Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jensvl

Re: Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:44

Het probleem met een handje helpen, is dat je als mens op dat vlak nagenoeg onmogelijk kunt helpen in dit geval. Een leider in de kudde zal bijna nooit een paard corrigeren dat een ander paard aanvalt. Als hij dit doet, is het paard dat aanvalt veel te ver gegaan, en wordt het een tijdlang uit de kudde verdreven zodat er tijdelijk rust kan wederkeren in de kudde en het paard dat te ver is gegaan en lesje leert door alleen te zijn (of in de stal in menselijke omgeving). De leider zal het paard echter niet slaan omdat hij een ander paard aanvalt. Pas als de veiligheid van de kudde in gevaar komt moeit hij zich op de manier die ik hierin heb uitgelegd. De leider weet namelijk dat hij in persoonlijke geschillen niet kan helpen, want dat is tussen de aanvaller en de verdediger. Als hij tussenbeide komt, door de aanvaller een pak slaag te geven, zal dat niet helpen voor de verdediger. Dan wordt die wel aangevallen wanneer de leider slaapt. Dus probeer niet tussenbeide te komen, en kan je het echt niet laten, dan kan je het beter op een andere manier doen dan met pijn.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:25

spatter schreef:
ik zou nooit een onderdanig paard met de baas van de kudde samen zetten
liever zet ik zo'n dier samen met de laagste in rang van de kudde
daar ergers zal het namelijk toch uitgevochten moeten worden

als ik een nieuw paard in de kudde breng waarvan ik denk dat het wel zal lukken
zet ik eerst de nieuweling los en daarna begin ik met de laagste in rang er bij te zetten
gaat dat goed komt de volgende er bij en tenslotte de kuddeleider
zo voorkom je dat de kuddeleider met de hele groep achter de nieuweling aan gaat
de rest van de groep heeft al kennis gemaakt en laat het verder over aan de kuddeleider of de nieuweling er bij mag

Dit is de enige en goede manier.
Spatter, mijn ervaring en ook onze kunde.

Al die andere maniertjes geven een hoop ellende en wonden en soms zelfs een paard wat zwaar gewond wordt.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 20:54

Ze staat nu ook samen met de rest en dat gaat prima. Maar als ik de shet erbij zet gaat ie in 1 streep op haar af. En daarbij het probleem dat de À pony de shet nergens heen laat gaan. Dus als hij gaat rennen, rent zij mee. En heeft de jaarling er 2 achter zich aan. Alleen de shet zit achter haar aan, de A pony wel alleen de shet bij houden. Die mag van haar met niemand anders praten, ze is heel bezitterig. Maar de shet trekt zich daar weinig van aan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:01

Setteli schreef:
Maar de tijd zal het leren.

Ik hoop inderdaad dat jij mettertijd zult leren.

En voor wat betreft je opmerkingen over je stalgenoot: die vind ik meer dan schandalig. Waar haal jij de arrogantie vandaan om zo over haar te oordelen en dat ook nog zo openbaar op het internet te zetten. Gatver wat walgelijk. Aardiger dan zo kan ik het niet zeggen :Y)

Heel veel succes verder...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:05

Wist je dat dit gedrag ook in het mensen leven voorkwam ??
Alleen een mens gaat niet jagen achter een collega aan.
De mens gaat roddel en achterklap verkopen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 21:10

Koper schreef:
Setteli schreef:
Maar de tijd zal het leren.

Ik hoop inderdaad dat jij mettertijd zult leren.

En voor wat betreft je opmerkingen over je stalgenoot: die vind ik meer dan schandalig. Waar haal jij de arrogantie vandaan om zo over haar te oordelen en dat ook nog zo openbaar op het internet te zetten. Gatver wat walgelijk. Aardiger dan zo kan ik het niet zeggen :Y)

Heel veel succes verder...

Ik noem geen namen, en ik oordeel niet over haar, maar over haar pony. Ik zie nl elke dag die pijn in de ogen van dat beestje (ondanks de hoge dosis bute). Als jij het beestje zou zien, zou je niet anders oordelen dan ik.

Niks walgelijks of arrogants aan wat ik zeg, hoe die pony moet lijden is walgelijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:25

Setteli schreef:
Dit is een oude pony (26 jaar) die al jaren hoefbevangen is, cushing heeft en al maanden op bute staat. Eigenaresse ziet het allemaal nog positief in (ten onrechte), maar het gaat steeds slechter met het beestje.

Hoe noem jij dit dan? Je velt een oordeel over hoe een ander met z'n paard doet. Ben jij veearts? Ik denk het niet. Jij bent niet in de positie om een oordeel over haar te vellen.

