gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:44

MaricoGraphy schreef:
Harley uit de wei halen is ook een heel gedoe aangezien de haf dan steeds achter Harley aan rent zodat ik hem niet kan meenemen. Dit kan enkel als mijn vriend de haflinger afleid met wortels of ander lekkers.

Als de haf achter Harley loopt uit zich dit in het feit dat Harley in de manen va de haf bijt.
Dit deden ze gisteren tevens ook toen ik niet in de wei was.

Niet afleiden met wortels zeg, die haf richt jullie gewoon af ipv andersom ;)

Gewoon wegwapperen die haf.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 12:36

miss komt geschreven tekst anders over dan ik eigenlijk bedoel.
Ik zal daarom mijn vriend eens laten filmen wat de haf doet van zodra ik de wei in wil gaan of van zodra ik gewoon even bij Harley ga staan om hem te kriebelen in zijn hals.
Tevens krijg ik de haf ook niet gepakt om wat met hem te gaan wandelen of hem te borstelen nu zijn vacht verhaart.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:43

MaricoGraphy schreef:
miss komt geschreven tekst anders over dan ik eigenlijk bedoel.
Ik zal daarom mijn vriend eens laten filmen wat de haf doet van zodra ik de wei in wil gaan of van zodra ik gewoon even bij Harley ga staan om hem te kriebelen in zijn hals.
Tevens krijg ik de haf ook niet gepakt om wat met hem te gaan wandelen of hem te borstelen nu zijn vacht verhaart.

Je gaat echt nergens in op de mensen die je adviseren hulp in te schakelen, waarom niet? Waarom niet gewoon iemand erbij halen?
Kijk nou gewoon eens eerlijk naar jezelf, ipv steeds smoesjes verzinnen. Beter voor jou en de paarden, want dan kan je tenminste eraan gaan werken en het oplossen! Nu is het ineens het probleem van geschreven tekst? Sorry, maar dat zal hooguit wat ruis veroorzaken, het basisprobleem blijft gewoon hetzelfde. Je krijgt hem niet te pakken, hij valt je aan... Duidelijk zat, hij pikt jouw houding gewoon niet.

Art_Ificious

Re: gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 12:49

Wie zegt dat ik geen hulp vraag? Er is al een andere bokker die zich heeft aangeboden. Woont tevens nog niet ver weg en het enige wat ik afwacht is mijn nieuwe uurroosters van het werk. Pas dan kan ik een datum doorgeven.

Ik accepteer echt wel hulp, maar de tips die gegeven worden zoals hem wegwuiven, of een zweep gebruiken hebben tot nu toe de situatie alleen verergerd. Naar de zweep Bokt hij ook, longeerzweep nog erger.
Hem weg wijzen ging gisteren wel. Maar nadien komt hij gewoon terug van zodra Harley bij mij blijft.

Heb ook geprobeerd om zowel de haf als Harley mee uit de wei te nemen. Maar dat wil de haf niet.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:58

MaricoGraphy schreef:
Wie zegt dat ik geen hulp vraag? Er is al een andere bokker die zich heeft aangeboden. Woont tevens nog niet ver weg en het enige wat ik afwacht is mijn nieuwe uurroosters van het werk. Pas dan kan ik een datum doorgeven.

Ik accepteer echt wel hulp, maar de tips die gegeven worden zoals hem wegwuiven, of een zweep gebruiken hebben tot nu toe de situatie alleen verergerd. Naar de zweep Bokt hij ook, longeerzweep nog erger.
Hem weg wijzen ging gisteren wel. Maar nadien komt hij gewoon terug van zodra Harley bij mij blijft.

Heb ook geprobeerd om zowel de haf als Harley mee uit de wei te nemen. Maar dat wil de haf niet.

