Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:04

En slaan lost in dit geval (en de meeste andere gevallen) de oorzaak hoogst waarschijnlijk niet op, maar is meer een symptoombestrijding.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:08

Paard met kind vergelijken ? Ben wel met je eens dat het paard moet aanvoelen dat je de leider bent.

Heb zoveel gelezen over kuddes en las dat bijv de oudste merrie de leider is (omdat ik een nieuwe merrie heb die ik in kleine kudde wilde zetten), nou mijn merrie van 2 in kleine kudde is echt de baas over alle merries , ze is ook nog stuk kleiner en magerder als de rest , maar ze heeft iid de instelling van baas te zijn en de rest krijgt klappies , dus ook in het wild slaan ze elkaar , om mee om te gaan is ze totaal niet dominant tegen mensen en gebruik alleen stem om te corrigeren en dit helpt goed , maar als een paard echt gevaarlijk word stijgert en slaat ja dan krijgen ze wel wat voor terug , maar iid een bang persoon die slaat heeft niet hetzelfde effect als iemand die consequent hier mee om kan gaan , daarom is het zo belangrijk om hulp te zoeken. Het is echt ongelofelijk hoe een paard iemand kan aanvoelen.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:10

sallandval schreef:
olafgek schreef:
als je nooit een paard slaat leert het nooit zijn grenzen. mij paard (wel een oudere) loopt sinds enkele maanden gewoon over iedereen heen doordat hij zijn grenzen niet kent. Het doet mij ook iedere keer pijn als ik hem moet slaan, maar het word echt veel te gevaarlijk anders.

Dit is echt de grootste larie, aan de rest van je antwoord kun je ook duidelijk zien dat slaan an sich totaal niet helpt.

Kom op mensen, we leven niet meer in de jaren '70 hoor! Slaan als opvoedtechniek is echt volledig verouderd. Als je écht denkt dat een paard slaan noodzakelijk is ga je dan gauw verdiepen in dieren-leergedrag aub.

Heb jij andere suggesties dan?
Ik ben het dan ook niet eens met jouw reactie. Ik sla mijn paard
ook nooit, tenzij ze over de grens heen gaat! Met longeren heb
ik verder nooit problemen, dus de zweep hoeft er ook niet over.
Maar ik weet zeker dat als ze zulke fratsen zou uit halen als het
paard van de TS nu doet, ze flink met de zweep over d'r mieter
heen kan krijgen, zij het alleen al uit zelf bescherming!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:15

elizexbeau schreef:
Heb jij andere suggesties dan?

Ja, het paard een stap voor zijn en zeggen wat het wel moet doen ipv wat het niet moet doen. Dan kun je net zo goed consequent zijn met positieve bekrachtiging. Het is onzin om te stellen dat een paard geen grenzen kan leren als je hem niet slaat. Slaan doen mensen pas als een dier over een grens heen gaan, in feite ben je dan dus al te laat... de grens is al overschreden. Maar dat hoeft niet hoor, paard kan prima leren wat wél mag en zich daaraan houden (zal dat ook doen als het voor hem prettig is)

Citaat:
Ik ben het dan ook niet eens met jouw reactie. Ik sla mijn paard
ook nooit, tenzij ze over de grens heen gaat! Met longeren heb
ik verder nooit problemen, dus de zweep hoeft er ook niet over.
Maar ik weet zeker dat als ze zulke fratsen zou uit halen als het
paard van de TS nu doet, ze flink met de zweep over d'r mieter
heen kan krijgen, zij het alleen al uit zelf bescherming!

Ik weet niet precies wat je bedoelt, ik vind je antwoord in tegenstelling met wat je eerder schreef.

Hoe dan ook; in dit topic geef je aan een angstig iemand de tip een paard te slaan. maar een paard weet prima hoe bang de ruiter is; als de ruiter dán gaat slaan slaat het paard terug, dat wil je niet. Tenminste ik niet.

LieveLoes

Re: Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:20

Nee ik bedoel dat je een paard, zodra ze omhoog komen en doelgericht gaan slaan, gerust kan en mag slaan, uit zelf bescherming en ook om het paard te corrigeren.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:20

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:21

sallandval schreef:
olafgek schreef:
als je nooit een paard slaat leert het nooit zijn grenzen. mij paard (wel een oudere) loopt sinds enkele maanden gewoon over iedereen heen doordat hij zijn grenzen niet kent. Het doet mij ook iedere keer pijn als ik hem moet slaan, maar het word echt veel te gevaarlijk anders.

