we begrijpen elkaar niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:42

iana schreef:
bigone schreef:
Je denkt misschien wel te veel na waardoor je te laat met reageren bent, als je continue loopt te denken kun je je ook niet 100% op het paard focussen. Bij mensen die niet nadenken(figuurlijk) en gewoon doen, zoals je vriend, dan gaat het dus wel goed.

Tja, in het begin startte ik al met het gedacht van...wat gaat hij nu weer doen? Dit probeer ik nu niet meer te doen. Nieuwe dag, nieuwe bladzijde en letten op mijn ademhaling. Niet omkijken, vooruit gaan zonder over de schouders te kijken is een hele lastige voor mij en dat heeft hij zo door.

Klopt precies, alleen denken aan geeft al een bepaalde houding/uitdrukking aan de mens en een dier pikt dat direct op. Ik heb ook zo'n arrogant meneertje op stal, ga ik voeren zonder op te letten dan geheid dat hij daar misbruik van maakt door het hooi bijna uit mijn handen te grijpen. normale gang van zaken is namelijk, ik doe de deur open , kijk hem aan en hij gaat achter in de box wachten tot ik het neerleg. Zit ik met mijn hoofd ergens anders dan merkt hij het direct. En ja, ik ben ook dik over de 50. En ook al 40 jaar paardenverslaafd en toch, deze heb ik al tien jaar en elke keer moet hij toch even iets uitspoken. Maar een simpel en stevig uitgesproken Denkterom, is voldoende. Ook dat heeft hij moeten leren als twee jarige en dat kan de jouwe ook echt.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:36

Ik heb een paard wat de harde aanpal wel nodig had maar absoluut niet zou accepteren omdat haar ego te groot is. :'). Wat bij mij enorm geholpen heeft is het stukje timing omtrent straffen en belonen. Dat is zo ontzettend belangrijk! Daarbij moet je absoluut niet bang zijn. En boos blijven heeft ook geen zin. Ik heb maanden moeten strijden om mijn dominante tante weer te kunnen leiden. Paard bijt, gelijk KNAL. En dan op de manier van parelli, met de borstel of de elleboog die op dat moment in de buurt van zn tanden is. Dat moet binnen 1 seconde en gelijk weer ontspannen en verder gaan. Het is maar een voorbeeld. Altijd het laatste woord hebben want een klein inieminie dingetje die jou niet opvalt kan voor haar het laatste woord zijn.

Edit: met gelijk knal bedoel ik geen vuistslag natuurlijk. Gewoon een flinke tik. Mijn DA raad altijd aan met je vuist een kaakslag te doen bij bijtende paarden. Klinkt harder dan het is hoor

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 21:58

Ja, jullie hebben allebei gelijk. Vandaag is Betadine eens langs geweest, mijn paardje was veel rustiger dan anders. Het longeren liep met een stevig tempo, betadine kreeg hem snel rustiger door hem te laten halthouden en weer vooruit. Opnieuw en opnieuw tot hij in stap verder ging ipv een spurt ervandoor. Was wel leuk om te zien.
Goede tips gehad omtrent corrigeren, elk gedrag met initiatief van zijn kant nooit toelaten, vooral mijn ruimte respecteren. Ik moet dus gewoon veel meer op de kleine bewegingen van hem letten, wacht te lang tot hij veel meer gedaan heeft. Waarschijnlijk is dit de oorzaak (besef ik nu zelf) dat ik steeds hem steeds een stap te ver laat komen, waardoor hij al veel te veel bewogen heeft (lees: initiatief genomen heeft) waardoor hij zich sterker blijft voelen tegenover mij en waardoor alles al zo lang aansleept.

