hoe zinvol is boos worden in het leerproces van een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:15

Waarom alleen de negatieve betekenissen aanhalen?
Je hebt ook nog: verbeteren, herstellen, rechtzetten, veranderen, verhelpen, goedmaken

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:24

lot189 schreef:
boos worden?
is dat zin vol, reageren op je paard vanuit emotie?
persoonlijk vind ik boos worden zonde van de energie voor ruiter en paard.
paard begrijpt je niet namelijk!

http://horses.nl/artikelen/instructievi ... -straffen/

een kort educatief filmpje brengt je heel veel bij!
maar na het lezen van een topic 'wanneer was jij voor het laatst boos op je paard' schrok ik!

ik vind dat je tijdens de training van je paard gewoon profesioneel moet blijven en je emotie onder bewang moet kunnen houden als deze negatief zijn voor het paard.
boos worden op je paard, is in mijn ogen een tekortkoming van jou als trainer. :j

Boos worden heeft geen enkele zin binnen het leerproces.

Dit filmpje is wel vrij verschrikkelijk zeg :+ Belonen en straffen wordt slecht uitgelegd en het voorbeeld is om te huilen.

Misschien interessant als je geïnteresseerd bent in een goed verhaal over gedrag:
Lezing van Andrew Mclean:
http://www.youtube.com/watch?v=fp0QYfYBnq4

lot189

Re: hoe zinvol is boos worden in het leerproces van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 18:31

de lezing van Andrew is me al bekend!

helaas ben ik het niet eens met de constatering over de de link en filmpjes die ik heb geplaats.
dit filmpje is een samenvatting van een gehele module, dus inderdaad wat kort door de bocht ;)

maar vind het wel erg leuk dat jij ook vind dat boos worden geen enkele zin heeft in een leerproces! top!

leuk om hier met zoveel mensen over te kunnen praten!
et is iets waar we als paarden mensen sowieso allemaal een keer in onze carrière tegenaan gaan of zijn gelopen!

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:07

Maar stel dat je bezig bent met een jong paard dingen leren, zoals voetjes geven enzo, en hij bijt je? Moet j dan even een tik met je hand op zijn neus geven en dan doorgaan waarmee je bezig bent, of het gewoon laten zitten?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:04

Zorgen dat je daar niet komt is het beste. Dus de boel anders aanpakken, niet gelijk dat been optillen van een paard die niet weet hoe of wat, maar eerst leren het been aan te raken, desnoods met een stick zodat je afstand kan behouden(eigen veiligheid). Als dat prima geaccepteerd wordt kan je het dier leren zijn gewicht te verplaatsen op het andere been en stapje voor stapje het been op te laten tillen. Zo kom je eigenlijk nooit op het moment dat het dier zich genoodzaakt voelt van zich af te bijten.

Speels bijten kan je het beste blokken, zorgen dat je zicht hebt op het dier waardoor het niet zomaar uit de lucht komt vallen en gewoon zwaaien/wapperen/touwtje helicopteren/wat dan ook, als het dier dan zijn neus zo in jouw ruimte steekt botst het tegen die beweging aan. Niet gericht tikken, maar onpersoonlijk blokken, het dier doet het dan zichzelf aan en leert jouw ruimte te respecteren zonder vertrouwen te (kunnen) verliezen. De "botsing" kan prima even hard zijn als die "tik" zijn die je zou geven, het enieg verschil is dat de blok onpersoonlijk is en de tik persoonlijk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:08

Ach, wat is nou boos... De kunst is om die energie in goede banen te leiden.
We kunnen wel stellen dat mijn paard en ik allebei flink wat karakter hebben, zij wijdbeens in de ezel houding, ik met de leidsels in mijn hand, terwijl ik ergens probeer te gaan waar zij niet naar toe wil.
Dan gebruik ik die energie om bij haar beweging te ontlokken en dan komen er wel.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:39

Ik denk dat boos worden niet de beste manier is om een paard iets te leren. Corrigeren in de zin van straffen is imo een onhandige manier om een dier iets te leren, je kan iets namelijk vaak maar op een manier goed doen maar op talloze manieren verkeerd doen. Als je straft vertel je je paard steeds wat hij niet moet doen maar vaak niet wat hij dan wel moet doen. Met straffen van verkeert gedrag ben je dus vaak langer bezig dan met uitlokken & belonen van goed gedrag.

