what to do? paard denkt dat hij een bulldozer is.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: what to do? paard denkt dat hij een bulldozer is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:50

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 23:53

ik heb ook een site gevonden waarop vrijheidsdressuur heel duidelijk beschreven is.
weet hem niet uit mijn hoofd (staat bij favorieten op mijn pc en zit nu op mobiel) maar zal morgen eens kijken.
weet namelijk niet waar ik dat boek kan kopen (mag niet via internet bestellen van ouders).

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:58

Buurpaard gaat wel naar binnen langs een pad wat afgezet is. Is dat misschien een optie, dat je even een pad naar de wei afzet. En bij het naar binnen gaan ook? Dat maakt het waarschijnlijk net wat makkelijker. Voor brokjes doen ze veel hoor. Voor oefeningen kun je op het VD topic kijken. Clickertraining schijnt ook leuk te zijn. Parelli, seven games. Agility. Zoek maar op deze dingen. Ik denk dat het ook wel leuk is voor paard om wat te doen te hebben, wat 'werk' zeg maar. En dan wat afwisseling. Je hebt ook een bal, waar je wat brokjes in kunt doen, en dan moet het paard de bal rollen voor wat brokjes.

Zie ook wat Sizzle al neerzet.

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:06

Ik denk ook dat het een maatje is wat het probleem veroorzaakt. Er komen veel gedragsproblemen van als je paard alleen staat.
Je zei ook; rijden in de wei is langs de weg en dan is hij bang voor traktors etc, dat moet hij leren dan maar! Veel oefenen, als je niet langs de weg gaat vanwege een nare ervaring, wordt dit probleem ook niet veel beter, zo leert je paard niks.. Doe het een keer op zondag/dag wanneer het niet druk is op de weg?
En kan je hem niet in de wei vd buren zetten?
En voor vrijheidsdressuur: www.nalanta.nl en je zoektocht is voorbij :j

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:07

Maar een dominant paard met voer omkopen kan ook goed fout gaan...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:11

Wat voor halster heb je nu? Er zijn van die speciale halster die je net even wat extra controle kunnen geven, wellicht dat je daar wat aan hebt?
Heb niet alle reacties gelezen, buiten die van jou om, maar je hebt wel gelijk, als je eerlijk voor de dingen uit durft te komen die niet in het perfecte plaatje passen krijg je helaas reacties die niet helemaal netjes zijn!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:11

Ja, Nalanta is ook leuk. En uiteraard een maatje er bij, was al gezegd, maar toch. Adopteer desnoods tijdelijk een paardje.

Zorro, dat is ook waar. Je moet het wel met (heel selectief) beleid doen natuurlijk. Ik bedoel het meer zo, dat buurpaard en TS paard 'als het ware' tegelijk naar binnen gaan voor hun hooi en/of brokjes (dat wat van toepassing is).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:12

zorro schreef:
Maar een dominant paard met voer omkopen kan ook goed fout gaan...

Precies, daar kan je hele vervelende paarden van krijgen, die te pas en te onpas om iets gaan vragen en als ze dat niet krijgen kan dat zich in heel ongewensd gedrag uiten!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 08:33

een pad afzetten ga ik niet doen, mijn vader zet hem nu buiten voortaan en ik zet hem dan binnen en zo proberen we het even.
ik ga sowieso opzoek naar een instructrice

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 08:43

annnepannne schreef:
zou longeren in alleen stap werken? voor galop en draf is het echt te nat.

als je in stap kan longeren kan het ook in draf en galop. Te nat? Nou en, dan is het lekker zwaar en raakt hij zijn energie wel kwijt. Als je het doet op de plek waar de bak gaat komen is er ook geen man overboord als hij het helemaal kapot loopt.

Als je in het midden iets legt (rubber mat, plaat hout oid) waar je zelf redelijk droog op kan staan heb je alleen een uitdaging met er naar toe te lopen.

MerrickLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 09:07

Als je aankomt poets je hem dan eerst? Zonee, misschien is dat een goed plan. Zo laat je heb nog even in zijn stal rustig worden.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:11

annnepannne schreef:
Mijn paard ga ik niet verkopen.
Ga maar eens kijken hoeveel mensen hun paard alleen hebben staan, dan schrik je.
Het zullen er meer zijn dan je denkt, mijn paard heeft nog een paard naast zich staan en hij staat regelmatig met koeien in de wei waar die lekker mee rond kan rennen. En ik weet dat een koe anders is dan een paard, maar het is in ieder geval iets. Sommige paarden hebben helemaal niks. Ik probeer er nog het beste van te maken voor mijn paard met wat ik wel heb, en in de toekomst wil ik er een shet bij zetten of we gaan volgend jaar een pensionsplekje aanbieden. Dus het wordt allemaal wel geregeld, alleen het duurt even.