Dit is echt de grootste larie, aan de rest van je antwoord kun je ook duidelijk zien dat slaan an sich totaal niet helpt.

Kom op mensen, we leven niet meer in de jaren '70 hoor! Slaan als opvoedtechniek is echt volledig verouderd. Als je écht denkt dat een paard slaan noodzakelijk is ga je dan gauw verdiepen in dieren-leergedrag aub.

Volgens mij wordt het slaan door de bokkers hierboven meer gebruikt als opvoedkundige tik. Je zegt dat iedereen zich moet verdiepen in dieren-leergedrag, maar wat ik altijd heb geleerd en gezien vallen er in het natuurlijke kudde-gedrag ook behoorlijke klappen als het gaat om bepalen van de hiërarchie. En volgens mij draait het bij dit paard ook een gebrek aan respect aan de leider (TS) in dit geval. En dat slaat zo jeren '70 is... paarden doen bij mijn weten niet aan een 'vrije opvoeding'. Bij mijn paard is het niet nodig om te slaan hoewel ik haar wel enkele malen een tikje heb moeten geven omdat ze naar me uithaalde met zadelen.

Maar eerlijk gezegd vraag ik me af of TS ooit de leider zal worden die dit jonge paard nodig heeft. Ik verbaas me over de hoeveelheid bokkers die haar stimuleren het paard te houden en haar angst opzij te zetten. Daar is bij mijn weten geen knopje voor. Ik vrees echt dat als ze dit paard houdt zij en haar paard er allebei niet gelukkig van worden. Dit paard krijgt geen leider, waar hij waarschijnlijk wel behoefte aan heeft. TS staat met angst en beven dingen te doen die haar hobby zouden moeten zijn. Paard ontwikkelt gedragsproblemen, TS wordt doodongelukkig en uiteindelijk is de kans op ongelukken enorm.

Achteraf is het niet handig dat TS een jong en groen paard heeft aangeschaft. Dat is jammer maar gebeurt zoveel mensen. Daar moet men maar van leren en het paard heeft nu nog kansen genoeg om een goede plek krijgen. Zelf heb ik jaren geleden al bewust een beleerd en sociaal paard gezocht. Op de grond kan ik een hoop aan, als ik erop zit ben ik ook niet de dapperste. Dat is toch geen schande?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:26

bigone schreef:
Vooral duidelijk zijn, vergelijk het met een jengelend kind in de supermarkt, de ene keer mogen ze een snoepje na lang zeuren en de volgende keer niet, dan zeuren ze opnieuw want ze weten dat ma of pa toch wel overstag gaat. Onze kinderen hebben dat één keer geprobeerd, ik liet ze gewoon op de vloer liggen krijsen, dat was ook meteen duidelijk. Ik zeg ook niet dat je meteen moet slaan maar je moet een paard altijd een stapje voor zijn, ben je bang en angstig dan zien ze dat direct aan je lichaamstaal, maak je breed en groot en denk positief, jij moet altijd de leider uitstralen want anders denderen ze over je heen. Ook een goed opgevoed paard zal dit gedrag gaan vertonen als ze bij een niet kundig persoon komen, verdiep je in paardengedrag en doe daar je voordeel mee. Slaan is alleen te doen als ze je echt lichamelijk in gevaar gaat brengen, ja is ja en nee is nee, daar moet je naar toe.

Niet echt een goede vergelijking, een jengelend kind of een brutaal paard. Mijn merrie was de baas in de groep, en probeerde over mensen ook de baas te spelen. Brutaal als de beul.
En idd, je moet ze een stap voor zijn, en altijd op je hoede zijn. Maar de mijne was zo vliegensvlug.... Voordat je het wist had ze je of kreeg je een mep. Afrossen is nu ook weer niet nodig, maar mijn merrie kreeg met gelijke munt terug. Dus een beste trap van mijn kant of een klap om d'r harses.

Nu valt ws half bokt weer over mij heen, omdat men mij een mishandelaar vindt. Maar ik laat me echt niet door mijn eigen paard onderdrukken.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:28

Citaat:
(...)
Nu valt ws half bokt weer over mij heen, omdat men mij een mishandelaar vindt. Maar ik laat me echt niet door mijn eigen paard onderdrukken.

