Ik ben het eens met de methodes van Jensvl en nog wat mensen die minder beknopt ongeveer hetzelfde zeiden.
Het achterna lopen en stilstaan als hij stil gaat staan helpt bij mijn pony's en staat in het boek 101 horsemanship oefeningen duidelijk uitgelegd. Maar ik begrijp dat dit niet helpt? Ook niet als je het heel consequent een paar keer per week een uur lang doet?
De join up is ook een idee, maar erg lastig zelf te doen. Dit moet je echt leren. Ik heb het nu een paar keer gedaan met Natural Horsemanshipcursussen van 't Reelaer. Zij kunnen je helpen met specifieke problemen zoals jouw probleem. Dit is misschien een beetje ver weg (100km), maar misschien is er iemand bij jullie in de buurt die kan helpen. Want als het zelf niet lukt met toch goede methodes zou ik er wel iemand bij halen. Het is theoretisch soms lastig uit te leggen hoe je met je lichaamstaal om moet gaan. Misschien helpt het om dit in de praktijk uitgelegd en voorgedaan te krijgen.
Over de discussie tussen jensvl, peppertree en tigra: als je duidelijk wilt zijn naar je paard, gaat toch echt het makkelijkst als je probeert zijn taal te spreken. In mensentaal duidelijk zijn naar een paard zal meestal niet worden begrepen. Je kan niet verwachten dat het paard jouw taal gaat snappen, al zijn er vast paarden die dit wel enigzins doen. Paardentaal kennen ze allemaal.
priske29
Geplaatst: 06-08-12 13:57
heb dat ook weleens gehad, dan stellen ze echt je geduld op de proef.. ik probeerde mn paard dan te lokken met wat lekkers
ailsazoe6
Geplaatst: 09-08-12 16:19
lees hier heelveel info wat ik voor mijn verzorgpony goed kan gebruiken!
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar heb je al geprobeerd om aandacht te lokken door bijv je aandacht naar andere paarden te besteden, ik weet niet of het van de eigenaren mag maar dat je bijv een appelstukje aan de andere paarden geeft, dan voelt ze zich misschien aangetrokken om ook te komen, (want dan zal het wel goed zitten) ?
Een vriendin heeft dit probleem ook, zij heeft in een hoek ik longeerbak gemaakt, die gebruikt ze natuurlijk om te longeren, maar ze laat 'm daar altijd in lopen, en dan is ie redelijk te pakken, aangezien de pony dan weet dat ie toch nergens anders heen kan, misschien iets om te proberen en klein stukje wei afzetten als 'longeercirkel'