Tuurlijk zijn er situaties waarin je wel gedrag wel moet bestraffen omdat het bijvoorbeeld gevaarlijk is. Ik denk trouwens dat boos dan realtief is, sommige mensen moeten sowieso boos worden om te kunnen straffen (anders krijgen ze hun fluwele handschoentjes niet uit ofzo), bij een ander kan straffen gewoon heel rationeel gaan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:12

Leuk voorbeeldje van verkeerd straffen (op Bokt):
Een meisje staat met haar manege pony na het rijden na te kletsen in de rijbaan.
Een heel irritante respectloze gewoonte overigens...
Haar pony bijt haar van achteren, naar alle waarschijnlijkheid om haar duidelijk te maken dat hij daar niet zo blij mee is.
Pony trekt snel zijn hoofd weg en meisje geeft haar pony een lel voor zijn hoofd.
Omdat hij zijn hoofd wegtrekt concludeert ze dat hij dus héél goed weet dat hij niet mag bijten, de pony is stout.

Volgens mij heeft de pony geleerd dat als hij bijt hij een lel voor zijn hoofd krijgt en dus snel moet wegtrekken.....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:22

Boos worden op een paard is dom.
Het is een dier dat niet handelt na nagedacht te hebben hoe het kwaad of "stout" kan doen.
Als het handelt volgt het zijn instinct daarbij rekening houdend met zijn in het leven opgedane ervaringen.
Hier moet je als ruiter weloverwogen op reageren en niet instinctief.

De meeste problemen die boosheid opwekken komen overigens voort uit een niet goed vastgestelde rangorde tussen ruiter en paard.
Dit is een algemeen probleem, de rangorde.
Een paard bijt zijn leider niet het kijkt wel uit, het volgt hem.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:42

Tja, hier sta ik anders in. Bijten mag gewoon niet en wordt bij mij ook gewoon afgestraft met een lel, wat ik op dat moment ook aan het doen was. Waarom is het een respectloze gewoonte om even na te praten in de rijbak? Als dat al niet meer mag van koningin de pony. :D Ik ga respectvol met mijn paard om, maar ik ga mezelf niet wegcijferen. Bv. als ik wil praten met iemand langs de kant of hell yeah, ik neem eens mijn telefoon te paard op (doe ik enkel wanneer mams belt, want die belt niet zomaar), dan moet mijn paard gewoon stil blijven staan en mag die niet gaan klieren zoals je vaak paarden ziet doen.

Verder denk ik dat we er nog altijd niet over uit zijn wat de definitie is van boos. Zo lang jullie een stampvoetende meid die een halfuur lang rond loopt te mokken voor jullie zien, dan komen we nooit op 1 lijn. Een boze reactie is voor mij ook gewoon boos.

Ik doe ook niet aan rangorde en kuddeleider en dergelijke. Want rangordes zijn veranderlijk. Een lager gerangschikte kan een poging doen om hoger geplaatst te geraken. Ook kuddeleiders kunnen van de troon verstoten worden. Dat wil ik allemaal niet, ik ben de baas, punt.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:01

Mooi Filmpje! Duidelijk!
Ik heb mijn paard ingereden en ik wordt af en toe wel eens boos, omdat ik zelf een slechte dag heb. Maar dan meer dat ik van binnen kook en dit niet reageer op mijn paard. Als ik afstap heb ik spijt en denk ik waarom deed ik nou zo of waarom deed hij nou zo. Ik denk altijd, je kan nooit altijd een perfecte rit hebben!

Als ik boos wordt op mijn paard en hem dit probeer duidelijk te maken, dan wordt hij nog vervelender en gaat in staking.. Als ik rustig blijf en dit op een paardvriendelijke manier oplos, dan kom ik veel verder :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:18

Ik ben het niet helemaal eens met "liekec" , boos worden is altijd fout, een paard leert daar niets uit, het heeft zeker geen instructie waarde.
Een correctie geven is niet boos worden, het is gewoon heel duidelijk een signaal van dit pik ik niet, dit was te ver, maar zelfs die correctie kan je geven met een soort glimlach.
Paarden kennen het gevoel van emotie zoals het bij mensen wel aanwezig is niet, dat begrijpen ze dus ook niet, ze leren daar ook niets uit.
En het voorbeeld dat jij aanhaalt van als mijn paard buiten even aan de kletter gaat dan kom ik zeker eens heel hevig in en dan voelt hij het wel, is eigenlijk heel begrijpbaar omdat jij een mens bent, maar het paard leert hierdoor eigenlijk niet om dit gedrag niet meer te doen, daar zijn echt andere technieken voor die het probleem dan echt kunnen oplossen.

