Nieuw paard is groot probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SiTer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 11:17

BarbaLala schreef:
Nouja psychische schade zal wel meevallen.

Ja ik wil het ook niet erger maken dan het is. Maar op dit moment zitten er een paar flinke deuken in zowel het lijf als het zelfvertrouwen van mijn pony. Dat komt wel weer goed, maar dat kost natuurlijk wat tijd.

Ik ga gewoon met deze dame het gesprek aan, want als alles steeds via de stalhouder gaat krijg je denk ik steeds meer scheve blikken. Ik ga haar gewoon zeggen dat ik het ook super vervelend voor haar en haar paard vind en dan gaan we samen een oplossing bedenken. Hopelijk staat ze daar voor open. Dan ziet ze iig dat ik ook begrip voor haar situatie heb en niet alleen aan mezelf denk.

Caatje87

Re: Nieuw paard is groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:18

Ik vind dat jij je wel heel goed opstelt in ieder geval.
Complimenten daarvoor.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:18

Je hebt een hele fijne houding TS :)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:19

Heel lief van je TS, maar deze dame lijkt daar niet heel erg vatbaar voor... ;) het is het proberen waard! Je bent goed bezig hoor!

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:19

BarbaLala schreef:

Nou...mijn paard is ook 1,5 jaar lang in elkaar gerost door meerdere paarden in een kudde.
De toenmalige eigenaar kon het een zorg zijn, en de staleigenaar had geen land over, en opsplitsen was ook geen optie.
Heb hem uiteraard meteen uit de groep gehaald toen ik hem kocht.

Heeft toch wel even geduurd voordat hij weer normaal functioneerde in een groep en niet meteen weg rende als een paard alleen zijn hoofd al omhoog deed.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:21

Kitty1985 schreef:
BarbaLala schreef:

Nou...mijn paard is ook 1,5 jaar lang in elkaar gerost door meerdere paarden in een kudde.
De toenmalige eigenaar kon het een zorg zijn, en de staleigenaar had geen land over, en opsplitsen was ook geen optie.
Heb hem uiteraard meteen uit de groep gehaald toen ik hem kocht.

Heeft toch wel even geduurd voordat hij weer normaal functioneerde in een groep en niet meteen weg rende als een paard alleen zijn hoofd al omhoog deed.

1,5 jaar is wat anders dan 1 of 2 dagen :o

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:22

Psychische schade kan zich ook ontwikkelen in 1 of 2 dagen hoor.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:28

TS, ik zou je zeker niet aanraden om dit zelf aan te kaarten bij de eigenaar, je moet juist via de stalhouder blijven werken want die moet je achter je hebben staan.
HIJ is de stalhouder dus HIJ moet met een oplossing komen.
Als je met de eigenaar van het nieuwe paard in gesprek gaat, wordt het vast hommeles en daarmee zit je straks jezelf in de weg.
Jij kunt alleen maar aangeven wat jij (niet) wilt, ik zou zeker laten vallen dat je hier al langere tijd staat en (vooropgesteld dat het zo is natuurlijk :P ) nooit problemen hebt gemaakt of wat dan ook.
imo is het ontzettend simpel: eigenaar heeft zich aan het stalbeleid te houden en anders moet ze maar elders onderdak zoeken. Dit is ooooooverduidelijk iemand die meer problemen gaat veroorzaken, anders zou ze niet zo reageren en gewoon aan ieders belang denken. Zij denkt echter alleen maar aan zichzelf, zulke mensen kun je beter kwijt zijn dan rijk.

Een schema opstellen en door iedereen laten goedkeuren zou ik niet aan beginnen.
Wat als je erin zet dat het paard 2 weken apart staat en ze dan nog steeds over het draad lopen te piepen naar elkaar, dan heb je weer problemen omdat je de afspraken weer moet wijzigen.