Ik vroeg vooral waarom je er niet op in gaat. Als je direct zegt dat je ook iemand wil inschakelen, hoeft niemand daar meer op te hameren. Zolang je dat negeert, denken we dat je niemand erbij wil halen, snap je?
Volgens mij zeggen veel mensen hier ook juist (ik iig) dat je dit niet meer zelf zo op kan lossen door zweepjes of wat voor tips dan ook. Precies zoals ik zelf al zei: doe dit met de verkeerde houding en verkeerde timing (en intensiteit) dan kan het tegen je keren. Juist in deze situatie die al langer bestaat, de haf gaat niet zomaar toegeven, zelfs al zou je het perfect doen. Hij zal eerst harder tegen je in gaan en daarna pas gaan luisteren. Daarom zou ik dat in jouw geval absoluut niet alleen doen maar met iemand die weet wat er moet gebeuren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:07

Je hebt voorheen wel veel met die haf gedaan he?
En hij krijgt ook niet veel aandacht van de eigenaresse toch?

Hij zal je wel missen. Je bent er ook 6 weken tussenuit geweest en nu is hij blij dat je er weer bent. Maar je hebt een ander paard erbij gezet en opeens krijgt hij geen aandacht meer maar dat andere paard wel.

Ik kan me wel voorstellen dat hij daar niet gelukkig mee is. Het is alleen de vraag hoe ga je er mee om. Gelukkig heb je wel genoeg tips gekregen en komt er maandag iemand helpen.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:32

MaricoGraphy schreef:
Ik accepteer echt wel hulp, maar de tips die gegeven worden zoals hem wegwuiven, of een zweep gebruiken hebben tot nu toe de situatie alleen verergerd. Naar de zweep Bokt hij ook, longeerzweep nog erger.Hem weg wijzen ging gisteren wel. Maar nadien komt hij gewoon terug van zodra Harley bij mij blijft.Heb ook geprobeerd om zowel de haf als Harley mee uit de wei te nemen. Maar dat wil de haf niet.

Je mist op een heleboel punten het gevoel en zelfvertrouwen om dit probleem op te lossen. Dat de situatie verergerd nadat je tips toe gepast hebt ligt niet aan de gegeven tips maar aan de manier hoe jij ze toepast! 'dat wil' de haf niet??? Je hele intrepetatie geeft al aan dat je het 'niet snapt'..
Ook met 1 op 1 lessen zal het je nog een hoop tijd en energie kosten om je 'problemen' op te lossen.
Ik denk dat het grootste probleem is dat jij veeeeel te veeeel nadenkt bij alle simpele dingen die je doet/ wil doen. ( en dat komt door onzekerheid). Ik denk dat de beste oplossing nog is dat je eerst is met behulp van een instructeur heel veel ervaring op gaat doen met een goed 'leer'paard en zo vertrouwen krijgt in je kunnen.. En laat Harley lekker Harley zijn ga hem af en toe ff begroeten en een poetsbeurt geven en laat hem verder lekker jong zijn!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:37

ik ben wel eens benieuwd naar een filmpje..

zowel wat de haf doet als je de wei betreed.

maar ook wat jij doet om de haf duidelijk te maken dat jij de baas bent.

want ik denk dat je dat niet krachtig genoeg doet.

dus zoals je aangaf, laat je vriend eens een filmpje maken,
pas dan is duidelijk of die haf nu echt zo staatsgevaarlijk is,
of dat het aan jouw handelen ligt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 19:50

Vandaag ging het wel wat beter.
Heb eerst de fjord uit de wei gehaald. Want zag gisteren al dat hij precies een verdikking had maar dacht dat het misschien door zijn dikke winterpels kwam omdat hij pas gerold had.
Maar omdat ik het vandaag bleef zien hem toch betast en er is aan beide kanten van zijn rug idd een verdikking te voelen.
Daarna de fjord uitgebreid geborsteld waar hij dan bijnz door in slaap valt. Is een zalig paard die fjord, een goed leerpaard ook maar wel te oud om echt actief mee bezig te zijn. Je ziet dat hij op korte tijd eigenlijk hard veranderd. Hij is 35+.

Daarna de haflinger uit de wei kunnen halen zonder veel moeite. Heb hem wat geborsteld en gelongeerd, daarna 10 min zadelloos bereden en dat was geweldig. Vooral galop ging vlotjes.