liekec schreef:
In het bos krijgt hij van mij een flinke correctie, als ik eraf val en hij er vandoor gaat zou dat nog meer schade kunnen veroorzaken. Pissig worden heeft inderdaad niet altijd zin, maar als hij er in het bos vandoor gaat ben ik niet de rust der zelve om hem rustig terug te nemen, dan gaat het bij mij (voor nu) om hoe ik hem het snelst terug kan nemen zonder mij, hem en mijn omgeving in gevaar te brengen.
Edit, vorige post was in de bak misschien geen goed voorbeeld. In de bak oefen ik ook als hij schrikt om hem met zo min mogelijk terug te krijgen.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 16:02

aeolusnr1 schreef:
Ik ben het niet helemaal eens met "liekec" , boos worden is altijd fout, een paard leert daar niets uit, het heeft zeker geen instructie waarde.
Een correctie geven is niet boos worden, het is gewoon heel duidelijk een signaal van dit pik ik niet, dit was te ver, maar zelfs die correctie kan je geven met een soort glimlach.
Paarden kennen het gevoel van emotie zoals het bij mensen wel aanwezig is niet, dat begrijpen ze dus ook niet, ze leren daar ook niets uit.
En het voorbeeld dat jij aanhaalt van als mijn paard buiten even aan de kletter gaat dan kom ik zeker eens heel hevig in en dan voelt hij het wel, is eigenlijk heel begrijpbaar omdat jij een mens bent, maar het paard leert hierdoor eigenlijk niet om dit gedrag niet meer te doen, daar zijn echt andere technieken voor die het probleem dan echt kunnen oplossen.

liekec schreef:
In het bos krijgt hij van mij een flinke correctie, als ik eraf val en hij er vandoor gaat zou dat nog meer schade kunnen veroorzaken. Pissig worden heeft inderdaad niet altijd zin, maar als hij er in het bos vandoor gaat ben ik niet de rust der zelve om hem rustig terug te nemen, dan gaat het bij mij (voor nu) om hoe ik hem het snelst terug kan nemen zonder mij, hem en mijn omgeving in gevaar te brengen.
Edit, vorige post was in de bak misschien geen goed voorbeeld. In de bak oefen ik ook als hij schrikt om hem met zo min mogelijk terug te krijgen.

hele duidelijke en in mijn ogen goede verwoording!
ik sluit me er bij aan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 17:27

Een correctie geven is niet boos worden, maar straf geven wel.
Alleen is boos worden in mijn ogen niet met de smoel tot op de grond rondstampen en alle frustratie laten stromen en tien minuten later nog altijd aan het tieren zijn.
De emotie boos kan bij mij in een fractie van een seconde komen en weer weggaan. Als een paard mij stampt en ik geef een stamp terug, dan gebeurt dit echt niet met de glimlach. Dan gebeurt dat met een 'en dat doe je nou nooit meer'-gevoel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 17:35

Als een paard staat te schrapen omdat hij liever naar een grasje wil dat 3 meter verderop staat en ik maak me groot en en verhef mijn stem dan noem ik dat toch echt 'boos'.
Het feit dat het desbetreffende paard dan ineens zoetjes stilstaat doet dan toch heus vermoeden dat de boodschap is aangekomen :+
Hoezo dat snapt hij niet?

Wel eens een paard zijn geduld zien verliezen met een ander paard dat bijv in de weg staat?
Daar is mijn boos niets bij....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 17:42

Simpelman schreef:
Boos worden op een paard is dom.
Het is een dier, dat niet handelt na nagedacht te hebben hoe het kwaad of "stout" kan doen.
Als het handelt volgt het zijn instinct daarbij rekening houdend met zijn in het leven opgedane ervaringen.
Hier moet je als ruiter weloverwogen op reageren en niet instinctief.

Boosheid is een menselijk instinct.
Als je een dier opvoedt moet je niet van uit je eigen instincten reageren, je moet nadenken.
Meester blijven over jezelf en de situatie, cool.
Vanuit je instinct maak je gemakkelijk grote fouten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 17:47

Menselijk instinct?

