Dus bij deze het verzoek om vanaf hier ontopic te reageren conform de vraagstelling van de TS, en niet allerlei andere zaken aan te halen omtrent hengstzaken wat niet toedraagt aan het antwoord voor de TS.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nikass schreef:Ik vind de vergelijking met Spanjê/Portugal niet helemaal opgaan, heel vaak worden paarden daar ontzettend mishandeld. Ze staan dan idd `lam` naast elkaar, omdat het leven er compleet uitgemept is.
Mindim schreef:TS, in je profiel staat dat je 17 bent en sinds 2011 een paard hebt. Imo geen ervaring genoeg om een hengst correct op te voeden.
Dat zo'n dier voernijd heeft of extreem reageert op voer, is gewoon onopgevoedheid.
Bello2005, als ik jouw reacties lees, dan ben je erg puberaal. Men heeft het hier over de storende reacties van Cassidy, maar die zijn een stuk onderbouwder dan jouw lompe posts welke niets toevoegen ook.
Als jij het normaal vindt dat je paard een ander bijt tijdens het voeren, dan heb je iets tijdens zijn opvoeding laten liggen en kan je in dat opzicht dan weinig serieus nemen.
Ik kon maar niet op dat woord komen! Mindim schreef:Heel eerlijk vind ik meiden van 17 niet erg consequent en niet altijd de consequenties ziend van waar ze mee bezig zijn, pubergedrag zeg maar, uitzonderingen daargelaten. Ik vind persoonlijk dat je dusdanig ervaring moet hebben met paarden en het opvoeden daarvan, om een hengst op te voeden. Vooral eentje van 3, als je niet gelijk begint met goed opvoeden, heb je later er je handen vol aan.
Zoals ik begrijp heb jij jouw ruin tussen zijn vijfde en zesde gekregen? Dan neem ik aan dat daar al wel wat met de opvoeding is gedaan? Ik zou namelijk mijn kind van 14/15 niet met een groen paard als als eerste paard laten rondrijden. Was hij al zadelmak, doorgereden.
Dat vind ik iets heel anders dan een 3 jarige hengst alles nog moeten leren
kimberly1995 schreef:Ik denk dat heel veel mensen hier op bokt enorm bevooroordeeld zijn over 'jongeren'. Maargoed, dat zal waarschijnlijk ook wel voor een groot deel te maken hebben met persoonlijke ervaringen. Soms baal ik daar wel van, want er zijn ook genoeg jongeren die zich prima kunnen gedragen en precies weten hoe en wat. Ik merk zelf ook heel vaak dat sommige meiden/jongens van 14 geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben en alles achter hun kont laten slingeren of dingen niet opruimen. Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik op die leeftijd niet zo was en ik weet ook dat ik een hele grote uitzondering ben op wel meer 'dingen die algemeen bekend zijn'. Ik zou het alleen wel fijn vinden om misschien wat meer na te denken over wat je zegt, want veelal zijn dingen vooroordelen en dat is gewoon zonde. Het is beter om dan eerst naar de situatie te vragen, zodat je een beter beeld krijgt. De TS heeft misschien al wel vrij veel ervaring en ik denk dat als deze persoon ongeveer hetzelfde in haar schoenen staat als mij, het wel zou moeten lukken. En dat is absoluut geen ego of een zeggen dat ik het allemaal perfect kan, etc. Maar wat jullie hier suggereren is lang niet bij iedereen zo. Sommige jongeren kunnen net zo goed met een hengst omgaan en door dingen te doen leer je pas, zolang het maar verantwoord blijft.