Na het rijden aan de longe "jouw plaats is mijn plaats" geoefend. Dus ik stap vol vertrouwen op hem af en vrijwel onmiddelijk stapte hij opzij zodat ik kon gaan staan waar hij stond. Had er zelfs wel een zweepje bij voor het geval dat.

Dqn heb ik hem terug in de wei gezet, de ontsnapte kippen gevangen (haha gingen onder de draad door) en na een koffiepauze ben ik nog even de wei in gegaan.
Ik stapte weer op de haflinger af zoals ik deed aan de longe, en weer stapte hij opzij voor mij.

Is een goed begin denk ik? Maar kan nog steeds hulp gebruiken hoor ;)
Ik moet eigenlijk vooral houdingen aanleren, hoe geef ik druk met mijn lichaam, en hoe kan ik deze druk weer loslaten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:58

Weet je ts, in al je andere topics zeg je ook altijd dat een filmpje een goed idee is maar vervolgens komt er vaak de opmerking dat het al beter gaat en nimmer een filmpje. Heb je al een afspraak gemaakt om Harley te castreren?? Zou het ivm het weer zo snel mogelijk doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 20:00

Ja ik wil een afspraak maken maar er zijn enkele mensen in mijn omgeving die me zeggen dat ik beter moet wachten. Vraag me niet waarom.
Daarnaast heb ik vandaag duidelijk gezegd dat ik hem WEL ga castreren. Zowel voor mijn veiligheid alsook voor dat van harley zelf, en dan zit hij niet met hormonen waar hij niks mee kan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:08

MaricoGraphy schreef:
Ja ik wil een afspraak maken maar er zijn enkele mensen in mijn omgeving die me zeggen dat ik beter moet wachten. Vraag me niet waarom.
Daarnaast heb ik vandaag duidelijk gezegd dat ik hem WEL ga castreren. Zowel voor mijn veiligheid alsook voor dat van harley zelf, en dan zit hij niet met hormonen waar hij niks mee kan.

Je zegt al een tijdje dat je hem gaat castreren...
Maar het is toch jouw paard en jouw keus? Wat hebben die anderen ermee te maken dan? Ik zie ook echt geen enkele reden om ermee te wachten, tenzij je echt een keer in het ziekenhuis wil belanden natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:13

Waarom nu niet castreren? Je legt continu de uitleg en de 'schuld' bij een ander. Anderen in je omgeving zeggen dat je beter kan wachten. Als je les bespreekt laat een ander continu niks horen maar zélf ga je er ook niet achteraan. Het is verdorie jouw naarlinger, daar zal JIJ ook de moeite voor moeten doen.

Je moet het zelf weten hoor maar zoals veel zeggen; het is om de haverklap een topic met hetzelfde probleem in een nieuw jasje; dan ligt het aan de haflinger, dan ligt het aan de fjord, het ligt altijd aan een ander maar nooit aan jou.

Het is voor deze tijd van het jaar nog aardig rustig qua vliegjes, muggen en ongedierte; doe daar nou voor de lol eens een keer je voordeel mee en maak de afspraak om z'n zaakie eraf te laten halen. Ik denk persoonlijk dat als je nou nog besluit om weer te wachten, dat er dan wéér een nieuw excuus komt om wéér niet te castreren omdat 'iemand in je omgeving zegt dat...'.

Als 4 mensen zeggen dat je op je kop moet staan en moet roepen dat je een koekepan bent, doe je dat dan ook?

Even een kromme vergelijking misschien hoor en het is niet m'n bedoeling om je belachelijk te maken, maar het is JOUW paard, dus neem JIJ nu eens de verantwoording voor JOUW paard en JOUW acties.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:17

Wie betaald de rekening van de da, ook die andere mensen??? Als jij zo beinvloedbaar bent dan moet je helemaal niet aan een eigen paard beginnen want dan hobbel je van het één in het ander. Na meer dan 40 jaar ervaring kan ik met 99% zekerheid zeggen dat hij het beste nu gecastreerd kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:38

elenaMM77 schreef:
al loop ik op mijn handen het wilhelmus jammerend de wei rond dan nog zou een paard moeten wijken als ik zijn plekje wil hebben.. Al vraag ik mij serieus af of ik voor die tijd niet in een busje wordt afgevoerd door mijn stalgenoten..