Nee hoor, gewoon simpelweg laten merken aan de stalhouder dat je er vanuit gaat dat trouwe klanten toch zeker niet zomaar aan de kant geschoven horen te worden, dat je openstaat voor oplossingen, maar neit wilt dat jouw pony daar de dupe van wordt.
Enige optie is al genoemd; nieuw paard apart voor een aantal weken en dan in de groep.
Als het dan nog niet gaat kun je altijd nog iets anders beslissen (hoewel ik vind dat het nieuwe paard dan wegmoet, ik ga er vanuit dat de andere eigenaren ook liever de groep zo houden en niet willen opsplitsen).

TS: houd voet bij stuk en laat je pony niet apart zetten!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:29

Het is op zich heel simpel, de kudde was rustig er was harmony. Het nieuwe paard is dominant en probeert een plek in de kudde te veroveren, dit is niet goed gegaan, rangorde is nog niet bepaald anders was de rust wel terug gekeerd.
Het kan niet de bedoeling zijn dat 1 uit de groep continu de pineut is die nooit voor ellende en onrust heeft gezorgd. De stalbaas moet zijn eigen idee blijven volgen, hij is de baas en bepaald wat er gebeurd. Als eigenaar kan je opkomen voor je eigen paard maar het moet niet ten koste gaan van een ander paard met verwondingen en angstig gedrag.
Als de staleigenaar bereid is om de kudde op te splitsen vind ik dat een mooie oplossing, het land is er groot genoeg voor. Ik ga met je mee dat het geen oplossing is om steeds te gaan wisselen, dat geeft alleen maar onrust!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:31

opisop_shop schreef:
TS, ik zou je zeker niet aanraden om dit zelf aan te kaarten bij de eigenaar, je moet juist via de stalhouder blijven werken want die moet je achter je hebben staan.
Als je met de eigenaar van het nieuwe paard in gesprek gaat, wordt het vast hommeles en daarmee zit je straks jezelf in de weg.
Jij kunt alleen maar aangeven wat jij (niet) wilt, ik zou zeker laten vallen dat je hier al langere tijd staat en (vooropgesteld dat het zo is natuurlijk :P ) nooit problemen hebt gemaakt of wat dan ook.
imo is het ontzettend simpel: eigenaar heeft zich aan het stalbeleid te houden en anders moet ze maar elders onderdak zoeken. Dit is ooooooverduidelijk iemand die meer problemen gaat veroorzaken, anders zou ze niet zo reageren en gewoon aan ieders belang denken. Zij denkt echter alleen maar aan zichzelf, zulke mensen kun je beter kwijt zijn dan rijk.!

Helemaal mee eens, hoop ook voor TS dat de staleigenaar zo blijft denken en niet aan zijn bankrekening!

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:31

Je handelt echt super ts!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:33

meggiemeg schreef:
[
Helemaal mee eens, hoop ook voor TS dat de staleigenaar zo blijft denken en niet aan zijn bankrekening!

Mocht de staleigenaar toch aan zijn bankrekening denken dan zou ik - als ik de TS was - wel mijn boeltje pakken.

Maar ik ga er vanuit dat de staleigenaar jouw kant kiest, gezien jij er langer staat. Daarnaast als de nieuwe er zo'n heisa om wil maken, binnen de korte tijd dat ze er staat, zal ik al snel achter mijn oren krabben. Zulke types ben je vaak liever kwijt dan rijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:35

Maar de groep opsplitsen, daarmee doe je de anderen ook weer tekort vind ik, dat zou echt een laatste oplossing zijn. En waarom, om 1 klant meer te houden? Denk dat het meer waard is als PH om je oude klanten tevreden te houden, wie weet gaan er straks nog klanten om weg?
Ik zou althans niet willen dat mijn groep opgesplitst wordt, het gaat goed zoals het gaat en straks haal je spelende vriendjes uit elkaar, dat zou toch zonde zijn.

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:36

Winged schreef:
meggiemeg schreef:
[

Mocht de staleigenaar toch aan zijn bankrekening denken dan zou ik - als ik de TS was - wel mijn boeltje pakken.

