Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:54

Ik vind het opmerkelijk dat veel mensen het maar normaal vinden om een paard een karatetrap te geven 'omdat paarden onderling' dat ook doen. Zeg hiermee niet dat niemand zich ook maar heeft verdiept in paardengedrag (ik ben ook geen geleerde daarin), maar áls je dan een schop geeft doe dit dan wel effectief. In de kudde hoeft soms alleen een waarschuwing genoeg te wezen.

Als je paard, kennelijk, dominant gedrag vertoont naar jou moet je je afvragen hoe jullie 'rangorde' onderling is. Kennelijk ziet jouw paard je niet als leider, daar heb je nog wat te doen.

Daar komt bij dat er vaak frustratie/woede komt kijken bij het uitdelen van een schop, geloof dat je dan echt geen helder denkend mens bent. Ik wil absoluut niet zeggen dat wat het paard doet goed is, maar je reactie erop kan een verschil maken.

Hieruit kan je opmaken dat ik absoluut tegen schoppen ben, heb mijn pony zo goed als van haar geboorte, zij heeft een solide basis en kent mijn grenzen. Zij i, vanuit instinctief gedrag wel eens over mij heen gewalst, maar tijdens die momenten van angst van haar ga ik haar niet aanpakken, immers paarden leren niets van corrigeren als se angstig zijn.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:54

Mindim schreef:
Ah zo :D DAn had ik je even verkeerd begrepen Nens77 :D

Kan gebeuren :D
Denk dat we redelijk op 1 lijn zitten ;)

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:56

Mindim schreef:
Wat een onzin, als mijn paard bij de drinkbak staat en een ander lager in rang komt op haar toe, dan haalt ze flink uit hoor. Paarden komen niet in haar buurt als ze staat te drinken. 1 paard, de hoogste in rang, bonjourt haar echter zo bij de drinkbak vandaan en ook hij kan meppen als een ander paard in de buurt komt. Dus schoppen als laatste redmiddel, nah nee hoor.

Tuurlijk moet je een paard niet overal een schop voor verkopen. Hoeft hier ook niet en schoppen worden zelden verkocht. Maar in een penibele situatie, waarbij mensen schoppen, bijten of geen respect hebben voor de ruimte van de mens, dan kunnen ze een schop krijgen. Ik ben namelijk niet bestand tegen 600 kilo paard.

danku:) Je haalt me de woorden uit de mond, ik denk er precies zo over :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:56

Op mijn werk loop zo een draak rond.
Toen ze nog niet beleerd was, heeft ze wel eens gericht naar mijn hoofd getrapt toen ik haar achterhoeven uit wou krabben. Ik kon optijd achteruit springen, maar voor straffen te laat. Toen ze het nog een keer probeerde, ook voordat ik maar gebukt was, ja, toen toen stond mijn maat 38 flink in haar kont. Daarna kon ik gewoon rustig de hoeven uitkrabben en maar mijn stem te verheffen en ze stopte met klieren.

Toen ik jonger was hielp ik eens mee twenters binnen te halen. Ze liepen mij niet snel genoeg (ik was 14 :+ ) dus ik gaf er 1 een tikje op de kont, die trapte van schrik tegen mijn pols. Toen is er ook niet gestrafd, ik had niet zo dom moeten zijn om te denken dat dit wel kon.

Het moeilijke met zulke straffen is dat ze gerechtvaardigd en op tijd moeten zijn. Vooral dat tweede is lastig. Als je binnen 3 seconden nog niet gestraft hebt, zullen ze de link ook niet leggen met wat wel/niet mag.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:57

Overigens pak ik ook liever een zweepje maar als je die niet in je hand hebt moet je wat anders.
Schoppen kost zoveel moeite en als jij het paard kan schoppen kan hij jou ook schoppen dus niet handig.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:58

Muzefee schreef:
Ik vind het opmerkelijk dat veel mensen het maar normaal vinden om een paard een karatetrap te geven 'omdat paarden onderling' dat ook doen. Zeg hiermee niet dat niemand zich ook maar heeft verdiept in paardengedrag (ik ben ook geen geleerde daarin), maar áls je dan een schop geeft doe dit dan wel effectief. In de kudde hoeft soms alleen een waarschuwing genoeg te wezen.