Uit wat je over de paarden schrijft is voor de vrienden van je stalgenoot ook op te maken over wie het gaat. Eigenlijk hoop ik dat haar ter ore komt wat jij zoal over haar op bokt neerpleurt.

Maar goed, ik houd er al over op. Veel wijsheid toegewenst.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 21:34

Ze weet hoe ik er over denk, dat heb ik haar wel gezegd. En nee, ik ben geen veearts, maar dat hoef je niet te zijn als je dit ziet.
En ja, laten we er over ophouden. Geheel off-topic

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:37

Setteli schreef:
Ze staat nu ook samen met de rest en dat gaat prima. Maar als ik de shet erbij zet gaat ie in 1 streep op haar af. En daarbij het probleem dat de À pony de shet nergens heen laat gaan. Dus als hij gaat rennen, rent zij mee. En heeft de jaarling er 2 achter zich aan. Alleen de shet zit achter haar aan, de A pony wel alleen de shet bij houden. Die mag van haar met niemand anders praten, ze is heel bezitterig. Maar de shet trekt zich daar weinig van aan.

Probeer dan eerst eens alles op stal (uit zicht en zoveel mogelijk uit gehoord) te zetten en dan de shet samen met de jaarling op de weide.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:38

Koper schreef:
Setteli schreef:
Dit is een oude pony (26 jaar) die al jaren hoefbevangen is, cushing heeft en al maanden op bute staat. Eigenaresse ziet het allemaal nog positief in (ten onrechte), maar het gaat steeds slechter met het beestje.

Hoe noem jij dit dan? Je velt een oordeel over hoe een ander met z'n paard doet. Ben jij veearts? Ik denk het niet. Jij bent niet in de positie om een oordeel over haar te vellen.

Uit wat je over de paarden schrijft is voor de vrienden van je stalgenoot ook op te maken over wie het gaat. Eigenlijk hoop ik dat haar ter ore komt wat jij zoal over haar op bokt neerpleurt.

Maar goed, ik houd er al over op. Veel wijsheid toegewenst.

ik vind dat jij over drijft zeg.wat ts zegt is helemaal niet verkeerd.vind ik in ieder geval niet maar ja je kan overal wel over gaan vallen

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 21:40

Dat kan ik wel proberen, maar ik ben er bang voor dat ze binnen 2 min door het draad gejaagd wordt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:08

Ik snap nog steeds niet dat een paarden eigenaar een jaarling, in oktober, in een bestaande kudde zet.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:12

Die jaarling heeft natuurlijk wel al eerder in die kudde gestaan. Tenslotte is het niet een aangekochte jaarling. maar eigen fok.

Het had net zo goed wel goed kunnen gaan. Dan had niemand er wat van geweten. Nu het mis gaat (wat waarschijnlijk in het begin van het seizoen net zo goed was mis gegaan) gaan we zeggen dat ze in oktober niet meer bij de kudde zou kunnen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:16

ponyparadijs schreef:
Die jaarling heeft natuurlijk wel al eerder in die kudde gestaan. Tenslotte is het niet een aangekochte jaarling. maar eigen fok.

Het had net zo goed wel goed kunnen gaan. Dan had niemand er wat van geweten. Nu het mis gaat (wat waarschijnlijk in het begin van het seizoen net zo goed was mis gegaan) gaan we zeggen dat ze in oktober niet meer bij de kudde zou kunnen?

Als je nu enige kennis hebt van paarden gedrag dan maak je niet deze opmerking.

Een bestaande kudde.
Onafhankelijk van het jaargetijde.
Om daar een nieuweling in te zetten moet je wel even over nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:24

Een goede kuddeleider neemt de nieuweling aan zijn zijde en beschermd die voor de rest van de kudde, dit duurt een tijdje en steeds mag er een bij komen en dat gaat allemaal na toestemming van de kudde leider.

Aangezien ik een goede kuddeleider heb thuis, kan ik alles er tussen zetten van veulen tot bejaard paard, mijn kuddeleider zal het paard geen haar krenken, opvoeden en volledig bechermen tegen alle andere.

Ts weet je wel hoe je kudde in elkaar zit? Als er geen goede kuddeleider is, dan zal je zelf die rol op je moeten nemen en moeten ingrijpen in koppels om je jaarling te integreren. Ik vraag mij altijd af hoe het stalmanagement is als in een bestaande gemengde kudde er geen sociale eenheid en de rangorde conflicten geeft waardoor paarden in zo een kudde beschadigd, opgejaagd en de hoek in getrapt worden. Dan gaat er iets niet goed......

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:34

Ariebren schreef:
Ik snap nog steeds niet dat een paarden eigenaar een jaarling, in oktober, in een bestaande kudde zet.

Hoe zo niet. Mijn jaarling komt straks ook weer thuis uit de weide en gaat gewoon bij de andee drie in de wei . Een groepje van vier vind ik ook geen kudde. Het jaarling loopt nu met twintig anderen en redt zich straks heus wel. Je wilt zo'n dier toch niet alleen laten staan??

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:40

dit is echt heel lastig maar vind wel dat de shet vergaat , waarschijnlijk inderdaad door dat die kleine niet ver genoeg weg kan van de shet. je an het proberen die stroomband maar tis eerlijker als je ze op meer ruimte zou kunnen zetten of uit
elkaar halen

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:47

in je eerste post, TS, had je het over een stick,
waarom zet je de shet niet aan een touw?
persoonlijk zou ik hiervoor kiezen, of de shet ergens anders zetten.
ik heb ervaring met shetters aan een touw, ik vind dat het best kan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:50

russel dat is geen normaal gedrag van een kuddeleider
die gaat zich nooit over een vreemd paard ontfermen en zijn bestaande kudde negeren

wel fijn dat het bij jou zo werkt trouwens

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:50

dat vind ik ook kunnen ze zich ook niet helemaal volvreten

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 23:52

liss schreef:
in je eerste post, TS, had je het over een stick,
waarom zet je de shet niet aan een touw?
persoonlijk zou ik hiervoor kiezen, of de shet ergens anders zetten.
ik heb ervaring met shetters aan een touw, ik vind dat het best kan.

ik noem het stick, maar hij staat dan aan de longeerlijn die ik ergens aan vast bindt. Kan ie kantjes wegeten

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:54

ik begrijp het :)
als die halsband niet werkt, dan zou ik de shet vastmaken,
ik deed het bij shetters die constant uitbroken

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 00:11

Ik ken dit probleem wel,
Mijn 5 jaar oude haflinger deed dit ook bij mijn veulen van 5 maanden oude veulen.
Ook door het draad heen duwen en opjagen, die heb ik op een gegeven moment samen in de roundpenn gezet en die haflinger aan een longeerlijn, zodra hij achter mijn veulen aan ging haalde ik hem naar mij toe en daarna weer lang als hij bleef doorgaan gaf ik een brul en als hij niet ophield kreeg hij een tik.
Het heeft denk ik 4 maanden geduurt tot het helemaal over was.
Nu zijn het de beste maatjes en kunnen ze niet zonder elkaar.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 01:52

spatter schreef:
russel dat is geen normaal gedrag van een kuddeleider
die gaat zich nooit over een vreemd paard ontfermen en zijn bestaande kudde negeren

wel fijn dat het bij jou zo werkt trouwens

Zeg nooit nooit. ;) Nou, ik had dit gedrag eerder nooit gezien, maar toevallig vorige week wél.

Mijn paard is verhuisd en wat Russel beschrijft is precies wat er gebeurde: de leidmerrie bleef bij Kyra en hield andere paarden bij haar weg. Ik was verbaast want dit had ik nog niet eerder gezien. Maar alle andere paarden staan al jaren bij elkaar en vormen een stabiele groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:12

Hij negeert de bestaande kudde niet, neemt nieuweling aan zijn zijde en zorgt dat hij kan eten en drinken....dat is gebeurd bij hem zelf toen hij in de kudde werd gezet als 13 jarige door de kuddeleider en zelf doet hij het ook, heeft zelf als jonge hengst tussen de merries en veulens gelopen... Hij beschermt altijd veulens...ze lopen allemaal gewoon bij elkaar, maar zorgt dat de nieuweling niet gepest of verjaagd wordt...ondertussen heeft hij met oudere paarden onderonsjes doir manieren te leren als ze nieuw zijn, veulens is hij veel milder mee, wordt er hooi gevoerd, dan neemt hij ze aan zijn zijde, zodat ze ongesoort kunnen eten...

Paarden zijn een sociale eenheid, iets wat mensen als kuddedier ook horen te zijn , maar na de komst van geld, dit niet meer kunnen.

En helaas ook steeds meer paarden die door zeikerige eigenaren apart gehouden omdat ze bang zijn voor een bijtplekje, plakken aan maatje of best paard wel zonder ijzers kan hebben, maar nooit heeft nagedacht of het ook zonder kan en een smid natuurlijk zijn broodwinning niet in de weg gaat staan....dus een ijzer in de wei na een lekkere speelronde los kan raken...Of wat voor onzin dan ook

In mijn mening kan alles samen en ook als ze net zijn afgespeend....