Maar ik ga er vanuit dat de staleigenaar jouw kant kiest, gezien jij er langer staat. Daarnaast als de nieuwe er zo'n heisa om wil maken, binnen de korte tijd dat ze er staat, zal ik al snel achter mijn oren krabben. Zulke types ben je vaak liever kwijt dan rijk.

:j helemaal mee eens

SiTer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 11:40

opisop_shop schreef:

Dus niet uitpraten met de eigenaresse? Je hebt denk ik wel gelijk hoor, maar ik kan slecht tegen dit soort spanningen en wil zo graag dat we het leuk hebben met zn allen. Maar ja, dat hádden we hiervoor ook. En ik vond haar echt heel aardig toen ze erbij kwam, alleen door al dit gedoe heb ik het idee dat zij heel erg het gevoel heeft dat ze moet vechten voor haar plekje op stal. De staleigenaar is echt een hele rustige man die nooit zomaar beslissingen neemt die niet in ieders belang zijn. Ik vertrouw er wel op dat hij de juiste keus zal maken, maar het kan indd geen kwaad om nog eens met hem in gesprek te gaan.

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:42

Renske1987 schreef:
Ik vind dat jij je wel heel goed opstelt in ieder geval.
Complimenten daarvoor.

+1
Echt super hoe je dit doet. Maar zorg dat je niet over je heen laat lopen als ze niet open staat voor 'samen een oplossing zoeken'.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:43

Idd alles via stalhouder doen, voor eigen "rechter" spelen is niet zo verstandig in dit geval. Gewoon nog eens met stalhouder gaan praten en dan komt het wel goed. :) en ik vindt je ook heel rustig, tenminste niet iemand die de strijd aangaat want daar krijg je alleen maar slechte zin van. ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:46

Jeetje wat vervelend. Echt aanpassen wil de nieuwe zich dus niet. Dat is gewoon echt klote. Maar goed ik zou ook niet zomaar weggaan maar ik vind wel dat de staleigenaar voor z'n vaste klanten moet opkomen. Het zou ook een goede (nieuwe) regel zijn voor vele pensionhouders om een paard te accepteren op stal mits het gaat met de andere paarden. Zo niet moeten ze een andere plek zoeken. Dat zie je vaak bij particulieren wel dat je het paard daar kan stallen als het goed gaat met de huidige paarden. En eigenlijk is dat niet meer als normaal toch. De groep altijd goed en stabiel geweest en de nieuwe is een onrust stoker. De stalhouder hier zou daar heel simpel in zijn en dat is apart of je zoekt maar een andere plek.
Maar goed dat is beetje offtopic.

Ik zou ook nog eens gaan praten met z'n drieën. Jullie zullen er toch samen uit moet komen. Om de dag wisselen welke in de groep mag zou ik persoonlijk niet willen. Dat is volgens mij voor een paard nooit prettig. Opsplitsen zou kunnen maar dan zit je inderdaad wel met het probleem van de andere klanten die moeten daar toch ook mee akkoord gaan. En dat is natuurlijk een stuk lastiger want dan moet je iedereen tevreden houden. Hopelijk kunnen jullie er nog uit komen en wie weet is het met een passende introductie ook opgelost.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:26

Ik vind ook, last in, first out hoor. Zeker met zo'n houding.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:34

SiTer schreef:
opisop_shop schreef:

Dus niet uitpraten met de eigenaresse? Je hebt denk ik wel gelijk hoor, maar ik kan slecht tegen dit soort spanningen en wil zo graag dat we het leuk hebben met zn allen. Maar ja, dat hádden we hiervoor ook. En ik vond haar echt heel aardig toen ze erbij kwam, alleen door al dit gedoe heb ik het idee dat zij heel erg het gevoel heeft dat ze moet vechten voor haar plekje op stal. De staleigenaar is echt een hele rustige man die nooit zomaar beslissingen neemt die niet in ieders belang zijn. Ik vertrouw er wel op dat hij de juiste keus zal maken, maar het kan indd geen kwaad om nog eens met hem in gesprek te gaan.

