Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:52

Oja, dan zou het idd de aard van het beestje kunnen zijn.
Maar dan vind ik weer dat de handelsstal een flinke steek heeft laten vallen om zon paard aan een beginner te verkopen, die weten ook wel dat ze een stuk feller kan worden als er goed voer in gaat.
Maarja, je zou ze ook 2 weken hebben staan waarin ze alleen eten.
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: namen verwijderd

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:56

Ik heb zelf nu eindelijk een fijn paard gevonden. Er gingen twee nachtmerries aan vooraf. Hetzelfde gedrag als die van jou. Ik was redelijk zelfverzekerd maar mijn zelfvertrouwen begon steeds meer af te nemen hierdoor. Ik was ook niet ervaren genoeg voor mijn eerste twee paarden denk ik. Maar ik bleef ermee doorgaan omdat ik niet wilde opgeven. Uiteindelijk zat ik daardoor wel vrij angstig op mijn paard, maar was ik ook zenuwachtig als ik ernaast stond. Uiteindelijk toch de knoop doorgehakt. Weg ermee.

Heb even gedacht het paardrijden maar aan de wilgen te hangen, was het zo spuugzat. Dacht ook dat het aan mij lag en dat ik dit gedonder nu elke keer zou krijgen.

Maar niets is minder waar. Heb nu eindelijk een paardje waar het perfect mee klikt. Makkelijk te rijden, braaf in de omgang, maar genoeg pit.

Als ik toen wist wat ik nu weet had ik de vorige twee veel eerder weg gedaan. Verspilde moeite. Ik zou haar lekker terug brengen. Er staan zoveel paarden te koop nu. Er is er zeker 1 bij die veel beter bij jullie past. Daar hoef je je ook niet schuldig om te voelen. De handelsstal kennende heb je er vast de hoofdprijs voor betaald. Dan wil je ook waar voor je geld. Elk paard moet even aclematiseren na verhuizing, maar het lijkt mij geen fijn recreatie paard te worden.
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:48

Sprintje schreef:
Marijse schreef:
Heb geprobeerd op stal nog even ontspannen te knuffelen met haar en dat
lukt ook niet. Ik mag niet aan haar hoofd zitten en ze blijft niet staan.

Ik denk dat je hier de kern van het probleem hebt. Het paard moet in mijn ogen eerst naar jou toe gaan komen voordat jij er iets mee kan. Ga maar eens stil in een hoekje van de stal staan of zitten, en wacht, wacht op haar. Laat je paard eens het eerste contact maken (en dan dus zonder eten te gebruiken!).

Daar ben ik het wel mee eens (zie mijn eerste bericht). En bedenk je ook dat paarden geen knuffeldieren zijn. Sommige vinden het fijn. Maar je kunt een paard niet dwingen om knuffelen fijn te vinden. Dat is namelijk 'raar' menselijk gedrag.

Citaat:
Ik denk echt dat ze gespannen is doordat jij dat ook bent...jij zegt dat ze gespannen is omdat het donker werd...waarom zou een paard daar gespannen van worden?

Een paard kan zeker wel gespannen worden als het donker word buiten. De ogen van het paard kunnen zich namelijk niet zo goed snel aanpassen aan veranderende lichtsterktes. Je paard kan hier heel nerveus van worden. Het ziet dan namelijk niet zo goed. En je mag natuurlijk niet vergeten dat een paard een prooidier is.

Citaat:
Citaat:
Sonja schreef:
Een braaf paard kopen kan idereen. Een paard braaf houden niet.
Als beginner mer een eigen paard heb je behalve goede begeleiding eigenlijk ook gewoon een goede bijrijder nodig.
Is dat een optie voor jullie?

Ben ik het niet mee eens, dan is het ook geen braaf paard geweest.
Een braaf paard blijft braaf, juist met beginners. Anders is het nooit een braaf paard geweest.
En ik ben bang dat dit hier het geval is..
Voor er ongelukken gebeuren, ruil haar asjeblieft in! Tegen een braaf paard waar je wel gewoon een buitenritje mee kan maken..