Als je paard, kennelijk, dominant gedrag vertoont naar jou moet je je afvragen hoe jullie 'rangorde' onderling is. Kennelijk ziet jouw paard je niet als leider, daar heb je nog wat te doen.

Daar komt bij dat er vaak frustratie/woede komt kijken bij het uitdelen van een schop, geloof dat je dan echt geen helder denkend mens bent. Ik wil absoluut niet zeggen dat wat het paard doet goed is, maar je reactie erop kan een verschil maken.

Hieruit kan je opmaken dat ik absoluut tegen schoppen ben, heb mijn pony zo goed als van haar geboorte, zij heeft een solide basis en kent mijn grenzen. Zij i, vanuit instinctief gedrag wel eens over mij heen gewalst, maar tijdens die momenten van angst van haar ga ik haar niet aanpakken, immers paarden leren niets van corrigeren als se angstig zijn.

Karateschop ook ??!!
Jij hebt makkelijk praten als je een dier zijn hele leven al hebt, dan heb je namelijk op de juiste manier kunnen opvoeden vanaf het begin.
Heel anders wordt het als je andermans onopgevoede dier mag gaan corrigeren, andermans onkunde in handen krijgt zeg maar....
Geen frustratie of woede als ik een schop uitdeel, slechts het besef dat het paard levensgevaarlijk wordt als hij denkt de touwtjes in handen te hebben.
De baas over mij spelen wordt niet getolereerd, basta.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:01

Muzefee schreef:

Alleen als de rangorde bepaald is, zet je een koppel vreemde paarden bij elkaar dat wordt er het eerste uur ook genoeg geschopt.
En wat denk je wat een paard voelt als die een schop uitdeelt? Zou die daarbij volkomen rustig en in balans blijven?
Juist de reactie als reflex, schrik, die komt het beste aan omdat je a la minute straft en het indruk maakt vanwege reactie en kordaatheid.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:02

Ninx schreef:
Rena100 schreef:
Zoals eerder aangegeven, paarden schoppen elkaar ook. In de zomer komt het wel eens voor dat mijn paard een halve hoefijzer op z'n kont heeft staan omdat zijn weidemaatje hem dan heeft geschopt, of andersom. Mijn paard kan er ook wat van.

Dat is een snelle, koele rechtvaardige correctie.
Bij mensen zit er vaak veel frustratie, agressie achter.... veelal ook nog slecht getimed of niet gerechtvaardigd.

Mensen kunnen dus beter even nadenken hoe het komt dat hun paard zich zo naar hen gedraagt...

Hahaha Ninx, hardstikke goed. Helemaal mee eens!

En TS, wat heb je ervan gezegd dat ze jou/die van je dochter geschopt hebben?
Zou ik zo maar niet toelaten, een ander die mijn paard schopt die kan een trap terug verwachten ~~}>

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:03

Muzefee schreef:

Hier echt exact hetzelfde, hij is altijd super lief heeft heel veel respect voor me maar uit paniek kan hij mij nog wel een platwalsen (niet letterlijk gelukkig) maar daar doe ik niets aan aangezien hij zodra hij weer rustig is zich goed gedraagt. Ik zie ook niet in waarom het nodig zou zijn (terwijl ik hem volgens sommigen ook moet straffen op zo'n moment) en als ik hem zou slaan/ schoppen is hij meteen in paniek dus dat heeft bij hem totaal geen zin. Het is verder ook gewoon niet nodig, als hij een keer eigenwijs is hoef ik alleen mijn stem te verheffen en hij weet het.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:03

Een paard laat 'negatief' gedrag vaak al HEEL LANG van te voren zien...

