Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
amyz schreef:Nogmaals; alleen als het paard zelf toenadering zoekt een korte aanraking. Dus niet no matter wat uitgebreid hoofd aaien. Zit meer nuance in dan dat. Doe met mn hengst bijvoorbeeld ook vaak kort neusje aanraken. Ik heb nog nooit een paard ontmoet dat getraumatiseerd, agressief of contactgestoord werd van die ene korte aanraking.
Laat daarnaast overigens duidelijk zijn dat ik sowieso niet gauw paarden uitgebreid aanraak die ik niet ken, ik geef ze pertinent zelf de gelegenheid om contact te zoeken en maken.
Dus nee, geen penny-knuffels, laat dat nou alsjeblieft duidelijk zijn
bliver schreef:ziet jouw paard wel goed??? Hij raakt in paniek als hij alleen naar buiten moet maar in vertrouwde omgeving wil hij juist gee n paarden en mensen om zich heen. Hij reageerd pas heftig als je dichtbij bent.
Brainless schreef:@Cerera
Natuurlijk "moet" dan kunnen, maar als je weet dat je paard iets heel vervelend vindt, dan doe je alleen het hoognodige.
Mijn Fjord bv heeft een pokken hekel aan voetje geven.
Natuurlijk vraag ik dat en krab ik haar hoeven uit.
Maar dan ga ik niet telkens haar hoeven (voor niks) optillen, of overdreven lang bezig zijn.
Mijn vorige paard vond borstelen en frunniken niks, dan ging ik dus ook niet zonder noodzaak een uurtje "lekker" trutten met haar.
Gegarandeerd dat ik juist daarna een paard zou hebben die al moeilijk zou gaan doen bij de normale borstelbeurt.
En ik heb haar 11 jaar gehad en na 11 jaar vond ze frunniken en tutten nog steeds vreselijk.
LeenJ schreef:En ik heb het ook al eerder gezegd, er zijn nog heel veel dingen die ik wil doen met Denzil om medische problemen uit te sluiten, en ik doe hiervoor alles wat ik kan. Maar ik ben student, dat alles zelf moet bekostigen en mijn ouders willen dat ik mij nu meer focus op school en dus even niet werk. Ik heb mijn spaargeld, maar dit is voor echte noodgevallen. Hier zijn al meerdere woorden over geweest met mijn ouders, zij willen niet dat ik werk, maar ze willen zelf ook niet meebetalen ... Dus ja, dat is wel iets wat mij tegenhoud om morgen met hem naar de kliniek te rijden. .

maar zie dat paard niks anders doen dan mijn ouwe ruin doet... en die is echt niet onhandelbaar... alleen geen polonaise aan zijn lijf (al maakt hij soms wel een uitzondering voor schattige kleine meisjes) 
Evelijn schreef:Ik snap wel dat je Denzil al eten hebt gegeven... maar vindt het logisch dat als zijn vriendje dan nog aan het eten is dat hij dan opportunistisch wordt en ook nog wel een beetje uit de bak van Dorento wil. Vind dat hij dat ook ruim van te voren aangeeft en ook heel lang niet zo goed weet wat hij er mee aan moet dat vriend aan het eten is en hij zijn bak al leeg heeft. Dat hij dan 'zuur' zijn oren in zijn nek legt.
LBLGypsyCobs schreef:Waarom zie je niet dat ie zich ongemakkelijk voelt?
Waarom corrigeer je hem terwijl hij slechts zijn ongemak toont?
), maar het komt eigenlijk enorm kwetsend over ...
moest lachen om post hier boven... want eigenlijk bedoelen we hetzelfde alleen conclusie is anders... en de keuze is aan jou TS... wat je ook kiest het is goed)