Hangend paard - hoe op te lossen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Hangend paard - hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:43

tja, ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt toch?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 21:51

fleur_yen schreef:
Is het op iedere plek waar je haar vastzet of een specifieke plaats? En wat ik even gemist heb, heeft ze veel stress of wacht ze rustig op haar gemakje totdat ze los is?

Verder werkt het wellicht om het vastzetten te combineren met een voermoment, of lekker wat hooi neerleggen, dan zou ik haar wel 'vastzetten' aan een longeerlijn en daar gewoon het uiteinde zelf van vasthouden, om gevaarlijke trek/hang situaties te voorkomen.
Begin ook heel klein en kort, zodra je haar hebt 'vastgezet' maak je haar meteen weer los en loopt weer weg, voordat ze überhaupt heeft kunnen bedenken dat ze wil gaan hangen, lukt dat, dan zou je de gewoonte kunnen doorbreken zodat ze in de gaten krijgt dat ze sowieso weer los komt, en daar niet zelf voor hoeft te zorgen. Dit kun je dan hopelijk steeds meer uitbouwen in tijd, maar het vergt wel consequente training en oefening. Met een lange lijn kun je natuurlijk ook de plek ten opzichte van de muur afwisselen, wellicht eerst beginnen met een paar meter daar vandaan en gewoon de lijn door de ring halen, staat ze dan stil, haal je de lijn er weer uit en wordt ze automatisch beloond omdat de 'druk' (geen fysieke druk, maar de mentale druk van het vaststaan) er weer afgaat.

En in de tussentijd het poetsen inderdaad gewoon los doen, om gevaarlijke en vervelende situaties te voorkomen :j

Ze doet het overal, en er is geen sprake van paniek. Gewoon 'ik loop achteruit, doei!'. En daarom erger ik me er ook aan :P. Ze merkt dat ze vast staat en weg loopt ze :P. Hoewel ze afgelopen week wel 10 seconden normaal stond! Meteen daarna losgemaakt uiteraard.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:18

Sheran schreef:
Ik ben er zeker voor om onacceptabel, gevaarlijk gedrag te bestraffen in plaats van alleen het goede te belonen. Heel fijn als hij iets goed doet, maar sommige dingen wil ik niet langzaam afleren maar gewoon nooit meer zien (bijten, trappen etc etc)

+:)+ DIT!

We zijn het er volgens mij over eens dat dit gedrag op korte termijn gevaarlijk kan zijn voor het beest en op langere termijn heel slecht voor wervels, gewrichten, en de hele ratsmoddee.

Dus houdt dit gedrag NU op, voorgoed. Dat hoeft geen opdonder te betekenen, maar als dat is wat nodig is om het af te leren dan is dat wat gaat gebeuren.

En nee, ik ben niet een van die mensen die zijn paard de hele dag loopt te meppen of zelfs maar zijn stem verheft. Daarom werkt het ook zo goed als ik dat WEL een keer doe.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 02-09-15 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:23

Jade schreef:
cissy schreef:

ik snap niet dat ik jou in al dit soort topics hetzelfde advies zie geven en dat er nog steeds zoveel mensen zijn die gewoon stug door blijven gaan hun paard op te knopen :D

Mijn gedachte. Maar als een boer een paard aan de nek uit weet ik waar trekt... dan zit iedereen op het puntje van de stoel.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:36

Ik vind die tip met die waterslang een heel goed voorbeeld van list en bedrog. We doen het allemaal nadenken hoe we het een of ander voor elkaar kunnen krijgen bij ons beest. Bruintje schreef: En als list en bedrog niet werkt? Wel dan is je paard dus slimmer dan jij en dat is ook wel iets om over na te denken.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 05:39

Jeetje mensen die als argument gebruiken dat het gedrag NU moet ophouden en daarom niet met een positieve methode willen werken weten duidelijk niet wat het inhoudt. Binnen een half uur staat je paard stil en je hebt een leuke oefening gedaan.. Dus nogmaals: gemakzucht..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 07:42

Tillie, wat doe jij bij een bijtend paard? Je een half uur laten bijten?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:54

