Hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Re: Hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:07

Moderatoropmerking:
Zullen we het even bij de vraag van de TS houden? Ik heb het idee dat er nu telkens om elkaar heen gedraaid en gesproken wordt, zonder echte toegevoegde waarde waar de TS wat aan heeft.
Dus bij deze het verzoek om vanaf hier ontopic te reageren conform de vraagstelling van de TS, en niet allerlei andere zaken aan te halen omtrent hengstzaken wat niet toedraagt aan het antwoord voor de TS.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:34

Nikass schreef:
Ik vind de vergelijking met Spanjê/Portugal niet helemaal opgaan, heel vaak worden paarden daar ontzettend mishandeld. Ze staan dan idd `lam` naast elkaar, omdat het leven er compleet uitgemept is.

ik vind dit ook echt onzin,hier gaan ze anders met paarden om ja.maar dat wilt niet meteen mishandeling zeggen.er word puur gewerkt aan respect,zouden sommige mensen hier ook eens met hun paarden moeten doen.maar hier heeft ts niks aan,ik zeg tegen haar castereer niet tesnel want is niet terug tedraaien.ik zou het zelf dus nooit meer doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:56

keona schreef:
ik zou het zelf dus nooit meer doen.

Altijd en nooit zijn twee woorden waarbij je altijd moet nadenken dat je ze nooit gebruikt :D

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:30

Nikass schreef:
Ik vind de vergelijking met Spanjê/Portugal niet helemaal opgaan, heel vaak worden paarden daar ontzettend mishandeld. Ze staan dan idd `lam` naast elkaar, omdat het leven er compleet uitgemept is.

De paarden die ik zag waren gelukkig ;)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:31

Nog even terugkomende op het filmpje (net bekeken) van de hengst die zogezegd als een blad aan een boom om zou slaan. Die vind ik niet echt representatief in deze. Imo heeft het paard meerdere malen aangegeven het niet te handelen, en ging het 'pesten' door. Bovendien lees ik dat dit paard een verre van ideale jeugd heeft gehad, dus dan mag je verwachten dat hij enigszins verknipt is geworden. (Kom op, een flesveulen opgevoed door mensen in huis, wat wil je dan?) Als je aanpak blijkbaar niet werkt, probeer dan een andere.

TS hoe reageert je paard als je hem zelf voert?

Ik zag ook een reactie voorbij komen die doet vermoeden dat de stalhouder dit op zou moeten lossen? Kan ik het niet mee eens zijn, een stalhouder kan niet tijdens het voerrondje even rechtbreien, wat de paardeneigenaar zelf wellicht in de dagelijkse omgang verprutst heeft. (Wat niet direct wil zeggen dat het in dit geval zo is, maar ik vind het goed dat de stalhouder het bij de eigenaar aangeeft.) Want niemand hier is er van gediend dat een ander zijn/haar paard corrigeert, zonder enig medeweten van de eigenaar zelf toch?
En de reactie 'dan moet je met voeren maar snel genoeg je hand terugtrekken' wat is dat voor kromme symptoombestrijding? En dan boos worden als ze je paard corrigeren? Nee, dat zegt mij dat JIJ aan het opvoeden moet, liever vandaag dan morgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:58

TS, in je profiel staat dat je 17 bent en sinds 2011 een paard hebt. Imo geen ervaring genoeg om een hengst correct op te voeden.
Dat zo'n dier voernijd heeft of extreem reageert op voer, is gewoon onopgevoedheid.

Bello2005, als ik jouw reacties lees, dan ben je erg puberaal. Men heeft het hier over de storende reacties van Cassidy, maar die zijn een stuk onderbouwder dan jouw lompe posts welke niets toevoegen ook.
Als jij het normaal vindt dat je paard een ander bijt tijdens het voeren, dan heb je iets tijdens zijn opvoeding laten liggen en kan je in dat opzicht dan weinig serieus nemen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:08

;)
Cassidy schreef:
keona schreef:
ik zou het zelf dus nooit meer doen.