Genoeg mensen die er niks aan doen, en wat krijgen die als reactie? Niks.
Ik probeer er alles aan te doen, en wat krijg ik als reactie? Ik moet hem maar verkopen.

Oh, dus als een ander het doet, doe jij het ook. Omdat een ander het ook doet.... Vreemde redenatie.
Het gaat hier wel om een dier.

Helemaal eens met Switt, heb ik ook al gezegd, een paard hoort NIET alleen. Een paard wat er naast staat is absoluut onvoldoende.
Jammer dat jullie daar bij de aanschaf van het dier niet bij nagedacht hebben. Eventueel een shet erbij moet toch mogelijk zijn.... Dan heeft ie iig een soortgenoot als vriendje.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:56

Wat een gezeur altijd dat paarden niet alleen mogen staan. Ik heb een KWPNer en een new forester, ik hoef ze echt niet bij elkaar te zetten want die KWPNer maakt de new forester af.

Ik ben bang dat het ijdele hoop is dat je eind van de week met machines het land in zou kunnen want het zijn slechts een paar nachtvorstjes die ze opgeven.

Ik weet niet hoe je een bak aan wilt leggen. Zand er op en klaar of drainage en alles er in. Als het zand er op en klaar is dan kun je toch, en dan neem ik aan dat de bak va het harde te bereiken isen anders een paar rijplaten, aan het begin zand er op gooien en daar met de machines op blijven en van daar uit verder weken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:19

nadita schreef:
annnepannne schreef:
Mijn paard ga ik niet verkopen.
Ga maar eens kijken hoeveel mensen hun paard alleen hebben staan, dan schrik je.
Het zullen er meer zijn dan je denkt, mijn paard heeft nog een paard naast zich staan en hij staat regelmatig met koeien in de wei waar die lekker mee rond kan rennen. En ik weet dat een koe anders is dan een paard, maar het is in ieder geval iets. Sommige paarden hebben helemaal niks. Ik probeer er nog het beste van te maken voor mijn paard met wat ik wel heb, en in de toekomst wil ik er een shet bij zetten of we gaan volgend jaar een pensionsplekje aanbieden. Dus het wordt allemaal wel geregeld, alleen het duurt even.

Genoeg mensen die er niks aan doen, en wat krijgen die als reactie? Niks.
Ik probeer er alles aan te doen, en wat krijg ik als reactie? Ik moet hem maar verkopen.

Oh, dus als een ander het doet, doe jij het ook. Omdat een ander het ook doet.... Vreemde redenatie.
Het gaat hier wel om een dier.

Helemaal eens met Switt, heb ik ook al gezegd, een paard hoort NIET alleen. Een paard wat er naast staat is absoluut onvoldoende.
Jammer dat jullie daar bij de aanschaf van het dier niet bij nagedacht hebben. Eventueel een shet erbij moet toch mogelijk zijn.... Dan heeft ie iig een soortgenoot als vriendje
.

TS Weet dat het niet ideaal is, ze is er mee bezig om dingen te veranderen, ze is tenminste wel eerlijk! Ze is ook afhankelijk van haar ouders en als die zeggen nee heeft ze zich daar toch in te schikken!

Mijn oude merrie was een enorme rotzak, die sloeg alles kort en klein, kon ook absoluut niet bij andere paarden in de wei. Dus stond ze alleen op haar stuk wei, met buurpaarden die achter een veilige heining stonden. Had ik haar dan ook maar moeten verkopen?????

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:42

Maar Meggiemeg, was jou paard dan ook dominant naar jou toe, en liep je tegen de problemen aan waar de ts tegenaan loopt? Als een paard zelf niet bij andere paarden wil staan, die van mij staan bijvoorbeeld met zn 3en, en een ervan vind het soms prettig om zich af te zonderen, echt in een ander stuk land. Dan mag het, dan kiezen ze er zelf voor. Maar dit paard kan niet kiezen, en laat door zijn gedrag ook merken dat er iets niet helemaal goed zit. En dan vind ik dat je niet je kop in het zand mag steken, en mag zeggen: nee hoor, mijn paard vind het fijn alleen, ik verander niets aan de huidige situatie.