Mrie
Nee hij was niet slimmer maar honds brutaal.
Hij wilde gewoon niet vaststaan omdat dit tegen zijn eigen willetje in ging.
Maar dat is de hele rode draad in zijn leven geweest.
Hij was leider in elke groep waar hij in heeft gestaan.
Met training was het niet recht op je doel af maar met omwegen toch naar waar je heen wilde.
Andere konden hem niet zo maar buiten zetten. Terwijl hij bij mij met de boogje in de lijn mee sukkelde.
Dingen als halt laten houden of pas terug zetten was je zelfmoord in scene zetten. (niet bij mij maar de parellies met grote mond en vertelde dat hun hem wel even zouden leren buiten te zetten om hem bibberend los te laten en zeiden dat die knol gestoord was)
Maar voor mij was hij een top dier.
Z dressuur z springen. Hij ging door het vuur.
Maar je moest hem wel onder de duim houden.
Nee niet met zweep ( zie je ook niet in mijn berichten)
Maar ook niet met halfslachtige dingen zoals in dit topic voorbij komen.

Marnel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:24

Bij ons op stal doen zeker 3 paarden dat, waarvan mijn eigen paard en een paard waar ik op rij. Ze gaan vaak hangen omdat ze schrikken of zomaar. Ze wachten dan idd net zo lang tot er iets kapot gaat en los zijn. Nu lukt het aardig ze los te laten staan maar is idd geen optie. Wij hebben nu iets bedacht: een longeerlijn of halstertouw achterlangs de oren, vastmaken aan het halster, vervolgens aan de stang. Als ze dan gaan hangen doet dat pijn achter de oren. Bij 1 merre hebben we dat gisteren uitgeprobeerd en ze deed niks meer. Dus hopelijk leert ze het hierdoor. Miss een tip!!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:19

Sheran schreef:

Vergelijking die werkelijk nergens op slaat. Bijten en hangen valt toch niet te vergelijken? :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:23

xMercury schreef:
Sheran schreef:

Vergelijking die werkelijk nergens op slaat. Bijten en hangen valt toch niet te vergelijken? :')

Klopt. Bijten schaadt jou, hangen schaadt het paard.
Tegelijkertijd is er een overeenkomst: ik laat me niet beschadigen, maar ik laat mijn paard zichzelf ook niet beschadigen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:21

Sheran schreef:

Blokken, niet slaan en vooral mezelf voor mijn voorhoofd slaan dat ik de signalen gemist heb en niet eerder wat heb gedaan om te voorkomen dat het dier ging bijten.
Nu moet ik eerlijk toegeven dat in contact komen met zo'n blok ook niet al te zachtzinnig zal zijn en dat uit mijn ruimte moeten wegwezen dan ook geen kusje kroel is. Maar het is niet gericht op het paard zelf, als dat paard zo dom is om in mijn blok te komen of in mijn commotie die mijn eigen ruimte afbakent is dat zijn probleem.
Maar vooral, het is een terug naar de tekentafel momentje, want alhoewel ik mijn lijf en leden zal beschermen als dat noodzakelijk is zie ik dat niet als het paard echt wat leren. Het is een noodgreep en geen opbouwende training. Het echte werk begint daarna pas, het ervoor zorgen dat het paard niet meer wil bijten, dat er respect, vertrouwen en reactie is zonder spanning.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 13:41

Dan zijn we het op zich niet oneens hoor Bowen.

En bijten en hangen zijn alleen te vergelijken in de zin die Cowboy55 aangeeft (hoewel hangen in sommige situaties ook voor mensen gevaarlijk is, als ze er per ongeluk achter lopen bijvoorbeeld). Daarom heeft mijn paard bij mij ook nog geen instinctieve mep gehad, geen idee waar ik die direct genoeg had kunnen geven. En ik heb dus nog geen goede oplossing, vandaar ook dit topic :P Een schreeuw of tik bij het hoofd hebben een tegengesteld effect: ze duiken van je weg en dat is bij hangen juist de verkeerde kant op.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:16

Sheran schreef:
Dan zijn we het op zich niet oneens hoor Bowen.

En bijten en hangen zijn alleen te vergelijken in de zin die Cowboy55 aangeeft (hoewel hangen in sommige situaties ook voor mensen gevaarlijk is, als ze er per ongeluk achter lopen bijvoorbeeld). Daarom heeft mijn paard bij mij ook nog geen instinctieve mep gehad, geen idee waar ik die direct genoeg had kunnen geven. En ik heb dus nog geen goede oplossing, vandaar ook dit topic :P Een schreeuw of tik bij het hoofd hebben een tegengesteld effect: ze duiken van je weg en dat is bij hangen juist de verkeerde kant op.