Precies, dat bedoel ik ook! :j

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:30

Ik heb hier en daar wat posts gelezen en besluit toch te reageren.

Mijn oudste shetlander was in het begin hardstikke braaf net als bij jou en van het ene op het andere moment ging hij trekken aan de longe vervolgens ging hij dreigen en het ging van kwaad tot erger. Ik heb meerdere mensen erbij gehad en zij kwamen allemaal tot de zelfde conclusie ondanks dat ik uit nature dominant op elk dier reageer ben ik van binnen niet altijd helemaal de baas. In situaties dat een paard naar mij dreigt stel ik mezelf sterk op en soms ook licht agressief (zeg maar heel streng zeggen dat ze afstand moeten houden door het te zeggen en te stampen of te zwaaien met mijn handen)
Maar van binnen ben ik soms wel bang. En tja blijkbaar was cupido hier achter gekomen en ging hier misbruik van maken.
Het advies was gewoon dominant blijven en proberen die angst weg te drukken. Maar goed als een pony dreigend op je af komt hoe klein die ook is tja dan is het niet makkelijk dominant te blijven. Vooral als de pony na een bepaalde tijd over die grens gaat en van dreigen een aanval maakt.
Op een dag, volgens mij was hij toen amper 4 was het weer zover hij trok aan de long ik wist hem terug te krijgen. Vervolgens zou ik hem aandraven maar meneer had andere plannen hij draaide zich weer bij waarmee ik reageerde hem opnieuw terug te trekken ik tikte de zweep op de grond en hij flipte.
Vrijwel zelfde als wat jij zegt. Stoppen en in aanvalmode. Ik was er op voorbereid en heb uit reflex hem een gigantische tik op zijn hals gegeven. Want hij stormde op mij af en ik kon al zien aan hem dat hij deze keer het niet op een dreigement zou houden. Ik geef eerlijk toe dat dit niet 100% een reflex was ik denk dat ik ook deels uit woede gehandeld heb. Op een bepaald moment raak je gewoon gefrustreerd als je lieve pony je 'weer' wil aanvallen. Omdat hij te koppig is te luisteren. En niemand echt kan helpen. Maar van af toen, opeens... het was klaar. Ik was toen echt dominant over hem. Ik kreeg meer zelfvertrouwen en heb hem vervolgens nooit meer geraakt met de zweep. Na die dag ben ik ook van mijn angst af gekomen en nu weet ik hoe ik moet reageren in soortgelijke situaties. Ik heb geleerd mij niet altijd extreem dominant op te stellen. Maar zeker wel dominant vooral bij paarden die denken dat ze hoger staan of het naar hun eigen zin willen zetten.

Ik denk dat misschien in jou geval dat het niet verkeerd is ook een keer flink kwaad te worden. Want als een pony/paard opeens denk van haha dacht het niet. En jou tegrazen probeert te nemen. Tja... dat is gewoon omdat ze weten dat je dan terugdreinst en ze een kans hebben te winnen. En zolang het bij dreigen is het nog (niet altijd) snel te corrigeren. En ook wel makkelijker er mee te werken want zodra het overgaat op echt agressief gedrag dus aanvallen enzo. Dan wordt het een stuk moeilijker om ermee te werken. Zodra het over gaat op echt over je heen lopen en je proberen te raken bij schoppen of slaan. Dan zit je al op een heel ander niveau van dominantie. Dan is het voor het paard/pony al duidelijk dat die bovenaan staat en dat is niet makkelijk terug te zetten.
Ik raad je ook aan de staleigenaar er eens bij te hebben gezien die bij haar het niet doet. En tja hulpmiddelen zijn opzich niet verkeerd. Soms heb je gewoon even die extra hulp nodig en tja als af en toe een pasoa helpt tja. Dan zal ik het je toch aanraden.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:31

@ Jus: mijn merrie was ook niet de oudste van de groep, maar wel binnen een paar dagen de baas. En slaan hoefde ze helemaal niet. Ze legde gewoon de oren in haar nek, en de rest week voor haar.
Bij het binnenhalen stond madam aan het hek, de rest er in een halve maan achter....
Is moeilijk om met zo'n paard om te gaan. Je moet ze idd altijd een stap voor zijn, en altijd boven ze staan. Dat is soms niet gemakkelijk.
Ben zo blij dat ik nu een goudeerlijke lobbes van een ruin heb. Niet het meest spectaculaire paard (qua beweging), maar wel zijn gewicht in goud waard. Meestal is het zo dat de lastigste ook de beste zijn...