Heb jij echt nog nooit een merrie boos zien worden op haar opdringerige hengstveulen?
Dat gaat niet met een 'duwtje klaar' hoor. Soms wordt het onbeschoft stuk vreten rustig 100 meter door de wei gejaagd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 17:51

Boosheid is een emotie. En geen exclusief menselijke emotie.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 17:56

Nou ik heb een nogal kort lontje, als iets mij niet lukt qua dressuren voel ik toch ook snel boosheid opkomen (dat gaat dan voornamelijk om mijn eigen tekortkomingen).
Dan ga ik echter meteen wat anders doen (bijv. ophouden met dressureturen) en maar een buitenritje er aan knopen, dat we elkaar daar weer even in vinden.
Werkt altijd, even de frisse wind door beide koppen laten waaien.

Uiteraard heeft boosheid in de zin van paard af gaan straffen omdat het niet gaat zo je zelf had gewild geen enkele zin. Integendeel.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:03

Misschien moeten de paarden dan maar een keer boos worden, als wij als ruiter iets fout doen. Eens kijken
hoe de ruiter dan reageert.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:04

Als een paard mij schopt of bijt, geef ik m ervan langs en dat begrijpen ze heel goed hoor.

Mijn paard is er niet slechter van geworden of angstig, juist niet.

Heeft graag contact met mensen en geniet ervan en is heel lief.

Gewoon direct corrigeren en eerlijk zijn naar de paarden toe.

Doen paarden ook onderling bij elkaar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:04

Dat doen paarden die in hun waarde gelaten worden ook wel. Nog nooit meegemaakt dat een paard dwars wordt wanneer je als ruiter iets mis doet?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:06

Terpetijn. Nee, dat heeft uiteraard geen nut.
Boos worden om miscommunicatie levert niets op. Dat zie ik ook dagelijks tussen mensen mis gaan.
Mensen snappen misplaatst boos worden evenmin als dieren dat doen.

Maar boos worden omdat nu echt de maat vol is ter correctie is gewoon een gezonde vorm van duidelijke communicatie.
Ik vind dit heel mooi in een stabiele kudde.
Als een paard met lage rang per ongeluk ineens vooraan staat dan kijkt mijn paard even heel geirriteerd maar er gebeurd niets zolang dat paard zich daar duidelijk ongemakkelijk voelt.
Denkt datzelfde paard op een andere dag dat ook best daar wel mag staan dan krijgt hij toch eerst tanden naar zijn hoofd en een klap op de ribben na.

Tjady,
Paarden doen dat ook :j
Veel mensen zien dat echter niet of snappen niet dat ze het zelf uitgelokt hebben als een paard ineens naar dat irritant kriebelende touwtje van de zweep bokken.
Ipv zich te realiseren dat je het paard irriteerde krijgt hij meestal eerder een klap na.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 11:34

Sizzle schreef:
Als een paard staat te schrapen omdat hij liever naar een grasje wil dat 3 meter verderop staat en ik maak me groot en en verhef mijn stem dan noem ik dat toch echt 'boos'.
Het feit dat het desbetreffende paard dan ineens zoetjes stilstaat doet dan toch heus vermoeden dat de boodschap is aangekomen :+
Hoezo dat snapt hij niet?

Wel eens een paard zijn geduld zien verliezen met een ander paard dat bijv in de weg staat?
Daar is mijn boos niets bij....

je hebt ons bericht verkeerd opgevat.
we hebben het in dingen tijdens je specifieke trainen. echt je paard nieuwe dinen leren en boos worden.
dat gene wat jij noemt is niet boos worden omdat jou paard tijdens het leren van wijken niet wijkt, maar wat jij ons verteld is niet dat leerproces waar we het over hebben.
ik snap dat je zegt dat je met je paard altijd in een leerproces zit, maar de onderzoeken gaan ook echt alleen over dingen die je je paard nieuw wilt leren en dat jij boos wordt omdat hij het maar niet goeddoet.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 11:34

Ragdollcat schreef:
Als een paard mij schopt of bijt, geef ik m ervan langs en dat begrijpen ze heel goed hoor.

Mijn paard is er niet slechter van geworden of angstig, juist niet.

Heeft graag contact met mensen en geniet ervan en is heel lief.

Gewoon direct corrigeren en eerlijk zijn naar de paarden toe.

Doen paarden ook onderling bij elkaar.

LEERPROCES!!!!!!!!!!!!!
..........