- Oren in de nek
- Hals laag
- Voetje optillen
- Gezichtsspieren straktrekken
- Spieren straktrekken
- Schijnbeweging

En vaak dan pas komt er een trap of een beet. Als je dus zelf bij de eerste tekenen al subtiel corrigeert (of uit de weg gaat als je iets niet prettigs doet met je paard?) kun je veel dingen voorkomen...

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:05

Uiteraard ligt het aan de situatie.
Als ik tussen een kudde loop, en een klap opvang die voor een ander was, is het niet heel rechtvaardig om een klap terug te geven.

Als blijkt dat een paard gericht naar mij trapt, dan kunnen ze een optater terug verwachten....

In het geval van TS vind ik het moeilijk. De verzorgster van de andere pony, kreeg een trap omdat haar pony de pony van TS schopte (zoals ik het begrijp, heb drie keer de openingspost moeten lezen)... Ja, dan sta je dus tussen twee paarden waarvan 1 corrigeerd.
Ik vind echter wel dat mijn paard zich hoort te gedragen als ik er ben. Mijn paarden stonden 24/7 op het land, en konden dus de hele dag doen wat ze zelf wilde. En ja, als ik dan een uurtje van hun tijd nodig had, hoorde zij zich te gedragen, ook onderling. Gelukkig was schoppen oid niet nodig, kon altijd corrigeren op stem.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:07

echt schoppen now way
ik vind dat al helemaal niet dat je iemand anders zijn paard een schop mag geven

heb die van mij wel eens een knietje gegeven.
ze stond op me voet zat vast tussen haar en de muur en ze wou niet draaien.
dus toen toch me andere been maar opgetild
maar toch echt niet zomaar :(

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:08

Een paard elke keer schoppen als ie iets verkeerd doet nee echt niet!
Maar ik heb een paard die goed is in grenzen verkennen en meestal is mijn stem verheffen genoeg. Maar ik laat haar niet met d'r 500 kilo over mij heenlopen, dan liever een schop waar zij veel minder last van heeft.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:10

Ja, ik heb mijn pony ook wel eens een trap verkocht..
Als een vriendin van mij haar aan het poetsen is (bij de kont), er een ander paard langsloopt, pony dat zacht gezegd niet zo leuk vindt terwijl er genoeg ruimte tussen zat en naar achteren mept terwijl mijn vriendin er tussen staat.. tja, dan reageer ik onmiddellijk, stem opheffen en een trap verkopen. Simpel als dat hoor.. :=

Voor de rest sla of trap ik nooit.. :n Stem verheffen is al genoeg om iets duidelijk te maken.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:12

tess_84 schreef:
Ik blijf erbij dat iemand anders niet het recht heeft jouw dier (of het nu een paard, hond, kat, whatever is), te straffen. Dat doe je gewoon niet.

Dan moet je er dus voor zorgen dat je pony niet in een situatie komt waarin dit nodig zou kunnen zijn...afstand houden bijv. (of mensen die er vlak achter gaan staan wegsturen).

En iemand hier gaf ook aan dat je altijd eerst nagaat of de reactie van het paard door jezelf komt, of echt ontoelaatbaar is...mijn vraag is dan: hoe doe je dat? Een correctie moet binnen 3 seconden komen anders is het totaal nutteloos. Ik kan in 3 seconden niet bedenken of ik mss zelf ergens iets verkeerds heb gedaan, hoor.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:13

Ik sla of schop een paard niet graag, maar een trap richting mij is een trap richting hen.. Nu heb ik mijn kleine etter zelf ook eens een trap gegeven nadat hij uit voernijd een trap in de lucht richting stal genoot gaf. Meneer stond beduusd en heeft het nooit meer gedaan..