Oke, het beest is nu (waarschijnlijk) dominant. Het geeft aan dat er iets aan de hand is. Ouders of geen ouders, dan is het je verantwoording om een oplossing te zoeken. De ts denkt dat een bak de oplossing is, maar dat zie ik zelf niet zo. Ook als de ts nu elke dag gaat rijden, het paard is al dominant, het paard heeft al een ander gedrag en heeft gezien welke uitwerking dat heeft.. Om daar ook nog op te stappen, terwijl een volwassen man met veel paardenervaring het paard al niet kan houden bij het in en uit de wei halen, dat is toch levensgevaarlijk?!

Maar goed, ik ben blij dat de ts instructie gaat zoeken. Dan hoop ik alleen dat ze het richting basis grondwerk zoekt, en niet richting vrijheidsdressuur. (niet vervelend bedoeld hoor, maar ik denk dat vrijheidsdressuur nu nog niet aan de orde is, eerst de basis er weer in)

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:47

Heel eerlijk, ik zou dus niet op een paard stappen die al geen respect voor me heeft als ik op de grond sta.
Eerst maar vooruit en achteruit op het moment dat ik het zeg. Stilstaan als ik dat wil en fatsoenlijk volgen.
Even als reactie naar aanleiding van reactie van Zorro.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:50

Meggiemeg en yvonnedv: Maakt TS haar paard andere paarden af??? Nee.

Ik snap niet waarom jullie over jullie eigen situatie beginnen die ook nog eens heel anders is.
Jezelf overhalen dat je wel goed gehandeld heb misschien?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 17:05

NeverGiveUp schreef:

Ik snap niet waarom jullie over jullie eigen situatie beginnen die ook nog eens heel anders is.

maar het paard waar hij bij zou kunnen staan doet dat wel.
jullie kunnen wel blijven zeggen dat er een paard/pony bij moet maar wat bereik je hier mee?
niks, als je goed gelezen hebt kan ik dit niet regelen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:11

Whow. Wat een tegenstrijdige reacties lees ik hier.

Gaan we dit gedrag serieus goedpraten omdat het dier niet gereden wordt?? Ongeacht wat de reden ook is. Ik wil pertinent niet dat mijn paard denkt mij de baas te zijn, sowieso aan de hand. Het begint natuurlijk al met een stukje consequentie. Ik heb er eentje van 1.80m. Als die wil, dan kan je er toch niets meer mee beginnen? Gewoon luisteren. Klaar uit.

En daarbij; een paard wat elke dag gewoon in de wei loopt, zie ik liever dan een paard die een uurtje gereden wordt.
Ik heb helaas ook niet de mogelijkheden om altijd te rijden in de winter, maar mijn paard komt elke dag buiten. Zelfs met de vorst.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:12

NeverGiveUp schreef:

Nee dat doet mijn forrester ook niet maar toch staat hij alleen.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 17:31

Caesar schreef:
Whow. Wat een tegenstrijdige reacties lees ik hier.

Gaan we dit gedrag serieus goedpraten omdat het dier niet gereden wordt?? Ongeacht wat de reden ook is. Ik wil pertinent niet dat mijn paard denkt mij de baas te zijn, sowieso aan de hand. Het begint natuurlijk al met een stukje consequentie. Ik heb er eentje van 1.80m. Als die wil, dan kan je er toch niets meer mee beginnen? Gewoon luisteren. Klaar uit.

En daarbij; een paard wat elke dag gewoon in de wei loopt, zie ik liever dan een paard die een uurtje gereden wordt.
Ik heb helaas ook niet de mogelijkheden om altijd te rijden in de winter, maar mijn paard komt elke dag buiten. Zelfs met de vorst.

Ik vind ook dat hij gewoon moet luisteren, maar hoe ga ik dit doen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:47

zorro schreef:
Maar Meggiemeg, was jou paard dan ook dominant naar jou toe, en liep je tegen de problemen aan waar de ts tegenaan loopt? Als een paard zelf niet bij andere paarden wil staan, die van mij staan bijvoorbeeld met zn 3en, en een ervan vind het soms prettig om zich af te zonderen, echt in een ander stuk land. Dan mag het, dan kiezen ze er zelf voor. Maar dit paard kan niet kiezen, en laat door zijn gedrag ook merken dat er iets niet helemaal goed zit. En dan vind ik dat je niet je kop in het zand mag steken, en mag zeggen: nee hoor, mijn paard vind het fijn alleen, ik verander niets aan de huidige situatie.

