Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mindim schreef:Wat een onzin, als mijn paard bij de drinkbak staat en een ander lager in rang komt op haar toe, dan haalt ze flink uit hoor. Paarden komen niet in haar buurt als ze staat te drinken. 1 paard, de hoogste in rang, bonjourt haar echter zo bij de drinkbak vandaan en ook hij kan meppen als een ander paard in de buurt komt. Dus schoppen als laatste redmiddel, nah nee hoor.
Tuurlijk moet je een paard niet overal een schop voor verkopen. Hoeft hier ook niet en schoppen worden zelden verkocht. Maar in een penibele situatie, waarbij mensen schoppen, bijten of geen respect hebben voor de ruimte van de mens, dan kunnen ze een schop krijgen. Ik ben namelijk niet bestand tegen 600 kilo paard.
Muzefee schreef:Ik vind het opmerkelijk dat veel mensen het maar normaal vinden om een paard een karatetrap te geven 'omdat paarden onderling' dat ook doen. Zeg hiermee niet dat niemand zich ook maar heeft verdiept in paardengedrag (ik ben ook geen geleerde daarin), maar áls je dan een schop geeft doe dit dan wel effectief. In de kudde hoeft soms alleen een waarschuwing genoeg te wezen.
Als je paard, kennelijk, dominant gedrag vertoont naar jou moet je je afvragen hoe jullie 'rangorde' onderling is. Kennelijk ziet jouw paard je niet als leider, daar heb je nog wat te doen.
Daar komt bij dat er vaak frustratie/woede komt kijken bij het uitdelen van een schop, geloof dat je dan echt geen helder denkend mens bent. Ik wil absoluut niet zeggen dat wat het paard doet goed is, maar je reactie erop kan een verschil maken.
Hieruit kan je opmaken dat ik absoluut tegen schoppen ben, heb mijn pony zo goed als van haar geboorte, zij heeft een solide basis en kent mijn grenzen. Zij i, vanuit instinctief gedrag wel eens over mij heen gewalst, maar tijdens die momenten van angst van haar ga ik haar niet aanpakken, immers paarden leren niets van corrigeren als se angstig zijn.
Muzefee schreef:Ik vind het opmerkelijk dat veel mensen het maar normaal vinden om een paard een karatetrap te geven 'omdat paarden onderling' dat ook doen. Zeg hiermee niet dat niemand zich ook maar heeft verdiept in paardengedrag (ik ben ook geen geleerde daarin), maar áls je dan een schop geeft doe dit dan wel effectief. In de kudde hoeft soms alleen een waarschuwing genoeg te wezen.
Ninx schreef:Rena100 schreef:Zoals eerder aangegeven, paarden schoppen elkaar ook. In de zomer komt het wel eens voor dat mijn paard een halve hoefijzer op z'n kont heeft staan omdat zijn weidemaatje hem dan heeft geschopt, of andersom. Mijn paard kan er ook wat van.
Dat is een snelle, koele rechtvaardige correctie.
Bij mensen zit er vaak veel frustratie, agressie achter.... veelal ook nog slecht getimed of niet gerechtvaardigd.
Mensen kunnen dus beter even nadenken hoe het komt dat hun paard zich zo naar hen gedraagt...
Als je paard, kennelijk, dominant gedrag vertoont naar jou moet je je afvragen hoe jullie 'rangorde' onderling is. Kennelijk ziet jouw paard je niet als leider, daar heb je nog wat te doen.
Daar komt bij dat er vaak frustratie/woede komt kijken bij het uitdelen van een schop, geloof dat je dan echt geen helder denkend mens bent. Ik wil absoluut niet zeggen dat wat het paard doet goed is, maar je reactie erop kan een verschil maken.
Hieruit kan je opmaken dat ik absoluut tegen schoppen ben, heb mijn pony zo goed als van haar geboorte, zij heeft een solide basis en kent mijn grenzen. Zij i, vanuit instinctief gedrag wel eens over mij heen gewalst, maar tijdens die momenten van angst van haar ga ik haar niet aanpakken, immers paarden leren niets van corrigeren als se angstig zijn.
tess_84 schreef:Ik blijf erbij dat iemand anders niet het recht heeft jouw dier (of het nu een paard, hond, kat, whatever is), te straffen. Dat doe je gewoon niet.
sannedeedee1 schreef:Mijn paarden krijgen geregeld een schop of een tik, ze gaan echt niet over me heen denderen!
Ze hoefen het niet te proberen om mij te trappen, of omver te lopen, te pletten etc.
Kijk ik schop niet met de punt van mijn schoen, of in de buik, maar wel tegen de kont aan, en met een platte voet.
Bijten? Krijgt ie gewoon een tik op ze neus hoor.
Bijten/trappen straf ik flink af, bij anderen dingen is vaak een simpele "EY!!" Al genoeg
Mindim schreef:tess_84 schreef:Ik blijf erbij dat iemand anders niet het recht heeft jouw dier (of het nu een paard, hond, kat, whatever is), te straffen. Dat doe je gewoon niet.
Uiteraard moet je niet over je heen laten lopen, maar ook dat heeft toch voor het overgrote deel met opvoeding te maken. En ja, dat kan perfect met positieve beloning en koekjes. Ik wil persoonlijk de band met mijn paard op een positieve manier opbouwen, en niet door middel van straffen. Natuurlijk laat ik haar niet over me heen walsen, maar als je ze gewoon goed opvoedt, heb je aan een heel kleine correctie genoeg (stem verheffen, hand omhoog, ...) Maar goed, ik zal waarschijnlijk een heel gemakkelijk opvoedbaar paard hebben hoor
Als de pony in kwestie goed was opgevoed, had ook niemand hem een schop hoeven verkopen. Ik laat me niet schoppen door een enkel paard, ook niet door die van een ander. Als mijn paard iemand zou schoppen, dan had ie al een schop onder zijn kont gehad, eer de geschopte met de ogen kon knipperen.
Je band met je paard wordt er niets minder van, ook zo'n fabel, als jij goed timed en rechtvaardig corrigeert, groeit het respect alleen maar voor je.
Alles oplossen met snoepjes en opvoeden met snoepjes ben ik geen voorstander van. Hoeft hier ook niet, mijn paard komt graag, ook zonder snoepjes.
VisibreTeam schreef:Een paard laat 'negatief' gedrag vaak al HEEL LANG van te voren zien...
- Oren in de nek
- Hals laag
- Voetje optillen
- Gezichtsspieren straktrekken
- Spieren straktrekken
- Schijnbeweging
En vaak dan pas komt er een trap of een beet. Als je dus zelf bij de eerste tekenen al subtiel corrigeert (of uit de weg gaat als je iets niet prettigs doet met je paard?) kun je veel dingen voorkomen...