Heb je al eens geprobeerd een (lang) touw alleen in een paar wikkels in de ring te doen? Zodat je het paard driftruimte kan geven? Vaak is dat namelijk de oplossing en kan je ze zo leren ok te zijn met stil/vaststaan.

Hoe reageert je paard op het hoofd naar beneden doen als je zachtjes de druk opbouwt via het touw aan het halster? Dus onder de kin het touw zachtjes vastpakken en er heel licht druk op geven, gaat dan het hoofd omlaag en kan je paard dan gewoon het hoofd laag houden of komt het hoofd direct weer omhoog? Als je paard niet reageert op die hele zachte druk(echt tussen 2 vingers dat touw), oefen daar dan eens mee. Bouw de druk op tot je weet dat het duidelijk is (met de hele hand het touw vasthouden en er duidelijke druk op uitoefenen die een antwoord "eist", niet aan gaan hangen of andere extremen) om dan onmiddellijk los te laten als het paard ook maar iets het hoofd naar beneden doet.
Dat herhalen tot het paard heeft geleerd op de lichtste druk netjes het hoofd naar beneden te doen (hoeft niet allemaal in 1 dag, hoe moeilijker dit is hoe blijer je moet zijn met de kleine stappen en dat ook genoeg is voor die sessie). Dit helpt om het paard te leren wat het antwoord is op druk aan dat hoofd via dat halster, dat er tegenin gaan niet het antwoord is.
Kan je op een stoel/krukje(laag iig) gaan zitten, touw over het hoofd gooien, hoofd naar beneden vragen en dan het hoofdstel zo omdoen? En dat alles zacht?

Hoe buigt het paard via druk op het halster? Kan je als je naast de zij(zadelplaats) gaat staan tegen het paard aan met hele zachte druk vragen om het hoofd in te buigen naar je toe zonder dat je paard verstapt of zelfs rondjes gaat draaien?
Kan je je paard met een hand op de neus vragen achteruit te gaan? Duim aan de ene kant, vingers aan de andere kant en dan netjes in ritme (duim voor de ene voorvoet, vingers voor de andere) achteruit laten gaan? Voelt je paard dan zwaar in je hand(werkt tegen of begrijpt niet) of is het een fijn en zacht gevoel?

Hoe is je paard in andere besloten ruimtes? Kan je paard achteruit tussen 2 tonnen(of wat anders wat een nauwe doorgang maakt) door die dicht op elkaar staan, of vindt je paard dit moeilijk? Kan je je paard met de kont een ton aan laten raken of draait je paard dan weg (oh nee, dat kan ik echt niet aanraken met mijn bips hoor!)?
Hoe is je paard met trailer laden, is dat echt ontspannen, zo hopla de trailer op, of zijn er momenten van twijfel of even tegenwerken?

Bij al dit is het niet de vraag of je paard ervandoor gaat, compleet in de staak gaat of andere extremere ellende (dan is het heel erg duidelijk niet goed), maar gaat het om de kleinere signalen, twijfel, spanning, de spreekwoordelijke middelvinger die tevoorschijn begint te komen en dat soort dingen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:22

testes76 schreef:
Ik heb er ook altijd grote moeite mee om te lezen dat mensen een paard of welk dier dan ook bewust pijn doen om ze wat te leren! Echt ongelooflijk.....maarja sommige mensen hebben weinig geduld en zijn te beroerd om er wat extra tijd en aandacht aan te schenken |(

Sorry dat ik het vraag hoor, maar hoe zou jij het oplossen als het gewoon een brutaal beest was?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:23

Vergelijking die werkelijk nergens op slaat. Bijten en hangen valt toch niet te vergelijken? :')[/quote]

Klopt. Bijten schaadt jou, hangen schaadt het paard.
Tegelijkertijd is er een overeenkomst: ik laat me niet beschadigen, maar ik laat mijn paard zichzelf ook niet beschadigen.[/quote]

Niet helemaal waar, ik heb al weet ik hoe vaak een haak in m'n gezicht gehad door het bangen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:58