Verder hoef ik niet te slaan of te schoppen, bij bijten maak ik het oncomfortabel voor het paard, dan zwaai ik wat oeps een arm tegen je snuit ja paard dan moet je niet in mijn ruimte happen. Neemt hij mij niks kwalijk en ik ben een tevreden mens. Nu moet je me niet zien als iemand die mijn paard dus slaat met mijn arm, mijn pony is aan het wisselen en verveelt zich erg de laatste tijd door minder op de weide (wel paddock) te gaan en bijt alles wat los en vast zit, elke pony/paard, elk touw, elke bal, handoek, riek etc. Bijt die in het touw geef ik korte vervelende rukjes en maak het dus oncomfortabel, ik zeg verder niks en wordt niet boos. Als hij richting mij hapt (wat gelukkig niet vaak voorkomd, maar het wil wel eens richting het touw gaan wat ik vast heb) dan zwaai ik dus met mijn armen en stoot hij tegen mijn arm wat voor hem ook weer oncomfortabel is, wederom neemt hij mij niks kwalijk, maar zo leert hij wel dat het helemaal niet leuk is om te happen.. Mijn paard krijgt van andere paarden in de wei of paddock ook een bok of schop als hij vervelend blijft bijten.

Schopen doe ik enkel als een paard dus nar mij schopt of dreigt te schoppen, hier zijn ze vaak van onder de indruk al is het vaak niet hard.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:14

De reden dat ik tegen schoppen ben is echt niet omdat een paard nou zo breekbaar is. In de wei doen ze elkaar veel erger aan. Maar het punt daarmee is, dan snapt de een de ander. Je hebt paardentaal en je hebt mensentaal, wij hebben een heel ander soort van non-verbaal communiceren dan paarden, en de algemene kennis van non-verbale signalen van een paard houden op bij oren in de nek leggen is boos.
Ik ben geen gedragsexpert, maar over het algemeen geeft je paard al genoeg signalen af voor hij een trap geeft, alleen die signalen meekrijgen is heel moeilijk voor ons.
Een trap krijgen van een paard is nooit oké, en een paard moet leren snappen dat wat hij bij zijn vriendje in de wei doet, dat dat iets heel anders is dan wat hij bij mij kan doen. Echter hoef ik mijn paard geen rotschop te geven. Als ik één keer in mijn vingers knip dan is dat ook voldoende.
Daarbij is het probleem met een rotschop geven ook dat er heel veel woedein zit. Woede laat je lang niet altijd helder nadenken. Ja, een paard snapt wel dat hij gecorrigeerd heeft, maar als ik in mijn vingers knip dan snapt mijn paard dat ook zonder dat ik helemaal over de rooie ga.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:15

Afhankelijk van de situatie zou ik best in staat zijn mijn paard een schop te verkopen ja. Klein voorbeeld, als ik met mijn shetjes wandel en ze willen alleen maar naar links terwijl ze rechts van me lopen, ja dan til ik bijn binnenbeen op richting hun. Ik schop niet hard, maar tis even een aanwijzing dat ze weten dat ze niet zo tegen me aan moeten drammen.

En als een paard bijt of schopt of wat dan ook, ja dan kan ie ook wat terug verwachten :=

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:15

Mijn paarden krijgen geregeld een schop of een tik, ze gaan echt niet over me heen denderen!
Ze hoefen het niet te proberen om mij te trappen, of omver te lopen, te pletten etc.
Kijk ik schop niet met de punt van mijn schoen, of in de buik, maar wel tegen de kont aan, en met een platte voet.
Bijten? Krijgt ie gewoon een tik op ze neus hoor.
Bijten/trappen straf ik flink af, bij anderen dingen is vaak een simpele "EY!!" Al genoeg :j

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:18

sannedeedee1 schreef:
Mijn paarden krijgen geregeld een schop of een tik, ze gaan echt niet over me heen denderen!
Ze hoefen het niet te proberen om mij te trappen, of omver te lopen, te pletten etc.
Kijk ik schop niet met de punt van mijn schoen, of in de buik, maar wel tegen de kont aan, en met een platte voet.
Bijten? Krijgt ie gewoon een tik op ze neus hoor.
Bijten/trappen straf ik flink af, bij anderen dingen is vaak een simpele "EY!!" Al genoeg :j

Als dit regelmatig gebeurt gaat er toch wel wat fout, ik heb mijn pony in anderhalf jaar twee keer een schop verkocht, beide keren bij het eten (voer nijd) dit is nu zo goed als over, enkel schrapen is er nog niet uit.

