Paard valt aan bij longeren (druk uitoefenen)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 08:44

Mijn methode lijkt heel veel op Voest, maar is in sommige punten net even anders.

Gisteren heb ik weer gelongeerd/loswerken/vrijwerken. Nja longeren zonder touw in een longeerbak dus.
Weer wat de instructrice had gezegd alleen vandaag zou de draf erbij komen. Stap beide kanten op ging prima, bij de draf ging ze weer gek doen. Niet aanvallen, maar wel recht tegenover me gaan staan en geen kant meer op willen. Daarna was ik het zat.

Ik heb al ruim een half jaar (vanaf dat ik haar heb gekocht in oktober) aan het longeren op deze manier en dit is nog nooit een probleem geweest. Van maart tot mei heb ik zelf heerlijk gereden en sinds dien doe ik alleen maar stappen achteruit en geef ik gehoor aan de berichten dat ik rustiger aan moet doen. Maar ik was het zo zat!! Ik deed alles al met haar en nu opeens kan ik niet eens meer longeren?! Dus ik ben gisteren heel erg kwaad op mezelf geworden en ben nadat ze weer niet in draf ging direct overgestapt naar mijn methode van mei:

Toen ze tegenover me stond ben ik naar de rand van de bak gelopen en heb de longeerzweep gepakt. Jammer dan dat ze alleen respect heeft voor de zweep, lopen zal ze. Je zag haar blik meteen veranderen in een "o poedersuiker, nu moet ik" blik. Misschien mijn instelling, misschien haar respect voor de zweep, maar ze liep weer. Even duidelijk gemaakt dat ze moest doorlopen want dat slakkegangetje heb ik nou wel gezien. Daarna direct draf en galop erachteraan. Weer heel even duidelijk zijn door die zweep te laten knallen (in de lucht, niet tegen haar aan) en ze galoppeerde heel netjes. Achterhand zat er weer onder, tempo was weer vlot, het paard wat ik ken.

Andere kant op hetzelfde gedaan. Geen enkel probleem gehad. Daarna de zweep onder mijn arm gedaan en verder gegaan op de leadrope. Weer geen enkel probleem! Leadrope even omhoog en ze zat een gang hoger. Ik heb het laatste kwartier alleen op de leadrope gedaan en dit ging perfect.

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het zondag echt stres was. Maar dat betekent niet dat ze er niet van had geleerd. Vanaf maandag vertoonde ze geen stres meer maar alleen ondeugd.

Ik heb haar niet geslagen met de zweep. Het zal vast met mijn instelling te maken hebben gehad. Mijn kwaadheid en de combi met de zweep zullen er best voor gezorgd hebben dat ze opeens weer luisterde.

Ik ben in ieder geval heel blij dat ze eindelijk weer deed wat ik haar vroeg. Eindelijk ging alles weer lekker en eindelijk heb ik weer een stap vooruit gedaan sinds dat ik stappen terug aan het doen was.

Ik blijf wel bezig met de leadrope, daar reageert ze ook goed op. Maar de komende tijd wel in combinatie met de longeerzweep.

Wat heb ik hier nou van geleerd: er is een reden dat ik dingen op mijn manier deed. Ik kan blijkbaar behoorlijk mijn geduld bewaren en geef sommige dingen echt wel een kans maar soms is het genoeg en moet je terug gaan naar datgene wat voor mij altijd en het paard altijd heeft gewerkt. Rust is goed, maar je kan ook overdrijven.

