Verschil tussen een ruin/hengst en een merrie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:30

Desiree schreef:
Ik zou gewoon kijken naar het INDIVIDU. En niet naar het geslacht. Er zijn namelijk te veel uitzonderingen. En straks tref jij de uitzondering. Ik heb hier merries rondlopen, en geen een ervan kan worden omschreven als `merrie achtig`. Van hengstigheid merk ik niets bij hen. Zit natuurlijk in de bloedlijnen, of in Sams geval, het ras. Ze hebben alledrie een prettige werklust en zijn gevoelig met rijden. Dat wil zeggen dat ik er niet zo aan hoef te komen. En voor luilakken zoals ik is dat prettig.

Helemaal mee eens!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:33

Ik heb geen voorkeur. Ik heb 2 merrie's gehad. Waarvan 1 heel dominante merrie. En 1 eerder onzekere merrie. Ik klikte beter met de dominante. De onzekere was niet echt merrie vond ik. Maar dat komt omdat haar voorhangster extreem merrie was, zeker tijdens de hengstigheid. Ze gedraagde haar soms als een echte hengst.
Nu heb ik een hengst, en dat is ook leuk. Veel speelser, ik vind hem aanhankelijker. Soms is hij wel wat nukkig. De andere hengsten op stal zijn niet zo nukkig, dus dat is wat meer zijn karakter.
Ik heb niet de indruk dat ik altijd moet opletten wat ik doe. Ga zo aan een halster het bos in al wandelend met een andere merrie mee. Wel is hij niet geschikt om mee te spelen, in de zin van praatje doen, eens laten snuffelen aan andere paarden, kinderpony zijn ect..
Consequent zijn is wel op zijn plaats. Ben je niet consequent en niet zeker in je schoenen, dan zou zomaar aan een halster gaan wandelen niet lukken! Ik had gelukkig al heel wat grondwerk gedaan met de dominante merrie, want daar moest ik echt veel meer opletten wat ik deed, of liever wat zei deed.
Ook op hem toegepast nu, en hij is veel voorspelbaarder.

Ruinen heb ik zelf niet gehad, maar uiteraard zijn ze wel gelijkmatiger. Ook al heb je er heel speelse individuën tussen.

StormMilagro

Re: Verschil tussen een ruin/hengst en een merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:45

Ik dacht altijd dat ik een voorkeur had voor merries, maar ik eindig toch steeds met een ruin haha.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:54

Iones was af en toe net een merrie. Zeiken tegen andere aanwezige paarden, vooral als het ruinen waren. Met tanden ontbloot, oren plat in de nek, proberen te meppen, zwiepende staart..... Merries verdroeg hij wel goed. Hij is gecastreerd met 3 maar bepaalde hengstenhormonen waren altijd aanwezig, ook in de manier waarop merries op hem reageerden als ze hengstig waren. Hij is zelfs een keer aangerand door een merrie, grijnsz!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:32

Ruin, merries zijn mij te wispelturig en ruinen hebben absoluut humor. In ieder geval mijn shet ruin heeft humor en de hengst die ik erbij koop wordt gewoon volgend jaar gecastreerd. Ik ben te onzeker met hengsten. Mijn ruin doet alles voor me inclusief bescherming tegen andere paarden.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:15

StormMilagro schreef:
Ik dacht altijd dat ik een voorkeur had voor merries, maar ik eindig toch steeds met een ruin haha.

Haha dat ken ik, maar dan omgekeerd :')
2 keer een paard gekocht. Wou voor beide een ruin, twee keer met een merrie thuisgekomen...

Gelukkig wel een merrie nu zonder veel merriegedrag :D. Schat van een paard, nooit nukkig, hengstigheid merk je niks van. Je moet haar wel eerlijk behandelen, anders doet ze niks

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:07

Mijn verzorgpaard was een ruin, een schat van een beest en toch vaak speels en ontzettend snuffelig.

Heb nu een eigen paardje en dit is een merrie! Ze is echt eigenwijs en kan koppig zijn naar andere. Maar ze is echt braaf en fijn te rijden *\o/*

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 07:20

Ik had al gereageerd en gezegd dat ik meer met ruinen heb. De laatste paar maanden is dit alleen nog maar meer bevestigd. Ik rij nu een aantal maanden les op een manege tot mij eigen onder het zadel is en ben begonnen op een merrie. Heeft in het verleden z gelopen maar er was absoluut geen klik. Toen kwam er een nieuw paard. Een 3 jarige ruin van 170. En die rij ik nu en met dit paard heb ik dus wel een een goede klik. Beestje moet nog veel leren en is behoorlijk groen maar ik kan heel goed met hem overweg. Heb ook aangegeven dat als er met mijn eigen straks geen klik is ik hem zou willen kopen want ik ben helemaal weg van dit paard. En ja het is dus ook weer een ruin. Mijn eigen is ook een ruin dus hopelijk krijg ik met rijden ook een klik met hem maar heb dus wel gezegd hoe leuk hij ook is, als er geen klik onder het zadel is gaat hij naar iemand die dat wel heeft met hem en dan is het paard van de manege mij eerste keus als nieuw paard......