Een goede tip ook (hier ook al neergepend ergens) stilstaan is stilstaan en in het begin elk negatief gedrag (zoals schrapen) doen stoppen. Niet laten ruiken zolang zijn respect tegenover mij niet ok is, pas toelaten wanneer hij me respecteert.
Goed gevoel heb ik nu terug, ik kijk ernaar uit weer om ermee aan't werk te gaan.

kellaxy

Re: we begrijpen elkaar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:49

Wat goed dat je het beseft! Wat je zegt, bij die kleine dingen moet je je ruimte al aangeven. Heel goed opletten dus. Super dat je er weer naar uit kijkt. Dat voelt hij ook en dan kom je veel zelfverzekerder over. :j. Hou je ons op de hoogte?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:31

Goed om te lezen! Duidelijk niet je pinkje aanbieden dus, dan pakt hij je beide handen. Alert zijn op de kleinste signalen en acties van hem en direct consequent niet toestaan.
Als je dit kan bereiken bij jezelf bereik je het ook bij hem. Komt vast goed!
Wat ook fijn dat Betadine je is komen helpen, super!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 11:31

ja zeker! ben heel blij dat ze geweest is en ik schrijf nog regelmatig een verslagje voor iedereen ;)

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:00

Mijn tips...

- Stop met denken
- Stop met excuses te zoeken voor dingen die er wellicht niet zijn
- Het begint bij het begin: in de wei, in de stal, van zodra je hem ziet
- Nee is nee, er wordt alleen iets gedaan op jouw voorwaarden
- Rug recht, tieten vooruit, voeten op de grond

Maar ik heb makkelijk praten, ik ken jou en je paard ;-)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 13:36

SilverSan schreef:
Mijn tips...

- Stop met denken
- Stop met excuses te zoeken voor dingen die er wellicht niet zijn
- Het begint bij het begin: in de wei, in de stal, van zodra je hem ziet
- Nee is nee, er wordt alleen iets gedaan op jouw voorwaarden
- Rug recht, tieten vooruit, voeten op de grond

Maar ik heb makkelijk praten, ik ken jou en je paard ;-)

:)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:02

TS wat fijn dat je weer doelgericht aan de gang kan met je paard.

Ik wil je nog iets meegeven over het te veel nadenken.
Tijdens een training voor mijn werk hebben we ooit het mindfullness lesgeven besproken (ik werk in het onderwijs).
Mindfullness klinkt heel zweverig maar is eigenlijk zo logisch als een loden deur.
Het gaat erom dat je met je complete lijf en mind ergens mee bezig bent. Je ziet, ruikt en voelt je paard. Je merkt zijn energie op en de energie van jullie beiden zal moeten samengaan.
Indien jij tijdens het werken met je paard alsmaar aan het nadenken bent, ben je niet bij je paard maar zit je in je hoofd.
Het is dus echt een kwestie van jezelf een bepaalde 'natuur' aan te leren in het omgaan met je paard. Jezelf aan te leren dat je zonder nadenken over allerlei gevolgen en andere manieren van aanpakken bezig kan zijn met je paard.
Want pas wanneer jij stopt met denken en de aandacht echt op je paard vestigt ben je met je paard bezig.

Ik hoop dat je iets van mijn post hebt kunnen maken ;).

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:37

Fijn om je verslagje te lezen TS en blij dat ik je toch al een beetje heb kunnen helpen. Van wat ik van je paard gezien heb (ook al had ik wel door dat hij in een tamelijk goede bui was) zou ik er ook niet meteen een kind opzetten zeg maar. Misschien als die vicieuze circel doorbroken is en je paardje echt terug in het werk staat. TS haar paardje is een echte clown :+ die duidelijke grenzen nodig heeft. Het lijkt een beetje op hengstengedrag vind ik. Denk dat als je zijn energie leert anders te gebruiken met een strenge opvoeding en veel uitdaging qua rijden, buitenritten en noem maar op je hem echt kunt laten ontplooien naar het doel die je met hem voor ogen had.

In wat Amy hierboven schrijft kan ik me wel vinden. Zet 2 wildvreemden bij elkaar op restaurant en je krijgt zo een tête à tête gespannen sfeertje, maar zet dezelfde samen aan het tuinieren bvb en je krijgt er hele gesprekken en grapjes uit. Is met paarden net zo. Als je samen aan de slag gaat komt die band er wel daar moet je niet naar zoeken. Die 100den correcties die je op weg naar je doel met hem zult geven zal hij je echt wel vergeven als je overtuigend genoeg bent.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 21:06

Ja AmyII, is waar...ik ben altijd een denker geweest, is nu zo. Hier ga ik ook mee verder en meer op letten. Is heel waar wat je zegt, je kan je aandacht maar op 1 plek tegelijk hebben.