Ja ja ja.. voor degene die nu gaan zeggen I told you so.. Het duurde alleen wat langer voordat ik het zelf door had. En weet in ieder geval zeker dat ik het echt een kans heb gegeven.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 11:35

Nou, prima toch. Het was blijkbaar nodig om op dat punt te komen. Geeft niks.

aeolusnr1

Re: Paard valt aan bij longeren (druk uitoefenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:14

tjaaa idd het kwartje valt soms vlugger bij het paard dan dat dat bij de mens valt hééééé.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:14

Super TS! Zo zacht als het kan, maar zo hard als nodig.. En dit 'harde' was gewoon even nodig om daarna weer zacht verder te kunnen gaan :). Je moest op den duur wel, want dit gedrag zou zeer waarschijnlijk alleen zijn verergerd als je op dezelfde manier verder was gegaan, en zou misschien wel voor gevaarlijke situaties hebben gezorgd. Je hebt nu in gegrepen voor een keer.. En hopelijk is het bij paardlief nu duidelijk dat er toch niet met je te sollen valt, zodat je weer goed kunt trainen.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:36

Het is heerlijk als je paard je altijd alles geeft wanneer jij er alleen maar aan hoeft te denken.. 'helaas' zijn paarden net als wij

;)

Af en toe hebben ze de bokkenpruik op. Toch zeggen ze ons precies dat wat zij en wij nodig hebben...

Super bezig !

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:46

Sorry, heb niet alles gelezen behalve de eerste pagina en deze. Superconsequent zijn bij dit soort paarden hoor. Ze horen gewoon respect voor je te hebben. Geen ruimte geven, zijn ze braaf dan mag je ze gerust tot in de hemel prijzen, luisteren ze niet of dagen ze je uit, gewoon een flinke correctie. Duidelijkheid is het belangrijkste. Zwart-wit. Goed dat je begint te begrijpen dat je haar zo moet 'begeleiden'. Dat kost even inzet en energie, maar als het is doorgedrongen kun je letterlijk de teugels wat laten vieren en is het af en toe alleen nog de puntjes op de i, maar heb je wel een hele goede verstandhouding met je paard.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:22

Mijn pony vertoonde ook agressief gedrag tijdens het longeren, nu ben ik ermee gestopt. Ze doet het soms ook al tijdens het rijden, maar dan pak ik haar meteen aan, omdat ik de controle heb. Met longeren durf ik het niet. Als ze erg druk is laat ik haar eerst vrijspringen, want daar heeft ze veel plezier in. Meestal valt het wel mee en kan ik er zo opstappen als ik een aantal weken niet heb gereden. Vooral veel draven in het begin.
Maar dat is denk ik niet een optie voor jou aangezien die nog maar 3 jaar is. Die van mij is 14 namelijk.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:02

;) Told you so ;) ;)

Nee hoor, grapje. Goed gedaan joh. Je bent na lang aarzelen toch even die oude, geroutineerde paardenboer geworden! :D
Komt goed, lekker zo doorgaan!

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:49

Sinds kort ben ik mijn 4 jarige merrie aan het longeren. Het probleem is dat ze ontzettend bokt. Maar ook naar mij toe. Ik heb niet het gevoel dat ze me niets snapt. Maar ze valt echt aan en probeert je ook te raken.

What to do??!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:58

@shaddiefan... er instructeur bij halen die goed kan longeren en die voorlopig je vierjarige laten longeren en daarna zelf onder begeleiding het leren.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:38

Hoe gaat het nu??

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 12:16

Gaat een stuk beter. Ze valt helemaal niet meer aan en ze luistert weer perfect met longeren.

Heb een volgtopic gemaakt met het zadelmakmaak proces en het inrijden: [VVDD] Bijoux in training

Voor het geval jullie het leuk vinden :)

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 07:18

Ze doet t nog steeds en heeft me zelfs gebeten. Mischien heel laf maar ik bn der klaar mee. Ze doet t niet alleen bij mij maar ook bij andere mensen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 07:42

shaddiefan heel verstandig het aanvallen kan verschillende oorzaken hebben en daarom het even uit handen geven aan iemand die er verstand van heeft en weet wat hij doet.
Dit zijn gevaarlijke dingen die aangepakt moeten worden door mensen met de nodige ervaring.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:55

Ervaring met jonge pony's heb ik wel maar zoaks zij doet heb ik nog nooit meegemaakt