@Francien Brutale beesten kan je met geduld begrip en spel ook dociel krijgen (uitzonderingen daargelaten Bruintje)
Omdat jij een haak in gezicht gehad hebt is dat nog geen regel. Volgende keer meer afstand van je beest houden zodat je kunt zien waar de stemming naar toe gaat en eerder bukken.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:14

Wat een drogredenen hier om geweld tegen paard 'om ze iets te leren' goed te praten. Maakt overigens niet uit met welke spectaculaire uitzonderlijke voorbeelden iedereen komt, het gaat om deze situatie. En deze situatie is makkelijk, snel en vriendelijk op te lossen met positieve methodes.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:19

Jammer dat mijn paard vorig jaar is overleden tillie.
Was ik met de trailer naar je toe gekomen en had jij hem dat even mogen leren.

Grappig feitje.
Paard is ouder geworden dan jij nu oud bent.
Ik heb hem als 3,5 jarige uit de koppel gekocht toen meneer daar in stilstand over 130 ging uit het weiland. Omdat hij bedacht niet bij het hek stil te gaan staan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:12

Is dit een test :P
Bowen schreef:
Kan je op een stoel/krukje(laag iig) gaan zitten, touw over het hoofd gooien, hoofd naar beneden vragen en dan het hoofdstel zo omdoen? En dat alles zacht?

Hoe buigt het paard via druk op het halster? Kan je als je naast de zij(zadelplaats) gaat staan tegen het paard aan met hele zachte druk vragen om het hoofd in te buigen naar je toe zonder dat je paard verstapt of zelfs rondjes gaat draaien?
Kan je je paard met een hand op de neus vragen achteruit te gaan? Duim aan de ene kant, vingers aan de andere kant en dan netjes in ritme (duim voor de ene voorvoet, vingers voor de andere) achteruit laten gaan? Voelt je paard dan zwaar in je hand(werkt tegen of begrijpt niet) of is het een fijn en zacht gevoel?

Hoe is je paard in andere besloten ruimtes? Kan je paard achteruit tussen 2 tonnen(of wat anders wat een nauwe doorgang maakt) door die dicht op elkaar staan, of vindt je paard dit moeilijk? Kan je je paard met de kont een ton aan laten raken of draait je paard dan weg (oh nee, dat kan ik echt niet aanraken met mijn bips hoor!)?
Hoe is je paard met trailer laden, is dat echt ontspannen, zo hopla de trailer op, of zijn er momenten van twijfel of even tegenwerken?

Op alles volmondig ja en licht/zacht en met trailerladen rent ze naar binnen. Maar ik heb dan ook geen problemen whatsoever met mijn paard, toch is het geen doetje én een alfa merrie.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:38

cissy schreef:
Is dit een test :P
Bowen schreef:

Op alles volmondig ja en licht/zacht en met trailerladen rent ze naar binnen. Maar ik heb dan ook geen problemen whatsoever met mijn paard, toch is het geen doetje én een alfa merrie.

Het zijn inderdaad testen, om te kijken of je paard ergens problemen heeft met druk op het hoofd (of onbegrip over wijken voor druk via het hoofd) of claustrofobie. Wat hangen bij vastzetten kan veroorzaken. Die zaken oplossen op die andere vlakken kan heel erg helpen bij het probleem van hangen oplossen, in sommige gevallen (als er niet teveel gewoonte ingeslopen is) kan zelfs alleen dat het probleem oplossen.

Ik snap jouw reactie niet zo goed, als je geen probleem hebt met hangen bij het vastzetten is dit niet voor jou bedoeld. Het zijn testen en oefeningen om inzicht te krijgen in wat het probleem is en het op te kunnen lossen. Gewoon ontopic dus.
Wat het te maken zou hebben met een doetje zijn van een paard is me al helemaal niet duidelijk, dat vind ik een erg rare opmerking.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 19:27

Bowen schreef:
Heb je al eens geprobeerd een (lang) touw alleen in een paar wikkels in de ring te doen? Zodat je het paard driftruimte kan geven? Vaak is dat namelijk de oplossing en kan je ze zo leren ok te zijn met stil/vaststaan.

