Van NH terug naar 'Traditioneel'.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mayke_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:29

Ik neem aan dat wij elkaar kennen van hetzelfde 'nh centrum'? Ik wil me verder niet mengen in de discussie over wat beter is, nh of traditioneel. Ik wil wel even zeggen dat ik het jammer vind dat je de hulp die je daar gekregen hebt te niet doet. De persoon die je destijds hielp heeft best wat tijd en energie er in gestoken om jullie te helpen, en volgens mij nog met een goed resultaat ook. Dat het destijds zonder hulp niet altijd lukte is heel vervelend, je hebt dan ook geen makkelijk paard. Ik heb daar overigens ook best af en toe een fase 4 voorbij zien komen hoor, en fluisterende mensen ben ik daar nog niet tegen gekomen...

En nog even on-topic: Nee, ik zou niet terug gaan naar traditioneel :D

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 15:03

Bo_Cassey schreef:
xochenoa schreef:
Ik heb een jaar NH gedaan grondwerk en rijden. Heb nooit een echte verbetering gehad enkel aan aantal verminderingen. Mijn pony toendertijd was zowiezo enorm schichtig, maar na het laatste lesje NH was het al helemaal drama. Ben overgegaan op dressuur en tot de dag van vandaag nooit spijt van gehad. Voornamelijk vind ik dat er in het Engelse rijden veel duidelijkere en correctere hulpen worden gegeven wat bij NH ietwat vager is. Er werd vaker wat door de vingers gezien. Of er werd wel aan gewerkt maar niet goed uitgewerkt. In ieder geval ieder zijn eigen ervaring en mening, zal ik ook altijd respecteren.

Dan heb je niet goed les gehad in NH. Zoals jij les kreeg, was het niet 'bewust met je paard bezig zijn', als ik het zo lees. Vage hulpen, ongewenst gedrag door de vingers zien, NH gaat er - vind ik - juist om dat je consequent bent.

Vraag aan TS: jij staat dus op stal met mensen die een tikje bijvoorbeeld taboe vinden. Dit zal bij veel paarden echter onvermijdelijk zijn wanneer ze grenzen gaan opzoeken. Herken jij bovenstaande bij stalgenoten? Dat het mis gaat met de NH?

Ik sta daar al heel erg lang niet meer en ja ik heb het zeker mis zien gaan. :)

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 15:06

Ik heb trouwens in mijn ogen niks verkeerd gezegd over de mensen daar, enkel dat het voor ons niet hielp op de manier waarop wij geholpen werden.
Iemand heeft ons inderdaad goed geholpen en tijd in gestoken en daar heb ik nu nog steeds baat bij. Het gaat goed nu en dat is mede dankzij haar!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:12

Roweentje89 schreef:
Mee eens!
Zoals je al eerder aangaf zijn er mensen die de Fase 4 niet willen doen.
Nu is het niet de bedoeling altijd een Fase 4 toe te moeten passen, maar het is toch net de bedoeling om die alleen te gebruiken als je eigen en het paard zijn veiligheid in gevaar komen. En als je de Fase 4 eens gedaan hebt, het de bedoeling is dat je paard bij een mindere fase al gaat reageren.

Cassidy schreef:
Stelling: iedereen die NH de rug toekeert en teruggaat naar hun versie van Traditional, zijn niet in staat om NH correct toe te passen. Mee eens of niet mee eens?

Als je meer handigheid hebt - in het algemeen en bij dit paard in het specifiek - zal je timing beter worden. Dan kun je een fase vier vaak voorkomen doordat je het paard voor bent in ongewenst gedrag. Omdat je het eerder ziet aankomen, je zijn aandacht weer eerder volledig hebt of omdat je (eerdere) fase (vier) een betere timing kent. Dan zal het je lukken patronen te doorbreken en heb je daar geen andere zaken voor nodig.