Maar over mij heen lopen, zich los trekken of andere gekke capriolen haalt hij niet in zijn hoofd, scheelt wellicht dat ik grondwerk doe via de Parelli methode. Hierbij werk ik met constante en ritmische druk, constante druk gebruik ik eigenlijk zeer weinig, en paard regaeert zeer licht. Dat zal wellicht schelen.. Ik zou er in ieder geval aan werken, regelmatig door je heen lopen is toch geen goed teken.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:24

Heb gelukkig een braaf jong paard die ik nu zelf kan opvoeden, luistert voor nu nog prima en dat wil ik graag zo houden. Maar heb hiervoor een vrij dominant paard verzorgt die mij ook gewoon platdrukte tegen de muur uit het niks, die heeft toen ook een mooi knietje in z'n buik gehad hoor! Ben bezig gegaan met grondwerken, zodat hij ging begrijpen wat ik wilde als ik bepaalde dingen vroeg, maar toen kwam dus mijn eigen paard op m'n pad. Blij dat ik die vanaf het begin kan duidelijk maken wat ik wil en dat hij zo makkelijk te corrigeren is. Ben benieuwd als hij gaat puberen. Doe nu alles zo "klein" mogelijk (stem verheffen etc. kort en bondig), zodat ik nog ruimte zat heb om hem "erger" te straffen (heeft dan hopelijk ook gelijk meer effect). Niet dat ik hoop dat dat nodig is, hoop dat ik de voortekenen dan gewoon goed kan zien en kan opvangen.

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:25

Mijn pony heeft mij 1x gebeten op 4 jarige leeftijd. Plat met haar oren in haar nek. Dat heeft ze geweten, verder heeft ze nooit meer gebeten. Ik denk dat je inderdaad beter 1x streng (maar rechtvaardig) kan zijn dan steeds weer boos worden. Dat frustreert namelijk ook! En als ik iets fout doe, laat ze het zelf ook wel weten. :j

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:31

Mindim schreef:
tess_84 schreef:
Ik blijf erbij dat iemand anders niet het recht heeft jouw dier (of het nu een paard, hond, kat, whatever is), te straffen. Dat doe je gewoon niet.
Uiteraard moet je niet over je heen laten lopen, maar ook dat heeft toch voor het overgrote deel met opvoeding te maken. En ja, dat kan perfect met positieve beloning en koekjes. Ik wil persoonlijk de band met mijn paard op een positieve manier opbouwen, en niet door middel van straffen. Natuurlijk laat ik haar niet over me heen walsen, maar als je ze gewoon goed opvoedt, heb je aan een heel kleine correctie genoeg (stem verheffen, hand omhoog, ...) Maar goed, ik zal waarschijnlijk een heel gemakkelijk opvoedbaar paard hebben hoor :j

Als de pony in kwestie goed was opgevoed, had ook niemand hem een schop hoeven verkopen. Ik laat me niet schoppen door een enkel paard, ook niet door die van een ander. Als mijn paard iemand zou schoppen, dan had ie al een schop onder zijn kont gehad, eer de geschopte met de ogen kon knipperen.

Je band met je paard wordt er niets minder van, ook zo'n fabel, als jij goed timed en rechtvaardig corrigeert, groeit het respect alleen maar voor je.

Alles oplossen met snoepjes en opvoeden met snoepjes ben ik geen voorstander van. Hoeft hier ook niet, mijn paard komt graag, ook zonder snoepjes.

Al is de pony in kwestie nog zo goed opgevoed, ik denk dat weinig paarden het zullen nalaten te reageren op een beet in hun kont, of ben ik nu zo verkeerd? Die van mij zal dat niet snel doen, die waarschuwt eerst door te piepen en haar oren plat te leggen en zo nodig een achterbeen op te heffen. Mijn merrie zal dus niet schoppen, maar niet elk paard is hetzelfde.
De jonge merrie waar ik nu mee bezig ben, ben ik met clickertraining aan het opleren. En ja, daar komen snoepjes (of in haar geval, stukjes wortel) aan te passen. Ze heeft een paar keer proberen te bijten als ze jonger was (meer van dat speelse bijten zoals jonge paarden nu eenmaal doen) en met een stemverheffing van mijn kant wist ze gauw genoeg dat dit gedrag niet kon. Nu doet ze het dus niet meer.

