Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
lot189 schreef:boos worden?
is dat zin vol, reageren op je paard vanuit emotie?
persoonlijk vind ik boos worden zonde van de energie voor ruiter en paard.
paard begrijpt je niet namelijk!
http://horses.nl/artikelen/instructievi ... -straffen/
een kort educatief filmpje brengt je heel veel bij!
maar na het lezen van een topic 'wanneer was jij voor het laatst boos op je paard' schrok ik!
ik vind dat je tijdens de training van je paard gewoon profesioneel moet blijven en je emotie onder bewang moet kunnen houden als deze negatief zijn voor het paard.
boos worden op je paard, is in mijn ogen een tekortkoming van jou als trainer.
Belonen en straffen wordt slecht uitgelegd en het voorbeeld is om te huilen. 
Ik ga respectvol met mijn paard om, maar ik ga mezelf niet wegcijferen. Bv. als ik wil praten met iemand langs de kant of hell yeah, ik neem eens mijn telefoon te paard op (doe ik enkel wanneer mams belt, want die belt niet zomaar), dan moet mijn paard gewoon stil blijven staan en mag die niet gaan klieren zoals je vaak paarden ziet doen.
liekec schreef:In het bos krijgt hij van mij een flinke correctie, als ik eraf val en hij er vandoor gaat zou dat nog meer schade kunnen veroorzaken. Pissig worden heeft inderdaad niet altijd zin, maar als hij er in het bos vandoor gaat ben ik niet de rust der zelve om hem rustig terug te nemen, dan gaat het bij mij (voor nu) om hoe ik hem het snelst terug kan nemen zonder mij, hem en mijn omgeving in gevaar te brengen.
Edit, vorige post was in de bak misschien geen goed voorbeeld. In de bak oefen ik ook als hij schrikt om hem met zo min mogelijk terug te krijgen.
aeolusnr1 schreef:Ik ben het niet helemaal eens met "liekec" , boos worden is altijd fout, een paard leert daar niets uit, het heeft zeker geen instructie waarde.
Een correctie geven is niet boos worden, het is gewoon heel duidelijk een signaal van dit pik ik niet, dit was te ver, maar zelfs die correctie kan je geven met een soort glimlach.
Paarden kennen het gevoel van emotie zoals het bij mensen wel aanwezig is niet, dat begrijpen ze dus ook niet, ze leren daar ook niets uit.
En het voorbeeld dat jij aanhaalt van als mijn paard buiten even aan de kletter gaat dan kom ik zeker eens heel hevig in en dan voelt hij het wel, is eigenlijk heel begrijpbaar omdat jij een mens bent, maar het paard leert hierdoor eigenlijk niet om dit gedrag niet meer te doen, daar zijn echt andere technieken voor die het probleem dan echt kunnen oplossen.liekec schreef:In het bos krijgt hij van mij een flinke correctie, als ik eraf val en hij er vandoor gaat zou dat nog meer schade kunnen veroorzaken. Pissig worden heeft inderdaad niet altijd zin, maar als hij er in het bos vandoor gaat ben ik niet de rust der zelve om hem rustig terug te nemen, dan gaat het bij mij (voor nu) om hoe ik hem het snelst terug kan nemen zonder mij, hem en mijn omgeving in gevaar te brengen.
Edit, vorige post was in de bak misschien geen goed voorbeeld. In de bak oefen ik ook als hij schrikt om hem met zo min mogelijk terug te krijgen.
Simpelman schreef:Boos worden op een paard is dom.
Het is een dier, dat niet handelt na nagedacht te hebben hoe het kwaad of "stout" kan doen.
Als het handelt volgt het zijn instinct daarbij rekening houdend met zijn in het leven opgedane ervaringen.
Hier moet je als ruiter weloverwogen op reageren en niet instinctief.
Sizzle schreef:Als een paard staat te schrapen omdat hij liever naar een grasje wil dat 3 meter verderop staat en ik maak me groot en en verhef mijn stem dan noem ik dat toch echt 'boos'.
Het feit dat het desbetreffende paard dan ineens zoetjes stilstaat doet dan toch heus vermoeden dat de boodschap is aangekomen![]()
Hoezo dat snapt hij niet?
Wel eens een paard zijn geduld zien verliezen met een ander paard dat bijv in de weg staat?
Daar is mijn boos niets bij....
Ragdollcat schreef:Als een paard mij schopt of bijt, geef ik m ervan langs en dat begrijpen ze heel goed hoor.
Mijn paard is er niet slechter van geworden of angstig, juist niet.
Heeft graag contact met mensen en geniet ervan en is heel lief.
Gewoon direct corrigeren en eerlijk zijn naar de paarden toe.
Doen paarden ook onderling bij elkaar.