Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Gini schreef:En wanneer is iets luxe voor een mens en wanneer wordt er toch deels aan het paard gedacht? Zo ben ik toch op zoek gegaan naar een binnenbak omdat mijn paard een mooi weer dier is. Ook op wei, kleine, korte buien, geen probleem, maar als het plenst loopt ze in galop de schuilstal in. Dus dan kan ik wel gaan longeren/rijden in de regen, maar daar vindt ze helemaal niets aan.
Al mag die binnenbak natuurlijk niet ten koste gaan van dagelijks naar buiten.
) en dat je daar een goede bak voor nodig hebt snap ik uiteraard ook. En dat een binnenbak dan extra fijn is snap ik ook. Maar imo ogen zou je niet voor een stal met binnenbak moeten gaan ten koste van de buitengang van je paard bijvoorbeeld maar dat gebeurt helaas wel. Sees schreef:Gini schreef:Al mag die binnenbak natuurlijk niet ten koste gaan van dagelijks naar buiten.
En precies dít zie ik vaak wel gebeuren om me heen en dat dan misschien inderdaad juist bij de mensen die wedstrijden rijden..
Dat je moet trainen om een beetje mee te kunnen draaien begrijp ik heel goed (ik heb ook wedstrijden gereden) en dat je daar een goede bak voor nodig hebt snap ik uiteraard ook. En dat een binnenbak dan extra fijn is snap ik ook. Maar imo ogen zou je niet voor een stal met binnenbak moeten gaan ten koste van de buitengang van je paard bijvoorbeeld maar dat gebeurt helaas wel.
saarie schreef:@Gini: oh, begrijp me niet verkeerd hoor, die luxe dingen als een binnenbak, solarium en warm water zijn natuurlijk ook voor het paard heel luxe. Alleen hier in deze wijde omgeving sluiten dit soort dingen de belangrijkere dingen als buitengang vaak uit. Helaas. Of er hangt een kostenplaatje aan waar je eng van wordt. Dus helaas, hier is het echt kiezen uit vrijheid voor mijn paard of luxe. Nu sta ik op een boerenstal waar alles voor het paard prima geregeld is, en ik als ruiter ook zeker niets te klagen heb. Ik heb een enorme kast, aparte zadelkamer, dekenrek, een schoon toilet en een fijne rijbak en longeerbak met verlichting. Meer heb ik in principe niet nodig.
) of is het een kwestie van willen (of denken niet anders te kunnen).
? Gewoon oprechte vraag, misschien is je paard wel erg jolig en daarom lomp bijvoorbeeld.
normale paarden kunnen niet eens draven in deze bak.
alles zit onder de blub maar wordt gewoon onder de hoge drukspuit afgespoten!
hier ook nooit last gehad van beenblessures (zit al 35 jaar in de paarden) Citaat:Helemaal mee eens. Is puur de instelling van de eigenaar. Carl Hester en Charlotte Dujardin zijn het voorbeeld in mijn ogen van hoe top dressuurpaarden eigenlijk zouden moeten behandeld worden. Overigens ben ik het nog niet met alles met hun eens maar ze zijn op de goede weg.
Sees schreef:Meiske1577, mag ik vragen waarom je met wandelen ook beenbescherming om doet? Gewoon oprechte vraag, misschien is je paard wel erg jolig en daarom lomp bijvoorbeeld.
) Niet dat hij helemaal uit zijn panty gaat maar mijn ervaring is, een ongeluk zit in een klein hoekje...
listiglistje schreef:Hier een dressuurmiep die niet standaard dressuurmiep is... (ik ga Z2 starten)
stalgenoten en kennissen verklaren mij vaak voor gek hoe ik met mijn paard en spullen om ga![]()
Ik sta op een pensionstal met binnenbak met luxe professionele bodem, maar die gebruik ik nooit,
ik train dus altijd in weer en wind in de modder, slijk-en waterbak...zo dus http://www.youtube.com/watch?v=Fdtrw3zjq_8
Paard zakt dus werkelijk 20 cm in de slijk wegnormale paarden kunnen niet eens draven in deze bak.
Aquatraining wordt ie sterk vanalles zit onder de blub maar wordt gewoon onder de hoge drukspuit afgespoten!
-Beenbescherming doe ik nooit aan, zowel met training niet, als in de wei en trailer.
-Paard loopt 7 dagen per week in de kudde de hele dag, zonder beenbescherming.
- Hij heeft maar 1 deken waar hij al 3 jaar mee doet, hangt aan flarden aan zijn kont.
- Met 1 zadeldekje doe ik 3/4 maanden voor hij de wasmachine ziet.
- Poetsen is vlug een harde borstel over het hals, zadelgedeelte en kont.
- Ik rijd maar 3 à 4 x per week (geen trainingsschema)
- Droogstapdekens en dergelijke doe ik niet aan.
- Hoeven krabben en vetten doe ik nooit
- Tuig poetsen ook zelden...alleen bij wedstrijd (12 x per jaar)
- Op stal krijgt hij bietenpulp/maismeel, kuilmais en kuil + gewone brok
En ja ook ik oefen soms bij de boer op de maisplakhier ook nooit last gehad van beenblessures (zit al 35 jaar in de paarden)
meiske1577@Word ik blij van...
listiglistje schreef:Hier een dressuurmiep die niet standaard dressuurmiep is... (ik ga Z2 starten)
stalgenoten en kennissen verklaren mij vaak voor gek hoe ik met mijn paard en spullen om ga![]()
Ik sta op een pensionstal met binnenbak met luxe professionele bodem, maar die gebruik ik nooit,
ik train dus altijd in weer en wind in de modder, slijk-en waterbak...zo dus http://www.youtube.com/watch?v=Fdtrw3zjq_8
Paard zakt dus werkelijk 20 cm in de slijk wegnormale paarden kunnen niet eens draven in deze bak.