Ik kan mij vergissen en zal het topic later zeker nog eens doorlezen.
Maar voor nu heb ik toch de indruk dat je naar bevestiging zoekt - en dan vooral naar bevestiging van deze weg, dat de verandering van nh naar traditioneel de juiste is. Ik vermoed ook zomaar dat het je niet 100% lekker zit en ben daarom met de stelling van Cassidy eens.

Paarden kunnen ons veel leren, heel veel. Maar je moet er wel voor openstaan, ook als het moeilijk is - want dat is het soms ook gewoon.

Overigens hoeft het niet zo zwart-wit, ook niet illustratief. Je kunt zaken prima combineren, zelfs bitloos. Endurance, trec en ook dressuur kan bitloos, evenals oefencrossen. Eerlijk rijden, op een duurzame manier. :)
Als een ander dat lukt, waarom zou jij het dan niet kunnen?

Ik had deze post al getypt, en nu komt dit bericht tussendoor.
Citaat:
Ik sta daar al heel erg lang niet meer en ja ik heb het zeker mis zien gaan.

Zoveel paarden, zoveel eigenaren, en ieder binnen bepaalde kaders op zijn manier. Ik denk echt dat je goed moet nadenken met wat je schrijft want helemaal eerlijk vind ik het niet.

En nog een bericht... Nog een reactie van mij dan ook...
Diegene heeft je een voorzet gegeven denk ik, het is aan jou om dat op te pakken en mee verder te gaan... Wat maakt het, dat dat je niet zo lukt? Oprechte vraag!!

Roweentje89

Re: Van NH terug naar 'Traditioneel'.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 15:16

Oke, waarom gaat het in een keer over mij?
Ik heb eerder al aangegeven dat ik geen problemen meer met mijn paard heb. :S

Ja hij maakt zich nog wel eens sterk, dan krijgt hij gewoon direct een flinke plaatsaanduiding die op dat moment goed is voor hem en dan is het over..

Ik zoek geen bevestiging naar niks.

Mijn topic was gewoon bedoelt om te kijken of er mensen zijn die van bitloos terug naar met bit zijn gaan rijden en die hun paard weer terug op stal zetten ipv altijd buiten door welke reden dan ook.

Toevallig kennen 2 mensen mij en die vinden het dan even nodig om mij aan te vallen en zogezegd tips te geven waar ik niet eens om vraag en niet nodig heb want ik heb nergens problemen mee en daarbijheb ik al een goede instructie.

Dus laten we het ontopic houden zou ik zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:19

Roweentje89 schreef:
Mijn topic was gewoon bedoelt om te kijken of er mensen zijn die van bitloos terug naar met bit zijn gaan rijden en die hun paard weer terug op stal zetten ipv altijd buiten door welke reden dan ook.

Je topictitel is "Van NH terug naar 'Traditioneel'." en dat is heel iets anders dan hier in bovenstaande zin .. Daar gaat het hele topic al over ..

Die van mij gaat nu met bit voor de koets, krijgt sinds vorig jaar in de zomer ook weer ijzers .. maar werk wel nog steeds volgens de NH-principes.
Heb recent een paar "traditionele" lessen gereden waarin ik zelfs spoortjes heb omgedaan (de uitleg kon ik wel wat mee en ik sta open voor alles) maar deze heb ik in les 2 alweer afgegooid (kon mijn instructeur niet mee lachen, was dan ook meteen de laatste les :+ ). Blijven kijken naar wat wel & niet werkt, daar draait het allemaal om...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:22

Ik val je nergens aan...
Ik denk alleen dat je zaken niet los van elkaar kunt zien. Een paard reageert op de signalen van de eigenaar, en in die zin heeft begeleider of ruiter bijna altijd 'de schuld'... Niet in jouw situatie, maar in zo goed als iedere situatie. Dat is het leuke maar ook lastige aan omgaan met paarden en het rijden. :)

Overigens zie IK het paarden houden en het omgaan met paarden als één geheel, maar dan nog hoeft het een het ander niet uit te sluiten. Dat je er kiest voor 'een flinke plaatsaanduiding die op dat moment goed is voor hem' heeft toch niet te maken met 's nachts op stal staan?

Roweentje89 schreef:
Iemand heeft ons inderdaad goed geholpen en tijd in gestoken en daar heb ik nu nog steeds baat bij. Het gaat goed nu en dat is mede dankzij haar!

TurdusMerula schreef:
Diegene heeft je een voorzet gegeven denk ik, het is aan jou om dat op te pakken en mee verder te gaan... Wat maakt het, dat dat je niet zo lukt? Oprechte vraag!!

Mijn vraag is echt oprecht. :)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:28

Ik krijg van een aantal berichten toch weer een beetje het extreme ik ga mensen bekeren gevoel...... Dat is iets wat bij mij aversie oproept. Het extreme gedrag van sommige naturals die je kost wat het kost willen bekeren en een schuld gevoel aan willen praten.

Alsof iemand die anders met zijn paard omgaat er niet goed voor zorgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:30

Ligt eraan hoe ze dat laatste doen natuurlijk ... Mij maakt het allemaal niet uit wat anderen met hun paarden doen, leven & laten leven zeg ik altijd .. Maar dan moeten ze ook niet bij mij komen klagen dat hun paard wegloopt als ze de weide in komen .. Bijvoorbeeld :+ (is nu maar een algemeen voorbeeld hoor, maar zo heb je wel eens van die dingetjes die mij dan totaal niet verbazen ;) ).

Mayke_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:43

Citaat:
Toevallig kennen 2 mensen mij en die vinden het dan even nodig om mij aan te vallen en zogezegd tips te geven waar ik niet eens om vraag en niet nodig heb want ik heb nergens problemen mee en daarbijheb ik al een goede instructie.

Ik vind het oprecht vervelend dat je mijn post als een aanval ziet. Ik ken jou en je huidige situatie niet goed genoeg om daar commentaar op te geven. Ik ken wel de "nh-situatie" waar je in zat en wou enkel wat dingen nuanceren, ik had het gevoel dat onze gezamenlijke kennissen niet helemaal waarheidsgetrouw uit de verf kwamen in dit verhaal (begrijp me goed, je zegt geen onaardige dingen maar laat wel wat info achterwege). Fijn dat je inderdaad erkent dat je wel hulp gekregen hebt en ben blij dat je hier nog altijd profijt van hebt!

Verder zou ik niet terug gaan naar traditioneel (weet niet eens wat dat precies is). Dit is geen persoonlijke aanval maar een on-topic reactie :) Ik denk wel dat ik "nh ben". Toch krijgt mijn paard best wel eens een mep als ze onbeleefd is. En als ik pms heb dan blijf ik even weg bij mijn paard en mep ik mijn echtgenoot.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:05

Ook ik ben van de NH-gedachte weer terug naar meer traditioneel denken gegaan. Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf praten.
het kan altijd beter , zeg ik altijd , en daar bedoel ik mee dat je uiteindelijk met een verrekijker je paard gaat bekijken hoe het graast in een natuurgebied , ik wil dat niet , ik wil bezig zijn met mijn paard , maar dat wil niet zeggen dat ik niet het beste wil voor mijn paard ( in omgang en in stalling).
Een tijd geleden was ik fanatiek NH-er , bitloos , boomloos en alles wat er mee van doen was , parelli , hempling en nog veel meer .
Om een lang verhaal kort te maken , boomloos kan heel goed zijn maar niet voor elk paard , dus er kwamen weer boomzadels voor sommige paarden , bitloos kan geweldig zijn ( we rijden zelfs met nekrope voor de fun ) maar niet bij gymnastiserende/rechtrichtende oefeningen , tenminste de paarden snappen de oefeningen veel sneller met bit en ontspannen beduidend sneller . Dus voor mij was de keus niet moeilijk . maar het is ook heel leuk om mijn dochter te zien springen ,wijken ect met haar paard met alleen een nekrope om.
In mijn fanatieke periode mochten mijn paarden ook absoluut niet in een stal , o jee , geen denken aan , ahum , we hebben inmiddels stallen , gewoon van die 3x3 stallen , welliswaar staan ze bij goed weer ( en dat was deze zomer heel veel ) dag en nacht buiten in een paddock met aansluitend een wei , geweldig , maar bij regen en modder staan ze dus echt wel weer in hun stalletje .
Zoals ik al zei , je kan je paard altijd wel iets beters bieden om uiteindelijk in een natuurreservaat uit te komen , ik moet toegeven dat ik wel enigszins egoïstisch ben , dat geklooi in de modder heb ik wel zo'n beetje gehad .
Ik denk dat ik een middenweg gevonden heb voor mezelf , goed zijn voor je paard kan ook met zweep ( als aanwijsstokje) en sporen en bit ( duidelijkheid )
Goede communicatie tussen ruiter en paard heeft naar mijn idee niets persee met NH of traditioneel te doen . dat is gewoon een noodzakelijk iets bij de omgang met paarden.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 16:14

Oke sorry voor mijn reactie, maar ik voelde mij daadwerkelijk wel aangevallen.

Ik heb dit topic geopend omdat ik wilde weten of mensen dit deden. Omdat je wel het omgedraaide hoort.
Niet voor mezelf.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:58

gr_roos schreef:
Ik krijg van een aantal berichten toch weer een beetje het extreme ik ga mensen bekeren gevoel...... Dat is iets wat bij mij aversie oproept. Het extreme gedrag van sommige naturals die je kost wat het kost willen bekeren en een schuld gevoel aan willen praten.

Het verschil tussen NH als middel - waar wat mij betreft niets mis mee is en NH als doel - waar wat mij betreft heel veel mis mee is. Dat geldt eigenlijk voor alle vastgeroeste principes, ook buiten de paarden overigens.

johnny2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:48

In het algemeen wil ik het volgende even kwijt:

Als traditioneel betekent dat Johnny op stal moet, elke dag een uur dressuurmatig in de bak gereden moet worden, zijn gezondheid ten koste gaat van mijn plezier, ik een witte rijbroek aan moet en mij moet mengen onder mannen met on sexy rijbroeken, dan laat maar.
Als NH betekent dat ik met een lasso een koe moet vangen, mijn paard met ijzer tegen zijn kaak moet klappen en mij moet mengen onder oude mannen die doen alsof ze alle wijsheid in pacht hebben dan hoeft dat van mij ook niet.

Ben eerlijk tegen jezelf wanneer je beslissingen neemt, maak je die voor jezelf of voor je paard? Ik vind dat je best af en toe voor jezelf mag kiezen, maar ten koste van wat?

Tegen Rowena wil ik ook graag iets zeggen:

Ik vind het oprecht jammer dat je Mellow met bit rijdt. Ik denk dat in deze fase (inrijden) een bit nog minder thuishoort in een paardenmond dan bij een volwassen paard. Jullie hadden dat best gekund, maar dat had wellicht meer tijd gekost.
Daarbij vind ik het feit dat je Maykes eerste post als aanval beschouwt een teken dat jouw post over "het pension" in dit topic tussen de regels door ook een aanval is...

Ik hoop dat je dit bericht niet ervaart als een persoonlijke aanval. Ik vind het geen fijne beslissing die je genomen hebt en de manier waarop je deze verantwoordt onhandig. Misschien iets om over na te denken..

Groetjes Loes

*En een knuffel voor Mellow, want wij missen hem*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:53

johnny2006 schreef:
In het algemeen wil ik het volgende even kwijt:

Als traditioneel betekent dat Johnny op stal moet, elke dag een uur dressuurmatig in de bak gereden moet worden, zijn gezondheid ten koste gaat van mijn plezier, ik een witte rijbroek aan moet en mij moet mengen onder mannen met on sexy rijbroeken, dan laat maar.
Als NH betekent dat ik met een lasso een koe moet vangen, mijn paard met ijzer tegen zijn kaak moet klappen en mij moet mengen onder oude mannen die doen alsof ze alle wijsheid in pacht hebben dan hoeft dat van mij ook niet.