Betadine, morgen ga ik weer aan de slag en laat ik hier weten wat het resultaat was. Als hij zich gedraagt zoals gisteren ga ik wagen om er weer op te gaan. :j

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:05

En, hoe is het gegaan gisteren?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 13:02

Niks kunnen doen, is iets tussen gekomen en het was goed aan't regenen toen ik thuis kwam. Dinsdag heb ik vrij en ga ik aan de slag. Ben ook erg benieuwd :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:08

Hoe gaat het nu?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:22

Ben je aan de slag gegaan ? Ben ook benieuwd :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 13:20

Hey iedereen, ik heb op de piste nog niets kunnen doen wegens omstandigheden.
Heb hem elke dag tijdens hooi geven goed in de gaten gehouden en op tijd laten stoppen of weg gestuurd.
Hij reageerde heel rustig en hij snapt het ook. De opdringerigheid is minder dan een week geleden, heb ook gemerkt dat hij me meer in het oog houdt.
Vind de evolutie positief, ik vraag hem achteruit te gaan bij voedertijd en hij reageert nu niet meer met terug te bijten.
Vast aan het touw en pistewerk is voor vrijdag. Heb een druk werkschema deze dgn door veel zieke collega's.
Ik hoop vrijdag nog mooi nieuws neer te pennen. Ikzelf bekijk het nu ook weer anders, ik zie welke fouten ik gemaakt heb. Het zijn kleine dingen maar ze maken een immens groot verschil.
Bedankt voor de interesse :)
@betadine, ik geef je nog een seintje als ik klaar ben om erop te gaan

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:26

Wat fijn om te horen ! Succes verder

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:39

Goed nieuws dus +:)+

Ik duim alvast voor vrijdag. Longeren met zadel op ? *D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 21:05

Oké, hier komt mijn up date van vandaag. Ben al elke dag cordaat met hem omgegaan, geen kans gegeven om mij aan te raken en dat werpt zijn vruchten wel af.
Ik kan zelfs het touwhalster aandoen zonder dat hij me voor is om het beet te nemen.
Wat hij nog wel doet is naar het slot happen om hier op te bijten.

Ik heb mijn taktiek veranderd tijdens het poetsen en laat hem los staan met het leidtouw op de grond. Elke stap corrigeer ik direct, hij probeert een keer of vijf om weg te draaien of over de grond te gaan stofzuigen. Ik grijp hem direct vast en zet hem terug op,de plek waar we gestart zijn. Op het laatste stond hij me aan te gapen als een geslagen hond

Dan de pad erop zonder voorstellen in een vlotte beweging hup erop, weer stapte hij vooruit. Drie keer opnieuw begonnen tot hij bleef staan. Dan het zadel, dat is altijd lastiger..heb effe mijn stem laten horen. Telkens als ik het til, gaat hij ervandoor. 5-6 keer opnieuw begonnen dan heb ik eens effe mijn stem gebruikt en twas meteen klaar met het gedonder. Tis echt uittesten wat hij doet, heeft heel duidelijk een strengere hand nodig. Aansingelen ging zonder enig probleem, hij veroerde geen vin meer.

Ik hou hem nu met meer steun vast, korter en met leidende hand...geen loshangend touw meer. Ik laat ook niet meer toe dat hij gaat grazen wanneer ik het hek moet sluiten, ik blijf hem kort houden.

Eerst op korte afstand gewerkt, dan had ik meer controle over zijn snelheid. Van het moment ik wil longeren gaat hij er weer vandoor in sprintgalop. Net alsof er iemand achter hem aanzit, heb hem elke keer geblokt en opnieuw laten vertrekken. Tien tallen keren moeten blokken, het lijkt angst en het lijkt op klooien...moeilijk om het verschil te zien. Ik blijf blokken en na een tijd viel zijn eurocentje
Ben er heel intensief mee bezig geweest, we stonden allebei in het zweet
Na het blokken heb ik hem twee keer in achteruit gezet, het leek in mijn ogen het beste om hem zijn gedrag af te keuren en wat respect te krijgen. Heel rustig aan de longe kunnen stoppen, in stap eindelijk

Het was vermoeiend, ben erg benieuwd hoe hij morgen gaat reageren als ik hem op de cirkel ga zetten. Morgen zal voor mij duidelijk zijn of het werk van vandaag wat effect heeft gehad.

