Verkopen of toch slacht/inslapen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paulobi

Re: Verkopen of toch slacht/inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:21

Je zou je nog weleens kunnen vergissen in het bewustzijn van dieren/paarden als je denkt dat het 'licht uit en klaar' is.
Goed mogelijk dat ze liever in een natuurlijke omgeving zonder mensen zou leven. Kon je het ze maar vragen hè ;)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:26

Paulobi schreef:
Je zou je nog weleens kunnen vergissen in het bewustzijn van dieren/paarden als je denkt dat het 'licht uit en klaar' is.
Goed mogelijk dat ze liever in een natuurlijke omgeving zonder mensen zou leven. Kon je het ze maar vragen hè ;)

Leg uit? Volgens mij is sterven voor een dier licht uit en klaar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:32

Probleempaard: is het wel een probleempaard? Wat voor de 1 een probleempaard is, is voor de ander een bijzonder intelligent oerdier dat meer regels nodig heeft en mentale uitdaging.
Een objectieve derde kan dat toch vrij vlot bepalen lijkt me. De eigenaar is vaak niet objectief. Dat is heel normaal.

Licht uit en klaar: dan beslis je wat je de waarde van een leven vind. Dat ligt voor iedereen anders. Ondraaglijk lijden: mentaal of fysiek is voor mij einde oefening. Dat gevoel krijg ik gewoonweg niet bij deze 'casus'.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:56

Om er dan maar even een dooddoener in te gooien: Moeten we dan maar allemaal vegetarisch worden? Want dan is dieren slachten ook allemaal beslissen over de waarden van het leven van een dier.

Waarden aan leven hechten is, net zoals wat ik eerder beschreef, iets menselijks.

Ik vind dat een paard wat geen sociaal contact met soortgenoten wil echt op het randje zitten en eigenlijk net er over.

Ts, kan je niet op zoek gaan naar een natuurgebied aan zee? Misschien dat ze daar nog gelukkig kan worden (geen zorgen over ZE en misschien dat ze daar wel weer soortgenoten opzoekt) Denk dat dat het laatste is wat je kan proberen.

Gedoe met trainingen, leiderschap, acceptatie van aanraking maak je dit dier niet gelukkig mee.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:04

Dit dier is niet aangekocht voor consumptie toch? Dat lijkt me dus niet de discussie waard.

Verder: het komt uit een kudde waar het zich 'normaal' gedroeg.
Tevens kan de partner er aardig mee overweg.
Die 2 dingen maken dat ik zo'n dier niet direct zou veroordelen tot de worst.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:14

Vraag eens aan een mens hoe het is om dagelijks veel jeuk te hebben? Van iedereen hoor je dat dat verschrikkelijk is. Wellicht heeft de pony er toch meer last van dan dat je denkt. Jeuk kan je gewoon gek maken. Verder zou het mij niet heel erg verbazen als er medisch gezien nog iets aan de hand is met je pony. Echter wil je ondanks alles wat je al hebt gedaan, dit verder uitzoeken. Ik zou er vrede mee hebben om deze pony in te laten slapen/slachten.

Volg vooral je hart. In dit topic zal het blijven gaan over voor en tegen inslapen/slachten. Velen kennen wel een pony/paard die slachtrijp was, maar daarna is opgeknapt. Helaas hoor je weinig verhalen van dat het ook fout is gegaan en paard/pony uiteindelijk nog bij de slager terecht is gekomen.

Wel zou ik er zeker voor kiezen de pony niet weg te doen. Aan jou de keuze wat verder. Sterkte ermee.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:22

Jammer...maar er zijn altijd mensen die wel iets met zo'n paard kunnen. Met begeleiding van een goede trainer kan je ver komen, is mijn ervaring.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:27

Ninx schreef:
Dit dier is niet aangekocht voor consumptie toch? Dat lijkt me dus niet de discussie waard.

