Milkberry schreef:Ik zie de noodzaak niet in van het slaan van een dier. Ik hou van mijn paard, als van mijn familie. Ik deel mijn familie/vriend/kat etc ook geen mep uit tijdens discussie. Dus ook met mijn paard probeer ik altijd eerlijk te discussieren.
Daarentegen ben ik heel streng voor hem. Hij weet precies wat hij mag en wat hij niet mag. Consequent zijn. Inderdaad door middel van lichaamstaal kun je genoeg duidelijk maken. Daar heb ik geen pak slaag voor nodig hoor.
Ik vind het ook prachtig hoor. Die fluwelen handschoentjes. Je wordt bijna gebasht als je je paard geen pak slaag geeft XD
Maar ik lig nooit met een rotgevoel in mijn bed, omdat ik een schuldgevoel heb over een mep met de zweep. Een zweep is een stok om aanwijzingen mee te geven. Niet bedoelt om mee te slaan. Halsters, stijgbeugels, touwen... hebben allemaal een andere functie dan sloopkogel
Ik ben het grotendeels met je eens, maar als een dominant shetje, krengetje, denkt gericht te kunnen trappen naar kinderen, krijgt ze van mij een trap onder d'r hol terug. Heb ik 1x moeten doen en daarna veel grondwerk gedaan. Dit heeft de verhoudingen recht gezet, maar zonder die grove corectie was dat niet gelukt. Ze heeft het ook nooit meer geprobeerd.
Pas steigerde hij een paar keer flink onder het zadel, zag ik totaal niet aankomen, maar het weekend daarvoor was de hengst van de buren losgebroken en had hij die van mij te grazen genomen.... Opgebouwde stress die ontploft.