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:34

Heleennn schreef:
Het is jammer genoeg al zo ver gekomen dat als je dat doet, je gelijk alles twee keer zo hard terug gekaatst krijgt.

Dan sla je niet hard genoeg.
Laatst bijgewerkt door chikohaa op 26-12-12 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:34

sallandval schreef:
Hoe dan ook; in dit topic geef je aan een angstig iemand de tip een paard te slaan. maar een paard weet prima hoe bang de ruiter is; als de ruiter dán gaat slaan slaat het paard terug, dat wil je niet. Tenminste ik niet.

Dat is waar in dit geval...
In mijn geval: ik was niet bang voor mijn paard. Daarom kreeg ze van mij, als het toch even mis ging, een pak op d'r falie.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:57

@Nadita , mijn merrie is dominant in de kudde maar heeeel lief in de omgang gelukkig , heb ook een ruin die totaal omgekeerd is dat is een sukkel die hebben ze al een paar keer goed te pakken gehad (andere paarden) dus mag alleen maar los met een andere sukkel :D

Ik kan trouwens wel uren blijven zitten en kijken hoe ze met elkaar omgaan helaas niet veel tijd om dit te doen maar vind het mooi om te zien , die bodylanguage

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:04

Lees ik hier over een stoute alpha merrie .
Heb zelf een kudde van 5 waarin 3 merries en 2 ruinen . Er zijn er 3 die graag leider willen zijn . Maar er is maar 1 leider en dat is de grote merrie .
Ben ik bezig in de kudde dan ben ik de leider . Simpel zat . Gewoon consequent en duidelijk .
Elk moment dat je bij je paard bent . En daar hoef je echt niet voor te slaan . Maar duidelijk . Voorwaarts is voorwaarts . Endat kkun je ook bewerkstelligen dmv je houding .
Komt een paard gericht stijgerend op me af . Ja dan klap ik ook de zweep of een lijn ertegen .
Ik heb respect naar mijn paard toe maar eis het van hun terug ...
En er is dan echt wel een mogelijkheid om te belonen met een woord een kriebel of zelfs een koekje !!!
Maar de verhoudingen tussen mens en paard moeten kloppen . En soms heel soms ben je niet het juiste mens voor het paard van je dromen ....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:11

Dit is een heel lastige kwestie, aangezien de merrie nu reeds heeft ervaren dat dreigen "helpt" (TS is opgehouden met longeren, en is -begrijpelijk - angstig geworden).

TS is blijkbaar nog niet goed genoeg ingevoerd in paardentaal om te kunnen zien wanneer de merrie dit opstandige en brutale gedrag BEGON te onwikkelen tijdens het longeren. Want het is -vooral met longeren - toch een kwestie van lichaamstaal aanwenden, de taal van het paard lezen, nee, AAN ZIEN KOMEN, en dat net voor zijn, of anders weten hoe METEEN te corrigeren.
Dat lukt niet, nu heeft de merrie bij haar vrij spel aan het lange lijntje.... en kan doen wat zij zelf wil.
Dat is geen schande, aangezien TS de merrie nog maar een maand of 4-5 heeft begrijp ik.
Dan kun je wel voor rare (en ook vervelende) verrassingen komen te staan.
Las ik niet ergens dat TS de merrie heeft gekocht/overgenomen van de stalhouder/eigenaresse zelf?
En dat de merrie het bij die niet doet, dan is een laatste optie:

inderdaad, ga letterlijk tijdens longeren meedraaien met de instructrice als die haar longeert, dat zal een veiliger gevoel geven en duidelijk maken waar het aan schort.

Blijft de angst na meerdere keren "longeerles" samen met de instructrice, als die daartoe bereid is, en dan onder begeleiding van weer eens zelf de longe ter hand nemen, dan lijkt het mij dat hier geen verdere toekomst in zit.
De angst van TS komt natuurlijk ook voor een flink deel voort uit een inmiddels ontstaan gevoel van machteloosheid/kwetsbaarheid, gewoon niet weten wat op zo'n cruciaal moment te doen, dat is heel begrijpelijk.

Angst IS te overwinnen als je meer kennis (meer zelfvertrouwen) hebt over "hoe het werkt" en wat te doen.

Zomaar alleen proberen door te zetten, zonder hulp of begeleiding, en uit angst de merrie dan maar toch een lel met de longeerzweep verkopen als "ze weer begint", kan nu juist een levensgevaarlijke tegenreactie van de merrie uitlokken. Die zal zeker niet welwillend reageren als een in haar ogen "angsthaas" haar even een mep denkt te kunnen verkopen, ik vind zo'n advies dan ook onverantwoordelijk.

Wil TS de merrie toch niet kwijt, dan wordt het niet zo zeer een kwestie van angst kwijtraken, maar eerder van kennis (ervaring)opdoen.

TS: zoals je gelezen hebt, hebben meerdere posters in dit topic (verschillende) ervaringen met brutale paarden, met name ook aan de longe, en ik ben er een van, alhoewel ik mijn ervaringen als zodanig hiermee niet hier heb gepost, weet ik wel degelijk hoe intimiderend dat kan zijn, ook los in de weide.

Ik heb het betreffende paard (al vele jaren) nog, we zijn er indertijd toch wel uit gekomen.

Ben erg benieuwd hoe het gaat, en hoe je er tegenover staat als je instructrice je hier een paar keer in begeleidt/het voordoet.

Zie je het dan echt verder niet zitten: verkoop haar dan maar weer terug, want het moet wel leuk blijven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:42

Even ter verduidelijking van de mensen die het niet helemaal duidelijk is, ik vergelijk het gedrag van kinderen met het gedrag van paarden. Alletwee worden ze monsters en ongeleide projectielen als ze niet consequent benaderd worden in de dagelijkse omgang en opvoeding. Dat kan terdege met veel liefde en aandacht maar wel tot hier en niet verder. Wel eens naar de "nanny" gekeken, elk paard of kind dat niet weet waar grenzen liggen worden vervelend en ihg van een paard, ook nog eens gevaarlijk. Daarbij is slaan helemaal niet nodig, zeker bij een kind niet maar een kind van twee zal je niet in levensgevaar brengen en een paard van twee wel, vandaar dat een gerichte mep bij een paard vaak wonderen doet.
In het geval van ts is het al veel verder gegaan en zal het echt wel goed komen maar dat zal ze zlef moeten doen en aangezien ik het niet graag heb dat mensen verongelukken, ben ik bang dat hier wel af en toe een tik uitgedeeld zal moeten worden.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:53

Zinzi_jewel schreef:
Lees ik hier over een stoute alpha merrie .
Heb zelf een kudde van 5 waarin 3 merries en 2 ruinen . Er zijn er 3 die graag leider willen zijn . Maar er is maar 1 leider en dat is de grote merrie .
Ben ik bezig in de kudde dan ben ik de leider . Simpel zat . Gewoon consequent en duidelijk .
Elk moment dat je bij je paard bent . En daar hoef je echt niet voor te slaan . Maar duidelijk . Voorwaarts is voorwaarts . Endat kkun je ook bewerkstelligen dmv je houding .
Komt een paard gericht stijgerend op me af . Ja dan klap ik ook de zweep of een lijn ertegen .
Ik heb respect naar mijn paard toe maar eis het van hun terug ...
En er is dan echt wel een mogelijkheid om te belonen met een woord een kriebel of zelfs een koekje !!!
Maar de verhoudingen tussen mens en paard moeten kloppen . En soms heel soms ben je niet het juiste mens voor het paard van je dromen ....

Dat is ook zo Zinzi. Je moet ook niet de leider/sterkste zijn dmv slaan. Maar de mijne was zo vliegensvlug met de achterbenen... Ze deed het niet zo vaak, maar toch. En dan kreeg ze er echt van langs. Je zag ook dat ze dat verwachtte en onderging het. Maar toch altijd weer proberen. Nu was het echt niet zo dat het altijd een draak was (net rijden was ze best braaf, meestal...), maar op stal toch zeker wel.

Het paard van TS is naar mijn weten geen alpha merrie (dat was de mijne ;) ) maar wordt met longeren brutaal.