Hoe reageert je paard op het hoofd naar beneden doen als je zachtjes de druk opbouwt via het touw aan het halster? Dus onder de kin het touw zachtjes vastpakken en er heel licht druk op geven, gaat dan het hoofd omlaag en kan je paard dan gewoon het hoofd laag houden of komt het hoofd direct weer omhoog? Als je paard niet reageert op die hele zachte druk(echt tussen 2 vingers dat touw), oefen daar dan eens mee. Bouw de druk op tot je weet dat het duidelijk is (met de hele hand het touw vasthouden en er duidelijke druk op uitoefenen die een antwoord "eist", niet aan gaan hangen of andere extremen) om dan onmiddellijk los te laten als het paard ook maar iets het hoofd naar beneden doet.
Dat herhalen tot het paard heeft geleerd op de lichtste druk netjes het hoofd naar beneden te doen (hoeft niet allemaal in 1 dag, hoe moeilijker dit is hoe blijer je moet zijn met de kleine stappen en dat ook genoeg is voor die sessie). Dit helpt om het paard te leren wat het antwoord is op druk aan dat hoofd via dat halster, dat er tegenin gaan niet het antwoord is.

Bij al dit is het niet de vraag of je paard ervandoor gaat, compleet in de staak gaat of andere extremere ellende (dan is het heel erg duidelijk niet goed), maar gaat het om de kleinere signalen, twijfel, spanning, de spreekwoordelijke middelvinger die tevoorschijn begint te komen en dat soort dingen.

Hoofd zakt bij lichte druk, tenzij ze iets spannends ziet in de omgeving. Dan is er wat meer overtuiging nodig. Achteruit tussen 2 tonnen is geen probleem. Trailerladen was tijdelijk een probleem geweest, maar ze hobbelt nu vrolijk de trailer in. Ze loopt ook makkelijk mee door smalle gangpaden met lage plafonds. Achteruit zetten met de neus doe ik vaak, dat kan ze goed.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:56

@Bowen. Ieder zn ding en je mag er een mening over hebben. Ik vind het geen rare opmerking maar als jij dat wel vindt is dat prima.

Ik heb inderdaad geen probleem met hangen en ik heb ook een prima oplossing gegeven eerder in het topic.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:40

Sheran schreef:
Bowen schreef:

Hoofd zakt bij lichte druk, tenzij ze iets spannends ziet in de omgeving. Dan is er wat meer overtuiging nodig. Achteruit tussen 2 tonnen is geen probleem. Trailerladen was tijdelijk een probleem geweest, maar ze hobbelt nu vrolijk de trailer in. Ze loopt ook makkelijk mee door smalle gangpaden met lage plafonds. Achteruit zetten met de neus doe ik vaak, dat kan ze goed.

Dus geen problemen met onbegrip of ongemak bij het wijken voor druk op het hoofd. En ook geen aanwijzingen dat het toch een vorm van claustrofobie is (iig niet meer). Alhoewel dat heel mooi is is het toch een beetje jammer op dit gebied, want dan was de oplossing misschien makkelijker geweest ;)

Heb je een idee van wat de oorzaak kan zijn (geweest) ?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:47

cissy schreef:
@Bowen. Ieder zn ding en je mag er een mening over hebben. Ik vind het geen rare opmerking maar als jij dat wel vindt is dat prima.

Ik heb inderdaad geen probleem met hangen en ik heb ook een prima oplossing gegeven eerder in het topic.

Het is wel een rare opmerking want het heeft niets met wel of geen doetje zijn te maken. Snap werkelijk niet waarom je dat schrijft. Snap ook niet zo goed waarom je het als negatief opvat dat ik zaken neerschrijf die gaan over een checklist om te zien of de problemen daar ergens vandaan komen.

Ik weet zo even niet uit mijn hoofd welke oplossing jij gegeven hebt, maar aangezien de TS nog geen hoera dit is de oplossing heeft geroepen is het toch juist handig als er zoveel mogelijk tips worden gegeven? Dit gaat niet om jouw tip is niet goed ofzo, dit gaat over hopen dat er ergens een eureka momentje in kan zitten voor de Ts.
Ik probeer alleen maar een beetje mee te denken en niets daarvan is bedoeld als verwijt of stoer doen. Zoals je ziet wordt er geschreven dat het daar niet in zit, dus hoop ik dat iedereen (ja ook jij) mee probeert te blijven puzzelen. Als jouw tip de oplossing blijkt te zijn dan juich is straks gewoon mee.