'verwilderde pony' na maand weer uit de stal halen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:54

Er wordt wel steeds gezegd dat de pony zo vals is en dat hij al 'een maand op stal staat' en dat soort dingen, maar in hoe verre is deze pony echt gevaarlijk? Natuurlijk snap ik dat een pony flink uit zijn dak kan gaan als hij uit zijn stal gehaald wordt na zo'n tijd maar ik vroeg me een aantal dingen af.
Is de pony in die maand (of zelfs dat jaar?) nog in handen geweest?
Hoe lang is het geleden dat hij aangeraakt is e.d. en hoe vals is hij gezien gericht aanvallen?

Ik heb verder geen ervaring met 'verwilderde' dieren maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat een paard van 15 dat nog bereden is nota bene na een maand stal ineens vals en onhandelbaar is. Dan moet er toch iemand zijn die hem de baas is en dat stukje naar de wei kan lopen zonder ongelukken?

Ik snap namelijk niet zo goed waarom dit topic wordt geopend als je, TS, niets wil aannemen. Die pony is niet van jou, waarom doe je het dan? Als je zo'n medelijden hebt met dat dier had je al eerder actie kunnen ondernemen? Als het zulke goede vrienden zijn, waarom luisteren ze dan niet naar jou omdat jij wel verstand van paarden hebt en zij niet? Die pony staat al zo lang op stal dat die ene extra dag geen kwaad kan, ga met deze mensen om tafel en zeg dat jij dit niet kan.

Vala

Re: 'verwilderde pony' na maand weer uit de stal halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:57

TS, ik zou gewoon lekker spijt gaan hebben van dit topic, er niet meer naar kijken en morgen gewoon lekker die pony uit zijn stal gaan trekken, ik verwacht dat er helemaal niks gebeurd. En
kan je hem niet houden, dan laat je hem gewoon los, jammer dan.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:58

Wat een walgelijke mensen bestaan er zeg. Jammer dat ze zich niet verdiepen in het paard, en ook erg jammer dat de mensen er om heen NIET in willen grijpen. Ik zou als ik jou was het paard in een wei/bak zetten, en tegen de mensen in kwestie zeggen dat als ze zo graag een paard geestelijk willen mishandelen ze hem zelf maar weer terug in stal moeten zetten.

P.s. ik geloof niet dat je veel te vrezen heb van een paard dan een hoefsmid wel aankan, en waar vroeger ook mee gereden is. Gewoon correct en rustig blijven.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:59

ik zou dit dier echt niet alleen uit de stal plukken, met jouw leeftijd en dit verhaal.
Dat is vragen om grote ongelukken.

Hoofdstel in, beide kanten een hengstenketting erdoor. Erover een halster en longeerlijn voor iemand op afstand. en dan proberen in zones, dus maw, zorg ervoor dat hij niet ineens het ruime sop ziet en gaat lopen.

Maar ik ga mee met de rest, dit moet je alleen niet willen.

als een ervaren smid dit dier ook niet zomaar pakt.;...

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:00

als je de dierenbescherming niet belt ben je in mijn ogen net zo schuldig als de eigenaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:02

girlyggirl schreef:
als je de dierenbescherming niet belt ben je in mijn ogen net zo schuldig als de eigenaar.

Nogmaals; de dierenbescherming doet helemaal niets tegen gezonde paarden die 24/7 op stal staan (en gewoon eten, drinken en strooisel hebben). Bellen is enig, maar compleet zinloos.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:03

Ik heb zelf veel ervaring met koeien en stieren (ook paarden, maar die nemen iets minder vaak voor de lol een sprintje) aan het halster, en ken veel trucjes om ze vast te kunnen blijven houden wanneer ze een sprintje willen trekken (eigenwijsheid etc.) Maar een angstig paard moet je toch anders behandelen als een stier die graag naar de koe toe wil ;-)

Ik denk dat je het het beste gewoon kunt gaan proberen, mocht je het op dat moment toch niet aandurven of lukt het niet? Pech gehad voor de eigenaren! Dan spreek je gewoon een ander moment af en laat je het dier sederen.. 1 dagje meer of minder maakt tenslotte ook niet heel veel uit!

Succes morgen!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:03

Shirley schreef:
Nou ja zeg ... als er voor elke pony die momenteel een paar weken binnenstaat de dierenbescherming gebeld moet worden, krijgen die het akelig druk, vrees ik !

Ze hebben niet voor niks een telefoonnummer daarvoor aangemaakt.
Het verschil is, als mensen ergens langsfietsen en een pony tot z'n oksels in de blubber zien staan, ze de telefoon pakken. Maar deze staat binnen, uit het zicht.
Tja, en we zijn het er waarschijnlijk niet helemaal over eens, maar ik vind het dus niet kunnen als een paard een maand opgesloten staat en er alleen even wat te vreten over de rand gegooid wordt.