@ Bigone: als je het zo stelt: ja daar ben ik het mee eens. :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:56

De mijne sla ik ook hoor als ze dreigt mij pijn te doen . Maar als op gegeven moment de rangorde duidelijk is zou het niet meer nodig hoeven te zijn

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:58

Helemaal, 100% eens met Mootje1980 hierboven!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:04

Een paard iets leren dmv slaan is geen oplossing, maar een paard zul je soms moeten corrigeren, dan ga ik geen foei zeggen maar bescherm mezelf door een klap te verkopen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:08

Maar NIET door een ANGSTIGE (in TS haar eigen woorden "doodsbange") longeerder, zeg!
Dat is een open invitatie voor een paard in zo'n situatie om in de tegen (voor mijn part uit eveneens onzekere/angstige motieven) aanval te gaan.

De merrie doet dit vrijwel zeker niet omdat ze een hekel aan TS heeft. De merrie doet dit omdat ze de KANS kreeg. Dat maakt de merrie geen pestmerrie, maar zij nam de gegeven ruimte (ja, die ruimte die haar door een onzekere TS is gegeven), nee zij voelde zich UITGENODIGD om die ruimte te nemen, om te zien wie er nu de leidinggevende was.
TS schrok terug, wist niet wat te doen, waardoor het paard is bevestigd in het voor haar duidelijke feit dat ZIJ dan maar die leiding blijkbaar moest nemen.

Uiteraard is dit niet tolerabel. Want ook een angstig paard zal zich "gedwongen" voelen het openliggende stuk ruimte duidelijk te krijgen, door zich dan in hemelsnaam maar als "leider" te positioneren. Daar hoeft het paard op zich zelf helemaal niet een dominant karakter voor te hebben.

Helaas is angst een voor paarden zeer merkbare (en gevreesde!) gevoelstoestand, waardoor zij zich zelf ook onveilig gaan voelen. Of dat nu angst is dat een ander paard heeft, of dat dat een mens betreft, die het betreffende paard tracht te "beteugelen" "beleren" of wat dan ook te laten doen.
Zodra er geen duidelijk leiderschap/overwicht is, raakt ieder paard de kluts kwijt.

Ik ben zelf helemaal geen voorstander van het eeuwige (en vaak zwaar overdreven) dominantie/leiderschapverhaal, want die leiderschappen willen nog wel eens wisselen/uitgedaagd worden in een paardengroep, maar begrijp wel hoe het wezen paard werkt.... van uit dat wezen "werkt" een paard het beste als er een niet betwistbaar onomstotelijk duidelijk iemand is (paard in een paardengroep, mens als je 1 op 1 bezig bent met een paard), die de overhand heeft. Die zegt hoe het moet, waar het heen gaat, wat er verlangd en verwacht wordt.
Alleen dan kan het paard rust vinden in het vertrouwen dat DIE het dan wel zal weten, en DIE dan wel zal zorgen dat het paard niets ergs overkomt.
Dat is geen rozebrillenverhaal, maar een gegeven.

Het ene paard is natuurlijk van aard volgzamer dan het andere, de ene zal makkelijker "een gegeven kans te baat nemen" dan de volgende.
Het zijn echter vaak juist de (nog) NIET zo sterk in de schoenen staande paarden, en dit kan ook gelezen worden als : gewoon jonge paarden, die van een gebrek aan duidelijke leiding geheel onzeker en ZELF BANG raken. Dat kan zich makkelijk uiten in het gedrag van de jonge merrie van TS.

Het hoeft dus helemaal niet te betekenen dat deze jonge merrie een dominant type is, het tegendeel zou makkelijk waar kunnen zijn, hierbij denk ik aan de teksten van TS "dat zij onder het zadel eigenlijk nooit problemen geeft".

Overigens zou ik heel erg graag eens een foto of stukje film van de betreffende merrie willen zien (niet noodzakelijkerwijze een stukje waarop TS met de merrie bezig is, maar van de merrie op zich).

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:26

Joolien schreef:
Een paard iets leren dmv slaan is geen oplossing, maar een paard zul je soms moeten corrigeren, dan ga ik geen foei zeggen maar bescherm mezelf door een klap te verkopen.

dat is presies wat ik bedoelde maar dan wat beter verwoord ;)

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:30

Dit gedrag had mijn D pony toen ik 11 was ook, en ik was ook doodsbang :o
Nu heb ik geleerd nooit 1 stap achteruit te doen, maar juist vooruit, dreigt hij dan nog? gewoon de zweep eroverheen ~~}>

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:36

weet niet of je hem wilt verplaatsen, anders weet ik nog wel een adres waar ze hem kunnen corrigeren. stuur maar een pb als je meer info wilt