Ik heb toch ook een heel braaf paard. Maar het is ook een onzeker paard. Als je als mens dus niet heel duidelijk en vol vertrouwen bent dan is hij heel erg schrikkerig. Hij voelt zich dan niet veilig. Dat kan resulteren in vervelende situaties. Dat ligt echter niet aan het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:56

Bij koudbloeden moet je vaak wel erg duidelijk zijn in grenzen stellen, ze zijn vaak zo koppig als wat. Als je niet stevig in je schoenen staat naast het paard en geen leiding kunt nemen ernaast, dan zou ik ook een koudbloed niet aanraden. Misschien is het een optie voor TS om eerst meer ervaring op te doen in het om gaan en rijden van paarden en dan alsnog eens te kijken naar een paard. Deze zou ik terug brengen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 00:09

buiten het feit dat ze misschien zoals je zelf schrijft te goed is voor jullie niveau is het ook wel jammer dat ze zich zo gedraagt dus geen respect heeft voor ruiters die minder goed zijn ik bedoel er zo vandoor gaan en je gewoon mee trekken zou niet mogen gebeuren bij een goed opgevoed paard die uitzichzelf ook wat aardiger doet, beetje flauw gedrag maar het is duidelijk dat ze aan het werk wil wat ze waarschijnlijk veel gedaan heeft maar ja ook ieder paard probeert je uit vroeg of laat. jammer maar ga kijken naar een leuk paardje wat bij jullie past.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 08:09

Heb TS een pb gestuurd en gevraagd naar de naam van de merrie.
Dit paard heeft 2 jaar geleden op bokt te koop gestaan.
In de advertentie stond "vlugge sensibele merrie met veel looplust"
Waarschijnlijk komt dit nu naar boven nu ze weer in conditie begint te komen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 08:21

anneliesdj schreef:
Oja, dan zou het idd de aard van het beestje kunnen zijn.
Maar dan vind ik weer dat de handelsstal een flinke steek heeft laten vallen om zon paard aan een beginner te verkopen, die weten ook wel dat ze een stuk feller kan worden als er goed voer in gaat.
Maarja, je zou ze ook 2 weken hebben staan waarin ze alleen eten.

De enige reden dat zij imo kunnen bestaan is omdat je weer in kunt ruilen..
En iedereen daar heel blij mee is...
Ik snap na een bezoekje daar wel waarom het woord handelsstal bij veel mensen een nare smaak oplevert.
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: in quote namen verwijderd

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 08:29

Marijse schreef:
Nu zijn wij geen ervaren ruiters, dus ze neemt ons ook in de maling met rijden.

Een paard neemt je niet in de 'maling', dat is een menselijke eigenschap. :o
Er is wel veel miscommunicatie waardoor het lijkt dat een paard dit doet maar een paard zal hoogstens het heft in eigen handen nemen als het leiderschap niet 'leidend' genoeg is.
Daarnaast is drammerigheid en geen respect ook geen 'merrie-eigenschap' maar slechte opvoeding en wederom te weinig leiderschap.

Dat je aan Parelli doet is super maar weet je ook wat je doet? Dit is geen aanval hoor maar als ik zo lees ben je niet heel ervaren en Parelli werkt alleen als je op de seconde de juiste timing gebruikt en weet met welke intentie je moet optreden. Heb je hier begeleiding in?

Als ik het zo lees dan denk ik dat jullie geen goede match zijn, althans niet nu. Je kunt er voor kiezen om de lange en interessante weg in te slaan om te zien of jullie dat ooit wel kunnen worden. Maar dat zal geen eenvoudige weg zijn en de grootste vraag is of je het eindstation ooit zult bereiken. Dat weet je pas over een hele tijd.
Maar als jij schrijft dat je gewoon een leuk paard zoekt en geen dressuurpaard, dan zou ik kiezen om het paardje terug te brengen ( paard is totaal niet wat de verkoper je heeft voorgespiegeld) en met de juiste begeleiding een ander paard kopen. Er is genoeg te vinden wat wel bij jullie vermogen en eisen past.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:52

Het berichtje van Kabouterdans zegt alles.. deze merrie heeft een sensibel karakter... en TS is dus eigenlijk gewoon bedonderd door de handelsstal. Want een sensibele merrie met looplust zal niet voor beginners zijn die recreatief buiten willen rijden.
Vind dat TS dier dus gewoon terug moet brengen en iedere bokker die dit topic leest en een paard kent dat momenteel bij de handelsstal staat die juist wel of niet geschikt is voor een beginner haar even een pb-tje moet sturen.
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:00

Maar is geld terugkrijgen geen optie daar? Zal niet makkelijk zijn, maar ik zeg heel eerlijk, mijn vertrouwen in JvdH zou dan totaal weg zijn... (was het sowieso al na 2x kijken en de manier hoe ze paarden aansmeerden :S maarja, das een ander verhaal ;))

Mocht er bij de handelsstal iets staan waarvan je via via kunt laten bevestigen dat het paard geschikt is, is dat natuurlijk ook een optie. Vind die wel erg goed bedacht Evelijn :)
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:09

ikke schreef:
44Myrthe44 schreef:
[quote ="Sonja"]
Als beginner mer een eigen paard heb je behalve goede begeleiding eigenlijk ook gewoon een goede bijrijder nodig.