Ik hoop dat mijn verslagje duidelijk is☺️

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:20

Dat klinkt goed, Iana! Volgens mij ben je niet alleen consequenter en kordater maar heb je ook een duidelijker plan wat en hoe je wil doen voordat je begint. Dat helpt natuurlijk om je lijn vast te houden. En heel leuk om allemaal te lezen. Ga zo door!

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:52

Wat een duidelijke vooruitgang in je laatste post! Mijn complimenten voor je dat je niet bij de pakken neer bent gaan zitten. Zet Door en houdt ons op de hoogte

pamelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:01

ik zou dit paard goed na laten kijken, hij heeft misschien wel ergens pijn. mijn paarden gaan ook bijten als een zadel niet meer goed past.
zou hem niet met een zweep gaan slaan, werkt alleen maar averechts.
het kan zijn dat je paard tijdens de verkoop pijnstillers heeft gehad of gesedeerd geweest is.
dominant naar andere ruinen is niet leuk maar wel normaal bij sommige paarden.
anders kun je dit paard beter verkopen. en iets zoeken wat wel goed bij je past en lekker mee kunt rijden, veel succes

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 07:41

pamelien schreef:
ik zou dit paard goed na laten kijken, hij heeft misschien wel ergens pijn. mijn paarden gaan ook bijten als een zadel niet meer goed past.
zou hem niet met een zweep gaan slaan, werkt alleen maar averechts.
het kan zijn dat je paard tijdens de verkoop pijnstillers heeft gehad of gesedeerd geweest is.
dominant naar andere ruinen is niet leuk maar wel normaal bij sommige paarden.
anders kun je dit paard beter verkopen. en iets zoeken wat wel goed bij je past en lekker mee kunt rijden, veel succes

Hoi, ik gebruik alleen mijn leidtouw, heb bij hem niks nodig. Is een heel sensibel paard met veel sensoren op. Waar hij vandaan komt heb ik voor 200% zekerheid dat hij geen pijnstillers of dergelijke gekregen heeft. En onze osteopate heeft hem gedurende 1 uur behandeld en gecontroleerd waar een heel kleine blokkade in de rug uitgekomen is zonder erg. Ik ga er dus van uit dat hij nergens erge last van ondervindt.
Mijn zadel is een lichtgewicht en boomloos en hij is amper bereden geweest, loopt zuiver en speelt veel op de wei...ik zie dus geen aanwijzingen die pijn veroorzaken.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 07:44

Dankjewel Martie en Syb_sem, het voelt nu nog dubbel, zal wel zien wat de volgende dagen mij gaan zeggen. Ik heb alvast toch weer wat hoop, dat wel :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 19:16

Vandaag had ik sterk het gevoel op een keerpunt te zitten met mijn paard, ik herinner mij zelfs niet meer wanneer het zo vanzelf ging als vandaag. Er was met momenten ontspanning, ook een moment van vluchtgedrag weer. Heb hem deze keer laten galopperen en mij heel ontspannen zonder veel stappen te maken. Hij ging vanzelf in draf en stap, ik heb hem constant andere oefeningen gevraagd om zijn aandacht bij me te houden.
Zo werd het ook moeilijker voor hem om weer leiding te nemen.
Wat een verademing, ik ben streng gebleven en heel duidelijk met mijn bewegingen. In tegenstelling tot de vorige maanden had hij minder angst of vluchtgedrag...ik blijf met mijn voetjes op de grond want ik wil dit resultaat vaker zien voor we victorie kunnen kraaien

Het is in elk geval een feit dat mijn houding tot dit resultaat geleid heeft, ook dankzij velen onder jullie die dezelfde ervaringen delen!