Altijd en nooit zijn twee woorden waarbij je altijd moet nadenken dat je ze nooit gebruikt :D

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:18

Mindim schreef:
TS, in je profiel staat dat je 17 bent en sinds 2011 een paard hebt. Imo geen ervaring genoeg om een hengst correct op te voeden.
Dat zo'n dier voernijd heeft of extreem reageert op voer, is gewoon onopgevoedheid.

Bello2005, als ik jouw reacties lees, dan ben je erg puberaal. Men heeft het hier over de storende reacties van Cassidy, maar die zijn een stuk onderbouwder dan jouw lompe posts welke niets toevoegen ook.
Als jij het normaal vindt dat je paard een ander bijt tijdens het voeren, dan heb je iets tijdens zijn opvoeding laten liggen en kan je in dat opzicht dan weinig serieus nemen.

Mag ik je vragen waarom dat volgens jou niet genoeg ervaring is? Ik ben namelijk ook 17, heb dan sinds 2010 een eigen paard, maar mijn dominante ruin heb ik ook gewoon onder de duim als ik op mijn punten sta?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:23

Heel eerlijk vind ik meiden van 17 niet erg consequent en niet altijd de consequenties ziend van waar ze mee bezig zijn, pubergedrag zeg maar, uitzonderingen daargelaten. Ik vind persoonlijk dat je dusdanig ervaring moet hebben met paarden en het opvoeden daarvan, om een hengst op te voeden. Vooral eentje van 3, als je niet gelijk begint met goed opvoeden, heb je later er je handen vol aan.

Zoals ik begrijp heb jij jouw ruin tussen zijn vijfde en zesde gekregen? Dan neem ik aan dat daar al wel wat met de opvoeding is gedaan? Ik zou namelijk mijn kind van 14/15 niet met een groen paard als als eerste paard laten rondrijden. Was hij al zadelmak, doorgereden.

Dat vind ik iets heel anders dan een 3 jarige hengst alles nog moeten leren ;)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:44

Ik ben het hier met Mindim eens.
Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen op de regel maar veel jongeren van 17 hebben volgens mij nog niet genoeg ervaring en inschattingsvermogen om een jonge hengst van 3 jaar oud goed op te kunnen voeden. Voornamelijk dat inschattingsvermogen is iets dat pas op latere leeftijd(ong. 25) volledig aanwezig is, tot die tijd is simpelweg het gedeelte in de hersenen dat het inschattingsvermogen bepaald nog niet volgroeit.

Er zijn natuurlijk ook altijd minder heftige ruinen en kinderen/jongeren die heel vroeg heel veel geleerd hebben van bijvoorbeeld ouders of een vriendin met eigen paard.
@kimberly1995: Ik lees bijvoorbeeld in jou profiel dat je een ruin hebt en geen hengst. Ruinen zijn over het algemeen echt wel iets evenwichtiger. Verder is hij 8 en heb je hem dus met 5 jaar gekregen. 5 is toch al een andere leeftijd dan de 3 jaartjes waar het in dit topic over gaat.

Nu zou de vraag voor TS dan ook zijn, hoeveel ervaring heb je al met paarden, hoe en waar heb je gereden. Kom je vers van de manege met 5 jaar uurtje per week ervaring? Dan zou ik niet aan een hengst (met voedernijd) beginnen.
Heb je ouders waarvan je al heel veel geleerd hebt, of heb je jaren lang veel rondgehangen bij een niet-manege paard. Dan is dit een uitdaging die je misschien wel aan wil gaan.

