iana schreef:bigone schreef:Je denkt misschien wel te veel na waardoor je te laat met reageren bent, als je continue loopt te denken kun je je ook niet 100% op het paard focussen. Bij mensen die niet nadenken(figuurlijk) en gewoon doen, zoals je vriend, dan gaat het dus wel goed.
Tja, in het begin startte ik al met het gedacht van...wat gaat hij nu weer doen? Dit probeer ik nu niet meer te doen. Nieuwe dag, nieuwe bladzijde en letten op mijn ademhaling. Niet omkijken, vooruit gaan zonder over de schouders te kijken is een hele lastige voor mij en dat heeft hij zo door.
Klopt precies, alleen denken aan geeft al een bepaalde houding/uitdrukking aan de mens en een dier pikt dat direct op. Ik heb ook zo'n arrogant meneertje op stal, ga ik voeren zonder op te letten dan geheid dat hij daar misbruik van maakt door het hooi bijna uit mijn handen te grijpen. normale gang van zaken is namelijk, ik doe de deur open , kijk hem aan en hij gaat achter in de box wachten tot ik het neerleg. Zit ik met mijn hoofd ergens anders dan merkt hij het direct. En ja, ik ben ook dik over de 50. En ook al 40 jaar paardenverslaafd en toch, deze heb ik al tien jaar en elke keer moet hij toch even iets uitspoken. Maar een simpel en stevig uitgesproken Denkterom, is voldoende. Ook dat heeft hij moeten leren als twee jarige en dat kan de jouwe ook echt.
. Wat bij mij enorm geholpen heeft is het stukje timing omtrent straffen en belonen. Dat is zo ontzettend belangrijk! Daarbij moet je absoluut niet bang zijn. En boos blijven heeft ook geen zin. Ik heb maanden moeten strijden om mijn dominante tante weer te kunnen leiden. Paard bijt, gelijk KNAL. En dan op de manier van parelli, met de borstel of de elleboog die op dat moment in de buurt van zn tanden is. Dat moet binnen 1 seconde en gelijk weer ontspannen en verder gaan. Het is maar een voorbeeld. Altijd het laatste woord hebben want een klein inieminie dingetje die jou niet opvalt kan voor haar het laatste woord zijn.
. Hou je ons op de hoogte?
die duidelijke grenzen nodig heeft. Het lijkt een beetje op hengstengedrag vind ik. Denk dat als je zijn energie leert anders te gebruiken met een strenge opvoeding en veel uitdaging qua rijden, buitenritten en noem maar op je hem echt kunt laten ontplooien naar het doel die je met hem voor ogen had.