Aquatraining wordt ie sterk vanalles zit onder de blub maar wordt gewoon onder de hoge drukspuit afgespoten!
Idd goede aquatraining!! Citaat:- Beenbescherming doe ik nooit aan, zowel met training niet, als in de wei en trailer.
- Poetsen is vlug een harde borstel over het hals, zadelgedeelte en kont.
- Ik rijd maar 3 à 4 x per week (geen trainingsschema)
- Droogstapdekens en dergelijke doe ik niet aan.
- Hoeven krabben en vetten doe ik nooit
- Tuig poetsen ook zelden...alleen bij wedstrijd (12 x per jaar)
- Op stal krijgt hij bietenpulp/maismeel, kuilmais en kuil + gewone brok
En ja ook ik oefen soms bij de boer op de maisplakhier ook nooit last gehad van beenblessures (zit al 35 jaar in de paarden)
geerke schreef:meiske1577@Word ik blij van...
Listiglistje@ krijg ik nachtmerries van![]()
Maar ik heb er geen commentaar op hoor!Misschien zou ik willen,diep in mijn hart dat ik daar maar een klein beetje van had.
Ik ben een redelijke pietlut....en dat is best vermoeiend.Maar ik wil niet op een andere manier paarden hebben.
. Al vind ik nachtmerries wel een beetje overdreven
.
. Mijn DA geeft aan dat je (met beleid en gezond verstand uiteraard) prima (af en toe) kunt trainen op een ongelijke ondergrond en dat dit júist goed is voor paarden ter voorkoming van blessures op het moment dat ze wel een keer op ongelijke ondergrond terecht komen (denk aan ruiterpaden oid).
. 
mylittlejoy schreef:Dat zijn ook dingen die je qua weerstand kan "trainen" denk ik. Dekenloos, regenbuitje, dat zijn dingen waar het lichaam - als het anders gewend is - zich aan kan aanpassen en dit ook eigenlijk hoort te doen. Maar dat is heel iets anders dan beenbescherming om doen bij het loslaten bijvoorbeeld. Het ene paard is wat lomper met z'n lijf dan het andere. Daar doe je weinig aan. Misschien dat het wel zo is dat als je ze zichzelf maar laat verwonden dat ze vanzelf voorzichtiger worden, maar het is uiteraard de vraag of je dat risico wilt lopen.
Starbreeze schreef:Ik begin jouw stelling wel steeds meer te begrijpen Sees, ik denk er ook hetzelfde over als Geerke
Als ik het betoog van Listiglistje lees voel ik me éééécht een MIEP, terwijl er ook nog mensen zijn die vele malen erger zijn dan ik denk ik. Zoals jij al aangaf, ik ben een beetje van allebei.
Maar of dit nou specifiek voor dressuurpaarden geldt, daar ben ik nog niet van overtuigd![]()
Wellicht zijn er ook ruiters van een andere tak van sport die uitleg willen geven?
. Maar ik merk wel dat ik door de jaren heen steeds meer dingen achterwege heb gelaten (poeders/smeersels/bescherming etc). Uiteraard krijgen ze wel de zorg die ze nodig hebben hoor maar vroeger zou ik direct iets op een wond hebben gesmeerd bijvoorbeeld en nu doe ik dat toch wat minder snel (afhankelijk van de wond uiteraard
).
.
En tja als ik heel eerlijk ben, ik vind het heerlijk om met hem te tutten! Een borsteltje hier, mooie zweetdeken, schone dekjes, netjes onderhouden tuig en mijn paard is altijd keurig gepoetst, gewassen en geplozen. Nodig? Neuh. Maar ik vind het wel zo fijn

FrankavdT schreef:Natuurlijk is het persoonsgebonden.
Als ik listiglistje en mezelf even onder dezelfde categorie mag scharen qua "omgang", is het niet zo dat wij minder bezorgd zijn om onze paarden als de categorie Geerke en meiske1577. We zijn er nog steeds voorzichtig mee.
Als er iets is bellen we ook de DA en vinden we écht allebei dat die DA binnen 1 minuut op het erf moet staan.
Zijn ze kreupel? Eerst eens even ons eigen boerenverstand gebruiken wat het kan zijn en als we er niet uitkomen of het gaat vanzelf niet weg, dan pas gaan we stappen ondernemen. Maar voor de rest gaan we er iets minder voorzichtig mee om, omdat het paarden zijn. En die kunnen nu eenmaal wat hebben, die zijn niet van suiker. Ze komen elke dag buiten, weer of geen weer, ze krijgen goed voer en zijn gezond.
. Maar goed dat is ook pas na jaren paarden zo gekomen. En ik denk ook niet dat er iets mis is met een beetje bezorgdheid hoor maar soms denk ik wel van
?? Nogmaals, als je je geld met je paard moet verdienen, is het gewoon je werk. Dan nóg moet je aan het welzijn van je dier denken maar dan kan ik me wel voorstellen dat eea anders in elkaar steekt. Maar op het moment dat je voor je plezier wedstrijden rijdt, is het niet meteen nodig je paard te beperken, tóch? En dat lijkt soms de trend (misschien heb ik het in de openingspost ook niet helemaal goed verwoord
) dat zodra er wedstrijden gereden gaan worden, de buitengang wordt ingeruild voor de binnenbak en de kuddematjes voor ijzers bijvoorbeeld
.