Mijn paard....mag niemand aankomen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rOcky_lofz

Re: Mijn paard....mag niemand aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 14:12

Ja en nee..

ik weet ook niet hoe de eigenaresse er over denkt, even aaien/aanhalen heeft ze geen moeite mee, ik overigens ook niet, maar ik laat het wel daarbij, je weet nooit, en het zijn niet mijn dieren :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 14:16

Aan mijn 2 paarden mag ook niemand komen.Niet voeren, niet klooien over de stroomdraad, niks.
Zelfs niet een paaltje verzetten met stripbegrazing.

Ik doe alles zelf, en wil dat ook vooral blijven doen.

Rijden? Alleen mijn instructeur heeft ooit wekelijks betaald op mijn B.J. gezeten om hem door te trainen, naar een beter niveau.
De merrie is nog te jong om bereden te worden.
Het zijn MIJN paarden, dus gaat het ook er mee zoals ik wil.

Heb er jaren voor gespaard, ook om vanuit het Westen een boerderijtje in Drenthe te kunnen kopen, speciaal bedoeld om er weer paarden op na te kunnen houden.
Nu heb ik dat, waarom zou ik dat met iedereen moeten delen?

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 14:29

Ik vind het niet erg als er mensen aan mijn paard zitten, als ze het maar vragen.

Gisteren heeft bijvoorbeeld de boer alle paarden bij elkaar gegooid zonder het te vragen.
Een van de paarden, Mila, trapt altijd. Ons paard Dicha is er al een keer kreupel door geweest en een andere paard DJ zelfs een maand en hebben in totaal 30 sec bij elkaar gestaan, maar z'n eigenaar had Dj op stal omdat ze vandaag wedstrijd had, anders was het verkeerd afgelopen ben ik bang.
En ik mocht ze niet uit elkaar halen, 5 meppen verder zijn ze toch uit elkaar gehaald door hun, ik weer blij.
Vanochtend zijn ze weer bij elkaargezet blijkbaar, nu staat er weer een hoefijzer op het paard :(
Nu hebben we ze zelf op een ander stuk land gezet.
Dit gaat mij te ver.

Als er iemand bij hem in het land loopt en hem aait heb ik daar geen moeite mee, zolang ze er maar niet op gaan zitten (Maar als ze dat doen blijven ze niet lang zitten =D).
Ook is onze pony eens uit het land gehaald door een VOLWASSENE om haar kind een buitenrit op te laten maken.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 15:17

Ik vind het ook niet zozeer erg, maar ik leg altijd wel heeeel duidelijk uit wat wel en wat niet de bedoeling is :') Ik heb nogal een geval apart (paard), dus ik ben wel voorzichtig met 'vreemde' mensen. Staleigenaar, vriendinnen etc laat ik er wel gewoon mee omgaan, die ken ik. Maar voor de rest.. tjsa, ik laat niet heel gauw iemand iets doen als ik hem/haar niet ken. Misschien komt dat ook omdat paardlief niet zo gauw mensen vertrouwd :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 15:24

Heel herkenbaar!
Ik vind het helemaal niks, al die mensen aan mijn paard. Ik rijd nu zelfs 2 op een dag een half uur naar stal om hem zelf binnen en buiten te zetten. Is ook mede omdat ze op stal zeiden dat ze hem niet binnen durfde te halen omdat hij wild was. Ik ga nu 2 weken op vakantie en vind het ook ontzettend moeilijk om hem achter te laten. Het liefste zou ik mijn vakantie afzeggen. Er heeft af en toe wel iemand anders opgezeten maar als ik er dan bij ben, gaat hij ook bij mij staan en zet geen stap meer.
Voor de rest rijd mijn moeder hem af en toe als ik een aantal dagen weg ben. Hoewel ik nog nooit langer dan 6 dagen zonder mijn paard ben geweest. Hij is de laatste waar ik heen ga en de 1e waar ik weer naar toe ga als ik weg ben.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:23

voor mij ook heel herkenbaar :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:38