Een braaf paard blijft braaf, juist met beginners. Anders is het nooit een braaf paard geweest.
Voor er ongelukken gebeuren, ruil haar asjeblieft in! Tegen een braaf paard waar je wel gewoon een buitenritje mee kan maken..

Ik zou zeggen, ga een maand voor een van de paarden van mijn lesgeefmens zorgen; eens kijken of jij sterk genoeg in je schoenen staat om dat paard braaf te houden.
Dat dat paard braaf is, dat weet ik uit ervaring; ik heb met dat paard dingen gedaan en ben op plekken geweest waar het gros hier niet eens over durft te denken er te gaan rijden.

Als alleen jij het paard braaf kan houden is het dus geen braaf paard. Een braaf paard moet bij iedereen braaf blijven.

Amaris

Re: Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:15

Precies. Ik snap die hele discussie ook niet.

Je hebt gewoon paarden die heerlijk ongecompliceerd zijn en waar geen kwaad in zit. Die blijven zo en veranderen echt niet ineens in bokkende monsters omdat baasje niet consequent is.

Als die paarden van lesgeefmens van Ikke zo verschrikkelijk worden als ze niet strak in de hand gehouden worden, dan vraag ik me af hoe braaf die dan eigenlijk zijn. Gewoon niet, denk ik zo.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:19

44Myrthe44 schreef:
Sonja schreef:

ikke schreef:

Ik zou zeggen, ga een maand voor een van de paarden van mijn lesgeefmens zorgen; eens kijken of jij sterk genoeg in je schoenen staat om dat paard braaf te houden.
Dat dat paard braaf is, dat weet ik uit ervaring; ik heb met dat paard dingen gedaan en ben op plekken geweest waar het gros hier niet eens over durft te denken er te gaan rijden.

Een braaf paard is alleen braaf als de omstandigheden dat van hem vragen. Eens in de zoveel tijd worden de kaders opnieuw bekeken en bepaald. Mijn aller aller braafste heeft alles tussen 5 seconden en een week nodig om te bekijken of jij de moeite waard bent om naar te luisteren en te volgen.

en dan heb ik zonder enige twijfel een heerlijk ongecompliceerd paard. Ben jij een goede baas? prima doe ik wat jij vraagt. Ben jij niet degene die ik kan vertrouwen? ook prima dan ga ik mijn eigen weg wel. Heb me er ook over verbaasd als hij ineens voor mij totaal onbekende dingen ging uitvreten met een ander.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:25

Amaris schreef:
Precies. Ik snap die hele discussie ook niet.

Je hebt gewoon paarden die heerlijk ongecompliceerd zijn en waar geen kwaad in zit. Die blijven zo en veranderen echt niet ineens in bokkende monsters omdat baasje niet consequent is.

Als die paarden van lesgeefmens van Ikke zo verschrikkelijk worden als ze niet strak in de hand gehouden worden, dan vraag ik me af hoe braaf die dan eigenlijk zijn. Gewoon niet, denk ik zo.

Hier ben ik het 100% mee eens!

Mijn merrie super super braaf! 100 procent verkeersmak enz. Totdat ik even niet oplet en dan ineens schiet ze weg. Soms erg frustrerend als je even een mindere dag hebt en even geen zin hebt om te rijden maar om even lekker te hobbelen en dan is ze super stout. Ben ik oplettend en heb ik dr constant doorgesloten en aan de hulpen niks aan de hand en is het het makkelijkste paard wat je kan hebben. Maar het zal nooit een paard worden waar ik mn zusje op zal zetten onder het mom stap dr maar even uit of rij maar even los hoe braaf ze ook lijkt! Het zal nooit een braaf recreatie/beginnerspaard worden..