En mijn paard is inderdaad een ruin, maar hij heeft in zijn pubertijd behoorlijk wat hengstentrekjes vertoond naar mijn idee en hij is absoluut dominant. Er zijn ook hengsten bij, die zich niet zo erg gedragen als een 'hengst'. Dus misschien is het makkelijker om eerst een goed beeld van de situatie te schetsen en aan de hand daarvan een oordeel/mening/advies te geven?
sallandval schreef:Tsja, inschattingsvermogen kan ook een valkuil zijn bij de omgang met een hengst natuurlijk. Ik ken meer 25+ vrouwen die onzeker zijn in hun omgang met paarden dan 25-en onzekerheid is killing. Juist onzekerheid wordt uitgebuit, want een paard voelt het meteen als je onzeker bent.
kimberly1995 schreef:Mindim schreef:Heel eerlijk vind ik meiden van 17 niet erg consequent en niet altijd de consequenties ziend van waar ze mee bezig zijn, pubergedrag zeg maar, uitzonderingen daargelaten. Ik vind persoonlijk dat je dusdanig ervaring moet hebben met paarden en het opvoeden daarvan, om een hengst op te voeden. Vooral eentje van 3, als je niet gelijk begint met goed opvoeden, heb je later er je handen vol aan.
Zoals ik begrijp heb jij jouw ruin tussen zijn vijfde en zesde gekregen? Dan neem ik aan dat daar al wel wat met de opvoeding is gedaan? Ik zou namelijk mijn kind van 14/15 niet met een groen paard als als eerste paard laten rondrijden. Was hij al zadelmak, doorgereden.
Dat vind ik iets heel anders dan een 3 jarige hengst alles nog moeten leren
Ik ben mijn paard in de zomer van 2009 gaan rijden, toen was hij een paar maanden 5 en volop in de pubertijd. Ik was toen zelf 14. Heeft me een tijd gekost om te komen waar ik nu ben, maar ik ben van mening dat er van te voren vrij weinig met hem gedaan is en hij niet goed doorgereden was toen ik hem ging rijden. Echter is hij nu wel heel braaf en heeft gewoon respect, nee is nee en ja is ja. Hij weet heel goed wat hij wel en niet mag.
Locanda schreef:Ik was heel erg van plan me niet in deze discussie te gaan mengen, maar ervaring komt natuurlijk wel met de jaren. En een wat ouder iemand kan vaak makkelijker het grote geheel zien, en problemen in de toekomst aan zien komen. Het is altijd vervelend om te worden aangesproken op iets waar je geen invloed op hebt, zoals leeftijd. Maar feit blijft dat jongeren vaak overmoedig zijn, en zichzelf willen bewijzen. 'Ouderen' proberen 'jongeren' vaak alleen maar te waarschuwen, omdat zij de gevaren kennen.
Cassidy schreef:jasz schreef:ik wil je ook niet aanvallen, en ik heb ook gewoon mijn mening, maar uit veel van je reacties lijkt het dat je mijn mening niks waard en eerder dom vind. dat is gewoon niet echt fijn voor mij.
Een mening is pas een goed gefundeerde mening als je alle aspecten van een topic hebt belicht en je hebt kunnen sparren met anderen (en daar ook open voor staat).
Negen van de tien keer is een mening gebaseerd op gevoel en emoties, wat je in je omgeving meekrijgt en al dan niet eigen belevenissen en dat is een denkbaar slechte basis voor een mening.
Dus ja, ik betwijfel of de mening die vaak op Bokt wordt gekwakt en negen van de tien keer is ontstaan uit gevoel en emoties, een goed gefundeerde mening is. En als iemand nu al zegt geen of weinig ervaring te hebben met hengsten maar zijn mening/wens/droom als waarheid de wereld in roept, dan irriteert me dat. Mateloos.