Ik heb het trouwens vooral op stal zelf en al helemaal als ze in de weide staan, dan moet iedereen eraf blijven, niet aaien, niks geven, gewoon niks :+ Als ik hen op stal aan het poetsen ben komen de mensen ook altijd wel even aaien als ze voorbij komen, daar heb ik echt geen problemen mee. Maar het is ook niet de bedoeling dat ze dan in mijn plaats het paard gaan poetsen ofzo, dat doe ik gewoon zelf. En verder als we ergens stoppen op buitenrit heb ik ook altijd wel kinderen en mensen rond de paarden hangen, en die mogen aaien en doen zoveel ze willen, heb ik echt geen problemen mee. Maar als dan (zoals vandaag) een kind vraag "mag ik erop zitten", dat mag dan weer niet :+ Dus ja, het hangt er allemaal een beetje vanaf wat en hoe, het is echt niet zo dat er nooit iemand aan mijn paarden mag komen ofzo, maar ze moeten niet allemaal te pas en te onpas in de weide rondlopen, daar kan ik niet tegen :P (doen ze ook niet hoor, gelukkig).

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:40

Ik heb dat ook met mijn vp, maar het probleem is, er worden lessen mee gereden en hij staat op een zorgboerderij :')

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:42

Eerder vond ik dat maar stom, mensen die zo ''overbezorgd'' waren...

Sinds er bij mij iets gruwelijk mis is gegaan toen iemand anders mijn paard deed ben ik ook zo geworden, alleen mijn instructrice en mijn moeder mogen eraan zitten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:51

En ik heb trouwens vandaag een voor mij vreemd iemand op mijn pony gelaten (zou een zadel van haar overkopen en ze kwam mee om te passen, konden we een ritje maken aangezien ik 2 pony's heb), dus zo slecht doe ik het nog niet :Y) Maar verder als ik er mee bezig ben wil ik met rust gelaten worden :+ Mijn pony's, mijn training :P

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:17

Ik heb op stal een meisje, die sleept mijn voerkist voor de staldeur en gaat vervolgens daar opstaan om mijn paard te aaien en worteltjes, of erger nog, handjes voer uit mijn kist te geven. Ze is al een keer door de deksel gezakt. Ik moet dat echt niet hebben hoor!! Daar wordt ik echt knettergek van!!!! Ben 1x zo ontzettend boos op dat kind (en haar moeder) geworden dat ze vanmiddag netjes kwam vragen of ze hem mocht aaien. Maar dat is toch niet normaal!!!

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:13

Nou aandacht vind hij heerlijk, dus ga dat echt niet verbieden hoor! Aaien en knuffelen mag altijd :j
Hij staat ook op een manege, dus volop aandacht dat de paarden daar krijgen :D
Voeren mag absoluut niet, ook al is het maar 1 snoepje, bij hem is 1 snoepje al snel te veel. Op zijn stal hangt dan ook echt een waarschuwingsbordje en dit werkt heel goed.
Rijden mogen alleen de mensen waarvan ik weet hoe ze rijden (paar stalgenoten vraag ik geregeld of hun mij even uit de brand kunnen helpen) en ze rijden hem graag hoor :)
En ze mogen dan van mij doen wat ze willen, naar buiten, springen, dressuren noem maar op. Ik vertrouw op hun en weet dat het paard hier ook blij van word.

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:13

me paardje staat op pension heb hem pas..........aaien doe ik de andere paarden ook dus geen probleem als ze dat bij de mijne doen maar heb wel hulp er bij gezocht een met meer verstand van paarden dan ik
en die me kan helpen bv zemag er ook op rijden geen probleem mee maar zitten zo ongeveer op gelijk denk nivo en dat vind ik belangrijk en voor de rest??geen idee nog

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:51

Heb een tijdje een verzorgmeisje gehad voor mijn pony door mijn moeder. Eerst was het nog gewoon thuis met buitenrijden, daarna op de manege. Nou dat ging op het laatst helemaal fout. Ik zag gewoon mijn pony veranderen en luisteren naar haar ho maar. Sindsdien kan ik er helemaal niet meer tegen als iemand anders aan mijn pony zit. Poetsen, rijden nee. Dan zit ik me van binnen op te vreten. Komt ook omdat mijn pony gewoon mijn kleine meisje is, heb haar al vanaf veulen en de sterke band dat we daardoor hebben.
Ook buitenzetten, alleen mensen die ik vertrouw.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:06

Die van mij mag geaaid worden door iedereen, helemaal prima zolang je maar niet in de paddock of het land gaat.
Voeren is uit den boze! Dat doet de stalbaas of ik.