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:26

@ pol013: Dan heb je dus een paard wat braaf en ongecompliceerd is bij JOU, en wss ook bij andere ''gevorderden''. Maar dat is iets anders dan een braaf paard.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:27

Precies, en daarmee komt alles neer op goed leiderschap.
En dan bedoel ik niet leiderschap in de vorm van meppen, dwangmiddelen, etc, maar in de vorm van paarden kunnen begrijpen, de juiste energie bezitten om er mee om te gaan, de juiste houding hebben en een oog hebben voor de juiste timing en intentie.

Hoe moeilijker het karakter van het paard, hoe beter deze eigenschappen bij de mens getoetst worden. Daarom kunnen weinig mensen met moeilijke paarden omgaan.
Bezit je deze eigenschappen niet? Bespaar jezelf (en het paard) een hoop ellende en zoek een paard met een stabieler karakter waarbij ras een handige leidraad is.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:29

Er is een verschil tussen sensibel en niet braaf. Een van karakter rustig en braaf paard zal bij onvoldoende leiding niet snel sensibel worden. Wel kan het zijn dat zo'n paard een loopje met je neemt door bijvoorbeeld je mee naar de voerkar te sleuren.

Wat ook moeilijk te beoordelen is, is of een paard van nature sensibel is, of dat een uiting is van een ander ongemak. Zelfs in de omgang. Genoeg paarden gezien die door pijn erg veranderden van gedrag, zowel in omgang als onder het zadel.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:29

Eerlijk is eerlijk, de meeste recreatieruiters zoeken een paard die ze gewoon relax met een lang teugeltje in het bos kunnen rijden :) Gewoon ontspannen genieten, niet constant bezig te hoeven zijn met "heb ik mijn paard wel bij me, gaat hij er niet zo opeens vandoor? etc." Dit paard lijkt me daar niet geschikt voor en vraag me af of het paard dat wel ooit gaat worden.

Je kunt met bijna elk paard gewoon naar buiten (uitzonderingen daar) maar wat is je doel? Als je gewoon in het bos wil rondhobbelen, dan moet je daarvoor een paard zoeken. En niet een die je constant moet rijden. Weet wel dat dat voor mij de lol eraf zou halen :)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:50

Ja er zijn ook genoeg brave boshobbelaarden die ook B en L wedstrijden rijden hoor. Je hoeft niet te kiezen. Maar een paard wat heel goed presteerde in de dressuur zal over het algemeen denk ik wel wat sensibeler zijn.

Maar echt, er staan zoveel paarden te koop. Het is echt een kopers markt. Laat je niet afschepen met deze merrie als je nu al die twijfel voelt. Je moet met een paard buiten altijd het gevoel hebben ; met jou ga ik thuiskomen, no matter what. En je niet constant zorgen maken omdat hij er tussenuit piept zodra hij de kans krijgt. Er zijn zat paarden die veel makkelijker te rijden zijn. Paardrijden is een hele dure hobby. Je telt elke maand veel geld neer, dan moet je wel kunnen doen wat je graag wil doen. Er zijn ook paarden waarmee je na twee dagen al lekker op pad kunt, en die je niet eerst een half haar in de bak moet trainen voordat je ze onder controle kunt houden. Dat zijn dus geen brave paarden.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:54

als je echt recreatief wilt rijden doe het paard dan weg..wil je toch gaan dressuren oid. zou ik het een kans geven met veel minder krachtvoer en heel veel geduld..maar het belangrijkste is dat je gevoel goed moet zitten!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:04

Moeilijk, bij de handelsstal paarden kopen als je geen know-how hebt raad ik hoe dan ook al af. Ga met deze merrie aan de slag onder leiding van een consequent paardenmens die jullie de fijne kneepjes in korte tijd bij kan brengen inclusief bepaalde handigheidjes om een meer sensibel dier bij je te houden. Volgens mij wonen jullie in de buurt, mocht je interesse hebben ben ik best bereid om je een paar keer te helpen (stuur hiervoor dan even een pb'tje).

Mocht de twijfel alsnog te groot zijn; Neem een ervaren paardenkenner mee, retourneer de merrie, en ga op zoek naar een braaf recreatie (leer)paard. Dat hoeft geen brave sukkel te zijn, wel een dier dat de halve wereld reeds gezien heeft en bij kan dragen aan jullie eigen opleiding.