Verder: het komt uit een kudde waar het zich 'normaal' gedroeg.
Tevens kan de partner er aardig mee overweg.
Die 2 dingen maken dat ik zo'n dier niet direct zou veroordelen tot de worst.

Maar ik zeg ook niet dat hij de worst in moet. Ik zeg dat ik er geen hele training meer mee zou doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:29

Dat heb ik ook niet gezegd.... Een kundig iemand kan snel genoeg inschatten of het werkbaar is.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:32

Ik denk dat heel veel mensen in dit topic onderschatten hoe het is om een paard met exceem te hebben. Het is ellende en mensen zeggen niet voor niks dat jeuk vaak nog erger is dan pijn.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:33

Als eerste wat erg voor je dat je voor deze beslissing staat.

Wij hebben vroeger presies zo paard gehad met dezelfde trekjes.

Als ik plek had had Ik je zeker willen helpen

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:39

Ik zou aanraden een deskundige in te schakelen.
De kans is groot dat er wat aan gedaan kan worden.

https://www.youtube.com/watch?v=np1QRxm3fe4
Vanaf 1:09 wordt iets belangrijks gezegd wat bij jou misschien van toepassing is :)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:39

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar vooral je beginpost.

Waarom een Koe , varken wat gezond is wel en een paard met mankement niet ?
Slacht/inslapen lijkt me ook moeilijk maar het is geen "verkeerde of slechte " keuze.
Je durft dan in mijn ogen wel je verantwoordelijkheid te nemen zonder een dier via de achterdeur te laten verdwijnen.

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:44

Happinez schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar vooral je beginpost.

Waarom een Koe , varken wat gezond is wel en een paard met mankement niet ?
Slacht/inslapen lijkt me ook moeilijk maar het is geen "verkeerde of slechte " keuze.
Je durft dan in mijn ogen wel je verantwoordelijkheid te nemen zonder een dier via de achterdeur te laten verdwijnen.

Helemaal mee eens, maar er is een grote kans dat de gedragsproblemen op te lossen zijn.
Zou toch mooi zijn als hiernaar gekeken wordt aangezien dit (hoe ik het begrijp) de reden van eventuele slacht zou zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:48

lianne304 schreef:
Als ik plek had had Ik je zeker willen helpen

Tuurlijk joh -O- Je bent al de zoveelste die dat zegt, maar wat heeft TS daar aan? Helemaal niks toch?

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:51

Cer schreef:
eva1979 schreef:
Het is geen optie om een dier wat schijnbaar een hoop heeft meegemaakt in te laten slapen

Dat is altijd een optie :j

Dat is wel de gemakkelijkste optie, een paard wordt niet vanzelf zo dat groeit of wordt in de hand gewerkt

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:53

BrenKaCaNo schreef:
Ik zou aanraden een deskundige in te schakelen.
De kans is groot dat er wat aan gedaan kan worden.

https://www.youtube.com/watch?v=np1QRxm3fe4
Vanaf 1:09 wordt iets belangrijks gezegd wat bij jou misschien van toepassing is :)

Dat lijkt mij idd ook een goed plan , inslapen kan tenslotte altijd nog he? :)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:59

Heb je advertentie gezien waar ze 'te koop' staat en alles wat je daar neerzet probeer je toch even 'goed' te praten en gewoon bv te zeggen durft te trappen..want je wegtrappen,smid uit de boze is een groot verschil tussen durven te trappen.

Ik zou haar slachten/inslapen.. je paard vind niets fijn in omgang,garantie heb je niet als je haar weggeeft en er kunnen altijd ongelukken van komen.

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:09

Tja mijn mening is dat als je een dier koopt je daar verantwoordelijk voor bent. Komt misschien hard over maar zet misschien wel aan het denken: je kind slacht je ook niet als het problemen veroorzaakt. Je hebt door het dier te kopen de verantwoordelijkheid voor haar. Dit paard heeft geen kwalen waardoor het eerlijk naar het paard is om het in te slapen (zoals erge pijn of iets dergelijks). Het is dat jij niet weet wat je ermee aan moet en je de problemen zat bent. Naar mijn mening ben je in zo'n geval verantwoordelijk voor haar om een oplossing te vinden, en haar niet te doden. ''if there's no way then find a way, but don't go down the easy way.''