Ik vraag me af waarom jij denkt dat Western per definitie NH is? Western kan net zo traditioneel zijn als Dressuur. En nogmaals, traditioneel betekend niet automatisch dat je je niet in je paard verdiept. De outfit en oefeningen doen helemaal niets ter zake, net zo min als het toekijkende publiek. Het speelt zich af in JOUW hoofd, en niet in dat van een ander.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 18:06

En dan toch gaat dit topic weer persoonlijk over mij...

De keuze die ik gemaakt heb om mijn paard met bit te rijden is mijn eigen keuze en die is weloverwogen geweest.
Jullie hebben geen paarden die je de weg over trekken en in gevaarlijke situaties belanden, dus daar kan in dit geval niemand over meespreken.

Ik MOET met hem de grote weg over als ik hem uit de weide haal, dus ja ik heb voor een bit gekozen voor mijn eigen veiligheid in dit geval.

Als hij het hoofdstel aankrijgt associeert hij dit met werken en weet hij hoe hij zich moet gedragen.
Ik hoef niet aan het bit te trekken of aan een teugel te raggen om hem mee te laten lopen.
Ik raak dat ding nog niet eens aan. Ik heb jaaaaaaaaaaaaarenlang met bit gereden en er nooit problemen mee ondervonden. Ik ben een rustige ruiter met een rustige hand en ik zie niet in waarom het bit dan zo een groot probleem is.

En nu ben ik er klaar mee.

Ik heb een mod gepbt om het topic te laten sluiten omdat er alleen nog maar over mijn paard gesproken wordt, waar overigens niemand iets mee te maken heeft wat ik ermee doe.
Ze willen het topic niet sluiten omdat de discussie nog steeds ontopic is.
Sorry hoor, maar dit is niet meer ontopic.

Erg jammer.

Ik stelde in mijn OP gewoon een vraag. Wat er NIKS mee te maken heeft wat ik met mijn paard doe. Dus stop er hier gewoon over.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:18

Johnny, juist mensen als jij zijn de ergste. Vooroordelen, jaloezie misschien...... Verdiep je eerst eens in een andere sport voor je gaat raaskallen. Je praat nu zoveel onzin, hoop niet dat je les geeft. Mensen die zoveel onwetendheid hebben kunnen niet buiten hun hokje denken en gaan veel schade aanrichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:27

wheaty schreef:
Goede communicatie tussen ruiter en paard heeft naar mijn idee niets persee met NH of traditioneel te doen . dat is gewoon een noodzakelijk iets bij de omgang met paarden.

En dan weer: wat is goede communicatie? Trek aan de rechterteugel om naar rechts te gaan, trek aan de linkerteugel om naar links te gaan, trek aan beide teugels om het dier te laten stoppen en schop hem om hem harder te laten gaan?

Of is goede communicatie afhankelijk van de kennis die je zelf hebt, het begrijpen dat een paard een vluchtdier is, wij een roofdieruiterlijk en mentaliteit hebben, en dat miljoenen jaren evolutie het vluchtgedrag bij een paard erin hebben geselecteerd en de paar duizend jaar dat wij mensen met hem omgaan daar niets aan kunnen veranderen?
En dan, kun je je voorstellen dat wij mensen ons dienen aan te passen aan het paard, en niet andersom? En daar onze communicatie op aan dienen te passen?
Nee, NH is niet natuurlijk, het paard dient namelijk ook te leren wat aanwijzingen betekenen die wij geven. Maar als ze dat eenmaal doorhebben, en je een basis creeert waarop je verder kunt en op elkaar in kunt spelen, worden er zoveel dingen mogelijk die je je van tevoren niet had durven voor te stellen.