Succes
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:27

ik heb mijn paard nu 4 maanden en heb ook op het punt gestaan haar weer weg te doen. Ik kon niks meer met d'r, ze had vreselijk gedrag. Ik was het op een gegeven moment zo zat, had er helemaal geen lol meer in en heb haar 1,5 week laten staan. Geen zin om nog maar iets met d'r te doen!
Daarna heb ik haar toch maar weer "opgepakt" maar kennelijk was er iets in mijn houding veranderd. Het is nu het braafste paard ter wereld, het rijden gaat super en ik vertrouw haar meer (en zij mij waarschijnlijk). Ik ben veel strenger geworden en durf haar meer aan te pakken. Ik dacht ook dat het een sensibele merrie was, maar het blijkt gewoon een gehaaide, ervaren merrie te zijn die precies doorheeft als je ergens onzeker van wordt.

Ik zou zeggen, probeer het nog een tijdje, als jullie er tenminste nog zin in hebben. Het kan zeker nog goedkomen met jullie band. Ik gaf mezelf een half jaar en nu (na vier maanden) gaat het dus prima.

Succes!

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 14:44

Hallo lieve bokkers allemaal,

Echt onwijs bedankt voor al jullie hulp! Ook erg fijn dat ik niet afgebrand/bekritiseerd worden op het feit dat we misschien de verkeerde keuzes gemaakt hebben en redelijk onervaren zijn. Ook wil ik benadrukken dat wij nooit voor uiterlijk of afkomst gekozen hebben (wij hielden niet zo van schimmels en zochten een iets jonger en kleiner paard in eerste instantie, en topprestaties vonden wij ook niet belangrijk) dus in die zin hebben we nooit met die intentie voor haar gekozen. We hebben haar 'niet voor de show'

Ik weet niet in hoeverre de handelsstal dit had kunnen voorzien want ze stond er net een dag en hadden weinig achtergrond info? Maar goed, dan hadden ze misschien ook meer tijd kunnen nemen haar eerst aan te laten komen en haar te leren kennen..

We hebben de knoop doorgehakt en houden haar niet. Wij hebben 'teveel paard' aan haar.
Zoals de eerdere advertentie al zei; een sensibele merrie met veel looplust.
Ik wil nu niet geforceerd in rap tempo 'dressuur leren rijden' om mijn paard maar een soort van normaal door de bak te krijgen.. Daar is niemand bij gebaat..
Ik wil ook niet met allemaal lessen, hulpmiddelen, bijscholing, privélessen, andere voeding, enz deze situatie enigzins verbeteren voor een hoop tijd en geld en dan maar afwachten of het werkt.
Begrijp me niet verkeerd, een paard koop je niet kant en klaar, dat snap ik.
Dat heeft tijd, liefde geduld en werk nodig. En dat heb ik er voor over, mits ik maar de klik en vertrouwen heb. En dit in mijn eigen tempo mag doen. En voor mijn vriend al helemaal..

Dit alles heeft ons doen besluiten haar niet te houden. Wel hebben wij hier veel van geleerd. Ik weet ook dat deze merrie (nu met meer achtergrond info door mij wellicht) echt wel een goede plek gaat vinden. Er zit een hoop potentie in, en haar karakter is echt super verder.

Wij krijgen deze keer veel hulp van onze lieve instructrice die goed inziet wat wij willen en kunnen.
De twijfel is er alleen of we haar ruilen bij de handelsstal (wat gebeurt er als we een goedkopere recreatie ruin krijgen?, wat voor recreatie paardjes komen daar binnen?) of haar particulier verkopen. Maar dat komt wel goed, dat is weer een beetje off topic.

Dus nogmaals, iedereen erg bedankt voor alle hulp en raad. Ik weet zeker dat het wel goed komt allemaal. Ik geniet zo van het samenzijn met een paard, ik zou het niet meer willen missen.

Groet,

Marijse
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:47

TS wat zal het jullie een hoop rust geven nu de beslissing gevallen is.

In topics over de handelsstal lees ik eigenlijk altijd heel goede ervaringen. Wellicht wel eens contact met hun opnemen met het verhaal? God weet wat voor perfect paardje er nog voor jullie staat. En anders is een verkoopadver zo gemaakt toch?

Heel veel succes (en plezier!) bij de zoektocht naar een nieuw braaf paard. Hou ons op de hoogte zou ik zeggen :)
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:58

Ik hoor iedereen hier over een braaf paard. Maar niet elk braaf paard is een geschikt beginners paard! Ik ken veel oudere sensibele paarden die veel geschikter zijn voor de beginnende ruiters dan hele brave paarden. Dus laat je bij het zoeken niet teveel daardoor van de wijs brengen en vraag vooral: Is het een geschikt beginners paard?

Maar goede keuze hoor!