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:13

Geen kwalen Sparkles? Geen ervaring met exceem? Dit is wel degelijk een kwaal en een serieuze ook. Ts is inderdaad verantwoordelijk voor het paard, dit houdt ook in inslapen/slachten wanneer het niet meer gaat. Je hebt het over erge pijn, ooit eens verschrikkelijk jeuk gehad die niet weg wil?

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:14

Sparkles schreef:
Tja mijn mening is dat als je een dier koopt je daar verantwoordelijk voor bent. Komt misschien hard over maar zet misschien wel aan het denken: je kind slacht je ook niet als het problemen veroorzaakt. Je hebt door het dier te kopen de verantwoordelijkheid voor haar. Dit paard heeft geen kwalen waardoor het eerlijk naar het paard is om het in te slapen (zoals erge pijn of iets dergelijks). Het is dat jij niet weet wat je ermee aan moet en je de problemen zat bent. Naar mijn mening ben je in zo'n geval verantwoordelijk voor haar om een oplossing te vinden, en haar niet te doden. ''if there's no way then find a way, but don't go down the easy way.''

Ga jij met je paard naar het ziekenhuis een gipsje halen als hij een gebroken been heeft? Want dat doe je met je kind tenslotte ook.

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:18

Het gaat om eerlijkheid naar je paard als dier toe. Paard breekt been? In de natuur zou hij ook sterven. Over de jeuk: wij weten niet wat ze voelt, dat kan je pas een beetje weten als je haar een tijd zou observeren. TS geeft zelf aan dat de merrie in een natuurgebied vermoedelijk een prima leven zou hebben. Give it a try :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:20

Sparkles schreef:

Ze is ook verantwoordelijk voor haar andere paarden die nu ongelukkig zijn/ worden van dit paard in de kudde.

Ze is ook een moeder. Ze kan niet het risico nemen om gewoon maar even in elkaar getrapt te worden.

Inge heeft in het verleden onwijs veel dingen, tijd en geld gestopt in paarden waar ze niet eens verantwoordelijk had. Ik geloof dan niet dat ze nu heel gemakkelijk zeg, na ik vind haar niet leuk, doe maar naar de slager.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:22

Sparkles schreef:
Het gaat om eerlijkheid naar je paard als dier toe. Paard breekt been? In de natuur zou hij ook sterven. Over de jeuk: wij weten niet wat ze voelt, dat kan je pas een beetje weten als je haar een tijd zou observeren. TS geeft zelf aan dat de merrie in een natuurgebied vermoedelijk een prima leven zou hebben. Give it a try :)

Waar dan? Ze is juist uit een natuurgebied gehaald omdat ze teveel jeuk had.
Inge geeft juist aan dat ze niet zonder verzorging kan in de zomer ivm met har eczeem.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:22

Sparkles schreef:

Dat is weer vermenselijking van het paard. Een paard weet niet wanneer hij dood gaat.

Ik vind het weer niet eerlijk tegenover het paard om hem in een kudde te laten staan waar hij zich niet fijn voelt of alleen te laten staan. Of met hem te gaan trainen, want daar doe je een paard op dat moment geen plezier mee.

Een professional naar laten kijken vind ik trouwens wel een goed idee. Een buitenstaander die het paard in levende lijven ziet kan nog altijd beoordelen waar het probleem nou ligt. Maar als het echt is zoals hier beschreven staat door TS, zeg ik nog altijd natuurgebied aan zee en als dat niet werkt slacht.

Daarbij, onderschat ZE niet. Ik heb paarden door de draden een sloot in zien rennen van de jeuk.
Laatst bijgewerkt door Solmyrkvi op 13-02-15 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt