hengst veulen hoest steeds

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chantaleddie

Re: hengst veulen hoest steeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 21:47

hahaahahahahahh echt zo van heu ga is ff liggen jij ik heb zin in je qq ;) :')

we gaan het zien als ze wel wat doen halen we ze uit elkaar ofzo

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:49

Je staat er dus 24/7 met je neus op? Dekking is in een 'wip' gebeurt ;) (en sterker nog, het kan nu al gebeurt zijn als je veulen er vroeg bij is := )

Ballen eraf is goedkoper dan een veulen, zeg dat maar tegen je ouders. Als de ballen zijn ingedaald, kunnen ze eraf!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:52

Ik had zoiets al verwacht daarom kaart ik dit aan.

Vertel A.U.B tegen je ouders dat ondanks het hoogte verschil de pony's hier wel trucjes voor weten.
zoals op een heuveltje staan of zoals vuurneon zegt dat de merrie wel gaat liggen.

Ze zijn inderdaad rond 12 maanden al vruchtbaar. De ene iets eerder en de andere iets later.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 22:02

ik zal het zeggen

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:09

TS fijn dat je luistert en ook aktie onderneemt!
Petje af, want het is niet makkelijk om telkens bij je ouders te moeten gaan "zeuren" over de adviezen die je van de bokkers krijgt.
Maar we willen je alleen helpen.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 18:03

Er zijn geen wormen van Eddie afgekomen tevens ook niet van Chantal. Hij staat nu ook 3 uur per dag in de wei we gaan het opbouwen en het is al een stuk minder. Hij hoest nog wel bij inspanningen maar we gaan fenegriek proberen. Niks voor niks wezen zeuren bij m'n ouders. Grote ruzie's gehad. Nu maar luisteren naar hun

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:19

Arme pony.... :(:)

Ik hoop van harte dat er geen onderliggende longproblemen of zelfs hartproblemen zitten. Hoesten bij inspanning is geen gezond teken.

Persoonlijk had ik gewoon de dierenarts gebeld en het zelf betaald. Maar ja, dat ben ik... Even een dierenarts naar de luchtwegen laten luisteren kan geen kwaad immers en als het schoon klinkt, dan weet je dat tenminste.

Ik vind het voor jou ook heel vervelend dat je ouders niet mee willen werken :(:)

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 18:32

De da komt vanavond kijken!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:08

Dat is fijn!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:11

chantaleddie schreef:
De da komt vanavond kijken!

Super fijn :)

Ts +:)+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:08

Gelukkig maar!Heeft hij koorts trouwens?

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 22:05

Da heeft gekeken. Geen koorts en hij is heel benauwd. Hij had dus waarschijnlijk die ontsteking al bij de vorige eigenaar. Hij zei dat we er nog wel aan kunnen proberen het minder te krijgen. Een dampig paard dus.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:23

Helaas heb ik toch gelijk gekregen, jammer voor jullie! :(:) had echt gehoopt dat het niet zo was natuurlijk.
Maar goede nieuws is wel dat er nu wat aan gedaan kan worden! Paard nu medicatie? :(:)

Beterschap voor de jonge man!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:37

ojee,dampig....Wat jammer.Had hij een dubbele ademhaling dan?

JillvdK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:43

Het is denk ik inderdaad astma :j
mijn pony heeft astma en ze moet vooral hoesten als ze bijvoorbeeld moet aan springen of overgang van stap naar draf.
Wat wij doen is het hooi(als je hooi geeft) een beetje nat maken,niet doorweekt maar gewoon een beetje.
En dan gebruiken we fenegriek(ik hoop dat ik jet goed schrijf) dat is een kruidenmengsel wat je bijna in alle paarden winkels kan vinden,hier doe je een 1/2kleine schepjes bij de brokken/mueslie en dat maakt de luchtwegen vrij!
Succes *\o/*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:44

inderdaad hooi nat maken,dat is trouwens het eerste wat ik doe als ik ook maar 1 kuch hoor...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:49

Oh TS, dat is vervelend nieuws, maar góed dat er uiteindelijk een dierenarts bij geweest is. Nu kun je dát behandelen wat er echt aan de hand is, ik hoop dat je DA gelijk heeft en er nog wel het een en ander aan verbetering te halen valt.