Anoniem schreef:
Als 4 mensen zeggen dat je op je kop moet staan en moet roepen dat je een koekepan bent, doe je dat dan ook?

Mijn oprechte excuses, maar ik moest eerst even bekomen van de immense lachbui veroorzaakt door deze prachtige quotes en mijn beelddenkend brein :')

Goed, on topic.

TS, maak als de bliksem dat die pony van je van zijn ballen verlost raakt. Ik heb alweer een paar vliegen en een enkele mug en zelfs een bij-achtige gespot de afgelopen 2 weken bij mooi weer. Zoveel tijd heb je niet meer, en tot het najaar wachten vind ik in jouw geval NOT DONE. Je kan niet eens een dominante haflinger op zijn plek zetten, laat staan dat je dat dan lukt met een 2-jarige hengst die zijn grenzen gaat opzoeken. Maak die afspraak zo snel mogelijk.

Ben je onder de indruk als de haf bokt wanneer je hem uit je ruimte wil met gebruik van de zweep? Foute boel. In mijn geval is dat heel eenvoudig, je sputtert tegen, dan krijg je hetzelfde koekje nogmaals gepresensteerd, maar opzij gaan zal je. Jij mept? Ik mep terug en mijn bereik is groter dan het jouwe maw ik kan je raken maar jij mij niet. I win, you lose. Komt ie terug? Weer wegsturen, tot JIJ bepaald dat het goed is. En dat is niet noodzakelijk de eerste 5 minuten van jouw aanwezigheid.

Dat de haf Hayley aanpakt als je hem uit de wei wil halen, is doodnormaal. Hij wil immers zijn kudde bij elkaar houden. Dat Hayley daarop reageert met in de manen bijten zou je in het ergste geval zelfs kunnen zien als "blijf van mijn merrie", waarbij hayley jou niet ziet als zijn leider, maar wel als ZIJN ondergeschikte en tevens zijn merrie, die hij moet beschermen.

Je wil dat niet afwachten tot ie een keer wat anders gaat proberen...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 20:47

Ik ga Harley castreren zeg ik toch? Stomme discussie altijd terwijl ik al zeg dat ik het wel ga doen. Maar niet door de da die ik op oog had. De da die voor de koeien kwam was veel vriendelijker en kon me beter informeren over de castratie dan de vorige da.

Harley bijt de haf ook zo toen ik met de fjord weg was vandaag dus heeft niks met bescherming van mij te maken.

Ma bon, heb mijn conclusie getrokken. Ik plaats geen topics meer als ik toch steeds afgekaft wordt. Ik zal de tips wel elders halen bij mensen die ik persoonlijk ken en die ook jarenlange ervaring met paarden hebben.

Ben jullie gemoeid intussen zo moe als koude pap hoor. Tot nu toe herinner ik mij maar 1 of 2 positieve reacties over het feit dat ik gewoon de band wil versterken door er gewoon te zijn bij Harley ipv met hem te tutten en wandelen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:51

in eerste instanties gaf iedereen tips, maar als jij hier niets mee doet is het logisch dat je negatievere reacties gaat krijgenhoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:54

Nou, heel kort gezegd: je kan de band niet versterken zolang je zelf geen leiderspositie hebt verkregen. Want zeg nou zelf, zou jij je vertrouwen leggen in iemand die onzekerder is dan jij, en waar je naar jouw gevoel niet op kan rekenen in noodsituaties?

Eerst gaan werken aan je leiderschap, niet alleen met jouw pony maar algemeen, over de hele kudde. Dan pas zal je ook veilig gewoon in de weide kunnen gaan zitten en de band opbouwen waar je naartoe wil. Bij paarden komt die band er uit onderling vertrouwen en zekerheid van veilig zijn bij hun leider.