Binnen en buiten zetten idem. Stalbaas of ik. 1 stalgenootje heeft wel permissie, haar paard en die van mij staan samen dus zij mag binnen/buiten zetten met die van mij indien nodig en andersom ook.

Rijden doe ik zelf maar heb er geen probleem mee als iemand anders er een keer opstapt in overleg.
Stalgenootje haar zoon rijdt af en toe, een vriendin die weer de smaak van het rijden te pakken moet krijgen ook.
Daarnaast heeft ze een verzorgster maar die stapt eigenlijk alleen maar uit, die is niet van het rijden.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:14

Ik heb dat niet echt, er werken verschillende mensen bij ons op stal dus ook meerdere die haar in en uit de paddock zetten. Staleigenaresse kent alle paarden goed, en mijn paard ook dus ze zal heus wel iemand dat laten doen waarvan ze weet dat die dat kan.

Aaien mag sowieso altijd iedereen, daar is ie dol op. En verder heb ik verschillende mensen die er, zonder dat ik er bij ben, op mogen rijden oid. Cas is vrij braaf en als ik de mensen gewoon goed ken vind ik het al snel geen probleem. Echter heb ik zelf wel zeeeeer weinig met kinderen en die mogen van mij dus bijna niks :')

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:22

De staleigenaar, zijn dochter en medewerkers van stal mogen aan mijn paard zitten: buiten zetten, binnenhalen, etc... Als mensen van stal hun paard uit de wei halen ofzo, dan mogen ze mijn paard best aaien (en doen ze dat niet, dan zorgt Banjer zelf wel dat ze aandacht krijgt :') )... maar rijden? No way!
Banjer is van mij, dus ik ben de enige die haar rijd. Onze instructrice mag haar ook rijden, maar voor de rest komt er niemand op... af en toe mag er wel iemand uitstappen, maar daar blijft het bij. Banjer vindt het niet leuk als er anderen op haar rug zitten... en ik vind dat ook niet leuk :)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:34

Haha herkenbaar allemaal. Staleigenaren en 2 stalgenoten komen aan mijn paard. De rest doet niks...... We hebben 1 dag in de week een aantal dagbesteders en die komen met begeleiding. De begeleiding heeft thuis ook een aantal paarden, maar had haar gezegd niet aan die van mij te komen. Met de vrieskou heb ik mijn paard onder toezicht even naar buiten. ( paard is al 22 jaar en heb geen idee hoe de binnenkant van de benen eruitzien) Toen de bak bevroren was deed ze een voor een de paard even naar buiten. Mijn paard kan absoluut niet alleen staat, dus heb haar verboden om aan mijn paard te komen. Ach vooruit alles zou wel mee vallen zei ze...... ( mijn beslissing mijn eigendom)
Een aantal weken daarna heeft ze zonder overleg weer 2 paarden buiten gezet, Bak was netjes, maar het waren 2 paarden die nog nooit bij elkaar hadden gestaan, waaronder die van mij en een jong ruintje van 4 jaar. De staleigenaar heeft met veel bombarie het ruintje eruit gehaald en het vertrouwelijke paard in de bak gezet. Begeleider heeft de wind van voren gekregen en dat dat er uberhaupt niks gebeurd was een wonder. Sindsdien komt er niemand zonder mijn medeweten niet aan het paard.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:49

Jibbel schreef:
Moet ook zeggen dat ik het nooit als positief ervaren heb als je paard in veel handen komt. Zeker mijn jonkie ontwikkelde gedrag wat ik niet wilde hebben, ze krijgen de ruimte om dingen uit te proberen, gaan een keer over een grens en proberen het vervolgens bij jou zelf ook. Daar zit ik dus niet erg op te wachten.

Dit komt me ook bekend voor... ik ben niet zo zeer bang dat iemand te hardhandig met m'n paard is (die zouden er toch wel gauw achter komen dat ze dat niet zomaar accepteert :)) ), maar ze heeft niet zo snel respect voor iemand en de meeste mensen zijn niet consequent genoeg, laten haar een beetje d'r gang gaan (waardoor mevrouw d'r eigen feestje gaat vieren) en corrigeren haar niet als ze zich dominant gedraagt, waardoor ik daarna weer van voren af aan kan beginnen... daarnaast zie ik ook altijd 100 dingen die ik zelf net anders zou doen als iemand anders iets met m'n paard doet (of dat nou simpele dingen zoals begroeten/aaien of naar de wei brengen is, maakt niet uit :+ ) en dan moet ik me altijd inhouden om niet steeds opmerkingen te maken := heel irritant... maar aangezien mijn paard veel te eenkennig is dwing ik mezelf om af en toe iemand anders erbij te betrekken, maar leuk vind ik het echt niet :n

