"Gebrek aan leiderschap"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Narita

Re: "Gebrek aan leiderschap"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:37

Heb een moeilijk paard gehad tijdens het rijden, bokken, wegrennen etc. Medisch niets aan de hand. Grondwerk mee gaan doen, en paard heeft respect voor me gekregen en probleem is weg. En dat was niet omdat ik onzeker was tijdens het rijden, want dan had hij het wel blijven doen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:23

Boompje1985 schreef:
Voor mij is gebrek aan leiderschap niks anders dan gebrek aan zelf vertrouwen. En grondwerk kan heel handig zijn voor mensen die gebrek hebben aan zelfvertrouwen, maar het is geen oplossing voor je problemen het is een manier om duidelijk te krijgen voor je zelf waar je aan moet werken meer niet.

Gebrek aan leiderschap heeft niet zo zeer met zelfvertrouwen maar vooral met gebrek aan kennis, aan inzicht in hoe paarden leven en denken.
Ik ken heel wat mensen die zoveel zelfvertrouwen hebben dat ze alle goede raad die ik ze geeft, ivm hun problemen met een paard, in de wind slaan omdat mijn antwoorden niet in hun kader past.
Door hun zelfvertrouwen willen ze gewoon niet zien dat er een andere manier bestaat om met paarden om te gaan.

Zelfvertrouwen staat heel dikwijls in de weg om tot een betere relatie te kopmen met een paard.
De mensen die willen gaan zoeken naar een harmonieuzere relatie met hun paard zijn dikwijls alle zelfvertrouwen kwijt door wat ze hebben meegemaakt en zijn zo ontvankelijk voor iets anders en beters.

Grondwerk is inderdaad geen oplossing voor problemen maar het is wel een "gereedschap" dat paard maar vooral mens een kader geeft waarbinnen gewerkt moet worden.
Dit kader zorgt voor het uitbreiden van de kennis van de mens en de opvoeding van het paard.

superpony

Re: "Gebrek aan leiderschap"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:38

Ik denk dat veel ook te maken heeft met tijd, geduld, angst, onwetenheid en bemoeizucht van anderen.

Ik zie mensen vreselijk veel grondwerk doen en allerlei dingen verzinnen waarom ze daarmee bezig zijn. Band opbouwen, vertrouwen, leiderschap etc etc. Ze willen het goed doen en liefst niet te hard zijn. Ze luisteren naar anderen die ook alles zielig vinden en te hard.
Mensen zijn weken en maanden bezig zonder echt resultaat.

Ergens zit angst verscholen, want als ze eenmaal gaan rijden gaat het niet lekker. Al dat grondwerk heeft dus niks toegevoegd aan het werk onder het zadel, wat men wel verwacht vaak.

Zodra je erop gaat zitten en je veranderd, is alles direct anders.

Ik vind dat een paard aan de hand respect moet hebben en ik ga niet dagen of weken wachten of hij het snapt. Je hebt paarden die aan de hand alle kanten opvliegen, je enkels kapot lopen als je niet ingrijpt etc. Dan ben ik wel een leider en kies ik echt voor mezelf, want ik neem die risico's niet en ga met mijn 60 kg echt niet wachten of een paard van 500kg me ajb wil volgen. Hij moet, het kan gewoon niet anders.
Ik probeer het wel op te lossen in de taal van het paard. Dat is niks nieuws, dat bestaat al langer dan alle dure namen.
Ik sta ook niet aan het paard zijn kop te rukken, alsof het eraf moet, want daar heb ik een gruwelijke hekel aan. Je ziet het mensen dagelijks doen en het helpt niet, want ze moeten het elke dag, elke keer weer doen..........

Erop zelfde verhaal. Ik heb hem gekocht om bezig te zijn en ook zeker om te rijden. Dus ik ga niet dagen, weken of maanden bezig voor ik erop mag. Bij een ingereden paard natuurlijk. Je begint rustig, maar wel aan de slag. Als je hem een beetje laat rondkijken, gaat hij zelf beslissen of dingen wel of niet oke zijn. Ik zit erop en wil nog niet mijn nek breken. Ik heb de kennis wat wel of niet kan, dus ik beslis wat we doen. Je kan je gewoon niet permitteren, om het paard te laten kiezen.

Misschien is het makkelijk als je zo jong bent begonnen als ik en goede opvoeding hebt gehad van een goede instructrice.
Er wordt vaak gezeg'd; Ja, amar jullie hebben van die lieve, brave pony's...........Yeah right. Goed karakter hebben ze zeker, daar kijken we naar bij aankoop. Maar mijn pony neemt zeker wel de leiding als ik dat niet zou doen. En die zou binnen no time doorhebben als iemand hem zijn gang laat gaan of niet corrigeerd waar nodig.
Onze shet zelfde verhaal. De allerbraafste, totdat je zou gaan lopen klooien.