Wat je wel kan doen, is buiten het weiland gaan zitten en observeren. Hayley kan dan wel niet bij jou komen om een knuffel te halen, maar jij kan wel bekijken hoe ze zich onderling verhouden. Als de haf je pony dan alsnog wil wegjagen van de omheining waar jij staat, dan sta je tenminste al buiten slagbereik.

First things first, de rest komt vanzelf wel.

Ik zou het ook écht niet in mijn hoofd moeten halen om bij mijn stelletje tanks en lefgozers op de grond te gaan zitten als ik geen absoluut leiderschap en respect zou hebben. Die walsen je gewoon plat.

Een paard gaat ook alleen maar liggen in de weide als hij zich veilig en geborgen waant ;) Denk niet dat jij je zo voelt met die haf in de buurt, en vanuit het standpunt van een vluchtdier is het tegelijk ook normaal dat ze in de verdediging gaan naar een mens die op zijn hurken gaat zitten. Een kat duikt toch ook eerst in elkaar alvorens bovenop een muis te springen?

Edit: in elkaars manen bijten is poging tot uitmaken hoe de rangorde in elkaar zit, en hoort bij ruinen en zeker hengsten. Doen ze hier constant, gewoon even polsen wie de baas is. Is een kwestie van tijd dat ie bij jou ook een keer zo'n hap gaat proberen (en die zie je niet altijd aankomen, wees daarop voorbereid).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:00

Ja hé sorry hoor TS maar ik snap jouw soms echt niet hoor. Waarom doe je niks met al dat advies, al die tips? Zo te lezen heb je al veel meer topics geopend en komen ook dezelfde problemen terug. En je krijgt het weer voor elkaar dat de reacties dan wat harder worden. Maar misschien ander onderwerp, maar op het tekenforum zijn ook regelmatig aardige discussies geweest omdat je je gewoon erg eigenwijs opstelt terwijl je tegelijkertijd om raad vraagt. Misschien eens tijd om je eigen houding te veranderen ipv anderen de schuld te geven. Het is een idee....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:04

MaricoGraphy schreef:
Ik ga Harley castreren zeg ik toch? Stomme discussie altijd terwijl ik al zeg dat ik het wel ga doen. Maar niet door de da die ik op oog had. De da die voor de koeien kwam was veel vriendelijker en kon me beter informeren over de castratie dan de vorige da.

Harley bijt de haf ook zo toen ik met de fjord weg was vandaag dus heeft niks met bescherming van mij te maken.

Ma bon, heb mijn conclusie getrokken. Ik plaats geen topics meer als ik toch steeds afgekaft wordt. Ik zal de tips wel elders halen bij mensen die ik persoonlijk ken en die ook jarenlange ervaring met paarden hebben.

Ben jullie gemoeid intussen zo moe als koude pap hoor. Tot nu toe herinner ik mij maar 1 of 2 positieve reacties over het feit dat ik gewoon de band wil versterken door er gewoon te zijn bij Harley ipv met hem te tutten en wandelen.

Weet je wat het punt is? Je wuift elke keer elke verklaring en tips weg, dan worden mensen wat harder, dan ga jij ze naar de mond praten en van alles toezeggen....en een paar weken later open je weer een topic met hetzelfde probleem en verloopt het weer precies hetzelfde en is er ondertussen geen actie ondernomen wat betreft castreren of hulp inschakelen. Als je echt zelf wil blijven aanmodderen, moet je dat vooral doen hoor, maar kom dan niet hier jammeren dat het niet lukt.
Kan je zeggen dat je moe van ons word (ik neem aan dat die belgischezin dat betekent?) maar dat is wederzijds. En het is idd vermoeiend als mensen je blijven zeggen dat het bij jezelf ligt en je bent er alleen maar op uit om te horen dat jij het geweldig doet en die paarden gek zijn.
De mensen hier proberen je oprecht te helpen (ik althans wel) maar het werkt niet als je niet wil luisteren. Ik hou er iig mee op, raak hier zelf te gefrustreerd van. Vooral het selectieve reageren stoort me mateloos.
Succes met je paardje, ik hoop dat het allemaal goed komt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:10