Ieder mens leert daarbij ook nog eens op zijn eigen tempo. Als je tips die je krijgt makkelijk omzet in gedrag kun je ook zonder heel veel ervaring wat met een lastig paard doen (dus: onder begeleiding van iemand die het wel kan). Heb je eerder veel succes-ervaringen nodig of heb je langer nodig om iets te leren, kun je je afvragen of je niet beter een paard kunt nemen dat iets evenwichtiger is en daarmee jou ook de kans geeft iets te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:48

Inschattingsvermogen, dat was het :D Ik kon maar niet op dat woord komen!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:58

Tsja, inschattingsvermogen kan ook een valkuil zijn bij de omgang met een hengst natuurlijk. Ik ken meer 25+ vrouwen die onzeker zijn in hun omgang met paarden dan 25-en onzekerheid is killing. Juist onzekerheid wordt uitgebuit, want een paard voelt het meteen als je onzeker bent.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:45

Mindim schreef:
Heel eerlijk vind ik meiden van 17 niet erg consequent en niet altijd de consequenties ziend van waar ze mee bezig zijn, pubergedrag zeg maar, uitzonderingen daargelaten. Ik vind persoonlijk dat je dusdanig ervaring moet hebben met paarden en het opvoeden daarvan, om een hengst op te voeden. Vooral eentje van 3, als je niet gelijk begint met goed opvoeden, heb je later er je handen vol aan.

Zoals ik begrijp heb jij jouw ruin tussen zijn vijfde en zesde gekregen? Dan neem ik aan dat daar al wel wat met de opvoeding is gedaan? Ik zou namelijk mijn kind van 14/15 niet met een groen paard als als eerste paard laten rondrijden. Was hij al zadelmak, doorgereden.

Ik ben mijn paard in de zomer van 2009 gaan rijden, toen was hij een paar maanden 5 en volop in de pubertijd. Ik was toen zelf 14. Heeft me een tijd gekost om te komen waar ik nu ben, maar ik ben van mening dat er van te voren vrij weinig met hem gedaan is en hij niet goed doorgereden was toen ik hem ging rijden. Echter is hij nu wel heel braaf en heeft gewoon respect, nee is nee en ja is ja. Hij weet heel goed wat hij wel en niet mag.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:51

Ik denk dat heel veel mensen hier op bokt enorm bevooroordeeld zijn over 'jongeren'. Maargoed, dat zal waarschijnlijk ook wel voor een groot deel te maken hebben met persoonlijke ervaringen. Soms baal ik daar wel van, want er zijn ook genoeg jongeren die zich prima kunnen gedragen en precies weten hoe en wat. Ik merk zelf ook heel vaak dat sommige meiden/jongens van 14 geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben en alles achter hun kont laten slingeren of dingen niet opruimen. Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik op die leeftijd niet zo was en ik weet ook dat ik een hele grote uitzondering ben op wel meer 'dingen die algemeen bekend zijn'. Ik zou het alleen wel fijn vinden om misschien wat meer na te denken over wat je zegt, want veelal zijn dingen vooroordelen en dat is gewoon zonde. Het is beter om dan eerst naar de situatie te vragen, zodat je een beter beeld krijgt. De TS heeft misschien al wel vrij veel ervaring en ik denk dat als deze persoon ongeveer hetzelfde in haar schoenen staat als mij, het wel zou moeten lukken. En dat is absoluut geen ego of een zeggen dat ik het allemaal perfect kan, etc. Maar wat jullie hier suggereren is lang niet bij iedereen zo. Sommige jongeren kunnen net zo goed met een hengst omgaan en door dingen te doen leer je pas, zolang het maar verantwoord blijft.

En mijn paard is inderdaad een ruin, maar hij heeft in zijn pubertijd behoorlijk wat hengstentrekjes vertoond naar mijn idee en hij is absoluut dominant. Er zijn ook hengsten bij, die zich niet zo erg gedragen als een 'hengst'. Dus misschien is het makkelijker om eerst een goed beeld van de situatie te schetsen en aan de hand daarvan een oordeel/mening/advies te geven?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:01

