Pony psychische aandoening, inslapen of niet? *met foto's*

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Re: Pony psychische aandoening, inslapen of niet? *met foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 08:03

Ik heb ook een ob gestuurd

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 08:15

Als je nog iets zou overwegen in plaats van inslapen dan zou ik je aanraden om eens te kijken naar de trainingsmethode van Chris Irwin. :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 08:24

femo schreef:
Ik denk dat het goed is al mijn zus en ik nog een hele dag gaan observeren. Want wij zijn er afgelopen 5 jaar natuurlijk niet hele dagen geweest. Wel wil ik zeggen: bedankt voor jullie lieve berichten. Ook voor de mensen die er een andere mening op na houden. Het is een gevoelig onderwerp, en daarom voelen wij ons door sommige reacties persoonlijk aangevallen. Wij begrijpen natuurlijk dat het allemaal goed bedoeld is!

Hi,

Wat een nare en lastige situatie.
Neem eens contact op met nouvel. Zij heeft vorig jaar haar merrie om dezelfde soort reden laten inslapen.

Zij zal jullie zeker begrijpen.

Sterke

Gr Sandra

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 08:28

Kunnen jullie haar ook brokken voeren en voorkomen dat haar weidegenootjes het op eten?

Zo ja; zet haar aan hele sterke pijnstilling. Knapt ze ook maar enigszins op, dan heb je daar je antwoord..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 08:37

peach2001 schreef:
ff mijn 2 cents

1. een DA zegt niet zomaar dat inslapen humaan is en zal ook niet zomaar een ogenschijnlijk gezond paard inslapen.

2. kudde, leuk, tot het moment dat.... ze kreupel is, een wond heeft, koliek krijgt etc etc en dus in handen moet komen.

3. soms weet je gewoon van binnen dat het genoeg is geweest, en alleen dan kom je tot dat punt dat je werkelijk een afspraak maakt om het te beëindigen.

Totaal mee eens, dit zou mijn reactie kunnen zijn. Sterkte TS, het zijn hele moeilijke zaken en gevoelskwesties en zoveel mensen zoveel meningen. Hopelijk komen jullie er met elkaar uit.

WiancaR, de TS heeft eerder aangegeven de pony al op Metacam te hebben gehad, dit gaf geen verschil.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 08:54

R12312 schreef:
Nee wat paarden leven op instincten, die kijken niet vanuit de hemel naar beneden en zeggen: Rotbaas, je hebt mij in laten slapen. Ze hebben er totaal geen weet van en dus maakt dood voor deze pony niet uit. Sterker nog, ik denk dat je het dier er een groot plezier mee zal doen.

Ik zou het niet beter kunnen verwoorden.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:05

Meis, wat maak je het jezelf moeilijk door dit op Bokt te bespreken!!!

Dit is jouw keuze, alsjeblieft laat je niet gek maken door allerlei mensen die ergens een mening over hebben terwijl ze EN niet de medisch noodzakelijke kennis hebben EN jouw situatie niet kennen.
Het is gemakkelijk praten om een paard nog 10 jaar aan te houden terwijl je er niets mee kan. Je hebt immers wel de verantwoordelijkheid dat ze gezond en gelukkig is.

Als Machteld erbij is geweest heb je ALLES gedaan wat je kon doen. Zij is op dit gebied met afstand de beste op haar vakgebied. En bedenk je dat als je je paard humaan hebt laten inslapen, zij geen pijn en last meer heeft. Een paard kan niet denken "ik had nog wel een paar jaar gewoon op de wei kunnen lopen". Jij kan van buitenaf niet beoordelen of ze wellicht pijn heeft. Dat kan ze je niet vertellen. Als ze echter niet lekker in haar vel zit, kan je haar wel helpen door haar een humane dood te gunnen dan heb je haar het beste geven wat je als baas kon doen. Voor haar. Hoe verdrietig dit ook is.

Héél véél sterkte!!

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:06

Heel het topic gelezen, en ik zou in jullie situatie gaan voor inslapen.
Als het paard al kapot gaat van de stress in een weitje, dan is het imo het beste om het diertje te laten gaan.

Lieve TS en zus, heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing, ik hoop dat jullie er uiteindelijk vrede mee kunnen hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:15

Ondanks alle goede tips die hier gegeven worden.
Als mensen als annmerie vd toorn EN machteld v dierendonck het niet zien zitten kan inslapen best een goede optie zijn. Dat zijn niet zomaar 'hier woont iemand op de hoek die best handig is met paarden'. Personen. Dat zijn wel echt professionele mensen. Als zij het paard in levende lijve gezien hebben en zo oordelen zou het voor mij klaar zijn.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:22