En het gaat nog steeds om wat TS wil....Want echt, alleen JIJ wilt de band versterken, je paard is perfect gelukkig als die van jou gewoon zijn dagelijkse portie eten krijgt en verder met rust gelaten wordt....Als je in staat bent daarin een constante factor te zijn komt die band echt vanzelf wel, zeker naarmate je er als hij wat ouder is meer mee gaat doen. Dat vraagt alleen maar om geduld en gezond boerenverstand. Maar JIJ wilt NU een bijzondere band, JIJ wilt vriendjes worden, JIJ wilt meer aandacht van hem...Alles draait nog steeds om jou. Jammer.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 21:15

Lezen jullie dan niet dat ik hulp ga ktijgen en al dingen probeer zoals vandaag dat wel goed gegaan is.
Ma bon de positieve punten lijken jullie te ontgaan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:21

Maar dat zeg je al in al je topics. Toch komt er telkens een nieuwe

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:22

positieve punten ? PUNT bedoel je..
Weet je wat het is? Jij koopt een jaarlinghengst, de hormonen gaan opkomen en tegen de zomer kunnen er ongelukken gebeuren omdat jij je positie niet neemt als LEIDER.

En fijn dat je hem castreert maar hou rekening mee met deze punten : het word warmen en vliegen komen, waardoor er sneller infecties zullen veroorzaakt worden en natuurlijk de hormonen die NU al beginnen nu het warmer word.

Ik weet 1 ding : ik zou je hier nooit met de paarden hier durven laten werken want weet dat je dan binnen no time iets voor hebt omdat jij je positie niet als leider durft te nemen.

Komen ze hier naar mij toe net zoals bij jou, dreigend dus.. dan ontvangen ze snel genoeg een (harde) klap of zweeptik, ik ben baas als ik ertussen loop.. niet meer en niet minder !

Jij opent een topics en weet je waarover het allemaal gaat, welk probleem het is? JIJ en niet de paarden/pony's, jij laat hun de baas spelen en bovenop staan terwijl als de baas(mens) er eenmaal is die ook de baas is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:23

1 dag goed wil niets zeggen, misschien had de haf gewoon geen zin om je even weg te jagen. Die hebben ook wel eens een lui moment. Zoiets krijg je echt niet in 1 dag voor elkaar als je er al heel lang mee sukkelt.

Zoveel tijd heb je ook niet meer voor castratie. De eerste vliegende rotbeesten beginnen op te duiken, als nu het mooie weer doorbreekt ben je eraan voor de moeite, want dat gaat razendsnel. Hulp of niet, je zal het toch uiteindelijk wel zelf moeten gaan doen. Je hulpverlener kan het allemaal goed uitleggen, dit is iets waar je ervaring en gevoel voor moet ontwikkelen en dat gaat niet bij iedereen even snel. Ik denk dat elke bokker me wel kan volgen als ik zeg "zoiets komt met de jaren en met vallen en opstaan". Uiteindelijk wil het net zo min zeggen dat het goed zal blijven gaan als je hulpverlener er niet (meer) bij is. Cru gezegd, je hebt het of je hebt het niet. Jij hebt er weinig tot geen ervaring in, dan nog eens een jong paard en nog gelijk een hengst die duidelijk begint grenzen af te tasten. Vergeet niet dat jij nooit zo hard zal kunnen doorkomen als de haf wanneer er gecorrigeerd moet worden. De haf is momenteel leider, als die opmerkt dat ook jouw pony zich boven jou kan zetten, vergeet dan maar dat dat nog goedkomt. Want dan moet je én hayley zijn plek opeisen (wat hij als hengst niet snel zal prijsgeven) én die van de haf.

veel succes daarmee.