kimberly1995 schreef:
Ik denk dat heel veel mensen hier op bokt enorm bevooroordeeld zijn over 'jongeren'. Maargoed, dat zal waarschijnlijk ook wel voor een groot deel te maken hebben met persoonlijke ervaringen. Soms baal ik daar wel van, want er zijn ook genoeg jongeren die zich prima kunnen gedragen en precies weten hoe en wat. Ik merk zelf ook heel vaak dat sommige meiden/jongens van 14 geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben en alles achter hun kont laten slingeren of dingen niet opruimen. Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik op die leeftijd niet zo was en ik weet ook dat ik een hele grote uitzondering ben op wel meer 'dingen die algemeen bekend zijn'. Ik zou het alleen wel fijn vinden om misschien wat meer na te denken over wat je zegt, want veelal zijn dingen vooroordelen en dat is gewoon zonde. Het is beter om dan eerst naar de situatie te vragen, zodat je een beter beeld krijgt. De TS heeft misschien al wel vrij veel ervaring en ik denk dat als deze persoon ongeveer hetzelfde in haar schoenen staat als mij, het wel zou moeten lukken. En dat is absoluut geen ego of een zeggen dat ik het allemaal perfect kan, etc. Maar wat jullie hier suggereren is lang niet bij iedereen zo. Sommige jongeren kunnen net zo goed met een hengst omgaan en door dingen te doen leer je pas, zolang het maar verantwoord blijft.

En mijn paard is inderdaad een ruin, maar hij heeft in zijn pubertijd behoorlijk wat hengstentrekjes vertoond naar mijn idee en hij is absoluut dominant. Er zijn ook hengsten bij, die zich niet zo erg gedragen als een 'hengst'. Dus misschien is het makkelijker om eerst een goed beeld van de situatie te schetsen en aan de hand daarvan een oordeel/mening/advies te geven?

ik vind ook echt onzin om meteen te oordelen over de leeftijd.want dat wilt niet altijd iets zeggen.ik was 10 jaar toen ik een veulen van 6mnd kreeg.nou super paardje geworden en dit was ook mijn eerste paard.ik weet wat ik wil en was zeker consequent.je hebt ook oudere die bang zijn onzeker dus om iets over de leeftijd van ts te zeggen vind ik grote onzin

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:22

Ik was heel erg van plan me niet in deze discussie te gaan mengen, maar ervaring komt natuurlijk wel met de jaren. En een wat ouder iemand kan vaak makkelijker het grote geheel zien, en problemen in de toekomst aan zien komen. Het is altijd vervelend om te worden aangesproken op iets waar je geen invloed op hebt, zoals leeftijd. Maar feit blijft dat jongeren vaak overmoedig zijn, en zichzelf willen bewijzen. 'Ouderen' proberen 'jongeren' vaak alleen maar te waarschuwen, omdat zij de gevaren kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:24

sallandval schreef:
Tsja, inschattingsvermogen kan ook een valkuil zijn bij de omgang met een hengst natuurlijk. Ik ken meer 25+ vrouwen die onzeker zijn in hun omgang met paarden dan 25-en onzekerheid is killing. Juist onzekerheid wordt uitgebuit, want een paard voelt het meteen als je onzeker bent.

Ik vind onzekerheid iets heel anders dan inschattingsvermogen. Als onzeker mens moet je helemaal geen hengst houden, ongeacht leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:24

kimberly1995 schreef:
Mindim schreef:

Ik ben mijn paard in de zomer van 2009 gaan rijden, toen was hij een paar maanden 5 en volop in de pubertijd. Ik was toen zelf 14. Heeft me een tijd gekost om te komen waar ik nu ben, maar ik ben van mening dat er van te voren vrij weinig met hem gedaan is en hij niet goed doorgereden was toen ik hem ging rijden. Echter is hij nu wel heel braaf en heeft gewoon respect, nee is nee en ja is ja. Hij weet heel goed wat hij wel en niet mag.

Maar de basis zat erin ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:25

Locanda schreef:
Ik was heel erg van plan me niet in deze discussie te gaan mengen, maar ervaring komt natuurlijk wel met de jaren. En een wat ouder iemand kan vaak makkelijker het grote geheel zien, en problemen in de toekomst aan zien komen. Het is altijd vervelend om te worden aangesproken op iets waar je geen invloed op hebt, zoals leeftijd. Maar feit blijft dat jongeren vaak overmoedig zijn, en zichzelf willen bewijzen. 'Ouderen' proberen 'jongeren' vaak alleen maar te waarschuwen, omdat zij de gevaren kennen.