Ik vind het net een achterhaald idee dat je moet straffen om respect af te dwingen. Het kan anders volgens mij. En dat zie ik bij mijn jonge merrie. Hoe feller je reageert op iets wat ze niet mag doen, hoe feller zij wordt. Natuurlijk tolereer ik het gedrag niet, maar bij haar helpt een hand dat opeens omhoog gaat of een ferme stem al om haar tot de orde te roepen. Slaan, schoppen enzovoort, daar wordt ze alleen maar heter (en dus lastiger) van. Dat helpt gewoon niet bij haar.

Ik blijf het jammer vinden dat mensen het zo doodnormaal vinden dat een paard in alle omstandigheden maar moet doen wat ze moeten doen, terwijl het ze misschien gewoon nooit goed is geleerd. Je gaat een kind (sorry dat ik weer met een ander "dier" vergelijk) toch ook niet straffen voor iets wat jij het gewoon nog niet geleerd hebt. Bovendien vind ik het ook belangrijk dat je de tekenen ziet voor er iets gebeurt. Je moet als mens toch wel wat alert zijn op kleine tekenen van onrust / ongemak. Als je die dan niet ziet, tja, dan kunnen er natuurlijk wel ongelukken gebeuren.

Iemand vroeg me hoe ik in deze situatie dan wel had gereageerd, wel zeker niet door het paard van een ANDER een schop te geven. In het ergste geval zal ik m'n stem verheffen, en als het uitkomt eventueel een mep met m'n hand. Maar een paard schoppen doe ik gewoon niet. Maar ik had er waarschijnlijk voor gezorgd dat deze situatie zich niet kon voordoen, door de paarden voldoende ver van elkaar vast te zetten. Paarden die elkaar niet kennen, ookal zijn ze "aan het werk", daar moet je geen problemen mee zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:33

Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is, dat je je paard niet om ieder banketstaaf iets een schop verkoopt. Ook in angst schop ik niet hoor. Paard heeft dusdanig vertrouwen in me, dat ik hem vrij snel weer terug kan krijgen.
Gericht schoppen en bijten vind ik echter not done. Even als platwalsen, ik ben daar niet tegen bestand. Hij moet gewoon opletten waar ik sta. Mijn paard kan nog wel eens lomp wezen en een tikje met de hand daar graast hij gewoon doorheen hoor, dat komt niet aan. Nu gaat dat gewoon met een stemverheffing als hij lomp is, maar vroeger heeft hij er wel eens een schop voor gehad.
Hij krabt zich zelf graag met zijn achterhoef achter zijn oren, nou ik kan je vertellen, als jij dan net aan die kant aan het poetsen bent, dan is dat niet erg prettig. Even als vliegen weg meppen onder de buik niet prettig is, als jij daar net zijn buik aan het doen bent. Dan krijgt hij een schop onder zijn kont of een mep op de kont met een verbale uiting. Ik doe dat trouwens altijd tegen zijn kont en niet met de punt van mijn schoen. Tegenwoordig gaat alles verbaal.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:36

VisibreTeam schreef:
Een paard laat 'negatief' gedrag vaak al HEEL LANG van te voren zien...

- Oren in de nek
- Hals laag
- Voetje optillen
- Gezichtsspieren straktrekken
- Spieren straktrekken
- Schijnbeweging

En vaak dan pas komt er een trap of een beet. Als je dus zelf bij de eerste tekenen al subtiel corrigeert (of uit de weg gaat als je iets niet prettigs doet met je paard?) kun je veel dingen voorkomen...

Inderdaad! Schoppen is in dat opzicht dus echt WEL het laatste redmiddel, alleen zien wij mensen de voortekenen niet altijd... omdat we niet goed kijken.