Ik verbaas mij erover hoe gedreven mensen erin zijn om een dier menselijke eigenschappen toe te dichten. Dieren denken niet na over gisteren en wat er morgen zal komen. Dieren leven in het nú. En dit dier vindt het nú niet erg fijn, lijkt mij. Een dier denkt ook niet na over de dood, en wat er eventueel na de dood is. Meer nog, dood hoort bij leven. Een dier aanvaardt dit gewoon. Van dood zijn wordt je ook niet ongelukkig, he ! Ik heb diep diep respect voor de eigenaren, en wat ze allemaal al geprobeerd hebben met dit dier. Bij mij zou hij al ingeslapen zijn na het probleem met de diepe buiger. Ik vind inslapen ook veel en veel humaner dan een dier toch maar persé in leven te willen houden, omdat de eigenaren zich anders schuldig voelen.
Weet je wat nog het ergste is ? Telkens wij een dier moesten laten gaan, zeggen we elke keer opnieuw tegen elkaar :'we hadden dit eerder moeten doen.' , want ook wij maken de fout te lang te wachten.
Mijn man had een opa die psychisch ondraaglijk leed. De man vroeg al jaren om euthanasie, maar omdat hij lichamelijk niet ongeneeslijk ziek was, gaven de psychiaters geen akkoord. Na jarenlang strijden heeft die man dan toch de toelating gekregen. In de weken voor zijn dood was hij zó gelukkig, heeft van iedereen nog afscheid genomen en is met de glimlach gegaan.
Dit even om aan te tonen, lieve mensen, dat psychisch lijden net zo erg is dan fysiek lijden.
Je doet die arme boze pony geen groter plezier dan hem te laten gaan. Hij zal er iig geen last van hebben, wat niet noodzakelijk zo is als je er nog weer iets anders mee wil gaan proberen, dat het arme dier mogelijks nog meer stress bezorgt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:24

TS en zus, wat een moeilijke beslissing moeten jullie maken zeg. En als ik lees wat jullie allemaal al geprobeerd hebben, ook een dappere beslissing!

1 van jullie schreef dat je haar nog nooit had zien liggen. Hebben jullie ook nooit de bewijzen gezien dat ze ligt? (zand op lichaam, stro in staart of manen?)

Overigens helemaal eens met Sevke

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:28

Cowgirl schreef:
Hi,

Neem eens contact op met nouvel. Zij heeft vorig jaar haar merrie om dezelfde soort reden laten inslapen.

Sterke

Gr Sandra

Hier ging iets mis, mijn reactie miste.

Bovenstaande quote was precies mijn gedachte!

Ik zie regelmatig dat er mensen hun dieren in leven houden omdat ze geen beslissing durven te nemen, ondanks dat hun dier pijn lijdt of misschien 5 minuten per dag wel blij en tevreden is, maar wat is nu 5 minuten op 24 uur?

Wat jullie kunnen doen is haar rust geven en ik vind het erg dapper dat jullie die beslissing nemen. Alles is geprobeerd en op een gegeven moment houdt het gewoon op met proberen, wonderdokter hier en paardenfluisteraar daar.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:47

femo schreef:
Rennen doet ze eigelijk nooit. ook hebben we haar in 12 jaar nooit zien liggen..

Na vele jaren staken, vele onderzoeken kwamen ze er achter dat ze tien centimeter lange scheuren in haar diepe buigpees had.

PLM schreef:
Helaas hebben we bij Pink nooit kunnen aantonen dat ze pijnvrij is. 5 jaar geleden bleek dat ze toen scheuren in de diepe buiger had van 10cm in de lengte. Verder had ze door verkeerd lopen heel erg ontstoken spieren.

Ik vind dit nou ook niet bepaald paard-eigen. Wat een stress wat een gedoe (vanuit perspectief paard), wat een blessures.
Iedereen roept altijd om het hardst als een paard rijtechnische problemen heeft, sluit pijn uit.
Dit is nu een geval waarbij pijn niet uit te sluiten is.
Maar als dit paard pijn heeft wordt ie daar natuurlijk niet vrolijker van.

Ik denk dat inslapen in dit geval niet wreed is, van laten leven weet ik dat zo net niet.

Heel veel sterkte voor de eigenaren gewenst. Aan jullie heeft het niet gelegen.
Jullie hebben (na wat beginnersfouten) keihard gewerkt om dit paard te geven wat het nodig heeft.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:48

ze komt dagelijks op stal ik zal voor stellen even een flinke dossis pijn stilling er in en kijken of haar gedrag verander naar ''speels of dergelijk'' als haar gedrag positief veranderd dan houd het in dat ze zonder medicatie toch pijn heb

dan heb je eigelijk al je antwoord (zonder medicatie oogt ze te vreden maar heb ze toch pijn omdat ze minder beweeg als met pijnstilling

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:49

ps ken je geen poll maken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:50

Zie dat medicatie nu veel wordt geopperd, dit staat in de OP=

ze heeft een tijd op de metacam gestaan, maakte geen verschil in gedrag.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:50

caboclo schreef:
ze komt dagelijks op stal ik zal voor stellen even een flinke dossis pijn stilling er in en kijken of haar gedrag verander naar ''speels of dergelijk'' als haar gedrag positief veranderd dan houd het in dat ze zonder medicatie toch pijn heb

dan heb je eigelijk al je antwoord (zonder medicatie oogt ze te vreden maar heb ze toch pijn omdat ze minder beweeg als met pijnstilling

Dat is toch allemaal al gebeurd in het verleden en bracht geen verandering staat in het topic.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:52

caboclo schreef:
ps ken je geen poll maken ?