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 01:20

Ja ik ben eerlijk gezegd ook zo. Als andere op haar willen rijden zeg ik ook gerust nee. Niet bij iedereen overigens.
Mijn vriend mag wel alles met haar doen, mijn paard is overigens ook erg verliefd op hem :+ .

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:23

na een niet zo'n leuke evaring jaa hihih :o
kan er niks aan doen :D

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:18

Ja, ik ben ook zo...
Er zijn maar heel weinig mensen die zonder dat ik er naast sta aan mijn paard mogen komen.
Mijn vriend heeft die toestemming nu (na een half jaar) wel, rijden mag hij overigens niet.
Ik vind het beter voor een jong paard om in/ en doorgereden te worden door 1 persoon.

Ik heb de mensen op stal gezegd dat ze mijn paard straal moeten negeren op de wei. Mijn paard blijft, ook bij mij, nog steeds afentoe
uit proberen wie de baas is en waar zijn grenzen liggen. Ik heb geen behoefte straks weer met schoenen met stalen neuzen naar hem toe te moeten
omdat hij anders met zijn 850kilo bovenop mijn tenen staat.

We gaan regelmatig langs bij een boscafe met paarden-paddock. Als er dan weer een zwerm kinderen op hem heen hangt die gras voor hem gaan plukken of hem de suikerklontjes van de koffie van mama en papa willen voeren loop ik naar ze toe, zeg dat het paard bijt en stuur ik ze weg. Ze kunnen graag bij mij komen vragen of ze het paard iets mogen geven en dan kom ik graag mee zodat ze het onder begeleiding kunnen geven, ik neem zadels en hoofdstellen mee naar het tafeltje dus zo moeilijk is het niet te zien wie de eigenaar is, ze moeten nota bene langs ons om bij de paarden te komen.
ben een half jaar bezig geweest de voedernijd eruit te krijgen en ervoor te zorgen dat bij braaf wacht totdat ik "oké" zeg voordat hij iets aanneemt, dat laat ik echt niet verpesten door zoon stelletje kinderen

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:40

Ik rij paarden van iemand anders, die mag er van mij alles mee doen (doen ze alleen niet). Deze zetten
wubha en bamorka alleen binnen en geven m voer, de rest doe ik. Een paar vriendinnen gaan wel vaak mee,
en dan wil ik ook altijd alles zelf doen. Soms heb ik wel zoiets van 'ach, kan wel', maar sommige mensen
claimen zich zo erg aan mijn paarden, bah, het is van mij en niet van hun :o

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:06

/3 In het begin had ik bij mijn verzorgpony van Óeh wat zijn die meisjes met hem aan het doen gewoon ongeloofelijk bezorgdt omdat ik vroeger een shetty had en die hebben aan aantal meisjes opgejaagt en is die zo het prikkeldraad in gesprongen,
Maar als ik die meisjes naar de hand ken heb ik er nooit problemen mee.
Zolang ze het maar op paardvriendelijke manier doen.
ik heb zelf het geluk dat ik deze verzorgpony heb getroffen.
en gun anderen die ook geen eigen paard hebben het zelfde ,

Geven&Nemen :j :j :j

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:07

Nou ik doe toch het liefst alles zelf met haar! Maar mijn zusje en vriendin mogen haar gerust pakken om te voeren etc. Maar longeren doe ik toch zelf. Niet omdat hun het niet kunnen, maar ze kan nog best een draakje zijn! En het blijft mijn meisje natuurlijk. Ook ligt het natuurlijk aan wat voor gevoel je bij iemand hebt :o ! We hebben nu een verzorgster voor een van de paarden, en dat is echt een toffe meid. Die zou ik haar dan wel laten longeren :o !

Als ze nou bereden zou zijn zou het wel anders zijn haha :o! Dan ben ik echt een leeuw :P! Niemand anders erop, alleen ik :P!

En verder als ik een keer niet heen ga staat ze lekker de hele dag op de wei!