kimberly1995 schreef:Ik denk dat heel veel mensen hier op bokt enorm bevooroordeeld zijn over 'jongeren'. Maargoed, dat zal waarschijnlijk ook wel voor een groot deel te maken hebben met persoonlijke ervaringen. Soms baal ik daar wel van, want er zijn ook genoeg jongeren die zich prima kunnen gedragen en precies weten hoe en wat. Ik merk zelf ook heel vaak dat sommige meiden/jongens van 14 geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben en alles achter hun kont laten slingeren of dingen niet opruimen. Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik op die leeftijd niet zo was en ik weet ook dat ik een hele grote uitzondering ben op wel meer 'dingen die algemeen bekend zijn'. Ik zou het alleen wel fijn vinden om misschien wat meer na te denken over wat je zegt, want veelal zijn dingen vooroordelen en dat is gewoon zonde. Het is beter om dan eerst naar de situatie te vragen, zodat je een beter beeld krijgt. De TS heeft misschien al wel vrij veel ervaring en ik denk dat als deze persoon ongeveer hetzelfde in haar schoenen staat als mij, het wel zou moeten lukken. En dat is absoluut geen ego of een zeggen dat ik het allemaal perfect kan, etc. Maar wat jullie hier suggereren is lang niet bij iedereen zo. Sommige jongeren kunnen net zo goed met een hengst omgaan en door dingen te doen leer je pas, zolang het maar verantwoord blijft.
En mijn paard is inderdaad een ruin, maar hij heeft in zijn pubertijd behoorlijk wat hengstentrekjes vertoond naar mijn idee en hij is absoluut dominant. Er zijn ook hengsten bij, die zich niet zo erg gedragen als een 'hengst'. Dus misschien is het makkelijker om eerst een goed beeld van de situatie te schetsen en aan de hand daarvan een oordeel/mening/advies te geven?
Geeft niet, kun je ook niets aan doen.
dan zouden de discussies een heel stuk beter verlopen.Mindim schreef:kimberly1995 schreef:
Ik ben mijn paard in de zomer van 2009 gaan rijden, toen was hij een paar maanden 5 en volop in de pubertijd. Ik was toen zelf 14. Heeft me een tijd gekost om te komen waar ik nu ben, maar ik ben van mening dat er van te voren vrij weinig met hem gedaan is en hij niet goed doorgereden was toen ik hem ging rijden. Echter is hij nu wel heel braaf en heeft gewoon respect, nee is nee en ja is ja. Hij weet heel goed wat hij wel en niet mag.
Maar de basis zat erin
Mindim schreef:kimberly1995 schreef:Ik denk dat heel veel mensen hier op bokt enorm bevooroordeeld zijn over 'jongeren'. Maargoed, dat zal waarschijnlijk ook wel voor een groot deel te maken hebben met persoonlijke ervaringen. Soms baal ik daar wel van, want er zijn ook genoeg jongeren die zich prima kunnen gedragen en precies weten hoe en wat. Ik merk zelf ook heel vaak dat sommige meiden/jongens van 14 geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben en alles achter hun kont laten slingeren of dingen niet opruimen. Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik op die leeftijd niet zo was en ik weet ook dat ik een hele grote uitzondering ben op wel meer 'dingen die algemeen bekend zijn'. Ik zou het alleen wel fijn vinden om misschien wat meer na te denken over wat je zegt, want veelal zijn dingen vooroordelen en dat is gewoon zonde. Het is beter om dan eerst naar de situatie te vragen, zodat je een beter beeld krijgt. De TS heeft misschien al wel vrij veel ervaring en ik denk dat als deze persoon ongeveer hetzelfde in haar schoenen staat als mij, het wel zou moeten lukken. En dat is absoluut geen ego of een zeggen dat ik het allemaal perfect kan, etc. Maar wat jullie hier suggereren is lang niet bij iedereen zo. Sommige jongeren kunnen net zo goed met een hengst omgaan en door dingen te doen leer je pas, zolang het maar verantwoord blijft.
Nou en dit vind ik dus juist een post die getuigt van je leeftijdGeeft niet, kun je ook niets aan doen.
jasz schreef:okee, nou dat heb ik volgens jou geen mening en volgens mij wel![]()
mooi dat het je iriteert, maar ik beledig anderen tenminste niet