En dan, meeste stemmen gelden?

Daar zou ik niet aan beginnen als eigenaresse, zij hoeven zicht niet te verantwoorden over welke keuze ze maken, dat is aan hun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:54

Shirley schreef:
Bij mij is inslapen pas een optie als het lichamelijk of geestelijk lijden WEL vaststaat en heb ik , buiten mijn dierenarts, niemand nodig om tot dat besluit te komen en als jullie daarvan ook overtuigd waren, zou dit topic er niet zijn, denk ik...

Je kan nooit te vroeg zijn met inslapen wél te laat.

TS luister naar je eigen gevoel, ik denk dat haar in laten slapen helemaal geen gek idee is.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:54

metacam is niet de allersterkste pijnstilling he..

mijn keuze zal inslapen zijn
ze zal toch echt nog wel in aanraking komen met mensen
bv eenten , wormenkuur , hoefsmid , tandarts dat zijn toch weer allemaal ''bedreigingen voor haar''

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:56

Cowgirl schreef:
Hi,

Sterke

Gr Sandra

Nouvel haar paard was niet agressief.
Die had hele andere problemen.

Het wel of niet inl aten slapen laat ik aan de eigenaar over, die kennen het paard.

Alleen in laten slapen terwijl het paard nu al door de verdoving heen breekt?
Dan zou ik toch kiezen voor naar de slacht.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:59

Miss. een domme vraag,maar zouden Anti-Depressie medicijnen niet helpen?
Ik weet niet of dat er ook voor paarden is?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 10:15

Jeeeetje, wat een ontzettend lieve reacties zeg! bedankt dat jullie allemaal de tijd nemen om wat te typen! :)
Sorry dat ik niet iedereen individueel kan beantwoorden, maar ik stel het echt op prijs. Ook de mensen die het echt begrijpen.
we hebben al besloten dat we haar 1: niet meer verhuizen. en 2: dat we niet meer met haar gaan trainen, hopend op gedragsverandering. maar bedankt voor alle linkjes etc etc.

als ze blijft leven, dan blijft ze leven zoals ze nu doet.

We krijgen niets sterkters mee qua pijnstilling omdat de dierenarts vind dat het nu maar eens afgelopen moet zijn. geloof me, daar heeft mn zus al zovaak over gepraat. en we zijn het er ook wel mee eens.. want spychische pijn word ook niet verholpen door bijv bute.

die pijn in de voeten.. tsjah, wij weten het gewoon niet.. destijds hadden we haar direct in moeten laten slapen. maar dat is op een een of andere manier nooit in ons opgekomen.

het is ontzettend lastig.. En het is natuurlijk niet dat onze keus al is gemaakt. het is echt 50/50. en we doen bekijken elk commentaar op bokt zorgvuldig.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:18

Tja, moeilijke keuze. En wat goed dat jullie zo begaan zijn met het lot van jullie pony. Allereerst wil ik jullie heel veel sterkte wensen met jullie beslissing en je kunt er niet verkeerd aan doen. Mensen die niet in jullie schoenen staan, kunnen heel makkelijk zeggen dat inslapen geen optie zou mogen zijn maar zij kunnen ook niet in jullie portemonnee kijken :o.

Ik zou een gezond paard waar je meer mee kan dan alleen maar naar kijken voor de leuk ook nooit in laten slapen maar een dier waar je iedere maand grof geld voor neerlegt wat met tijd en wijlen zelf weinig plezier lijkt te hebben in het leven en waar je absoluut niets mee kan... :\ . Ik weet het niet. Is al wel vastgesteld (misschien heb ik er over heen gelezen) dat het dier verder geen pijn heeft?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:21

Ik denk ook dat jullie meer als genoeg gedaan hebben voor dit beestje. Ik kan me ook voorstellen dat je eigen geestelijke gezondheid eraan gaat in deze situatie. Ik heb een 3 jarige merrie gehad die ook zo agressief was naar mensen, kreeg het niet opgelost en werd er bang van. Toen ik uiteindelijk thuis op de bank zat te shaken van de stress (om een dure hobby dus) heb ik dit paard op laten halen door een handelaar. Daar ben ik absoluut niet trots op, was een laffe daad maar op dat moment was het zij of ik. Later realiseerde ik me dat ik haar beter in had kunnen laten slapen en ben is haar toch gaan zoeken. Gelukkig is dit paard via een omweg terecht gekomen bij iemand waar ze het nu heel goed heeft en die er mee om kan gaan. Maar de situatie waarin jullie zitten is vele malen erger, de mijne was nog wel benaderbaar en te corrigeren.
Een paard weet idd niet wanneer zijn laats te dag is. Verlos jullie zelf en haar van deze last....
Ik had in een eerdere reactie aangegeven om eens contact op te nemen met http://www.pratenmetpaarden.nl , ik heb hiermee hele goede ervaringen mee. Misschien dat er wat meer duidelijk wordt dan voor jullie. Misschien helpt het jullie.