Het maakt daarbij niet uit of je je paard met bit beleerd of met bit rijdt. Sterker nog, na een initiele basis zonder, kun je een grotere verfijndheid bereiken met bit. Hoe zeer alle fanatieke Naturals ook beweren van niet. En ik ga met gr_roos mee, ik krijg jeuk van alle belerende reacties, en al helemaal een allergie van mensen die specifiek voor dit topic een ooit aangemaakt Boktaccount gebruiken waar nooit eerder wat mee is gedaan om een ander te gaan stalken.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-08-13 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:31

Hoi Roweentje89, ja ik heb dit zo ongeveer meegemaakt. Ik reed wedstrijden met een paard (van een ander, waar alleen ik op reed) en eigenlijk vond ik het allemaal best 'streng' en wilde ik meer vanuit het paard denken en rijden. Soms vond ik het zielig wat ik zag op wedstrijden en bedacht me of het paard er wel lol in had. Ik begon ook met kaptoom, bitloos, zonder zadel rijden, grondwerk, etc. maar achteraf heeft me dat echt veel onnodige tijd gekost. Ik heb het paard hoger opgeleid maar door dat geklooi in die periode met die andere dingen is het 3 keer zo langzaam gegaan. Niet dat het erg is maar achteraf vind ik het wel een beetje jammer. Voor mijzelf heb ik ervan geleerd dat het wel leuk is om erbij te doen, maar zeker niet leidend kan zijn als je fanatiek wedstrijdruiter bent.

Wat ik wel ontzettend leuk vind is vrijheidsdressuur, wat ik ook in die periode heb ontdekt. Dat doe ik nu nog steeds. Maar ik merk ook dat ik het trainen van honden erg leuk vind. Zo zie je maar weer....onderzoek alle dingen en behoud het goede.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:42

Ik denk dat veel mensen denken dat een bit per definitie 'streng' is. Ja, als je er hard aan trekt wel. Als het niet past ook. Maar kijk eens naar die paardjes die heerlijk nageven op een goed bit en een zachte hand.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:43

MeFlower schreef:
Voor mijzelf heb ik ervan geleerd dat het wel leuk is om erbij te doen, maar zeker niet leidend kan zijn als je fanatiek wedstrijdruiter bent.

Ik denk dat veel mensen die zo'n uitspraak doen grondwerk verwarren met NH.
NH is een manier van denken. Een instelling die je hebt ten aanzien van je paard. In welke vorm (grondwerk, rijden, dressuur) je dat giet is een 2e.

Aan NH doen of erbij doen is mijns inziens onmogelijk. Waarmee ik niet wil zeggen dat men niet met bit, boomzadel of zweep mag rijden en alles natural en zacht moet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:46

MeFlower schreef:
Voor mijzelf heb ik ervan geleerd dat het wel leuk is om erbij te doen, maar zeker niet leidend kan zijn als je fanatiek wedstrijdruiter bent.

En ik ben van mening dat het juist leidend MOET zijn als je fanatiek wedstrijdruiter bent. Want NH leert je om in dat koppie te komen, om een team te vormen met je paard. En je krijgt daardoor net dat beetje meer van je paard dat je helpt om te winnen. Als je door je training iig niet het vertrouwen schaadt omdat wedstrijdresultaten belangrijker worden dan de band met je dier.

johnny2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:00

Volgens mij ontgaat een aantal mensen wat ik eigenlijk wil zeggen. Ik bedoel juist dat het niet zo zwart-wit is en dat je zelf goed moet nadenken over de beslissingen die je neemt. Misschien ligt het wel aan mij, ik ben gewoon niet letterlijk genoeg voor een forum denk ik!

Ik ben blij dat er mensen zijn die het belang van goede communicatie verdedigen! Dat is volgens mij ook waar het om draait! En ook ik ben van verschillende dingen bestuderen en wat voor ons werkt behouden.