Hou goed voor ogen dat er altijd mensen tussen kunnen zitten waar je minder mee kunt!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:41

SiTer schreef:
opisop_shop schreef:

Je moet wel oppassen dat jij of je pony er niet aan onderdoor gaat. Je kan niet ten kostte van alles de lieve vrede bewaren en om iedere dag je pony gehavend uit de wei te halen is ook niet leuk!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:50

Wat jammer dat het verhaal toch nog niet klaar is, maar idd kaart het bij de stalhouder aan. In principe heb je alleen met hem te doen, al begrijp ik heel goed dat je graag de andere eigenaresse te vriend houd. Ze eist wel veel direct op een nieuwe stal. Voor sommige stallen is het heel gewoon dat een nieuw paard geleidelijk geïntroduceerd wordt voor het paard in de groep gaat. Wellicht kun je met de stalhouder een duidelijk verhaal afspreken, dan weet iedereen in ieder geval waar ze aan toe zijn. Persoonlijk lijkt het mij erg raar om jouw pony, die voorheen prima in de groep past er dan uit te halen. Ik zie daar ook geen oplossing in voor de lange termijn. Zodra jouw pony er weer bij in komt, zal het andere paard weer opnieuw beginnen. Jouw pony is vast de onderdanigste, misschien daardoor het makkelijkste doelwit voor een nieuw paard wat graag wil laten zien dat hij leider zou willen zijn.

Heel veel succes in ieder geval, geef jouw wensen in ieder geval duidelijk aan bij de staleigenaar, het klinkt alsof hij zich wat laat beïnvloeden door de nieuwe dame, maar ook jouw stalgeld zal hij in de portemonnee missen, op het moment dat jij hierom zou vertrekken.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:16

Volgens mij beseft de eigenaresse van het andere paard helemaal niet door hoeveel impact de situatie heeft op jouw paard (al zouden de bijtwonden misschien al voor zich moeten spreken). Als jullie het er weer eens met z'n drieeen over hebben, en ze blijft zou koppig zo ik toch eens vragen hoe zij het voor zich ziet als haar paard die van jouw een gebroken been trapt. Volgens mij beseft ze niet helemaal dat zo'n risico er ook nog in zit.

Fijn in elk geval dat de stalbaas aan jouw kant staat :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:18

De enige die hier enigszins pissig zou mogen zijn ben jij... ik bedoel jouw pony is in elkaar getrapt door haar paard. Hopelijk komen jullie er uit! Je stelt je iig heel netjes op richting stalgenoot.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:24

ik heb niet alles gelezen. alleen de berichten van TS

allereerst wat een vervelende situatie. voor jullie allebei.
jij met je paardje, waar een nieuwe in de kudde komt en dan zo´n onrust veroorzaakt.
maar ook voor de nieuwe pensiongast. die heeft een mooie stalling gevonden waar ze veel buiten kunnen en dan komt haar paard apart te staan.

je moet innd niet toegeven maar wel een oplossing zoeken die voor iedereen te doen is. dus niet.. mijn paard was er eerder dus ik heb meer rechten. z
als ik hoor dat het 4 ha is, is het voglens mij goed in 2 delen in te delen.
de groepen nu opsplitsen kost ook even onrust en stress, maar lijkt me na een week wel over te zijn.
kost alleen wat omheining denk ik, maar dat is aan de eigenaar, die verdient met pensionklanten en nu gaat het ff niet goed.

dat het niet wil met de nieuwe pensionklant verbaasd me dan weer wel. erg jammer.
ze eigenlijk moeten zegge, ik begrijp dat mijn paard de boosdoener is, maar wil hem wel graag in een groep op de wei.
hoe kunnen we dit doen?