hem veilig in zijn lichaam te laten voelen en veilig bij jou: jij bent zijn veilige basis, bij jou moet hij graag willen zijn.
Als hij met je meeloopt en ontspannen over komt, ga je hem poetsen en houd ook dat laagdrempelig. Breidt het uit met oefeningen waarin je hem laat wijken voor de druk. Blijf hem uitbundig belonen.
Laat desnoods het rijden, longeren met dubbele lijnen etc. even voor wat ze zijn en focus je op je communicatie met hem. Heb je eventueel een longeercirkel zodat je zonder lijn kunt werken?
Thanks voor je uitgebreide reactie! Dit ga ik zeker oefenen! Gister tijdens de les heeft mijn instructrice hem gelongeerd, alleen met hoofdstel in. Weer een paar heftige angst uitspattingen om de kleinste bewegingen vanaf haar kant. Wel goed afgesloten!
Ik ga deze week alleen maar bezig met wat dingetjes wat Marylon zegt. En misschien nog wel wat vrijheidsdressuur oefeningetjes. Pas maandag als mijn instructrice er weer bij is ga ik het longeren ook oefenen.
Babootje schreef:Ik vraag het toch maar even voor de zekerheid: ik neem aan dat je je paard bij aankoop hebt laten keuren? Is er toen ook bloed afgenomen?
Hij is gekeurd en er is ook bloed afgenomen

Ik zag gister wel dat hij brok kreeg. Ik heb meteen toen ik op deze stal aangegeven dat ik liever wilde dat hij geen brok kreeg, omdat ik mijn eigen voer geef. Nu merkte ik begin vorige week al, dat er niks uit mijn lucerne ton ging.. Dus misschien kan het ook dat hij de afgelopen 1,5 week zo gespannen is omdat hij weer brok krijgt.
Zou het er ook aan kunnen liggen dat hij gecastreerd is? Of in ieder geval, mee kunnen spelen?