En Roos, ik doe de hele dag niets anders dan lesgeven en dat bevalt me prima! Ik denk dat jij net als ik een lesje in forumcommunicatie kan gebruiken! Die persoonlijke aanval, vind ik namelijk echt niet gepast. Je mag mijn mening en keuzes best bekritiseren, dat is waar een forum voor dient. Maar mij persoonlijk aanvallen, wat hier denk ik niet anders opgevat kan worden, stel ik niet op prijs.

Loes (die vaak onzin praat, maar volgens haarzelf af en toe ook best iets zinnigs te zeggen heeft).

Mayke_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:35

Citaat:
Jullie hebben geen paarden die je de weg over trekken en in gevaarlijke situaties belanden, dus daar kan in dit geval niemand over meespreken.

Mijn excuses voor de quote, nog steeds niet als een persoonlijke aanval bedoeld maar als illustratie voor mijn volgende opmerking. Ik denk dat als je (en met je bedoel ik niet jij persoonlijk maar bedoel ik "men") dit soort redenaties gebruikt om een bit te gebruiken, je jezelf misschien af moet vragen of het wel het juiste paard voor je is. Soms werkt een combinatie gewoon niet. Er is ook helemaal niets mis mee te zeggen dat je niet in staat bent met bepaald gedrag om te gaan en je je paard een frisse start gunt bij iemand die dit wel kan. Ik heb nu heel bewust gekozen voor en paard dat mij geen wegen over trekt, omdat ik na een lange dag niet de energie heb uitgebreide discussies aan te gaan. Ik bewonder de mensen die deze discussies wel aan gaan, vooral als het op een nh-manier gebeurd (wat dat dan ook mag betekenen).

Ik ben het er mee eens dat nh een manier van omgaan met je paard is. Een manier waarin het paard centraal staat en je zo veel mogelijk aan wil sluiten bij de natuur van het paard. Ik snap niet goed hoe iemand eerst overtuigd "nh-er" kan zijn om hier vervolgens "van af te stappen". Dan vraag ik me ook af of de originele beredenering achter de "keuze voor nh" wel zuiver was. Ik snap overigens wel heel goed dat iemands interesses kunnen verschuiven (bijvoorbeeld van bossencrossen naar dressuren), maar dat hoeft niet af te doen aan het nh-principe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:42

Mayke_J schreef:
Ik snap niet goed hoe iemand eerst overtuigd "nh-er" kan zijn om hier vervolgens "van af te stappen". Dan vraag ik me ook af of de originele beredenering achter de "keuze voor nh" wel zuiver was. Ik snap overigens wel heel goed dat iemands interesses kunnen verschuiven (bijvoorbeeld van bossencrossen naar dressuren), maar dat hoeft niet af te doen aan het nh-principe.

Naarmate iemand ouder wordt, kan iemand milder worden en minder fanatiek. Dat betekend niet dat hij van NH afstapt (als hij het principe goed heeft begrepen) maar dat er minder in zwart-wit gedacht wordt en eerder in tinten grijs (minstens 50 :D).

Ik ben het met je eens dat, als een paard geen match vormt, je het beste uit elkaar gaat, maar daar mag in mijn ogen gerust wat tijd overheen gaan en alleen omdat een paard sterk wordt een dier verkopen zonder dat je op zijn minst probeert of je tot elkaar kunt komen, vind ik geen goede reden. En wat mij betreft mag je in de fase dat je probeert tot elkaar te groeien gerust een bit gebruiken, als dit betekent dat je hem veilig kunt vervoeren. Op stal laten staan omdat je de weg niet over kunt en anderen vinden dat je geen bit mag gebruiken is zielig voor het dier.

En dan een persoonlijke vraag aan jou: wat is de reden dat je je langer dan een half jaar geleden op Bokt hebt aangemeld en vervolgens nooit iets hebt geplaatst?