Oke, het beest is nu (waarschijnlijk) dominant. Het geeft aan dat er iets aan de hand is. Ouders of geen ouders, dan is het je verantwoording om een oplossing te zoeken. De ts denkt dat een bak de oplossing is, maar dat zie ik zelf niet zo. Ook als de ts nu elke dag gaat rijden, het paard is al dominant, het paard heeft al een ander gedrag en heeft gezien welke uitwerking dat heeft.. Om daar ook nog op te stappen, terwijl een volwassen man met veel paardenervaring het paard al niet kan houden bij het in en uit de wei halen, dat is toch levensgevaarlijk?!

Maar goed, ik ben blij dat de ts instructie gaat zoeken. Dan hoop ik alleen dat ze het richting basis grondwerk zoekt, en niet richting vrijheidsdressuur. (niet vervelend bedoeld hoor, maar ik denk dat vrijheidsdressuur nu nog niet aan de orde is, eerst de basis er weer in)

Ja mijn merrie probeerde mij met grote regelmaat uit, kijken hoever ze kon gaan. Zolang je maar streng en rechtvaardig was was ze makkelijk, als je daarin makkelijker werd probeerde ze je uit, dat kon erg ver gaan hoor!
Sommige paarden zijn niet onder de indruk van een verheven stem of een wijzende foei vinger, mijn oude merrie was er een van, die mocht je gerust een beste optater verkopen wilde je doordringen dat iets niet gewenst was!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:52

annnepannne schreef:

Door heel concequent jezelf op te gaan stellen, stil staan is stil staan, gaat hij een stap naar voren zet jij hem weer terug, net zolang totdat hij stil staat en dan beloon je hem met je stem, je tonatie is dan anders als dat hij iets uitvreet wat niet de bedoeling is. Op de momenten dat je paard in handen is heeft hij zich te gedragen, wat hij de overige uren van de dag doet mag/moet hij zelf weten zeg ik altijd. Geef een dier wat je uitprobeert geen eten als beloning, dan worden ze opdringerig als je pech hebt.
Kijk voor een halster waar je wat meer mee te vertellen hebt, desnoods werk je met een hengstenketting eraan of een zweepje in je andere hand. Laat hem omdraaien voordat je hem loslaat de wei in, dit geeft je tijd om weg te stappen als hij omdraait en uit joligheid begint te bokken omdat hij naar buiten mag. Werk rustig maar duidelijk, praat tegen je paard, werk met duidelijke verschillen in je stem en als je niet doordringt mag je best eens wat harder optreden, het zijn geen watjes!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:54

NeverGiveUp schreef:

Om aan te geven dat het niet voor elk paard een ramp is om alleen te staan. Niet elk paard is gelijk en heeft problemen met iets als dingen niet volgens het boekje gaan.
TS doet haar best en heeft niet allemaal alleen voor het zeggen hoe ze het wil, ze probeert haar best te doen en dat is wel wat waard in mijn ogen.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 18:12

meggiemeg schreef:
annnepannne schreef:

Door heel concequent jezelf op te gaan stellen, stil staan is stil staan, gaat hij een stap naar voren zet jij hem weer terug, net zolang totdat hij stil staat en dan beloon je hem met je stem, je tonatie is dan anders als dat hij iets uitvreet wat niet de bedoeling is. Op de momenten dat je paard in handen is heeft hij zich te gedragen, wat hij de overige uren van de dag doet mag/moet hij zelf weten zeg ik altijd. Geef een dier wat je uitprobeert geen eten als beloning, dan worden ze opdringerig als je pech hebt.
Kijk voor een halster waar je wat meer mee te vertellen hebt, desnoods werk je met een hengstenketting eraan of een zweepje in je andere hand. Laat hem omdraaien voordat je hem loslaat de wei in, dit geeft je tijd om weg te stappen als hij omdraait en uit joligheid begint te bokken omdat hij naar buiten mag. Werk rustig maar duidelijk, praat tegen je paard, werk met duidelijke verschillen in je stem en als je niet doordringt mag je best eens wat harder optreden, het zijn geen watjes!

dus tot de tijd dat ik nog geen hengstenketting of touwhalster heb een zweepje meenemen?