Veel succes TS, laat je niet 'gebruiken'.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:04

Wat een paniekberichten hier. Gewoon touwhalster aan doen, en lange lijn, en kordaat naar de weide stappen. Daar laten uitrazen en klaar. Als het kan daar laten ;)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:04

@ francis: als er goed gesedeerd wordt (juiste middel en juiste dosis) zal er niet vlug iets misgaan. Probleem is dat veel DA's eerst beginnen met een te lichte dosis en daarna, als het paard al in paniek is, nog willen bijspuiten en dan werkt het idd niet meer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:05

Is het terrein wel afgesloten overigens? Want als de pony wel losbreekt, dat ie dan niet de weg over kan vliegen bijvoorbeeld.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 21:05

Rubber_Duck schreef:
Er wordt wel steeds gezegd dat de pony zo vals is en dat hij al 'een maand op stal staat' en dat soort dingen, maar in hoe verre is deze pony echt gevaarlijk? Natuurlijk snap ik dat een pony flink uit zijn dak kan gaan als hij uit zijn stal gehaald wordt na zo'n tijd maar ik vroeg me een aantal dingen af.
Is de pony in die maand (of zelfs dat jaar?) nog in handen geweest?
Hoe lang is het geleden dat hij aangeraakt is e.d. en hoe vals is hij gezien gericht aanvallen?

Ik heb verder geen ervaring met 'verwilderde' dieren maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat een paard van 15 dat nog bereden is nota bene na een maand stal ineens vals en onhandelbaar is. Dan moet er toch iemand zijn die hem de baas is en dat stukje naar de wei kan lopen zonder ongelukken?

Ik snap namelijk niet zo goed waarom dit topic wordt geopend als je, TS, niets wil aannemen. Die pony is niet van jou, waarom doe je het dan? Als je zo'n medelijden hebt met dat dier had je al eerder actie kunnen ondernemen? Als het zulke goede vrienden zijn, waarom luisteren ze dan niet naar jou omdat jij wel verstand van paarden hebt en zij niet? Die pony staat al zo lang op stal dat die ene extra dag geen kwaad kan, ga met deze mensen om tafel en zeg dat jij dit niet kan.

Hij is er vorige maand uit geweest voor de hoefsmid, daarvoor stond hij ook al op stal, hij komt zijn stal uit voor de hoefsmid en verder staat hij al sinds oktober/november op stal. En hij is al een aantal jaar niet in handen geweest. Hij heeft nog nooit een persoon aangevallen omdat mijn buren niet bij hem in de buurt durven te komen, hij viel de andere pony waar hij bij stond altijd wel aan.

Voor de duidelijkheid: de pony is 8 jaar geleden voor het laatst bereden, daarna is er steeds minder met de pony gedaan.
Ik wil best wel wat aannemen hoor, er zijn ook zeker nuttige reacties bij (ook via pb), ik ga de dierenbescherming gewoon niet bellen maar dat betekend niet dat ik geen dingen aan neem.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 21:06

vuurneon schreef:
Is het terrein wel afgesloten overigens? Want als de pony wel losbreekt, dat ie dan niet de weg over kan vliegen bijvoorbeeld.

nee maar de oprit gaan we afzetten met lint en prikpaaltjes en verder is de boerderij omringt met een grote sloot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:06

Zo, die heeft echt een bult energie denk ik!
Ik zou het echt niet zo aan een touwhalster er uit halen :n veels te gevaarlijk!

Kan je de DA niet bellen voor een kalmerend middel? dan kan je hem veiliger in de wei zetten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:06

de politie doet meer

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:07

annnepannne schreef:
vuurneon schreef:

nee maar de oprit gaan we afzetten met lint en prikpaaltjes en verder is de boerderij omringt met een grote sloot.

niet met draad doen. echt daar rennen ze zo doorheen (ervaringen mee gehad)

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 21:08

hoe dan ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:08

Liefst hekken of schotten; dat ziet het paard van te voren al dat daar een groot obstakel is. Draad zien ze pas te laat. Van mij part een tractor neerzetten :€
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-03-13 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:08

annnepannne schreef:
hoe dan ?

kan je niet een auto voor de oprit parkeren zo dat er geen cm speling
is en voor de veiligheid van de auto een houten schot ervoor plaatsen??

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 21:09

een tractor niet een beter idee dan?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:09

Probeer die mensen zo veel mogelijk veel advies te geven.

En morgen probeer het heel rustig aan te doen ook naar buiten gaan. Probeer zijn vetrouwen een beetje te winnen doe het met desnoods met paardensnoepjes.
Gewoon morgen ook in zijn stal rustig proberen om zijn vetrouwen en aan het halster laten snuffen en als ie probeerd om te trapen doe een stapje terug of probeer juist de pony naar jou toe te gaan;-)

vuurneon

bello2005 schreef:
de politie doet meer

Wat moet de politie doen?

Merlesophie

annnepannne schreef:
hoe dan ?

eah dan weet ik het ook niet
misschien als ze genoeg hekken hebben of een auto iets waar ze niet doorheen kunnen

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:10

Ruga sorry, maar ik snap niet dat je dat kunt adviseren aan een jong meisje en een fjord die van het padje is.

Dat gaat niet werken, knolletje denkt tabee en gaat dan met meisje en al ervandoor, met wat pech nog door een bok of trap na te geven ook.

Goed advies.

Dat zijn halsters die geschikt zijn voor dieren die onder controle staan en leiderschap ge accepteerd hebben.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:11

annnepannne schreef:
Hij is er vorige maand uit geweest voor de hoefsmid, daarvoor stond hij ook al op stal, hij komt zijn stal uit voor de hoefsmid en verder staat hij al sinds oktober/november op stal. En hij is al een aantal jaar niet in handen geweest.

Hij staat dus al een halfjaar op stal. -O-
Nou, veel succes.
En doe alsjeblieft niks met lint en prikpaaltjes oid.. Zorg er dan maar voor dat ze een stevig hek maken.