Amen

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:26

Cassidy schreef:
jasz schreef:
ik wil je ook niet aanvallen, en ik heb ook gewoon mijn mening, maar uit veel van je reacties lijkt het dat je mijn mening niks waard en eerder dom vind. dat is gewoon niet echt fijn voor mij.

Een mening is pas een goed gefundeerde mening als je alle aspecten van een topic hebt belicht en je hebt kunnen sparren met anderen (en daar ook open voor staat).
Negen van de tien keer is een mening gebaseerd op gevoel en emoties, wat je in je omgeving meekrijgt en al dan niet eigen belevenissen en dat is een denkbaar slechte basis voor een mening.

Dus ja, ik betwijfel of de mening die vaak op Bokt wordt gekwakt en negen van de tien keer is ontstaan uit gevoel en emoties, een goed gefundeerde mening is. En als iemand nu al zegt geen of weinig ervaring te hebben met hengsten maar zijn mening/wens/droom als waarheid de wereld in roept, dan irriteert me dat. Mateloos.

okee, nou dat heb ik volgens jou geen mening en volgens mij wel :+
mooi dat het je iriteert, maar ik beledig anderen tenminste niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:27

kimberly1995 schreef:

Nou en dit vind ik dus juist een post die getuigt van je leeftijd ;) Geeft niet, kun je ook niets aan doen.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:33

trouwens wel grappig dat elke discussie uiteindelijk weer pijnlijk eindigt bij leeftijd.
dat is wel een erg makkelijk punt he?
want ja, pas boven de 30 (40?) kan je meepraten met de 'grote' mensen, die weten pas echt waar het over gaat, want die hebben zó veel ervaring.
als er nu 1 keer wordt ingegaan op wat er gezegd wordt, ook door mij, en niet alleen maar beledigend wordt gedaan, en niet weer gereageerd wordt op leeftijd dor de oudere boksters onder ons ;) dan zouden de discussies een heel stuk beter verlopen.
zelfs meiden van 17 kunnen heel goede dingen noemen, die daadwerkelijk kunnen helpen. ik rijd nu 10 jaar paard en weet echt wel veel over paarden hoor. en er zijn ook 40- jarigen die nog maar 3 jaar rijden. maar ik neem dat zelfs dan hun mening sterker meetelt dan die van de 17- jarigen en daaronder.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:34

Mindim schreef:
kimberly1995 schreef:

Maar de basis zat erin ;)

Niet eens. :)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:35

Mindim schreef:
kimberly1995 schreef:

Nou en dit vind ik dus juist een post die getuigt van je leeftijd ;) Geeft niet, kun je ook niets aan doen.

Nou, vertel mij dat dan maar. Maar dan mag ik ook vast wel zeggen wat ik vervelend vind aan jouw manier van posten, of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:35

jasz schreef:
okee, nou dat heb ik volgens jou geen mening en volgens mij wel :+
mooi dat het je iriteert, maar ik beledig anderen tenminste niet :)

Lees je eigen posts eens terug, ze gaan bijna alleen over je irritatie aan Cassidy, dat weten we inmiddels wel geloof ik.
Dat jij zegt dat je 10 jaar ervaring hebt is prima, maar ik tel ervaring met paarden en het opvoeden daarvan in jaren echt niet mee als je 17 bent. Een kind van 7 en iets ouder, dat kan je imo geen ervaring met het opvoeden van paarden noemen.
Dat is helemaal niet persoonlijk bedoeld, maar das nou eenmaal de leeftijd, net dat als iemand van 80 vaak slijtage vertoond, leeftijdgerelateerd. Maar in plaats van de hele tijd alleen te zeuren hoe aangevallen je je voelt en hoe onaardig Cassidy is, misschien kun je iets meer ontopic noemen, waar de TS wel iets aan heeft.