Ben écht blij dat jij/ je ouders er toch de dierenarts bij gehaald hebben en niet zelf zijn blijven doormodderen!
Sterkte voor de komende periode.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 00:51

Veulen en nu al dampig en de ontsteking zat er al bij de vorige eigenaar en jullie hebben hem al een paar maanden??? Heel eerlijk, laat het dier inslapen want een dampig veulen gaat een beroerde toekomst tegemoet. En dan, met zo weinig paardenkennis en bereidheid om wat te doen nooit weer aan paarden beginnen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 00:58

Ik hoop vooral dat er geleerd is ( en niet door TS alleen!) dat er vanachter een computer geen diagnose te stellen is ( niet door een DA en zeker niet door niet-dierenartsen), en hoop en ga er vanuit dat TS nu contact heeft met een ( goede ) dierenarts en gezamelijk met hem/haar tot een zorgvuldig beleid komt..

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 09:09

hij was heel kortademig, we weten nog niet wat we nu gaan doen met hem, misschien dat iemand hem wil als weidemaatje of grasmaaier, ik wil hem nog niet naar de slacht doen dat heeft ie niet verdiend. we weten het nog niet

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:21

Paard geen prednisolon en ventipulmin gekregen? Staat hij al buiten nu? Want allerbeste is nu 24/7 buiten houden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:34

Punz schreef:
Ik hoop vooral dat er geleerd is ( en niet door TS alleen!) dat er vanachter een computer geen diagnose te stellen is ( niet door een DA en zeker niet door niet-dierenartsen), en hoop en ga er vanuit dat TS nu contact heeft met een ( goede ) dierenarts en gezamelijk met hem/haar tot een zorgvuldig beleid komt..

ik denk dat veel mensen met een hoestend paard te lang wachten,en dan is de schade onherstelbaar.
Daar kan Bokt niets aan doen....de eigenaar wel.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:39

Goed dat er toch een Da geweest is, zoals ik al eerder zei is het leuk dat iedereen hysterisch werd over de wormen, maar nu blijkt het toch heel anders te zijn, je kunt op afstand niet beoordelen wat er aan de hand is.
Voeren jullie hooi of kuil? Kuil scheelt namelijk flink in het hoesten, als je die mogelijkheid hebt, overzetten op kuil :j. Wij hadden er eentje die niet tegen het hooi kon dit jaar, zwaar allergische reactie en kreeg zware astma, kuil hielp aanzienlijk, maar helaas is het met hem niets meer geworden :n.

Weet niet of ze met zo'n uk al beginnen met prednison, ventipulmin zou wel verstandig zijn waarschijnlijk, maar als het chronisch is moet je helaas waarschijnlijk aan de flixotide en eventueel atrovent. Heeft ie ook al slijmoplossers (acetylcysteïne) gehad, of heeft ie daar weinig last van?

@geerke, als bokt zich teveel richt op iets totaal anders en er voorbij gegaan wordt aan het hoesten en het erbij halen van een DA, dan kan bokt daar ook wel wat aan doen. Vrijwel iedereen is op de wormenkuren gedoken en er zijn er maar een paar geweest die verder hebben aangedrongen op een DA. Eigenaar is eindverantwoordelijk, maar als je een 14 jarige treft die advies vraagt en ze krijg het verkeerde advies omdat mensen niet inzien dat ze een situatie onvoldoende kunnen beoordelen, dan zit daar toch ook wel een les in voor de bokkers mag ik hopen... Dat heeft ervoor gezorgd dat ze in eerste instantie niet de DA erbij heeft gehaald, omdat de focus op het verkeerde punt lag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:49

ik blijf erbij dat een veulen met pyranthel ontwormd moet worden,voor hetzelfde geld had hij overgelopen van de wormen.Ik kan inderdaad niet luisteren naar de ademhaling van het dier,zie ook niet wat voor kleur snot het heeft en hoor niet wat voor soort hoest.
Normaals vind ik het schandalig dat het dier al hoeste toen hij bij de handelaar vandaan kwam en dat daar niets aan gedaan is....wat de oorzaak ook mag zijn.

En dat trouwens de dierenarts nu wel is gekomen is te danken aan een medelevende Bokker die wel de goede wormkuren kwam brengen.En heeft gezegt dat als er geen wormen afkwamen de da gebelt moest worden.
En dat is dus gebeurt dankzij een Bokker.Dat hebben de eigenaren niet zelf kunnen bedenken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:05

Ontwormen is altijd handig om te doen, maar in het hele topic wordt alle aandacht gelegd op de wormen en niet op het hoesten, juist marion was er van overtuigd dat het om wormen ging, er hebben gelukkig tig andere bokkers aangedrongen op het erbij halen van een DA, nu niet de boel gaan verdraaien.